Sunday, March 29, 2015

Jojoväder och skräppost

Vädret här i norra Kalifornien - och kanske i stora delar av världen för den delen - är ett riktigt jojoväder.

I början av den gångna veckan var det mulet, litet regn och runt +8-10. Normalt marsväder för Weed och Mt Shasta. I mitten av veckan blev det +25 i Mt Shasta!!! Det är inte som det skall, den saken är helt klar. Det slogs rekord i hela norra Kalifornien och i södra Oregon.

Södra Kalifornien har egentligen sommar året runt men här i den allra nordligaste delen är det fyra årstider och det har varit så sedan jag kom hit 1997. Jag är en person som nog egentligen tycker bäst om olika årstider och att inte ha samma väder och klimat året runt. Jag ställde nog aldrig egentligen om mig till att ha ständig sommar på Hawaii under året då Michael och jag bodde där.

Träd och blommor har verkligen kommit långt här i Weed och det är litet konstigt att se träd slå ut redan i mars. För några år sedan hade vi - just den här tiden i mars - ungefär 1 meter snö.

Tvärt kast nu till skräppost. :) Jag får väldigt många email som bara är skräppost via bloggens email. Som tur är brukar Yahoo klara av att lägga de flesta i min Spam men en del smyger sig in även i min vanliga Inbox. Jag har fått en hel del email som säger att det är fel på min senaste Teliafaktura och många säger att jag skall bekräfta olika personliga uppgifter. De allra flesta av dessa öppnar jag inte ens eftersom de så uppenbarligen är skräp.

Häromdagen kom ett email till min Inbox som var skräppost men jag öppnade faktiskt det (klickar aldrig på några länkar dock) och det var ett av de mer underliga email jag fått. Det påstods komma från Kina och där kunde jag läsa:

"Dear Sir,

We know your company is a professional manufacturer for the wooden houses. At present, we are interested in importing 60 units the customized wooden houses. If you need the drawing and more information, please contact us.

Kind regards

Alex"

Dags kanske att ge sig in i byggbranschen. ;)

Det verkar som om antalet email som är skräppost har ökat i samma takt som USAs "Do not call-list" inte klarar av att filtrera samtal särskilt bra. Den listan fungerade riktigt bra under flera år men numera kommer en hel del samtal som inte borde komma. Ser jag ett okänt nummer svarar jag aldrig.

I början av veckan skall jag troligen få ett mer konkret besked från min advokat och det har nu framkommit att utländska pensioner verkligen är ett "snårigt" och komplicerat område. Han sade i ett email att till och med skattekunniga personer inte vet exakt vad som gäller. Jag har en privat pensionsförsäkring i Sverige som kommer att "ställa till det" med tanke på rapporteringskrav osv. Men även tjänstepensioner skall med på olika blanketter. Det blir att betala mer innan den här "härvan" är avslutad. Jag får återkomma när jag vet litet mer. Stressigt är det tycker jag och min nattsömn har blivit litet lidande. Därav också mindre inspiration, tid och ork att skriva här på bloggen. Men nu blev det ett inlägg i alla fall. :)

Här kommer några bilder på våren i Weed som togs i fredags.









26 comments:

Äventyret framtiden said...

Oj, vilket vårväder du befinner dig i! Sagolikt vackert är det även om vädret är jojo-väder som du beskriver det.
Här har vi hård blåst, vått och grått och lär så ska ha inkommande vecka också. Bara att tacka och ta emot. Vi får njuta desto mera när solen åter tittar fram.
Det är många spam på gång överallt tycks det som. Kanske det har med väderleken att göra? ;) Den är ju också upp och ner som övriga världen också tycks vara.
Ha en bra Blå måndag!

Anonymous said...

Hej, ja det är jojoväder även här.
Helt underbara bilder väldigt vackra. Längtar efter sommarn. Du har
tydligen fått många luriga mail.

Ladda soptunnan direkt. Jag tror
att det syns klimatförändringarna.
Nu och framöver. Hälsningar stig.

Anonymous said...

Det är viktigt att du för ordentligt med sömn mitt upp i skattestrulet. När du ska sova: Ligg på rygg, tänk och känn dig igenom din kropp. Hur känns tårna (kalla, varma, spända?), fortsätt via vaderna, knäna, låren, rumpan, höfterna, magen, bröstkorgen, halsen, nacken, fingrarna, händerna, underarmarna, överarmarna, axlarna, hakan, kinderna, munnen, pannan...och glöm inte att andaaaaas. Hälsningar Coachen/Susanne :-)

Marina said...

Många spännande mejl kommer det...senast idag damp det ner ett på norska(!) som upplyste mig om att mitt visakort hade blivit spärrat och för att öppna det igen ska jag klicka på länken... Men det där med trähus lät ju spännande ;)

Channal said...

Vill också ha vår och knallblå himmel. Här det mest grått och typ +7 grader! Blommorna kommer mer o mer. Krokus och blåsippor.

KRAM Anna

Gunnel said...

