Friday, April 28, 2017

Vad är det som är så speciellt med svenska pizzor?

När jag bodde i Kärrdal i Sollentuna fanns det en pizzeria i det lilla centrumet. Kanske pizzerian finns kvar, jag har inte varit där sedan jag flyttade från Kärrdal. Den här pizzerian hade fantastiskt goda pizzor. Alla som hade smakat dem verkade tycka samma sak.

Svenska pizzor tycks stå i en klass för sig med de mest osannolika ingredienser som banan, curry, skaldjur, pommes frites, oxfile och bearnaisesås och andra intressanta “pålägg". Hittills har jag inte sett en enda amerikansk pizza som liknar de svenska. Kanske de finns men inte i mina trakter. Kebabpizza lär vara en svensk, unik kombination. Jag har aldrig provat den och tror att jag avstår. I Kärrdal brukade jag köpa deras vegetariska pizza som smakade väldigt gott.

I Mt Shasta-området finns några pizzerior som Papa Murphy’s och Round Table Pizza men numera brukar jag köpa en mycket god vegetarisk pizza, i mataffären, som tillverkas av Amy’s. Den här är min favorit och jag åt den i kväll eftersom jag inte orkade laga till mat efter en intensiv arbetsvecka.



Man kan undra varför svenska pizzor är så speciella med pålägg som kanske inte används i till exempel Italien. Vilka pizzor brukar ni som läser äta?

Nu tycks värmen komma och det lär bli en dramatisk skillnad mot hur vi har haft det hittills. Från vinter- till sommarkläder på några dagar.

29 comments:

Anneli - FixaDinBlogspot said...

Är det så? Vad tråkigt! Eller ja, det finns säkert många goda pizzor i USA också, men jag gillar verkligen våra varianter.

Själv brukar jag faktiskt beställa kebabpizza med sallad, tomat, lök och gurka på (sallad och gurka läggs på efteråt) med vitlökssås. Såå gott! Jag älskar kombinationen av pizzans varma fettighet (haha...) och salladens fräschhet.
Maken och sonen kör en kombination av skinka och köttfärs. Låter inte gott tycker jag personligen då, men de står på sig.

Härligt med värme. Här i Dalarna har det snöat nästan varje dag senaste veckan, men bara lagt sig en gång. Men snart så! :-)

FREEDOMtravel said...

Det som är känt med svenska pizzor är väl oxå den svenska pizzasalladen :) Jag är inte så förtjust i pizza faktiskt, men om jag äter det är favoritpålägget tonfisk och lök!

Från Glam till Damm said...

Godmorgon Anne-Marie,

Själv tycker jag att den största skillnaden är att pizzorna i Sverige oftast har en tunnare och krispigare botten, alltså inte lika tjock och brödig som amerikanska standard pizzor är. Men jag vet att man kan beställa "thin crust".

Du har alldeles rätt att det är lite andra ingredienser som erbjuds som topping på svenska pizzor. Både vanliga och ovanliga. Den mest groteska toppingen man kan få på den pizzerian vi beställer pizza frän är pommes frittes, på pizzan alltså. Själv brukar jag beställa någon stark topping och gärna med oxfilet och lök.

Ha en fin dag!

Kram, Anneli

Marina said...

Lite kul är det att det är så, och visst är de "svenska pizzorna" speciella, även de med mer vanliga pålägg.

eastcoastmom said...

Jag är inte så förtjust i svensk pizza, kanske har jag inte ätit tillräckligt många? Så många konstiga saker på pizzorna... Gillar brick oven pizza, den tunna krispiga varianten, vilket är just den vi ätit i Italien.

Gunnel said...

Min son vill alltid ha pizza när de kommer hit, eftersom han påstår att de inte kan få nåt liknande i Dallas. Jag tycker annars om pizzorna i USA, men det är inte samma pålägg som här så klart. Min favorit är kebabpizza med vitlökssås.

Anne-Marie said...

