Saturday, November 29, 2014

Gillar't

... är ett uttryck jag sett mer och mer på olika svenska bloggar. Jag skall väl inte vara sämre ;) så sällar mig till skaran som skriver om saker de gillar.

Eftersom jag hör till de som alltid vill veta litet mer om olika ord och uttryck så reder vi ut vad gillar't egentligen är till att börja med. :) Rätt självklart är det väl att det är en sammandragning av "gillar" och "det". Det lär också vara ett "enklitiskt pronomen". Ett pronomen som hängs direkt på verbet. Enklitiska pronomen lär ha funnits redan på Gustav Vasas tid. Det var nog ingen som skrev gillar't på den tiden men det här är alltså något som går långt tillbaka i tiden. http://spraktidningen.se/artiklar/2013/09/jag-gillart

Jag nämnde som hastigast har jag för mig här på bloggen att jag letade efter en vitlökspress. En vanlig, enkel och traditionell vitlökspress utan en massa extra tillbehör. Kan ni tänka er att jag hittade en hos Ebay! Den ser i stort sett ny ut men är tydligen litet använd. Den fungerar så fantastiskt bra och är så enkel att rengöra. En klar favorit. Gillar't!


Eftersom 2014 går mot sitt slut (fattar inte att året snart är slut) var det dags att se till att få tag på nya årsalmanackor för 2015. Förresten, säger man numera tjugohundra i Sverige? Är det det vedertagna sättet att säga årtal? Jag säger fortfarande tvåtusen. Kanske det beror på att man säger "two thousand" i USA. Och att man sade tvåtusen när jag bodde i Sverige.

Min bank brukar ha en fin, gratis almanacka som man som kund får ta med sig. Sedan hittade jag ytterligare en vacker, gratis almanacka hos järnhandeln Solano's i Mt Shasta. Finns det gratis almanckor i Sverige som kunder kan ta med sig?
Men jag vill också gärna ha en almanacka som har de svenska namnsdagarna och svenska helger. Förra året köpte jag en som kombinerar de svenska och amerikanska helgerna och som också har svenska namnsdagar - "Splendor of Sweden". Köpte den även för 2015 hos Ebay. Tänk vad mycket man kan hitta hos Ebay. Gillar't!


Jag skrev också om smör alldeles nyligen. Jodå, jag hittade ekologiskt smör som gjorts på mjölk från kossor som betat gräs. Det var inte direkt billigt men jag ville prova och det smakar faktiskt bättre än det "vanliga" smöret. Det säljs i rektangulära kuber och är litet hårt men låter man det stå framme ett tag går det bra att använda. Och jag fick även anledning att ta fram den lilla, vackra smörbyttan som var Michaels. Gillar't. :)


Vill bara tacka för alla trevliga, intressanta och givande kommentarer på inlägget om varför svenskar dras till USA. Väldigt roligt att läsa allas åsikter och tankar. Tack!

33 comments:

olgakatt said...

Jag säger "tjugohundra" och jag tror det överväger ganska mycket men man hör ofta "tvåtusen" också. Tror det var nån språklig överenskommelse från språkexperter inför millenieskiftet som ansåg att "tjugohundra" var att föredra analogt med "nittonhundra" men man säger ju precis vilket man vill.

Anonymous said...

Hej, vacker almanacka. Det är
antagligen från Rogersvik ett utav
sverges finaste kust samhällen.

En granne har hus där, ett vitt
hus som ligger i mitten. Några cm,
upp från strandlinjen. Blev,
berömt i tv serien saltön. Ja,
varje hus är värd en förmögenhet.

Jo angående årtal jag säger -15.
kort och gott. Hälsningar stig.'

malix said...

20-15 2015 ibland tjugohundra.... En sådan fin liten smörbytta Tänk vilken skillnad det kan vara på smör och smör. Här köper jag bredgott, men har även funderat på att göra eget då jag för ett tag sedan läste något om att det finns aceton i smöret. Har en sådan där liten fin smörbytta efter min farmor som jag brukar ha smöret i den är så full av farmor och blir så mycket glädje...... Ha en fin dag.

Marina said...

Så det finns fler än jag som fortfarande vill ha "vanliga almanackor". Jag tillhör till och med den skaran som har en sån där som man skriver upp det man ska göra med hjälp av en penna!! (Någon gång kanske även jag kommer till den punkten där jag använder telefonen istället, men än så länge litar jag inte riktigt på den...

Channal said...

Snart tjugohundrafemton... fantastiskt!

