Wednesday, November 22, 2006

Ett nytt kapitel i mitt liv


Jag är precis på väg att flytta från Kalifornien till Oregon och det känns litet pirrigt med allt nytt som kommer att hända.

Under ca 8 år har jag bott i den allra nordligaste delen av Kalifornien. Området där jag bor ligger vid foten av berget Mt Shasta. Det är fantastiskt vackert här med snöklädda berg och mycket natur och givetvis domineras hela området av Mt Shasta. En vulkan som fortfarande anses vara aktiv och som har en imponerande höjd av 14,161 feet (4317 m).

(Bild: Mt Shasta)

Under ca 1 år bodde jag på Hawaii (The Big Island) och det var annorlunda på många sätt. Jag får säkert anledning att återkomma till det i andra blogginlägg.

Anledningen till att jag nu flyttar till Oregon är dels personlig och dels ekonomisk. Min man (M - som är amerikan) och jag har av olika anledningar inte bott tillsammans under det senaste året. Men vi har känt att vi nu i alla fall vill bo närmare varandra. Just nu har vi ett avstånd på ca 95 mil (svenska mil) mellan oss vilket ju omöjliggjort allt umgänge. Telefonen har gått varm i alla fall.

En annan anledning är som sagt ekonomisk. Sedan september 2005 har jag "bara" haft ett deltidsjobb och det räcker inte riktigt när man lever själv. Jag har bott i en liten lägenhet i en bekants hus (det var möjligheten som öppnade upp sig när jag flyttade tillbaka hit från Hawaii för ett år sedan) men känner nu att jag vill ha mitt eget boende. Eftersom hyrorna i det här området gått upp väldigt mycket under de senaste åren är det tufft att hitta någon annan bostad.

Jag kommer nu att flytta till nordöstra Oregon där det fortfarande är billigare. I Mt Shasta området kostar t ex en 1 bedroom lägenhet/hus ca $600 per månad och i det området dit jag flyttar kostar en motsvarande storlek ca $450 per månad. I USA talar man inte om bostäder som vi gör i Sverige. I Sverige säger man t ex 2 rum och kök. Här i USA säger man t ex 2 bedrooms and 1 bath.

Den ort där min man bor heter Union och är ett litet samhälle med ca 2000 invånare.
http://www.cityofunion.com
Jag var där som hastigast i mars i år och det var lantligt på många sätt. Det finns en större stad ca 2 mil från Union som heter La Grande och det blir väl troligen där som jag kommer att arbeta.

Det känns som om ett nytt blad håller på att vändas i mitt liv.

3 comments:

Anonymous said...

Hej! Har nyss hittat din blogg. Flyttade du till USA pga av kärleken?

Anonymous said...

har du aldrig tänkt på att flytta till florida om jag skulle flytta till usa skulle det blir florida eller californien= bra väder... Oregon har ju 4 årstider som sverige. Hawaii låter nice sett en massa fina bilder därifrån själv tror jag att jag skulle tröttna efter ett tag då hawaii ligger så långt från fastlandet. San diego skuööe man bo i i californein ser ut som en fin stad. skulle vilja bo i la men där skulle man bara ha råd me d en sunkig lägenhet i typ downtown. aldrig i pacific palisades iallafall= ens favorit område........ Florida är annars bäst. Helt klart väst kusten fourty myers, st peterburg, clearwater det ligger inte så lågnt från orlando och alla parkerna. extra kul för barnen

Calle said...

Oh. Blir alldeles till mig av att läsa ditt inlägg. Kommer att försöka söka mig framåt längst tidslinjen och se hur det blev i Oregon, men bara av att se att du faktiskt _bodde_ så pass länge i norra Kalifornien får mig helt i svett. Fler bilder! :)