Anneli: Välkommen till kommentarsfältet! :)
Jag har bott så länge i USA (20 år) att jag faktiskt inte saknar de svenska pizzorna. Jag äter nästan bara ekologisk mat numera så den jag åt igår är perfekt. :)
Jag har aldrig ätit kebabpizza och av någon anledning känns det som inget som lockar. Men jag har ju förstått att massor med svenskar älskar denna pizza. Skinka och köttfärs - ja, kanske. Det allra godaste är givetvis hemgjord pizza.
Jaha, du bor i Dalarna. Vi har verkligen haft det ovanligt kyligt denna vår i nordligaste Kalifornien men nu verkar värmen komma.

Anne-Marie said...

Helena: Jag glömde nämna pizzasalladen i inlägget. Tänkte på det efteråt. Av någon anledning har den aldrig varit något jag längtat efter. Tonfisk och lök låter intressant. :)

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Ja, kanske det är ytterligare en skillnad. Jag äter aldrig pizza ute numera och den jag åt igår som jag köper fryst i mataffären är inte supertunn utan något mellanting mellan de riktigt tunna och litet tjockare varianterna.
Jag har aldrig provat på pizza med pommes frites men det verkar konstigt eftersom man lika gärna skulle kunna ha sina pommes frites bredvid. ;) Oxfilé har jag aldrig sett här men det är säkert gott. Egentligen kan man ju lägga på precis vad man vill och det här med pizzorna kanske är ett sätt för de litet “blyga" svenskarna att få utlopp för sin fantasi. :)
Ha det bra! Kram!

Anne-Marie said...

Marina: Ja visst är det kul och litet “osvenskt" känns det som. Trots att det är i Sverige. :) Och tydligen lägger man på osten olika i USA och Sverige dessutom. En hel vetenskap det där. ;)

Anne-Marie said...

AM: Jag minns knappt hur de svenska pizzorna smakar numera. :) Ja, det verkar vara litet hur som helst vad man lägger på pizzorna. Brick oven pizza är gott och i Italien har man säkert en helt annan pizzakultur än i Sverige.

Anne-Marie said...

Gunnel: Pizzakulturen i USA är nog relativt enhetlig. Självklart finns det fler exotiska pizzarestauranger i storstäder jämfört med mindre orter. Jaha, du är en kebabpizzafantast. :) Vitlökssås är gott på pizza.

Annica said...

Det är sällan jag äter köpespizza men när det händer så blir det oftast Capricciosa eller Hawaii. Inga konstigheter alls. I USA åt jag pizza ett par gånger och mest minns jag att de var STORA!
För det mesta gör jag min egen pizza, ibland på pizzadeg men ännu hellre på Bostonpajdeg. Den blir så spröd och god.
Här snöar det idag också. :( Det har varit massor av yrande vitfluff den senaste tiden. Och vi har ovanligt mycket snö kvar för att vara Valborgsmäss. Detta år är kung Bore en envis surgubbe. ;)
Ha det gott! Kram!

Malin said...

Jag åt inte så mycket pizza när jag växte upp då min bror är glutenallergiker. Nuförtiden kan man säkert beställa glutenfria pizzor. Barnen tycker endast om pizzahut och deras deep dish är ju lite exotiskt för svenskar kanske. Pizza Hut i Stockholm klassas ju liksom en amerikansk restaurang, men här blir det ju bara take-out. För övrigt tycker jag pizzor (på pizzerior i USA) har blivit dyra! Själv gillar jag ananas och barnen ost eller pepperoni.

Anonymous said...

Pizza och kebab existerade inte i Sverige, när jag bodde där,
men det är 66 år sen. :) Som jag läser om de "toppings" som man
kan beställa i Sverige, låter det inte alls som pizza.
Brukade göra miniatyrpizzas med English muffins; jättegoda.
Pepperoni ska det va! Och lök.
Safeway har jättegoda pizzor och specialpriser på fredagar.
Gillar vegerariska pizzor med "thin crust". Och en öl!
Men EN gång i månader är tillräckligt.