Gillar't och älskar't är talspråk! Lite kul att skriva tycker jag. Men bara ok här och på fb. I en uppsats i skolan blir det fel... då måste det skrivas korrekt! Men jag gillar't =) Måste komma från engelskan (igen)! It's/ It is... skrivs ihop. Vi påverkas nog mer än vad vi anar här i Svedala. Du ser med andra ögon.

Jag gillar också smarta prylar... som bra vitlökspressar och ekologiskt! Grattis till bra köp.

Fin första advent till dig! KRAM Anna

Louise said...

Jag säger tvåtusentolv och tvåtusentretton när jag pratar om tidigare år så jag fortsätter nog på det spåret :)

Desiree said...

Gillart´t känns som ett bra uttryck. Det ska jag också anamma. Din vitlökspress ser fin och bra ut. Jag har en gammal hederlig som vi säkert haft i mer än tio år nu. Den funkar utmärkt. Vissa bra köksredskap är verkligen a och o och när man funnit en bra favorit håller man sig gärna till den.
Minns att man kunde få gratis almenackor i mataffärer som Coop och Ica i Sverige. Jag tänkte lämna in foton och göra en egen almenacka om jag hinner. Dagarna under december månad har en tendens att flyga fram.
Glad första advent till dig.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Bra att du redde ut det hela. Jag bodde ju redan i USA när 2000-talet började så var inte riktigt medveten om vad som pågick i Sverige då rent språkligt. Har hört väldigt många säga tjugohundra och tycker att det låter konstigt i mina öron.

Andra året i Hjo said...

Det här med att gilla hör väl ihop mycket med FB och sociala medier över huvud. Är inte riktigt i samklang med dem (ungdom mest antar jag) Och de pratar en svenska som är något annorlunda mot den jag använder mig av. Är man ensam heter det att man är själv numer. Typ är för mig en kuf av något slag, inte ungefär. Men självklart förändras språket antingen jag vill eller inte. Hen tycker jag inte heller om, mest för att det är konstruerat och onödigt. Tror inte det får något fotfäste trots att det kommit med i SAOL. Tja, det var väl allt.

Anne-Marie said...

Stig: Jag tycker om den almanackan. Min mamma brukade skicka en väldigt fin almanacka (helt svensk) men det blir ju inte nu. Och just den almanackan finns inte att köpa här i USA. Förra året var det en otroligt snäll bloggläsare som faktiskt köpte almanackan min mamma brukade köpa och skickade till mig. Fantastiskt fint gjort tycker jag.
Vet faktiskt inte varifrån bilden är i Sverige men vackert är det.
-15 låter bra. :) Då behöver man inte ens fundera på ytterligare benämning.

Anne-Marie said...

Malix: Det tycks som om det finns olika varianter på hur man säger årtal. Ibland känner jag mig helt "frånkopplad" hur man gör och säger i Sverige. Inte så konstigt kanske.
Ja, Michaels smörbytta är fin. Passar precis för de rektangulära bitarna. Kul när man har litet minnen i form av saker från de som kanske inte finns hos oss längre. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Marina: De där väggalmanackorna tycker jag är så vackra och användbara. Jag skriver för hand också. Gör man det behövs ingen elektricitet. :) De flesta moderna varianterna av almanackor eller andra former av kalendrar kräver kanske el eller batterier.
Jag undrar ibland om yngre personer vet vad pennor är. ;)
Vet inte riktigt hur du menar med telefonen.

Anne-Marie said...

Anna: Jaha, du säger tjugohundra. Tydligen verkar det finnas litet olika varianter om jag får tro kommentarerna.
Absolut - uppsatser och andra mer officiella dokument skall skrivas korrekt. Tycker att detta med gillar't och älskar't har kommit mer och mer. Kanske det beror på de sociala medierna.
Tror inte att just gillar't har med engelskan att göra. Som jag skrev i inlägget kommer tydligen detta slags "enklitiska pronomen" från Gustav Vasas tid redan.
Trodde väl inte att jag skulle hitta en så bra, begagnad vitlökspress. Men det är bara att tacka och ta emot.
Ha en fin fortsatt första advent! Kram!

Anne-Marie said...

Louise: Håller med dig. Jag säger tvåtusenfemton om nästa år. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Litet kul med olika uttryck ibland. Inget jag skulle använda dagligen men någon gång kan det vara roligt.
Den vitlökspress jag haft har börjat bli litet lös i själva delarna så jag tyckte det vore idé att köpa en ny. Fick leta mycket efter en enkel vitlökspress. De flesta nyare varianterna har alldeles för mycket "bells and whistles" betr. tillbehör och utseende.
Just det ja, mataffärerna i Sverige brukade nog ha gratis almanackor. Undras just om de finns kvar.
Fint med egen almanacka. Och säkert kul att tillverka också.
Ha en fin första advent! Kram!

