Friday, November 24, 2006

Att skapa ett nytt hem

Jag städar och packar för fullt. Eftersom jag har hyrt möblerat är det litet mer att städa än om jag haft mina egna möbler och kunnat ha tomma rum. När jag flyttade från Hawaii förra året hade jag väldigt litet med mig. Det blev ungefär 15 kartonger som sändes med post och tre resväskor som jag tog med mig när jag flög tillbaka till fastlandet. M och jag hade haft en stor container när vi åkte till Hawaii (vi hade till och med vår bil i containern) men det hade blivit allt för dyrt att göra samma resa två gånger. Nu blir det att köpa nya möbler och det skall bli riktigt roligt att ha mina egna möbler. Det är inte samma sak när man "lånar" någon annans möbler. Jag har redan en stol och ett skrivbord som står i Ms hus.

Jag hade min sista arbetsdag i onsdags och det kändes litet vedmodigt att veta att jag inte skulle komma tillbaka dit efter helgen. Eftersom det var till det här området jag kom när jag först flyttade till USA har jag många minnen härifrån och jag var dessutom elev under flera år på det college där jag arbetat under det senaste året. Nu blir det att knyta nya kontakter och lära sig var affärer och annat nödvändigt finns. M har bott i nordöstra Oregon sedan mars så han får väl bli min guide under ett tag.

Något jag funderat på under en tid är att man alltid skapar sig en viss identitet i förhållande till den plats dit man kommer. När jag först flyttade hit från Sverige tog det mig ett bra tag att så att säga "hitta mig själv" igen. Nu har jag anpassat mig till hur det är i USA men eftersom jag kommer att byta både stat och stad blir det troligen en ny anpassningsperiod. Förändring får en att växa och det är något som jag vill fortsätta göra.

2 comments:

Caroline said...

"Förändring får en att växa och det är något som jag vill fortsätta göra."

Gillade denna meningen starkt och jag vet själv om att det är det som behövs för att t.ex. JAG ska kunna växa. Jag har länge (ända sen jag var 16 år rättare sagt) velat flytta till USA och jag funderade länge på att först åka dit som Au Pair (faktiskt till California) för att se hur det var men av nån anledning blev det aldrig av och nu är det för sent. Har inte fått mit körkort än heller så... och det har jag förstått är ett måste "over there" hehe. Nu har man ju sambo och sånt att ta hänsyn till. Står utan jobb just för tillfället också så för den sakens skull är jag inte heller bunden men att säga upp mig från ett jobb har jag å andra sidan aldrig sett som ett problem. Är det OK om man ställer frågor till dig om olika saker som rör en ev. flytt till Amerikat? =)

Caroline said...

Vad jag oxå menade, men som jag inte riktigt fick sagt i den förra kommentaren, var att ibland måste det till förändringar som man inte riktigt känner sig bekväm med... eller som man rent ut sagt INTE vill... hur gör man då? T.ex. om sambon inte vill följa med - måste det ta slut då? =( Usch sådana förändringar gillar vi inte =)