Monday, April 4, 2016

Att sommarjobba

Den gångna helgen var det ovanligt varmt i Mt Shasta/Weed-området och till veckan skall det kanske bli uppemot +30 här! Helt fel och klimatförändringarna gör sig ständigt påminda. När det var mer som det "skulle" var april en vårmånad med kanske +15-16 och våren kom långsamt. Första gången jag kom hit var i april (19 år sedan om några veckor) och då var det vår med kalla nätter och svala dagar.

Även om vårt väder mer verkar påminna om sommarväder just nu är det ett tag tills sommaren kommer "på riktigt". Sommaren brukar innebära sommarjobb om man går i skolan. Läste hos Dagens Nyheter att det tydligen finns fler sommarjobb i Sverige i år än på lång tid. De hade en artikel som gav tips på vad man skall tänka på och olika regler: http://www.dn.se/ekonomi/reglerna-att-ha-koll-pa-infor-sommarjobbet/

Givetvis fick jag minnen av mina sommarjobb när jag läste artikeln.
Förra våren skrev jag om mina sommarjobb i Sverige så länkar till det inlägget - onödigt att jag upprepar mig. :) http://bo-i-usa.blogspot.com/2015/05/sommarjobbsnostalgi.html
Så det här inlägget får handla om mina sommarjobb i USA.

Som jag nämnde i början av det tidigare inlägget fick jag, när jag var elev här i USA, inte jobba utanför skolan. Har man ett så kallat F-1 visum får man oftast bara arbeta inom skolan. Det kan dock finnas undantag om arbetspraktik ingår i ens utbildning.
Jag arbetade ett par somrar med att vara en så kallad "tutor" - vet inte om det finns någon svensk motvarighet. Det är en person som är duktig i skolan och hjälper litet "svagare" elever. Jag var även en "tutor" under övriga läsåret men på den tiden när jag var elev fanns det kurser inom skolan även under sommaren. Numera verkar det bara vara internetkurser som erbjuds.

Det var mest i en så kallad "Reading"-klass som jag hjälpte till. Vissa elever behövde extra hjälp att förstå texter och då fick jag sitta separat med dem och hjälpa dem med läsuppgifterna.

En annan sommar jobbade jag inom det kontor som heter Disabled Student Services. Det är ett kontor för de som har olika handikapp och behöver extra hjälp. Jag var även "anställd" av det kontoret under övriga läsåret då jag lämnade in de anteckningar jag tog inom de kurser där jag själv var elev. Mitt sommarjobb bestod av att hjälpa till med olika kontorsgöromål och arbeta med en handbok för de elever som var "disabled."

Att sommarjobba som yngre tycker jag är ett mycket bra sätt att få en inblick i arbetslivet. Man lär sig rutiner och förstår hur helt annorlunda det är jämfört med att gå i skolan. Att desutom tjäna egna pengar är också positivt. :)

Mina erfarenheter som vuxen inom skolan i USA har kommit väl till pass när jag senare blev anställd "på riktigt". Arbetslivet i USA skiljer ju sig en del från det svenska. Bland annat har man inte fikaraster två gånger per dag. ;)

Vilka erfarenheter har ni som läser fått genom era sommarjobb? Skriv gärna och berätta.

När jag åkte in till Mt Shasta i fredags för att handla mat körde jag "bakvägen", det vill säga den gamla vägen som fanns innan motorvägen byggdes och en liten sjö som varit uttorkad de senaste 2-3 åren (pga torkan) var fylld med vatten. Verkligen vackert med vattnet och de snöklädda kullarna.




29 comments:

Channal said...

Mina sommarjobb betydde jättemycket för mig. Är många fina minnen från dem. Mitt första sommarjobb hade jag sommarlovet efter åttan, 1978. Jag jobba på Televerket.

KRAM Anna

Steel City Anna said...

Vilka vackra naturbilder! Verkligen en knallblå himmel.

Jag har lärt mej en hel del genom jobb och sommarjobb, mest att livet är hårt :) men kanske lika bra att få den insikten tidigt.

Annica said...

Så vacker natur du har omkring dig! Och härligt att det är vatten i sjön igen.
När jag gick i skolan var det inte så vanligt med sommarjobb som det är nu. Men eftersom min pappa hade egen firma så brukade jag få svara i telefon och uträtta ärenden. Det var kul och så blev det lite extra slantar i börsen.
Kram från disigt, blåsigt, regnigt och nollgradigt norr!

Anne-Marie said...

Anna: Du var mycket tidigare igång än vad jag var. Mitt första sommarjobb var när jag gick på gymnasiet vilket också var 1978. En hel del fick jobb hos Postgirot i Stockholm när jag gick i skolan. Sommarjobb tror jag kan vara väldigt bra och lärorika.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Tack! Det var en riktigt blå himmel i alla fall just då när jag tog bilderna.
Livet kan vara en utmaning ibland. De barn och ungdomar som "curlas" alldeles för mycket tror jag skulle må bra av att sparkas ut i "verkliga livet". Tror att en del blir omhändertagna av mamma och pappa och inte får lära sig att klara sig.

Anne-Marie said...