Anne-Marie said...

Hans: Gillar gör man tydligen hos Facebook. Inget jag gör men många andra ser jag gillar både det ena och det andra.
Du skriver en litet mer gammaldags svenska och har andra slags uttryck. Jag gillar ;) det men många yngre tycker nog det låter töntigt. Typ är en kuf men betyder tydligen ungefär numera.
Hen är bara fånigt och det har vi ju "avhandlat" här på bloggen tidigare. Och särskrivningarna skall vi ju inte bara tala om. Man blir matt bara av att se hur många skriver.

Charlie sa ... said...

Gillar Gillar't ;)

Och bra press du fick tag i! Precis lagom och "does the job" :-)

Tankar kring USA och Sverige var intressanta och jag tycker som du!

Hoppas du haft en fin helg

KRAM!

Mrs Clapper said...

Jag tycker "tjugohundra..." Låter bättre men av någon anledning så säger jag nog oftast "tvåtusen...". Lite samma som när euron infördes, om man uttalade det "euro" eller "evro". För min del blev det "evro".

Angående smöret så brukar vi köpa ekologisk solrosolja, kan tänka mig att det funkar lika bra med raps-, linfrö- osv, och köra detta i mixern tillsammans med smöret och sen lägga i en bytta och in i kylen. Det blir bättre konsistens och mer bredbart så!

Anne-Marie said...

Lotta: Litet kul med gillar't. :)
Vitlökspressen blev ett riktigt fynd faktiskt. Ebay kan vara en bra plats att handla hos.
Kul att du känner likadant med tanke på USA och Sverige. Det är intressant att filosofera ibland.
Ha en fin vecka!
Kram!

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: För mig låter faktiskt tjugohundra litet märkligt. Ingen sade det vad jag minns när jag bodde i Sverige. Jag flyttade ju utan innan 2000-talet började. Jag säger nog "euro" eftersom det är så man säger på engelska.
Det var ett bra tips betr. att blanda smör med något annat. Nu har jag ingen mixer troligen som skulle passa att göra detta men man kan ju alltid röra för hand. :)

Gunilla Nardin said...

Jag sager tvatusen och sallar mig till den franska skaran.
Och euro;absolut inte evro!
Det var bra mycket lattare att fa en bra prisuppfattning med Franska Franc.Gick lattare att jamstalla med Kronan.

Smor ater jag sallan,bara i Sverige och da "Bregott med havssalt" .Gott!
Har ar det olivolja som anvands.

Gillar't och alskar't later som det kommer ifran Stockholmsomradet.Anvands det i talsprak ocksa? Har aldrig hort det i goteborgstrakten.

Ha en fin vecka AM
Stor Kram!
Gunilla

Annika said...

Jag säger tvåtusen. Snart tvåtusenfemton. Kan liksom inte förlika mig med tjugohundra, låter så konstigt...
Så jag fortsätter att säga det jag säger :-)
Mpnga här säger ju twenty fourteeen. Det säger jag aldrig heller.
Jaja...
Gillar't och älskar't och allt sånt beslöt jag mig för att sluta skriva för några månader sen eftersom verkligen ALLA skrev det. HAHA.
So no more of that on my blog!
Jag hoppas kunna göra min egen almanacka iår. Men jag har ju en del bilder som ligger låsta efter att min gamla mac beslöt sig för att dö. Så vi får se...
Men egna kalendrar, via My Publisher, älskar jag att göra. Älskar det. Inte älskar't ;-)
Kramar!!!!

Gunnel said...

Jag säger nog mest tjugohundra, men har kommit på mig själv med att ibland säga tvåtusen. Mig går det tydligen inte att lita på. Jag tycker att det är helt ok att skriva talspråk på bloggen men annars tycker jag det är viktigt att ha rätt grammatik. På bloggen och FB är det ändå mer som man pratar med någon. Ha det gott.

