Thursday, November 23, 2006

Thanksgiving helg


Idag är det Thanksgiving helg i USA. En stor helg för de flesta amerikaner och en helg då väldigt många reser för att hälsa på familj och vänner.

Helgen firas den fjärde torsdagen i november och i år infaller den alltså den 23. Historien berättar att en grupp, som kallade sig Pilgrimer, seglade med båten Mayflower från Holland till Plymoth Rock. Medlemmarna i gruppen kom urpsrungligen från England men hade flytt till Holland på grund av religiös förföljelse. Livet i Holland blev inte riktigt vad de tänkt sig så de förhandlade med ett företag i London att finansiera en pilgrimsresa till Den Nya Världen (USA).
Deras första vinter 1620 var katastrofal och många i gruppen dog men deras lycka tycktes vända då deras första skörd blev större än vad de kunnat hoppas på. De bestämde sig för att fira detta med en fest tillsammans med de indianer som hjälpt Pilgrimerna.

Idag firas Thanksgiving med en middag som skiljer sig litet beroende på var man bor i USA men huvudingredienserna brukar vara:
kalkon, potatismos, sås, fyllning (som bland annat kan bestå av brödsmulor), sötpotatis, tranbärssås, majsbröd, gryta med gröna bönor, paj med pumpa.

Min första Thanksgiving i USA firades hos en bekant till min man och vi fick en traditionell Thanksgiving middag. Jag minns att jag tyckte det var roligt och spännande att få ta del av en helg som jag aldrig firat i Sverige. Just helgdagar är starkt förknippade med hur det var när man växte upp och man får en viss känsla för t ex julen och påsken.
I år kommer jag att förbereda min flytt och det blir nog varken kalkon eller de andra tillbehören.

7 comments:

Anonymous said...

Happy Thanksgiving till dej.
Hoppas att det går bra att flytta. Själv är jag också svensk, boende i USA. Jag kommer från Sundby berg, har bott i USA i 26 år. Jag har blivit Amerikansk medborgare och stor trivs, fast jag har all min familj och en del av hjärtat i Sverige.
Thanksgiving är urkul för oss. Vi hade 36 personer på middag igår, med kalkon och skinka.
Jag tycker om att laga mat, så det är kul att lära sej nya traditioner och rätter.

Anne-Marie said...

Hej Lena!

Tack för din hälsning. Det låter som om ni hade en härlig Thanksgiving helg med god mat och många gäster.

Anonymous said...

Jag undrar om inte Thanksgving är ungefär detsamma som vi firar Mårten Gås här i Sverige i November?? Hmm.... eller är det bara i Skåne vi firar det? Mårten Gås alltså hehe...

Anonymous said...

Hej Anne-Marie! Jag undrar från vilken källa du har hämtat din fakta om thanksgiving? Hälsn. Sara

Anne-Marie said...

Sara: Jag minns faktiskt inte var jag hittade den här informationen. Det finns många olika hemsidor som berättar om Thanksgiving. Har du frågor eller är det något som verkar felaktigt? Vore intressant att veta varför du vill veta vilken källa det är.

Anonymous said...

Thanksgiving är en mycket trevlig högtid!

Sara said...

Åh, härligt, själv är jag amerikan som bor i sverige xD Haha, jag älskar thanksgiving, all god mat och att vara med familjen <3