Annica: Kul att ta litet bilder på annat än berget. Det finns en del snö högre upp i år. Vi har ju knappt haft någon snö på "marknivå" denna vinter vilket verkar vara det nya "normala". Tidigare var det alltid massor med snö.
Det var väl ett bra sommarjobb du hade hos din pappa. :) Man lär sig alltid något om man kommer ut i arbetslivet.
Kram från ett litet kyligare Weed just idag!

Kattas Betraktelser said...

Även för mig har sommarjobben betytt en hel del. Det första var solflicka. Åhh vilka vackra bilder du bjuder på.

Gunnel said...

Jag började passa barn på mina skollov när jag var 10 år och det fortsatte med att jag satt barnvakt på kvällar och helger. Jag har alltid älskat barn och det blev sen naturligt att fortsätta min utbildning inom det området. Erfarenheten från tidigare år var en bonus. Kram

Desiree said...

Jag har ocksa varit valdigt glad och tacksam over de sommar jobb som jag har haft. Jag har arbetat I koket och disken pa Jastfabriken I Rotebro. Jag har suttit I reception, jag har jobbat pa kontor, jag har ocksa jobbat pa lab. Nyttigt och laroriktig med sommarjobb. Sa positivt att det nu finns lite fler sommarjobb. Verkligen fina bilder pa ditt omrade och berget.
Kram!

olgakatt said...

Sommarjobb är mycket lärorikt! Mitt första hade jag som 12-åring, det var egentligen inte tillåtet, men det brydde sig varken trädgårdsmästaren eller jag oss om. Sen jobbade jag varje sommar och något jullov. Kontor, televäxel, paketinslagare, djurskötare, Findus, sjukvårdsbiträde osv. Allt gav bra erfarenheter samt litet egna pengar.

Annika said...

Tyckte om nästan alla mina sommarjobb, speciellt de tre år jag jobbade i Hässelby Slotts park. DET var fina somrar. Minns dem med stort nöje, rensning, binda upp växter, klippa gräs, klippa blommor, kratta...
OCh sen lärde jag mig så mkt. Det var min pappa som var trädgårdsmästare där. OCH det att tjäna pengar. För min allra första lön köpte jag en Canon kompaktkamera med automatisk filmframdragning och inbyggd blixt. OMG vad jag var lycklig!!!
Jobbade som hotellstäderska tre veckor en sommar, mitt värsta sommarjobb. USCH!
En sommar var jag i hemtjänst i Solna, sådär, sådär.
Trädgården var absolut outstanding.
Karolina jobbade i affär förra sommaren, både trist och bra.
Iår ska hon vara praktikant på en studio i Hollywood. So help me!!
;-)
Kramar!!!

Annika said...

PS,
bilderna ÄR underbara!
Å vad jag skulle vilja komma till dina trakter!

Annika said...

Mitt första sommarjobb hade jag nog i åttan eller nian - att plantera eller dra upp granplantor på Larslunds Plantskola. Det var hårt. Man var tvungen att gå upp kl. 5 för man fick cykla hela vägen dit ut. Sen fick man betalt per radmeter. Man hade på sig galonisar och låren var alldeles ömma efter en dag på åkern för man slog leran av plantorna mot låren.

Mitt intressantaste sommarjobb var som sällskapsdam - åt en kvinna som var ingift i släkten Palme. Många historier från den sommaren. Mitt absolut roligaste sommarjobb var flera somrar som guide på Nynäs Slott i Sörmland. Förutom det har jag jobbat som hotellstäderska/kökshjälp, med att rätta tusentals uppsatser, jag har omorganiserat ett statligt arkiv, vaktat barn och varit hundpromenerare ;) . En brokig sommarjobbskarriär med andra ord!
Kram

Gunilla Nardin said...

Att sommarjobba var bade larorikt och spannande.Jag jobbade bl.a som hotellreceptionist.Larde mig vad service var.En sommar arbetade jag pa Pressbyran. Dar tjanade man battre pa grund av bra Ob-tillagg.
Pengarna spenderade jag sedan pa klader forstas, och ibland resor.
Brukade jobba 3-4 veckor sa dar. Och som sagt det fanns gott om sommarjobb pa den tiden. Numera ar de farre.

Blev sa glad over dina vackra bilder AM! Berg, skogar o vatten.De allra basta. Egentligen ar det synd att du maste flytta darifran. Sa underbar natur som du har utanfor husknuten.

Ha en fin vecka
Stor Kram
Gunilla

Marina said...

Fantastiskt vackra bilder!

Malin said...

Vi hade ju prao i högstadiet och då jobbade jag på olika kontor. Trygg Hansa och Ericsson tror jag. Det tyckte jag var spännande. Två somrar var jag barnflicka, en sommar i Sverige och en i USA hos vänner. Tyvärr är det ganska svårt för HS elever att få sommarjobb i vår stad för vi har som sagt ett stort universitet här. Jobb som normalt skulle gått till lite yngre ungdomar går nu till universitetsstuderande ofta. Det som är vanligt är förstås sk internships som kan vara både betalda och obetalda. Jag hoppas mina pojkar får prova på att sommarjobba när de är gamla nog. Tror det är viktigt att både vara en del av arbetslivet och tjäna lite egna pengar.

