Monday, November 17, 2014

Smör - ja tack!

Vilken morgon det var idag. Det var riktigt kallt den gångna natten mellan -5-10 grader. Det är kallt i dåligt isolerade hus i Kalifornien. Och dessutom som en extra "bonus" var det ett långt strömavbrott mellan 4 och 6 i morse. I morse vaknade jag av mig själv några minuter innan väckarklockan med batterier satte igång. Har en med batterier och en elektrisk. Och det var väldigt kallt inomhus. Varför? Jo, det var strömlöst och min enda värmekälla är elektriska element. Som tur var kom elektriciteten tillbaka bara några minuter efter det att jag klivit upp men oj så kallt det hade hunnit bli inomhus bara på ett par timmar. Det skall bli riktigt kallt i natt igen så det är bara att hoppas att elen finns kvar. Tydligen var det stora delar av Dunsmuir, Mt Shasta, Weed och några andra mindre städer som haft detta långa elavbrott. Nu har jag som tur är värmts upp på jobbet. :)

--------------------------------------------------------------

Vad använder du för matfett på dina smörgåsar och i matlagning?

När jag bodde i Sverige brukade jag köpa Bregott att ha på smörgåsarna. Numera lär Bregott innehålla grädde, rapsolja och salt. Få och naturliga ingredienser. Väldigt bra tycker jag.

Här i USA blev jag först litet överväldigad av alla olika sorters matfett som fanns. Tror inte att utbudet i Sverige var lika stort 1997 som det är nu. Michael åt smör och tyckte det var bra. Jag tyckte nog att det kanske inte riktigt var min grej så under en period åt jag olika slags "konstgjorda" matfetter.

I USA finns det ett märke som heter "I Can't Believe It's not Butter." Kikade litet på ingredienserna när jag var och handlade häromdagen och jag är glad att jag inte äter detta matfett längre. Känns litet onödigt att få i sig så många olika ingredienser bara från ett matfett. Dessutom brukar "natural flavors" oftast innebära att maten innehåller MSG (monosodium glutamate) som inte är bra. Här i USA kan man till exempel på kinesiska restauranger begära att få maten utan MSG. "INGREDIENTS: PURIFIED WATER, SOYBEAN OIL, PALM KERNEL AND PALM OIL, SALT, LECITHIN (SOY), NATURAL FLAVORS, VINEGAR, VITAMIN A PALMITATE, BETA CAROTENE (COLOR)."

Så numera äter jag faktiskt smör på mina smörgåsar. I min övriga matlagning använder jag olivolja.
Eftersom vi inte har något enormt utbud av olika märken där jag bor brukar jag köpa Challenge whipped butter. Lätt och fluffigt smör som smakar riktigt gott. Och ingredienserna där är bara: "Pasteurized Cream (Milk), Salt." Mycket trevligare tycker jag.



Smör har fått ett onödigt dåligt rykte och är ett bra matfett i lagom doser givetvis. Det innehåller vitaminer som A, E och K2. Det smör som innehåller mest vitaminer kommer från kor som tuggar gräs.
Det innehåller även antiinflammatoriska fetter. De fetter som finns i smör kan även ha en bra påverkan på balansen mellan det goda och dåliga kolesterolet.
Smör kan till och med påverka viktminskning positivt genom att smöret innehåller en viss slags fettsyra.
Och man kan bli "klarare i knoppen" genom att äta smör. :)

Det allra bästa smöret kommer från kor som får äta gräs. Skall nog ta och kolla upp litet extra framöver exakt vilka smörsorter som kommer från kor som fått beta gräs. Förhoppningsvis finns de även att köpa hos oss.

Här är några bra artiklar om matfett och att smör faktiskt är rätt bra.

http://www.dn.se/ekonomi/elva-omstridda-kallor-till-fett/
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2274747/At-truth-Butter-GOOD--margarine-chemical-gunk.html
http://www.livestrong.com/article/408405-why-is-real-butter-healthier-than-margarine/

26 comments:

Anonymous said...

Vi äter Land O Lakes tub butter with canola oil på mackorna :)
Annika

Anonymous said...

Hej, att smör kan vara bra för
inflammationer viste jag inte. Har,
köpt hem smör. innan jag läste detta.

Hälsningar Stig.

eastcoastmom said...

Vi gillar Kerrygold, ett irländskt smör.

Gunnel said...

Jag bakar och steker i smör, men har det inte på mina smörgåsar. Jag brer inget annat på heller, för jag tycker det räcker med en skiva ost. För mig är smör eller Flora, som min man använder, mer ett slags lim som håller pålägget på plats. Kram

Mimmi said...

På mackorna har jag Brummel & Brown, när jag bakar använder jag Margarin, och när jag steker nåt så använder jag för det mesta olivolja, och ibland smör.

I Sverige kör jag med Lätta. :)

Anne-Marie said...

