Tuesday, September 22, 2009

Tuberkulostest

Idag är det höstdagjämningen (när dag och natt skall vara ungefär lika långa). Här i USA kallas den här dagen också för First Day of Fall. Så särskilt höstlikt är det inte eftersom det var runt +35 idag! Jag pratade med en god vän som bor rätt högt upp i bergen i Colorado och hon hade snöstorm! Tala om kontraster.

När man arbetar inom skolvärlden - i alla fall här i Kalifornien - måste man med jämna mellanrum (på min skola är det 4 år mellan varje test) genomgå ett tuberkulostest. För några veckor sedan var det dags för mig att genomgå ett nytt test.

Här i Mt Shasta området finns det bara ett par olika ställen som har denna provtagning och bara en gång per månad. Det gör att man måste planera sitt besök. Ett tuberkulostest fungerar så att litet tuberkulin sprutas in under huden. Efter 48-72 timmar måste man komma tillbaka och så läser de av resultatet. Det är väldigt viktigt att man kommer inom 72 timmar. Gör man inte det får man göra om testet.

När jag skickade in mina ansökningshandlingar för att studera vid College of the Siskiyous fick jag också genomgå ett tuberkulostest i Stockholm. Jag minns att sjuksköterskan blev litet osäker på hur hon skulle tolka resultatet, dvs om det var positivt eller negativt. Och det berodde på att jag, när jag var baby, fick vaccin mot tuberkulos. Det här var i början av 1960-talet och då vaccinerades nyfödda mot bland annat tuberkulos.
Har man fått en vaccination kan det bli ett positivt resultat (en liten röd "bula") om man gör ett tuberkulostest.

När jag först blev anställd vid skolan fick jag också göra ett test och jag var minst sagt litet nervös. Får man ett positivt utslag måste man genomgå lungröntgen och eventuellt antibiotikabehandling. Inget som jag vill vara med om precis. Då var resultatet negativt och även nu för ett par veckor sedan. Skönt! Jag skyller på åldern och att vaccinet kanske försvunnit ur kroppen. :)

Bilden från Wikipedia - "Mantoux tuberculin skin test"

9 comments:

olgakatt said...

Jag minns alla tuberkulintest från skoltiden. Då SKULLE testet vara positivt, annars blev man omvaccinerad med Calmette-vaccin! Men det förvirrar ju verkligen numera när man letar smittade. Den som i Sverige är positiv i dag fastnar i en årslång kontroll med upprepade prov och lungröntgen. Provet görs ju huvudsakligen när man utreder eventuellt smittade när man hittat någon som är sjuk.

Saltistjejen said...

Jag fick också tbc-vaccin som liten men mina test här i USA har ändå visat negativt alla gånger. Så det verkar som om mina antikroppar är försvunna sedan vaccinationen...?
Det var skönt för jag slapp ockås lungröntgen.
Kram!

JaCal said...

Åh, det förbenade TBC testet... Maken får alltid utslag - vilket höll på sätta käpparna i hjulet för vår green card ansökan. Jag har precis klarat mig varje gång. Det är trist med maken för det betyder ju att han inte kan gå in och hjälpa till i skolan eftersom man måste ha ett godkänt TBC test "on file"...

Skönt att du klarade dig!

Anne-Marie said...

Olgatkatt: Tänk det minns jag inte att det skulle vara positivt. Intressant. Men numera antar jag att man inte vaccinerar barn mot tuberkulos. Det här med vaccinationer är ett helt "kapitel" för sig och kommer nog att få ett eget inlägg framöver. Här i USA finns det många som har en hel del åsikter om vacciner.

Saltis: Jag tror att alla har olika reaktioner och vaccinet kanske försvinner olika snabbt ur kroppen. Jag minns en elev i "min" skola som var från Japan och när hon ansökte om grönt kort blev det något oklart med hennes tb-test och hon fick äta antibiotika under lång tid. Inte så roligt. Kram!

JaCal: Jag var verkligen glad att jag var negativ (i positiv betydelse :)). Ja, man måste ju ha ett godkänt tb-test för att få ett grönt kort. Så inte ens som volontär får man komma in och jobba i skolan. Det visste jag inte. Inte mycket att göra eftersom reglerna är som de är.

olgakatt said...

Vaccinering mot TBC med BCG-vaccin innebär att man orsakar en mild infektion med en ko-variant där man försvagat bacillen (Bacille Calmette-Guerin). Vaccineringen ger ett mycket bra skydd mot fr a den fruktade tuberkulösa hjärhinneinflammationen hos barn.I Sverige slutade man att vaccinera alla när TBC blev en sällsynt sjukdom och biverkningarna av vaccinet större än nyttan statistiskt sett. Tror det var ca 1970, dvs ca 40 år sen. Man vaccinerar nu bara i fall med smittorisk. Vaccineringen gjorde ju en enorm nytta när TBC var en verklig folksjukdom, även om det inte var den enda orsaken att sjukdomen minskade.På många ställen i världen vaccinerar man fortfarande på goda grunder. Litet märkligt att man i USA inte tar det med beräkningen när man är så rabiat med att kräva negativt tuberkulintest i vissa situationer.Själv har jag alltid haft svårt att visa positivt resultat när det krävts och fått göra om det med starkare tuberkulin. Men det var ju bra att jag var negativ när vi för några år sen upptäckte en smittad medarbetare på jobbet och hela personalen måste undersökas! Ett par stycken fick kontrolleras upprepade gånger med nytt test och lungrtg i ett helt år. Den som var smittad blev smittfri efter 14 dagar med antibiotika men fick förstås äta det länge.

Adam said...

kul att du är back on track!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Du kan verkligen en hel del om det här med tuberkulos och vaccinering osv. Verkligen intressant att läsa. Tack för att du delade med dig. :)

Adam: Tack! Känns kul att vara "back on track" och det är bara att hoppas att känslan håller i sig.

Suddrik said...

Jag var i den sista kullen som vaccinerades, jag är född 1974 och vaccinerades 1975. Hittills har jag lyckats ducka, man skulle testas inför barnens start på kooperativa preschool, men jag "glömde". Så det kan komma att innebära problem vid green card-ansökningarna! Men jag är ändå SÅ glad över det! Jag polade med en amerikansk kille för 15 år sedan, och han fick TBC i flottan. Han smittade min lillebror som var 13, samt min storebrors redan sjuka dotter som jag tror var knappt året gammal. Min bror fick äta penicillin i 6 månader, lillflickan i 12 pga sin låga ålder.

En lustig detalj är att på sjukhuset i Florida dit vi åkte och fick diagnosen (då hade mitt ex varit dålig i ett år utan att gå till läkare) börjat hosta blod. Jag sa att jag var vaccinerad, men de trodde mig inte! "Finns inget vaccin mot TBC". Jaha, då vet jag då... (Jag vet att det inte skyddar mot alla grenar eller vad det heter, men ändå!)

Anne-Marie said...

Suddrik: Jaha, det visste jag inte att det var 1975 man slutade att vaccinera. Du verkar ha varit utsatt för allt möjligt som har med TBC att göra. Intressant att läsa om dina upplevelser. Man måste göra ett TB-test om man ansöker om grönt kort så du kommer att få gå igenom det förr eller senare.