Monday, October 26, 2015

Från Värmland till Dalarna

Att vara ute på resa och besöka vänner ger inte riktigt tid till att skriva på bloggen som jag skulle vilja. Dessutom är mitt mobila surfande inte alls lika stabilt som i Stockholmsområdet. Signalen tycks komma och gå.

Jag åkte till Värmland förra tisdagen med buss. Slutstationen för mig var Karlstad men bussen fortsatte ända till Oslo. Där blev jag hämtad av S och K och de närmaste dagarna tillbringades i ett av deras hus ett antal mil norr om Karlstad. Tyvärr blev det inget riktigt fotoväder eftersom det var mulet och regnade till och från större delen av tiden. Den där berömda solen i Karlstad dök upp först när jag åkte därifrån i fredags då det var soligt och riktigt varmt.
Men trots molnen och regnet åkte vi runt till några olika platser så att jag kunde få se litet mer av just de delarna av Värmland.
Tack S och K för er gästfrihet och välkomnande.

På fredagen tog jag tåget från Karlstad till Hedemora via Borlänge. Tåget från Karlstad såg ut att vara från 60- eller 70-talet och jag förflyttades till min barndom då jag och mina föräldrar åkte tåg rätt ofta. Om jag har förstått det hela rätt är tågen rätt opålitliga nuförtiden vilket de inte var när jag var liten. På avgångs- och ankomsttavlorna i Karlstad var det tåg som var både inställda och försenade. Som tur var gick mitt tåg i tid. Även i Borlänge, där det var tågbyte, var tåget bara några minuter försenat.
I Hedemora blev jag hämtad av min goda vän M som jag inte träffat på 2 år. Vi bodde i grannhusen i Kärrdal i Sollentuna under flera år.

M bor i Stjärnsund som är ett litet samhälle där jag varit flera gånger men det är trevligt att komma dit igen. Vi var ute på en biltur i lördags till bland annat Säter som var en fin liten stad. Idag var jag på “studiebesök“ tillsammans med M på hennes arbetsplats i Sandviken.

Fortfarande är vädret överlag riktigt bra. Löpsedlarna skrev idag om den fina, svenska hösten. Eftersom det just nu pågår älgjakt har jag inte varit ute och försökt hitta svamp och i Stockholmsområdet har det nog varit för torrt den senaste tiden för att svampen skall trivas. Och jag som hade hoppats på att kunna plocka trattkantareller.

När jag satt och väntade på bussen förra tisdagen på Cityterminalen i Stockholm satt en litet äldre kvinna bredvid mig. Vi började prata med varandra och hon var lika pratglad och öppen som de allra flesta är i USA. Det var en trevlig stund när vi satt och väntade på bussen. Hennes ena dotter bodde i USA så det blev en bra inkörsport. ;)

Bilderna är tagna från ett café som vi besökte igår (där M bor).

20 comments:

Steel City Anna said...

Stjarnsund var ett vackert namn! Kul att aka runt lite i Sverige. Later lite som att det inte blir Stockholm for dej om du stannar. Spannande att folja din resa!

Desiree said...

Later mysigt med de utflykter du har gjort. Trevligt att fa byta miljo och fa halsa pa goda vanner som du inte traffat pa lange.
Kramar!

Annika said...

Säger som Anna, vilket vackert namn Stjärnsund är!!
Roligt för dig att färdas genom höst-Sverige. En underbar höst har ni ju, det vet jag :-)
Det är bara att njuta av den medan den varar.
Fortsätt att ha det toppen hemma i Sverige!!
Kram!

Annica said...

Vilken härlig höstresa! Men Värmland och Dalarna är ju njutbara alla årstider. Och någonstans kanske du finner en lugn, skön och passande plats för ditt nya hem. Om det nu blir i Sverige. ;)
För några år sedan tillbringade jag flera sensommar- och höstveckor i södra Dalarna. Med utflykter till många olika platser, bl.a. Stjärnsund som har både ett vackert namn och är en vacker plats.
Ha det gott! Kram!

Marina said...

Härligt att du fick en så fin höst!

Anonymous said...

Hej där! Så du är på besök i mina hemtrakter. Ludvika ligger
inte långt från Hedemora. Bergslagsnaturen är vacker med sina
många sjöar. Röda hus med vita knutar och pelargon i fönstret!
Du fångade svenskheten perfekt.
An aside - Att bo i en småstad är inget för mej, men det
var fint att växa upp där.