Annika: Canola oil är något jag medvetet har uteslutit ur min diet. Har läst mycket om denna olja som har gjort att jag kommit till det beslutet. Det är inte alldeles lätt att utesluta canola eftersom i stort sett all mat i USA innehåller canola numera. Dessutom är nästan all canola som produceras i USA en GMO-gröda. Jag håller mig till smöret. :)

Anne-Marie said...

Stig: Det finns många myter om hur smör och ägg anses vara nästan farliga. Tror inte att det finns särskilt mycket sanning i dessa.
Smör har man alltid ätit medan de "konstgjorda" matfetterna är ett nytt påfund.

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Läste om Kerrygold när jag läste på litet om smör. Har dock inte sett detta märke i våra affärer. Glesbygden är som den är.

Anne-Marie said...

Gunnel: Låter bra att det är fler än jag som gillar smör.
Jag tycker nog om "limmet" trots allt på mina smörgåsar. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Har faktiskt sett Brummel & Brown-märket hos oss också. Listan med ingredienser känns dock litet väl lång för mig. :) Och den verkar innehålla både sojaolja och canola oil - båda försöker jag undvika i min mat.
Lätta har jag nog inte ätit på evigheter. Och I can't believe it's not butter, Brummel & Brown och Lätta tillverkas av Unilever. Intressant.

Desiree said...

Jag använder olivolja till matlagning och smör använder jag inte på smörgåsar, kör bara pålägg utan smör. Har nog inte ätit smör på smörgåsarna på många år. Skulle kunna tänka mig lite smör om det är helt nybakat bröd möjligtvis eller nybakade scones.
Fy så kallt det måste blivit efter strömavbrottet. Jobbigt att behöva kliva upp i ett iskallt hem.
Kram

olgakatt said...

http://www.matvett.se/oliv-eller-rapsolja/
Varför det finns en illasinnad myt om att rapsolja skulle vara onyttigt har jag länge undrat. Länken ovan ger en teori, vet inte om den stämmer. Konspiratoriskt lagd kan man undra om olivoljeindustrin ligger bakom. Det finns hur mycket seriös forskning som helst som visar att båda oljorna har sina fördelar och kan användas på litet olika sätt. Jag smaksätter ofta derssing med en god olivolja.
Själv tillverkar jag eget "bregott" av ekologiskt smör och likaledes ekologisk rapsolja samt litet vatten och salt. Bredbart direkt från kylen och supergott.
Steker och bakar alltid med smör. Margarin är bannlyst sedan decennier.

Fullblodsekologen said...

Älskar smör, MUMS! I Spanien är det mest olivolja som förespråkas både på bröd och till matlagning. Så åker man över gränsen till Frankrike och då får man plötsligt smör på brödet i stället för olivolja.

Hoppas du hunnit värma upp dig. Vi har samma problem med kalla hus i Spanien, vintertid kan det vara 20 grader ute men runt 10-15 grader inne, brrrrrrrrr. Då längtar man hem till svenska välisolerade trähus.
Kram/Annelie

Annika said...

HAHA, brukade använda I cannot believe...
Dock äter så sällan bröd numera. OCH äter jag mackor kör jag med senap, och sen har jag skinka, ost,lök och sallad. Äkta amrismacka. Men äter jag english muffins tar jag gärna Earth Balance, det är det senaste smörgåsfettet jag köpt. köpt det på Whole Foods.
Äter jag bagels blir det cream cheese.
Steker jag mat blir det i smör eller olivolja, nästan enbart. Smöret jag köper är nästan alltid Land'o'lakes.
Gott, och det använder K när hon bakar också. OCH när jag gör potatismos och annat använder jag alltid smör.
Kramar!!

Annica said...

Smör på brödet? Nej, det är många år sedan jag åt en smörgås med smör eller smörgåsmargarin. Jag tycker, som flera här redan skrivit, att det räcker med pålägg. Men till bakning och matlagning är det bara smör som duger - eventuellt lite raps- eller olivolja beroende på vad som ska tillredas.
Två gånger under 1960-talet besökte min mor Alfta Kurhem i Hälsingland och där använde man endast smör: "Använd smör, men i måttliga mängder förstås. Det är en ren naturprodukt utan tillsatser." Så löd rådet.
Och så blir både mat och bröd allra godast med smör. Tycker i alla fall jag. ;)

Det känns bra att bo i ett välisolerat hus när kylan nu börjar smyga sig på! Burr, att det är kyligt inne när man stiger upp från varma sängen är ingen trevlig början på dagen. :(
Må och klä dig väl! Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Många verkar bara ha pålägg och inget smör eller annat matfett. Av någon anledning tycker jag om att ha litet mer än bara pålägget. Känns litet torrt annars. Men alla tycker vi olika. :)
Olivolja gillar jag. Kokosnötsolja lär vara den nyttigaste oljan men jag gillar inte att alltid ha en söt smak.
Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Har Sverige GMO raps? Tror inte det men jag är inte till 100% "uppdaterad" betr. GMO i Sverige. Om inte är det nog en förklaring till att raps i Sverige inte är lika "farligt" som canola. Canola är en kanadensisk "uppfinning" (Canola lär stå för "Canadian oil low acid") och då nästan all gröda som används för att tillverka canola är GMO i både Kanada och i USA avstår jag. Man måste se den stora skillnaden mellan USA och Sverige när det gäller GMO.
Ditt eget "Bregott" låter väldigt gott och bra. Margarin är inget jag vill stoppa i magen.