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag känner mig mycket mera hemma med att säga och skriva tvåtusen och euro. Men de som bor i Sverige verkar ha en blandning av vad de säger och skriver.
Smör som är ekologiskt och kommer från kor som har betat gräs lär vara riktigt nyttigt. Men jag använder olivolja i all matlagning.
Gillar't och älskar't har nog mycket med sociala medier att göra. Vet inte om det är "ortsspecifikt". Och har ingen aning om man säger det i talspråk. Jag är alldeles för mycket "out of the loop" ;) efter 17 år i USA.
Ha en fin vecka du också! Stor kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tycker också att det låter väldigt konstigt med tjugohundra. Eftersom både du och jag lämnade Sverige innan 2000-talet började tror jag att vi alltid kommer att använda tvåtusen.
Twenty fourteen säger jag aldrig. Låter också litet mysko.
Det här var ett unikt "gillar't" ;) inlägg hos mig. Kommer absolut inte att skriva gillar't och älskar't mer genomgående. Det är litet kul men inget jag kommer att låta bli en vana.
Att göra en egen almanacka är trevligt om man har rätt program osv.
Absolut - älskar det! :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunnel: Du är som en kameleont kanske. ;) Ombytlig. :) Inget fel med det. Bara andra fattar vad du pratar om.
Jag försöker verkligen måna mig om min svenska eftersom jag har så otroligt litet svenska i min vardag. Både i tal och skrift.
Ha det bra!

Anonymous said...

Jag tycker om att du skriver ordet "litet" med "t" på slutet. Det är det inte många som gör i Sverige längre; "lite", skriver man. Ser trevligare ut med "litet". Gillar't.

Anonymous said...

Jag har läst runt på din blogg och läser att du vill att om man skriver en anonym kommentar så önskar du att man åtminstone uppger sitt förnamn. Det gör jag gärna. Jag som skrev inlägget om ordet "litet" heter Susanne.

Anne-Marie said...

Susanne: Välkommen hit! Tack för att du skrev ditt namn. Det blir så opersonligt med bara "Anonym" tycker jag.
Jag skriver nog en mer gammaldags svenska än vad många gör. Troligen del beroende på att jag lämnade Sverige 1997 och då både pratade och skrev man säkert annorlunda. Dels beroende på att jag vill vårda min svenska. Jag är chockad av hur dåligt många svenskar tycks skriva numera. Vet inte om du såg mitt inlägg om särskrivningar. Helt otroligt att det blivit så illa.

Anonymous said...

Hej Anne-Marie och tack för välkomnandet! Är "litet" gammaldags svenska? Så är det nog men fint är det. Nu får vi hoppas att inte "mycket" blir "mycke" i framtiden. ;-) Jag läste ditt inlägg och särskrivningar och tänkte att det där med "en grej, ett ord" är ju ett utmärkt pedagogiskt instrument...tills en vän förstörde allt genom att säga: "okej, sjuksköterska är en grej och då skriver man ihop. Men om det är flera sjuksköterskor, då?" Jag slog mig för pannan och gav upp. :-) Jag själv brukar nog skriva både fel och tokigt ibland, men särskrivningar kommer jag aldrig att börja ägna mig åt. Jag blir så irriterad på dem att jag på ren svenska blir skitförbannad! ;-) Allt gott! /Susanne (PS om detta inlägg kommer i 2 varianter beror det på ett datorstrul hos mig)

Anonymous said...

Hej, Anne-Marie! Språk är kul! Har du hört den svenska varianten av det engelska ordet "like"? Det har utvecklats ur Facebook-kulturen. Man säger numera (ibland) att man "lajkar" något när man vill uttrycka sitt gillande. Att vara aktiv på Facebook har blivit att man "facebookar". Svengelska när den är som bäst...eller sämst. :-)/Susanne

Anne-Marie said...

Susanne: Men även om det är "en grej" kan man ju tänka på samma sätt kring flera personer. Även om det blir litet olika - det håller jag med om. Särskrivningar tycker jag visar en slapphet hos folk att inte vilja ta sig tiden och noggrannheten att skriva korrekt svenska. Och det kan ju bli stora missförstånd om man inte skriver ihop ord som skall skrivas ihop. En sjuk sköterska eller två sjuka sköterskor är ju något helt annat än en sjuksköterska eller två sjuksköterskor.
Jag blir mörkrädd när du skriver om "like" och "lajkar". Uppriktigt sagt så tycker jag att man nog borde göra engelska till officiellt språk i Sverige så att folk fick prata och skriva det de verkar vilja ha som språk. Tror dock att det skulle bli problem eftersom de flesta inte är så bra på engelska att de skulle klara det. Svengelska är ofta inte särskilt bra. Roligt med dina tankar kring språk. :)

Anonymous said...

Hej igen, Anne-Marie! Skulle vilja tipsa om ett trevligt program i Sveriges Radio P1: Språket, heter det. Vet ju inte om du kan lyssna i USA, men programmen kan avlyssnas i Pod-radio. Lyckas inte länka till Sveriges Radios hemsida, men om du googlar (ett annat ofta brukat svengengelskt uttryck som betyder att man söker på Google) Sveriges Radio P1 Språket så kommer du att hitta det. Allt gott!/Susanne