Monday, December 18, 2006

Jul och shopping


Idag åkte M och jag in till La Grande för att handla mat och några andra saker. Det är en resa på litet mer än 2 mil. La Grande är inte någon stor stad (ca 12,000 invånare) men idag verkade befolkningen ha ökat markant. Affärerna var fyllda med människor som handlade. Det finns inte något stort utbud av shopping här men vi har en stor Wal-Mart som märkligt nog är öppen 24 timmar om dygnet. De som handlade verkade vara på julklappsjakt så här några dagar innan julhelgen. När jag först kom till USA tyckte jag det var litet konstigt att man inte firar julafton den 24 så som vi gör i Sverige. Här är den stora dagen den 25.

Jag kan inte påstå att det rådde någon julhysteri idag men julskyltningen har pågått länge. När jag växte upp på 60- och 70-talen har jag minne av att man inte började förrän kring första advent. Nu tycks julskyltningen börja i början av november i vissa affärer. Det är nästan så att man är litet trött på julen när den väl kommer.

Just nu råder en ovanlig kyla på hela USAs västkust. Jag hörde precis på radion att San Francisco kommer att ha frysgrader vilket är väldigt ovanligt. Igår natt hade vi mellan minus 10 och 15 grader här i Union. Burr!

1 comment:

Anielle said...

Hej Anne-Marie - ja visst är vädret konstigt?!?!?! Här i Göteborg har vi haft översvämning, fälten ligger gröna, såg blommande viol för två veckor sedan, någon påstod sig ha sett en fjäril... fast igår låg temperaturen kring 0-strecket. Och ni har kallt och Californien också. Världen är i obalans - och vi också. Igår åkte Michel och Emelie till Stockholm där de ska fira jul. Det är första gången på 27 år som jag ska fira utan barnen. Det känns otroligt konstigt och sorgligt - även om jag har min Juha att fira med... Vi ska ha en lugn och annorlunda jul utan stöket med barnen och de tindrande ögonen. Vi får försöka tindra själva.

Idag ska jag ha några möten kring Forever och aloe vera. Det är fortfarande det roligaste jobbet i världen!!!!

Ha en härlig dag!
Kramar
Anielle