Sunday, December 17, 2006

Hawaii here I come

Nej, jag skall inte åka till Hawaii men idag saknar jag den tropiska värmen. Det är kallt idag i Union. Till och med mitt på dagen var det inte mer än 0 grader (celsius). Solen sken och det var en klarblå himmel men det nöp i kinderna när jag var ute på en promenad.

Jag bodde 1 år på Hawaii (The Big Island) och det var en upplevelse på många sätt. Hawaii liknar inte någon annan stat i USA. Det är kanske inte så konstigt eftersom Hawaii ligger mitt ute i Stilla Havet och är ett tropiskt "land". Många hawaiianer bär fortfarande på en ilska mot de vita som de upplever våldförde sig på detta örike. En gång i tiden var det ett kungarike. Hawaii är den största ön och också den nyaste av öarna. Den har en aktiv vulkan som gör att ön fortfarande sakta växer i storlek. Vi bodde i närheten av Kilauea (som vulkanen heter) på östra sidan av Hawaii och var med om ett par små jordbävningar men inget stort utbrott. Den största staden på östra Hawaii heter Hilo och den ligger verkligen vackert vid havet. Där finns allt man kan behöva (Wal-Mart, Office Max osv).

Rainbow Falls, Hilo, Hawaii



När jag berättade för folk i Sverige var jag bodde fick de något drömskt i blicken. Hawaii är nog synonymt med paradiset för många människor. Visst är det en form av paradis med evig sommar. Det saknar jag. Men sedan såg vi annat som inte alls stämde med bilden av ett paradis. Många människor slänger en del av sitt skräp i trädgården. Det första huset vi hyrde stod på pålar (de flesta hus gör det på grund av luftfuktigheten) och under huset fanns det plastflaskor, konservburkar, avlagda leksaker osv. Man har ingen riktig kultur att ta hand om sin trädgård och hålla den snygg. Tyvärr är många människor helt ointresserade av sina husdjur. Vi såg många hundar som var fastbundna vid en hundkoja och det verkade som om de endast användes som vakthundar. Jag blev riktigt ledsen flera gånger. Hundvän som jag är.
Jag hade aldrig upplevt att bli diskriminerad men både min man och jag fick känna på hur det kändes. Hawaiianer tycks behandla vita och hawaiianer på olika sätt.
Något som säkert gäller för många tropiska länder är att arbetstakten inte alls är vad vi, från till exempel Sverige, är vana vid. Allt tog längre tid.

Nu undrar kanske någon om det inte fanns något positivt alls. Givetvis. Som jag redan nämnt var det fantastiskt att kunna gå i en T-shirt i december och aldrig behöva frysa. Naturen är vacker och så där överflödande som bara natur i tropiska områden är. Om man bara tar dagen som den kommer och inte vill planera alltför mycket är Hawaii den rätta platsen. Att kunna bada året runt i varmt havsvatten är ett privilegium

Jag besökte västra Hawaii och simmade med delfiner. Det var en fantastisk upplevelse eftersom jag alltid varit rädd för att vara i havet. Jag kommer aldrig att glömma när jag såg delfinerna simma alldeles i närheten av mig. De var vilda och vi fick anpassa oss till deras rytm. Den mannen som var min personliga coach är en otrolig guide till delfinernas värld.
Dolphinus (Douglas Webster)

Mitt Hawaii äventyr varade 1 år och jag lärde mig mycket som jag alltid kommer att ha med mig.

4 comments:

Anonymous said...

Svenskar verkar alltid ha svårt att anpassa sig i andra länder - en självgodhet o en tro att Sverige är bättre än andra länder... det du nämde var ju bagateller... varför inte ta upp de STORA grejorna: svenskar kan ju vara MYCKET passivt-aggressiva, kontrollerande, avundsjuka, fega etc. Är inte DET ett större problem??

Anne-Marie said...

Anonym: Jag förstår inte riktigt din kommentar. Mitt inlägg var inte alls för att "racka ner" på Hawaii - det var bara några tankar kring saker som var väldigt olika från det jag och min man var vana vid (han var amerikan och inte svensk). Efter att ha bott utomlands i 12 har jag verkligen lärt mig att det finns många saker med andra länder som är bättre än hur det är i Sverige. Vilka stora saker talar du om? Var bor du? Och varför skriver du inte ut ditt namn?

Rebecca said...

Hej!
Idag bokade jag en resa till just Hawaii, och vi jättemycket fram emot den. har aldrig varit i USA, Vad kan jag förvänta mig av landet/folket?
Såg att du hade simmat med delfiner, vad hette stället där ni simmade med dem? Har simmat med delfiner 2 ggr tidigare - helt underbart!
Vad måste man se när man är på Hawaii? Vad ska man försöka undvika?

Tack på förhand!

Kram Rebecca
http://isladebecca.blogg.se

Anne-Marie said...

Rebecca: Vilken av öarna skall du åka till? Till Hawaii (The Big Island) eller någon av de andra öarna? Alla öar i Hawaii är olika. Jag bodde på The big Island och det är en litet mer "gammaldags" ö än t ex Maui och Oahu. Staten Hawaii är inte alls som fastlandet. Det är en helt annan kultur och folk är annorlunda. Som turist kommer du säkert att bara ha det trevligt. Som bofast kan det vara litet annorlunda eftersom hawaiianerna inte egentligen vill vara en del av USA.
Jag simmade med delfiner på västra delen av The Big Island. Tror det var Kona.
Vad du skall titta på beror helt på vilken av öarna du åker till. Som sagt, alla är olika.