Tuesday, May 10, 2011

Åtta saker om mig

Det kom en utmaning från Katta i Malaysia. Utmaningen gick ut på att berätta åtta saker om mig själv. Eftersom jag redan berättat sju saker om mig själv tidigare gäller det att inte upprepa sig. :)

  • Jag har en svårbemästrad höjdrädsla. Kan inte gå upp på höga stegar, tror att jag skall dras ned i djupa raviner om jag går för nära kanten osv. Det går inte att logiskt intala mig själv att det bara är i mitt huvud eftersom det är en fysisk sensation. Så här har det inte alltid varit utan det kom efter en mycket svår influensa för många år sedan. En morgon vaknade jag av att rummet snurrade (som tur var gick det över) men efter denna episod var något förändrat i mitt balanssinne.
  • Under ca 10 år härdade jag ut med tandställning. Först bara på natten men sedan blev det en fast "installation". Inget som jag direkt njöt av men nu så här i efterhand är jag tacksam eftersom jag hade ett rätt ordentligt överbett. Min tandläkare tror jag tjänade bra på mig eftersom jag fick fortsätta trots att ingenting egentligen förändrades mot slutet. En dag sade jag "Nej, nu vill jag inte fortsätta längre". "Jaha" sade han och så var det slut med tandställningen!
  • Som liten var jag helt fascinerad av filmen "Sound of Music". Jag såg den flera gånger på bio och LP-skivan som köptes (det var på den tiden det fanns LP-skivor ;)) blev helt utsliten. Senare när jag var runt 18 var jag på språkresa i Österrike i Salzburg (där filmen är inspelad) så då fick jag se byggnaderna och gatorna på riktigt. Då hade i och för sig min fascination lagt sig men det var en upplevelse att besöka Salzburg. Kan verkligen rekommendera Salzburg som resmål.
  • Jag var 21 när jag fick vattkoppor. Inte en bra ålder att få en barnsjukdom. Man skall definitivt vara yngre när man får barnsjukdomar eftersom man blir så sjuk när man är äldre.
  • Efter gymnasiet gick jag en utbildning som hette Frans Schartaus Eftergymnasiala Chefssekreterarutbildning. Det var på den tiden det fortfarande fanns sekreterare. Vi fick till och med lära oss stenografi. Under en period kunde jag stenografera på både svenska, engelska och tyska. De kunskaperna finns inte kvar längre.
  • Under gymnasiet gick jag humanistisk linje och halvklassisk variant. Det betydde att jag läste latin. Varför jag valde latin minns jag inte men det var många timmar per vecka och många underliga böjningar på latinska verb. Vår lärare var otroligt engagerad - tyvärr var vi elever inte fullt lika engagerade. ;)
  • Under 20 år jobbade jag med översättningar av böcker från engelska till svenska. Min pappa och jag drev, på vår fritid, ett bokförlag. Kul och lärorikt. Tyvärr finns inte bokförlaget längre efter det att min pappa gick bort 2001.
  • Jag visste inte vad en blogg var förrän 2006. Då fick jag kontakt med en annan bloggare och sedan gick det som det gick. :)

Det finns ett par syrener utanför huset jag hyr. Hade hoppats på att de skulle blomma innan jag åkte till Sverige men det har varit litet väl kallt. Knopparna är på väg att nästan slå ut men jag får nog inte del av blommorna innan jag åker eftersom det bär av redan på torsdag!

14 comments:

Katarina said...

Oj, att kunna stenografera på så många språk, imponerande. Det är väl aldrig jag möter någon som stenograferar, men jag har mött några äldre stofiler som fick det svårt då deras stenograferade sekretare slutade eller gick i pension.

Det där med tandställning, blir väl kankse en vana men så jobbigt att hålla ren mm.

Nu önskar jag dig en bra hemresa och hoppas på ett fint sommar Sverige för dig.

Jag kommer till Svedala i slutet av maj! Längtar också just nu hem!

Kram

Anonymous said...

Hej! Du får se syrenen blomma när du kommer till Sverige, den har redan knoppar. Mvh Anneli

Freedomtravel said...

Fy vad jobbigt med tandställning så länge! Jag hade tandställning i två månader och tyckte att det var hemskt! (Det blev väl iofs inte bättre av att de råkade spänna den för hårt så att luckorna drogs ihop på en helg istället för under ett år, som planerat...) Vattkoppor fick jag när jag var 23, så jag kan bara hålla med! Fick sjukskriva mig en vecka från jobbet jag hade på Huddinge sjukhus, man kände sig lite liten när man sa att man var hemma med vattkoppor... ;)

Marie said...

Jag var också på språkresa i Salzburg när jag gick i gymnasiet! Har så otroligt fina minnen därifrån, en underbart vacker stad. Vad häftigt med det egna företaget, funderat på att starta något i USA? kram

Äventyret framtiden said...