Ruth i Virginia

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Annica: Jag köper bara köpepizzor som är ekologiska. Allt annat har så mycket konstigt ifråga om ingredienser. Den köpepizza jag åt (Amy’s) är inte särskilt stor men går du ut på restaurang brukar de vara rätt stora. Bostonpajdeg vet jag faktiskt inte vad det är. Men spröd låter gott. :)
Vi hade uppemot +18 idag och strålande sol. Det lär bli runt +25 ett par dagar den här veckan. Litet väl varmt tycker jag efter det att det varit så kyligt men ingen tycks bry sig om vad jag tycker. ;)
Hoppas att du hade en fin Valborgsmässodag! Kram!

Anne-Marie said...

Malin: Ja, pizza och gluten är väl inte någon bra kombo precis om man har allergi. Jaha, det visste jag inte att det finns glutenfria pizzor men glutenallergi verkar ju vara väldigt vanligt numera. Pizza Hut har jag ätit på i Stockholm tror jag. Vet dock med säkerhet att jag ätit på Pizza Hut i England. :) All mat, både på restauranger och i affärerna i USA, har blivit dyr tycker jag.
Ananaspizza var väldigt länge sedan jag åt. Det var i Sverige - inte i USA.

Anne-Marie said...

Ruth: Nej, det kan jag tänka mig att den typen maträtter inte fanns på den tiden.
Visst låter de pizzatoppings som finns mer som specifika maträtter och inte sådant man har på en pizza.
Pepperoni har jag inte ätit på länge eftersom jag inte hittat någon ekologisk variant.
Vegetariska pizzor är min favorit också. Dock inte öl. :)
Allt med måtta.

Steel City Anna said...

Åh svensk pizza :D älskar. Räkor, skinka, champinjoner vill jag ha. Åt en italiensk pizza på ett nytt ställe jag hittat lokalt, och det var en Calzone överröst med Bolognaise och massa ost. Himlen!

Äventyret framtiden said...

Jag är ingen pizzaätare av stora mått precis, men det händer kanske en gång per år att jag bakar egen pizza. Helt beroende på vad som finns hemma i kylskåpet och när ilet kastar sig över mig. :)
Men tomat, ost måste det vara som bas, sedan kommer det andra till som jag råkar ha hemma och tycker att passar på pizzan.
Calzone har jag också bakat någon gång. Men som sagt den här typen av mat äter vi väldigt sällan. Därmed inte sagt att det inte är gott med pizza. Det har bara blivit så här hos oss :)
Jag lagar hellre en varm smörgås på surbröd.

Anne-Marie said...

Anna: Jag åt faktiskt mest vegetarisk pizza när jag bodde i Sverige så har inte riktigt “fattat" det där med alla dessa toppings. ;) Det finns verkligen många olika slags pizzor och det verkar som om man kan ha i stort sett vilka toppings som helst.

Anne-Marie said...

Karin: Det låter gott med hembakad pizza. Du som gör så mycket god, hemlagad mat. :) Ja, tomat och ost verkar vara basen för alla slags pizzor. Amy’s pizza som jag köpte har också en ostpizza med egentligen bara ost och tomat.
Calzone har jag aldrig riktigt “kommit in i" men jag vet ju att många också tycker om den varianten.
Egentligen är det nog inte så nyttigt med all denna pizzadeg som man får i sig men någon gång kan det vara gott. Jag äter pizza rätt sällan.
Varm smörgås är också helt klart en favorit! :)

Annika said...

DET är nog bland det godaste jag vet, AM! Svensk pizza, det är bland det första jag äter när jag kommer hem.
OCH det får gärna vara med bea, lök, kebak eller biff. Sånt som en italienarna skulle vrida sig i vrede av, haha.
VET inte vad ÄR som gör dem så goda, bottnen? Tunnheten? Osten? Kryddningen?
Men de är galet goda i min bok. Precis som det knappt går att hitta en dålig burgare i US tycker jag knappt det går att hitta pizzor som inte är goda hemma.
Sen har vi pizzasalladen, den ÄLSKAR jag!! Ärligt talat, jag är galen i den. Har försökt göra egen här, men har inte lyckats komma upp i svenneklass, inte ens i närheten.
Tycker det är lite kul att pizzorna är rätt svenniga hemma :-)
Visst, pizza är gott här också, vi har rätt många olika ställen att välja på där jag bor. Vapiano har sgs svenska pizzor, och jag äter gärna där. Sen har vi andra joints också som har riktigt goda. Men ändå, nej det är ngt väldigt speciellt med svenska pizzor. Älskar även vegetariska pizzor. GUD vad galet sugen jag blev på svensk pizza nu. Flämt!!
Kram!