Det går lite fram och tillbaka här också med vädret. Vissa dagar kan man gå i bara en tunn jacka inne i skogen och nästa dag får man bylta på sig vinterjacka, mössa och vantar. Jag hatar den här tiden. Våren är inte så långt framme här som hos dig. Jag ser att du har maskrosor också. Kram

Steel City Anna said...

Sa fina varbilder aven om jorden kanske gar under snabbare an vi trott ;) jag har personligen forlorat hoppet att vi manniskor kan samarbeta globalt pa det satt som verkar kravas for att hindra klimatforandringarna. Vi bryr oss for mycket om var egen lilla platt. Men jag fortsatter anda att gora det jag kan.

Verkar helt vansinnigt med skatter, pensioner och rapportering. Tror anda att det snart ar over och ordnat. Advokater gillar ju ocksa att fa sin del av kakan och drar kanske ut pa det lite.

Andra året i Hjo said...

Konstigt med klimatet! Det verkar vara någon vajsing. Här hemma är inte vintrarna vad de har varit, så visst märks det här också. Annars är våren svårtippad som vanligt.
Hjo-Hjo undrar över vad du menar med jojoväder.

Anne-Marie said...

Karin: Jag skulle njuta mer av våren om det hade kommit ordentligt med regn och snö under vintern. Nu känns det mest litet "plågsamt" när man vet att det inte kommer att finnas tillräckligt med vatten längre fram. Samtidigt är det självklart vackert med alla blommor.
Var tacksam för regnet ni har. :) Skulle gärna ta litet av det. Snön har smält i en alarmerande takt uppe på berget eftersom det var så varmt de senaste dagarna.
Vet inte om spam och väder kanske är synkroniserade, men vem vet. ;)
Ha en bra vecka! Kramar!

Anne-Marie said...

Stig: Tack för att du tyckte om blombilderna. :)
Vädret är verkligen upp och ned överallt numera. Kalifornien kommer att ha en mycket tuff sommar mest troligt pga torkan.
Skräpposten tycks öka för varje år verkar det som.

Anne-Marie said...

Susanne: Vilken tur att du inte tar betalt eftersom det troligen skulle bli ännu mera komplicerat visavi skattemyndigheten. ;)
Tack för dina råd och tips! Jag sover oftast men ibland finns det alltför många tankar just nu. Förhoppningsvis kommer jag att snart ha litet mer konkreta besked. Ovissheten är värst tycker jag.

Anne-Marie said...

Marina: Klicka på länkar kan leda till stora problem med virus och liknande. Olika språk verkar inte ha någon betydelse för skräpposten. Trähusen var onekligen litet annorlunda. :)

Anne-Marie said...

Anna: Som jag skrev till Karin skulle jag njuta mer av våren om jag visste att vi hade tillräckligt med vatten vilket Kalifornien definitivt inte har. Den här sommaren kommer att bli tuff tror jag med enorma skogsbränder och vattenbrist.
Du får gärna skicka litet dåligt väder till oss. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Den typen vår du beskriver tycker jag låter som en typisk svensk vår. Litet upp och ned innan värmen kommer.
Våren här har kommit alldeles för långt så tidigt på året. Maskrosorna frodas i gräsmattorna just nu. Har aldrig sett maskrosor så tidigt tror jag. Kram!

Anne-Marie said...

Steel City Anna: Jag håller helt med dig om att mänskligheten tycks vara på en kurs till total självdestruktion. Kanske vi får vad vi förtjänar. :) Att inte fler flyttar ut från Kalifornien med tanke på vattensituationen här, det förstår jag inte. Om det här med skatterna inte hade hänt hade jag nog redan lämnat Kalifornien.
När jag vet litet mer detaljer kring skatterna/deklarationen kommer jag nog att skriva ett inlägg eftersom det hela är absurt. Det har till och med advokaten sagt.

Anne-Marie said...

Hans: Hela jordens klimat har helt spårat ur. Det märks tycker jag med tanke på antingen torka, översvämningar, enorma stormar, hetta osv.
Haha, du kan hälsa Hjo-Hjo att han har bra humor. :) Har han en jojo att leka med? ;)

Annica said...

Här är det också jojoväder! Sol, regn, blåst, snö (just nu!) om vartannat. Och skräpposten och skräpsamtalen fortsätter att trilla in. Senast idag ringde det lååånga numret (13 siffror!) som nu ringt massor av gånger. Såg på www.hitta.se att många personer kollat upp numret och skrivit kommentarer, t.ex. "BEDRAGARE!" Bäst att inte svara alls. Svårare att inte svara på okända nummer, det kan ju faktiskt vara någon bekant som har hemligt nummer eller t.ex. när de ringer upp från ens vårdcentral eller dylikt.
Och talar man redan i telefon och har tjänsten "samtal väntar" inkopplad så ser man inte heller vem som ringer för då är ju linjen redan upptagen.
Jag hoppas verkligen att ditt skattestrul snart ska vara över. Det är ju hemskt att det drabbar din sömn och ditt välbefinnande. Jag förstår att du känner dig stressad och oinspirerad. Sådana där saker gör att tankarna kretsar mest omkring det. Svårt att lämna det även om det är det bästa tills du får det slutgiltiga beskedet. Det är aldrig lätt att leva i "dagtäta rum", d.v.s. att inte oroa sig för varken gårdag eller morgondag. Jag lyckas då sällan...
Tänker på dig och skickar en bamsekram från ett snöigt norr!