Anne-Marie said...

Katta: Jag tror att sommarjobb ibland kan vara väldigt bra för ens utveckling och förståelse för samhället i stort.
Tack - roligt att du tyckte om bilderna. :)

Anne-Marie said...

Gunnel: Har man ett speciellt intresse och en naturlig läggning för något är det ju väldigt trevlig och bra om man dessutom kan arbeta med det. Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Du har verkligen haft en stor variation på sommarjobb. Sådant är bra tror jag. Jag höll mig till affärer och de uppgifter man har där i Sverige. I USA blev det ju litet annorlunda.
Roligt att du tyckte om bilderna. :) Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Du har också haft en stor spridning på dina sommarjobb. Tror det är väldigt bra och nyttigt att kunna få prova på olika områden. Att få arbetslivserfarenhet är bra och egna pengar är ett extra plus. :)

Anne-Marie said...

Annika: Det måste ha varit perfekt att ha din pappa som "läromästare" och att du fick lära dig trädgårdsskötsel av honom. Jag lärde mig ungefär samma saker i vår trädgård genom att jag gjorde väldigt mycket när jag bodde hemma. Tyckte (och tycker) mycket om att jobba i trädgård.
Varför förvånas jag inte av att det var en kamera du köpte med din första lön. ;)
Hotellstäderska kan nog vara tufft för kroppen också. Mycket tungt.
Hemtjänsten kanske var litet lättare på den tiden. Nu avundas jag inte de som jobbar inom hemtjänsten.
Minns att du skrev om Karolinas affärsjobb förra sommaren. Så spännande med hennes praktik i sommar. :)
Tack - roligt att du tyckte om bilderna. Kanske du och Peter kan komma så långt norrut under sommaren. Ni är ju i alla fall i samma stat.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annika: Det låter som ett tufft sommarjobb. Och att behöva stiga upp så tidigt. Har aldrig ens sett hur en sådan plantskola ser ut och vad man gör.
Dina andra sommarjobb låter onekligen intressanta och spännande. :) Visste inte att man kan få sommarjobb som sällskapsdam. Kanske du kunde berätta på din blogg om den sommaren. :)
Att vara slottsguide måste vara en upplevelse. Förstår att du tyckte om det.
Många bra erfarenheter du fick genom dina jobb.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Förstår att du verkligen lärde dig vad service är genom dina jobb. Sådant är alltid bra att kunna.
Jag minns att jag blev väldigt trött i benen och ryggen eftersom jag mest stod hela dagarna när jag jobbade i affär och bokhandel.
Jag satte nog in det mesta av mina pengar på banken. Snål och sparsam har jag alltid varit. ;)
Tack för dina ord om bilderna. :) Jag måste inte flytta härifrån men jag känner nog att jag är "färdig" här och med tanke på situationen i Weed (skrev tidigare om att det kan bli kärvt med vattentillgången pga en "strid" mellan staden och ett timmerbruk) och torkan som fortfarande finns i Kalifornien är det nog bättre att vara någon annanstans på lång sikt.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Marina: Tack snälla! :)

Anne-Marie said...

Malin: Tänk jag minns inte att jag var med om prao men det måste jag ju haft. Vet att andra hade jobb men jag vet inte om jag blev sjuk eller vad det var för jag kan inte komma ihåg vad jag gjorde. Eller så har jag förträngt det. ;)
Städer som har större skolor är litet annorlunda just pga de orsaker du nämner. Jag tror också att det är mycket nyttigt och bra för ens kunskaper om samhället och arbetslivet att kunna få jobba en del innan man kommer in i ett jobb på riktigt.

Anonymous said...

Härliga bilder, men vilken värme!Oj!!
Kul att läsa om dina olika sommarjobb.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Lena: Tack! :)
Jag vet inte om det kommer att bli så varmt men de verkar tro att det skall bli riktig högsommarvärme. Alldeles för tidigt om det blir så.
Roligt att du tyckte om läsningen. :)
Ha det bra du också!

Rebekah M said...

Otroligt vackra bilder! Verkligen imponerande naturscener!

Jag har aldrig haft ett sommarjobb, så jag avviker här lite grand. Däremot hade jag inte fyllt 17 när jag började jobba på riktigt (fyllde 17 någon månad senare). Skulle bara vikariera i tre veckor, men blev kvar i tolv år. Ett amerikanskt företag. Det var fina år ... eftersom jag var så ung lärde jag mig massor, och det kändes nästan som att jag "växte upp" där.

Anne-Marie said...

Rebekah: Tack! :) Naturen är imponernade hos oss. Och när det nu finns mer vatten - i alla fall just nu - blir det så mycket trevligare.
Det var tidigt med ditt första jobb. Jag började jobba 1982 när jag var 21. Jaha, vad intressant att du också har arbetat för ett amerikanskt företag. Det gjorde jag under ca 9 år i Stockholm och trivdes väldigt bra. Jag blev nog mer vuxen där också eftersom jag till och med fick resa i arbetet och besöka kunder.