Channal said...

Tror det är degen, att de är så tunna och inte flottiga. Det är det jag gillar hos svenska pizzor. Åt pizza i Rom. Inte god! Äter inte pizza så ofta. Har jättesvårt för amerikanska Pan-pizzor. För mycket bröd. Beställer jag en pizza blir det en barnpizza Marinara (musslor o svenska räkor).

KRAM Anna

Anonymous said...

Svenska pizzor är vidriga!! Dels alla konstiga pålägg och sen att det är sån fet klenig ost istället för mozzarella. Och så den hemska pizzasalladen som de ska tvinga på en. Nu är jag glutenintolerant, men om jag någon gång äter pizza när det finns glutenfri sådan att tillgå, brukar jag ta det de kallar "italiensk pizza" så får man mozzarella på och så brukar det vara lite mer normalt.. tomatsås, skinka och rucola eller nåt åt det hållet.
Men jag äter mest pizza i Italien och där äter jag ALLTID samma sort: pizza alla diavola med stark salami på.

Jag såg ett You Tube-klipp som var så klockrent. Då fick amerikaner äta svensk pizza och en reaktion var "they put all sorts of random food on top of it!!". Kunde inte ha sagt det bättre själv, haha.

Anne-Marie said...

Annika: Kul att du tycker så mycket om svensk pizza. Jag har inte ätit svensk pizza tror jag sedan jag bodde i Sverige! :)
Jaha, du går “all out" hör jag. ;) Italienarna tror jag inte förstår sig på svensk pizza.
Ingen aning vad det är som gör att svenska pizzor smakar annorlunda.
Och jag äter inga burgare ute på restaurang. Ja, jag vet att jag är jättekonstig. :) Tycker att restaurangmat bara är något jag äter vid enstaka tillfällen. Av någon anledning är det hemlagad mat som är min grej numera.
Pizzasallad har jag givetvis ätit när jag bodde i Sverige men det var inget jag var störtförtjust i. Vet ju dock att svenskar tycker den salladen är fantastiskt god.
Klart att pizzorna skall vara svenniga i Sverige! ;)
Den där Amy’s pizza som jag åt tycker jag är riktigt god. Enkel och inte så där salt som många pizzor annars är. Du får fixa litet egen pizza kanske? :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Anna: Ja, kanske det är degen som gör att de svenska pizzorna smakar annorlunda. Intressant att du inte tyckte om pizzorna i Rom. Ja, de amerikanska tjocka pizzorna är alldeles för “degiga". Man blir nästan litet otäckt mätt av dessa tycker jag. Svenska räkor saknar jag. Vi har inga lika goda här.
Kram!

Anne-Marie said...

Susanne: Välkommen hit! :)
Spännande att höra alla olika åsikter om de svenska pizzorna. :) Jag såg en bloggväns bilder från hennes besök i Sverige nyligen (hon bor i Colorado) och den pizzan var det konstigste jag hade sett. Inget jag skulle vilja ha. :) Mozzarella måste ge en helt annan smak än den vanliga osten. Mozzarella tycker jag är gott i “små doser". Den där pizzasalladen har jag aldrig riktigt förstått mig på måste jag erkänna.
Salamipizza låter starkt och kryddigt!
Haha, ja, nog har man många olika sorters “pålägg" på de svenska pizzorna som säkert kan verka konstigt för till exempel amerikaner.

Anonymous said...


I USAs pizzerior. Lagar de flesta pizzorna i vanlig ugn eller vedugn?