Ruth i Virginia

Andra året i Hjo said...

Det finns en och annan pratglad svensk, men som amerikaner blir vi aldrig. Här i Hjo hälsar alla på varandra, någon man alls inte gör i Göteborg. Trevligt tycker jag. Har varit i Karlstad, Sunne och Säffle - dottern jobbade där några år. Annars är Värmland rätt exotiskt för mig. Nästannorge.

Anne-Marie said...

Anna: Stjarnsund ar en vacker plats och den har aven ett fint namn. Det var nagra fina dagar hos min goda van.
Nej tack, Stockholm skulle jag inte vilja bo i. Alldeles for stort for mig.

Desiree: Jag uppskattar att se andra delar av Sverige. Det var ju en orsak att jag kom till Sverige - for att kunna se mig omkring. Stockholm kanns mycket stort och inte alls sarskilt intressant numera. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Stjarsund ar en mysig liten ort. Den ar mycket mindre an Weed - bara 200-300 personer bor dar.
Idag var det en stralande hostdag men det borjar bli ratt kallt pa natterna.
Det ar intressant att se hur Sverige ar idag men jag ar fortfarande oklar over exakt hur jag skall gora.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annica: Men sa trevligt att du besokt Stjarnsund. Visst ar det en fin plats.
Bade Varmland och Dalarna ar trevliga och vackra delar av Sverige.
Jag kanner mig fortfarande oklar om vilken del av "polen" (skall vara tva prickar over o:et ;)) det blir framover. Vi far se.
Kram!!

Anne-Marie said...

Marina: Tyckte det var trevligt att Karlstad "levererade". :) Solsken alltsa.

Hej Ruth,
Dalarna ar en mycket vacker del av Sverige. Men den har blivit dyrare pa senare ar om man skulle vilja kopa en bostad.
Roda hus finns verkligen i overflod. :) Och massor med sjoar. Underbart med allt vatten.
Roligt att du tyckte om bilderna. :)

Anne-Marie said...

Hans: De riktigt pratglada svenskarna ar inte sa manga men trevligt nar man stoter pa dem.
Trevligt att du har litet erfarenhet av Varmland. Bussen gick ju till Oslo och det var inte sa langt till gransen faktiskt.

Gunilla Nardin said...

Kul att höra att du reser omkring lite.
Dalarna är ju ett av Sveriges vackraste landskap. Buss och tåg är bra fortskaffningsmedel, speciellt nu när det börjar bli halt på vägarna. Och några små trattisar ska du väl ändå kunna få tag på.De växer ju långt in i november månad.
Ha det fortsatt bra AM
Stor Kram
Gunilla

Anonymous said...

Det var roligt att se dina fina bilder från Stjärnsund. Där var jag ofta som barn eftersom min far var född där och mina farföräldrar bodde där. Tyvärr revs det hus de bodde i under 70-talet, men jag har några foton och en tavla som stöd för minnet av Mossbo som huset hette. Tyvärr har väl denna fina lilla idyll fått en mörk sida efter det hemska som hände där för några år sedan.
Hälsningar Kristina

Anne-Marie said...

Gunilla: Att resa runt till andra platser i Sverige var huvudsyftet med denna resa - forutom att ordna rent praktiska saker. Har fortfarande en del saker kvar att ringa och ta reda pa men det mesta praktiskt ar gjort.
Jag skulle aldrig vaga kora bil eftersom jag inte hade korkort i Sverige och jag inte ens kan alla svenska trafikmarken.
Dalarna ar fantastiskt vackert och vadret var riktigt bra nu nar jag var dar.
Det har knappt regnat i Stockholmsomradet sedan jag kom vilket sakert gor att svamparna inte vaxer sa mycket just nu.
Tack! Stor kram!

Anne-Marie said...

Kristina: Vad roligt att du har sa personliga minnen av Stjarnsund. Det ar valdigt fint dar och trots att det ar en mycket liten ort tycks den vara ratt levande.
Min goda van som jag bodde hos nu var med och letade efter den forsvunna flickan nar detta dad utfordes.

Lena i Wales said...

Ha det bra i Värmeland det sköna.
Var då och då i Karlstad när min son gick på universitetet där.

Anne-Marie said...

Lena: Jag ar redan tillbaka fran resan till Varmland och Dalarna. :) Det ar fint i bada landskapen.
Karlstad besokte jag bara kort pa tagstationen och busstationen.