Att du kan stenografera och på flera språk, eller kunde som du skriver måste vara speciellt. Ett helt eget skrivsätt. Jag har nosat på det någon gång i ungdomen då man funderade på vad man skulle bli som stor (vet jag inte ännu:)) Spännande och intressant.
Syrenerna väntar på dig dit du kommer!:D
Lycklig resa, Anne-Marie!

Kram!

Annika said...

Syrenerna, bondsyrerna, som doftar så gott får du alla ggr se då du kommer hem
Underbart!
OJ, tandställning i tio år!!! Jag förstår att du fick NOG!!
Inte kul.
Ja, barnsjukdomar ska man nog absolut ha då man är liten. Alla vuxna blir så sjuka utav dem.
Impad av din stenografi.
KUL läsning detta.
Kram!!

Anne-Marie said...

Katarina: Ibland undrar jag hur gammal jag är ;) med tanke på hur det var och vad man lärde sig. Och då är det ju inte så länge sedan trots allt. Jag tror knappt det finns sekreterare idag. Tandställning var inte kul och att behöva ha den under så lång tid. Jag tror att tandläkaren mjölkade mig/mina föräldrar på pengar tyvärr. Ha en fin tid i Sverige. Kram!

Anneli: Det låter utmärkt med syrener. Ser fram emot det. :)

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Oj då, det måste ha gjort ont med tandsammandragningen. Jag tyckte det var otroligt smärtsamt när den fasta tandställningen sattes in. Hade faktiskt både på under- och överkäken. Det kändes nästan litet genant att säga att jag hade vattenkoppor. Och jag hade ingen aning om vem jag fått sjukdomen av. Jag tror jag fick vara hemma två veckor eftersom jag var så sjuk.

Marie: Visst är Salzburg en fin stad. Fantastiskt vacker. Tyvärr kunde vi aldrig leva på bokförlaget så jag tror det gjort att jag inte riktigt vågat ta steget. Plus att jag inte haft någon riktigt bra idé. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Stenografin var en egen värld. Jag använde faktiskt litet stenografi på mitt första jobb. Där fanns det fortfarande sekreterarjobb. Men använder man inte något glömmer man bort. Precis som med språk. Jag kunde tyska och franska för länge sedan men det har jag också glömt nu. Tack för resehälsningen. Kramar!

Annika: Om det inte är alltför hett kommer nog syrenerna stå sig ett tag i Stockholm. Jag får betrakta dem på avstånd tyvärr eftersom jag är allergisk. Synd eftersom de luktar så fantastiskt gott. Nej, tandställningen var inte kul - tur att det är avklarat. Vissa personer får ju tandställning som vuxna. Kul att du gillade mina "egenheter". ;) Kramar!

olgakatt said...

Min man hade vattenkoppor som 60-åring! DET var inte kul!
Men kul blir det för dig att komma till Sverige i maj, den bästa månaden på hela året!
Ha det riktigt skönt! Önskar dig en problemfri resa!

Desiree said...

Vad kul att du också antog och fick Kattas utmaning. Höjdrädsla är något jag också lider av. Usch jag tycker det är obehagligt med höga höjder. Jag insåg detta en gång för många år sedan då jag anmält mig till en klätterkurs att detta med höjder inte var min grej. Stackars dig att få vattkoppor vid 21 års ålder. Det är ju en jobbig barnsjukdom redan då man får den som barn och än värre om man får den som vuxen.
Även om du inte hinner njuta av syrenerna hos dig så får du njuta av dem här för snart borde de slå ut här.
Kram och ha en fin resa.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Nej, det kan inte ha varit kul för din man. Vattkoppor är en lurig sjukdom eftersom man lika gärna kan få en variant (minns inte namnet nu på den sjukdomen) som yttrar sig på annat sätt men som kan påverka nervändarna så att man får värk. Min mamma fick den varianten trots att hon haft vattkoppor som liten. Som tur var fick hon den inte av mig utan av någon i skolan där hon var lärare. Tack för resehälsningen! :)

Desiree: Det tog litet tid att komma på de här sakerna men det var rätt kul. Visst är det jobbigt med höjdrädsla. Andra kan inte förstå tror jag hur "förlamande" det kan vara. Jag kan inte ens gå upp på en hög stege. Nej, det var ingen kul tid när jag fick vattkoppor. Minns att jag till och med hade en koppa i halsen. Burr. Bara ryser av tanken nu. Tack för resehälsningen. Vi hörs snart. Kramar!

Elin said...

Du som har haft överbett och tandställning, tycker du någonsin att det känns som om tungan inte får plats efter behandlingen?
Jag försöker ta reda på lite vad andra som haft tandställning mot överbett tycker.

Anne-Marie said...

Stampe: Välkommen hit! Just den känslan minns jag inte att jag hade. Hade jag inte haft tandställning hade jag sett väldigt annorlunda ut och jag är tacksam att jag gick igenom det hela.