Anne-Marie said...

Annica: Jojovädret tycks vara vanligt numera. Ena dagen +20 och nästa +5.
Jag har faktiskt sluta att svara på alla samtal som inte visar ett nummer. Här står det ibland "unavailable" eller ingenting. Om någon verkligen vill få tag på mig kan de lämna meddelande på min telefonsvarare.
Här är linjen inte upptagen om man har "call waiting" utan det ringer vanliga signaler. Tyvärr tycks min "call waiting"-tjänst inte fungera som den skall trots att jag pratat med telefonbolaget ett par gånger. Jag har faktiskt en nummerpresentatör som visar vem som ringer även om jag pratar i telefon. Det är väldigt bra.
Jag vet att jag kommer att bli skyldig en hel del pengar - mest straffavgifter som skatteverket tycker jag skall betala trots att deras instruktioner och regler är i stort sett omöjliga att förstå. Till och med min advokat har sagt att personer som arbetar med det han gör inte förstår alla regler eftersom de tycks ändras hela tiden.
Stor kram tillbaka! :)

Tant Gröns Lilla Bod said...

Härlig blomsterprakt och otroligt vacker natur! Jag får lust att plocka fram penslarna igen :). Tänk att du har maskrosor hos dig! Vad har de för namn på engelska? Och de där ljusa, klockliknande som du visar, vad är det för sorts blommor? Väldig vackra är de.

~ Maria ~

Annica said...

Glömde ju skriva om dina otroligt vackra bilder, riktiga humörhöjare. Både blommorna och berget är fantastiska. Det ser verkligen ut som VÅR hos dig. Här ligger snön flera decimeter djup. Och mer kommer... :(

Anne-Marie said...

Maria: Ja, det har verkligen slagit ut den senaste veckan pga den ovanligt tidiga värmen. Nu skall det bli mycket kallare igen så troligen kommer viss grönska att frysa till och med. Maskrosor heter dandelions på engelska.
Jag är tyvärr mycket dålig på växter så vet inte vad de ljusa, klockliknande är för någon växt.

Anne-Marie said...

Annica: Roligt att du tyckte om mina bilder. :) Tack!
Vi skulle verkligen behöva mer snö eftersom vattenbristen och torkan är av episka proportioner här i Kalifornien.
Det kommer att bli en mycket svår situation i Kalifornien under sommaren tror jag med enorma skogsbränder och vattenbrist.

Gunilla Nardin said...

Harligt med varvader,aven om ni forstas mest behover mycket regn.
Har vantas fint paskvader. Igar hade vi 25 grader varmt. Precis lagom.
Jag far ocksa mangder av skrappost.Ibland ar det sa att man baxnar. Undrar vem som skickar all denna smorja.
Forstar att det gar pa nerverna, nar man vantar pa kanske trakiga besked. Hoppas det inte blir alltfor blodigt. Det verkar ju onekligen bisarrt att inte ens experterna kanner till hur det funkar.
Tycker om dina foton pa blommor och berget som ju alltid ar lika vackert.
Onskar dig en fin paskvecka trots allt. Skattestrulet kommer ju att
fa ett slut. Snabbt hoppas jag.

Stor Kram ifran Frankrike
Gunilla

Anne-Marie said...

Gunilla: Nu har det blivit mycket kallare igen. I morse hade vi till och med minusgrader. Så nu fryser väl allt som slagit ut!
Min skräppost tycks bara växa och växa i min email. Fattar inte varför folk skickar allt detta och tror att man skall gå på deras lögner.
Det kommer att bli rätt mycket pengar tyvärr. Fick besked igår. Kommer att skriva ett inlägg tror jag om detta. Många "oskyldiga" personer (inklusive jag) drabbas av USAs extremt komplicerade skatteregler.
Roligt att du tycker om mina blomsterbilder. :) Tack!
Ha en god och fin påsk! Stor kram!

Anonymous said...

Men, nej! Jag vill inte att du ska få tråkiga besked! Att det ska vara så himla komplicerade skatteregler, men advokaterna och revisorerna ska väl leva de också (fnys). Om du vore här nu skulle du få ett stort påskägg och en påskpuss på pannan. Ha det så skönt du bara kan i påsk och andaaaas för tusan, andaaaas./Susanne

Anne-Marie said...

Susanne: Ja du, USAs skatteregler är troligen så komplicerade av en orsak. Jag har inga särskilt bra känslor gentemot skatteverket här just nu.
Du får skicka ett cyberägg- och puss. :)
Jag skulle behöva gå en andningskurs hos dig. Bor du i Stockholm kanske jag kan träffa dig när jag kommer till Sverige framöver. :)
Ha en fin fortsatt vecka!