Anne-Marie said...

Annelie: Jag gjorde faktiskt eget "smör" på olivolja ett tag, dvs jag hällde olivoljan i en bytta som stod i kylskåpet och fick relativt fast konsistens. Men jag tröttnade litet på olivoljans distinkta smak på smörgåsarna och att det blev olja igen om jag glömde ställa in byttan med en gång.
Det jag saknar är en vedspis som fungerar oavsett el eller inte. Och den ger en helt annan slags värme än elektriska element. Jag tror att jag kommer närmare och närmare ett beslut att försöka leva mer och mer utan el.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: I cannot believe skulle aldrig komma med i min varukorg numera. :)
Senap kan jag också ta ibland men det är inte min favorit. Jag är nog fortfarande rätt svensk när det gäller mina smörgåsar.
Earth Balance har jag sett hos oss men fortfarande känns listan med ingredienser litet väl lång för mig. Bra i alla fall att de inte har GMO.
Jag lagar alltid mat med olivolja. Aldrig smör. Bakar jag blir det smör men det är inte ofta jag bakar.
Potatismos skall ha smör. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annica: Av någon anledning tycker jag att smörgåsarna blir litet torra utan smör. Men alla har vi olika smak. :)
Smör förr i tiden var troligen nyttigare än vad det är idag. Samt att kossorna troligen betade gräs och inte GMO grödor. I USA tycks Monsanto ha planer på att ta över i stort sett allting och göra det till GMO. Det senaste jag såg var GMO potatis.
Smör tror jag absolut har fått ett dåligt rykte pga andra industriers önskan att "ta över".
Nej, att vakna till +12 inomhus är ingen höjdare. Det var kallt den gångna natten och trots att elen fanns kvar var det kallt inomhus. Hus i Kalifornien är inte välbyggda. Det är bara att konstatera.
Ha det gott! Kram!

olgakatt said...

Nej, nej, ingen GMO-raps i Sverige! Jag köper bara ekologisk från Österlen liksom ekologiskt smör från gräsbeteskossor.
Konstigt att det inte finns ekoraps i USA som ändå har stort utbud av ekologiska livsmedel.
Ett par stofilprofessorer på SLU har just gått ut och helt kasserat ekologisk odling men de får ordentligt på tafsen från bättre informerade kollegor på samma universitet! De är helt ute och reser, gubbarna ....

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det finns säkert ekoraps i USA men Canola oil tycks vara en "tillverkad" produkt som inte är ren rapsolja.
Jag såg en länk på en annan blogg just betr. den studien du nämner. Vi har haft liknanade studier i USA som publicerats. Tror att Monsanto (världens mest hatade företag eventuellt - vilket jag är benägen att hålla med om) ligger bakom mycket av "smutskastningen" i USA av ekologiska odlingar.

Charlie sa ... said...

Intressant! Vi använder olivolja o smör. Just nu är jag ute efter kokosfett - vet du om det säljs i USA?

KRAM!

Anne-Marie said...

Lotta: Ni gör som jag med matfett. :)

Kokosfett blev jag nyfiken på. Är det samma sak som "coconut butter" kanske? iHerb.com har Artisana coconut butter: http://www.iherb.com/artisana-100-organic-raw-coconut-butter-16-oz-454-g/27155
Det är en mycket bra nätbutik. Har köpt mycket från dem.


Berätta gärna om det är detta du är ute efter. Kanske något för mig också. :)
Kram!!

Anonymous said...

Jag köper smör på Trader Joe´s.
Känner faktiskt inte mycket skillnad på smör och smör. Det bästa smöret jag ätit, var det som min mormor kärnade. Var fascinerad av proceduren. Efter att smöret bildats, hälldes kärnmjölken av, och smöret tvättades i ett stort träfat, varefter salt tillsattes. Sen lades det i en smörbytta. Jag har en av byttorna, som fortfarande luktarsmör.

Jag gillar en smekning av mayo på mina smörgåsar. Smör och oliveolja för stekning.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Ruth: Trader Joe's finns inte tillstymmelsen till hos mig och den närmaste ligger runt 1,5 timmes bilfärd bort. Inget man besöker varje vecka.
Tror inte att man kanske känner så stor skillnad i smaken på olika slags smör. Men tydligen är det smör som gjorts på mjölk från kor som betat gräs det allra bästa. Helst ekologiskt också.
Hemlagat smör måste vara underbart gott.
Vi tycks vara rätt eniga om smör och olivolja här bland kommentarerna. :)