Tuesday, October 25, 2011

Filmhelg

Att gå på bio i USA är som att gå på bio i Sverige ;) - litet förväntan inför filmen, popcorn att köpa i foajén och en stor filmduk i salongen.

Mt Shasta har en biograf med flera salonger. Det är den enda biografen i hela det här området. När jag kom till Mt Shasta 1997 fanns det ingen biograf här utan man fick åka till den ännu mindre staden Dunsmuir söder om Mt Shasta. Senare lades den biografen ner och som tur var kom det en riktig bra biograf till Mt Shasta. Biografen hör till en kedja som heter Coming Attractions Theatre som har biografer i Washington, Oregon, Kalifornien och Alaska.

Helgen som gick blev en riktig filmhelg. På lördagen var jag och T på bio inne i Mt Shasta. Vi såg en ny Brad Pitt film - "Moneyball". Så bra han var i filmen! Jag var litet undrande innan om jag skulle hänga med eftersom filmen handlar om ett baseballag och deras träning och matcher och jag egentligen inte kan någonting om baseball. Men det var inga problem att hänga med. Brad är den som gör den här filmen till vad den är. Kan verkligen rekommenderas.

Tidigare på lördagen hade min chef ringt och undrat om jag ville låna en Netflix film som hon precis hade sett. Det var en svensk film som fått många nomineringar och som hon tyckte var riktigt sevärd. Jag hade fått den här filmen rekommenderad av ytterligare en person tidigare. Så på söndagen bänkade jag mig framför min TV och såg denna svenska film "Såsom i Himmelen"/"As it is in Heaven". Vad roligt att se en svensk film som omväxling och få höra svenska. Trots svenskan gick ögonen till den engelska texten - märkligt att man har så svårt att låta bli att läsa texten. Ytterligare en film som kan rekommenderas. Synd att den aldrig vann någon av alla de nomineringar som den fick.

I morse var det vitt av frost på taken. Den kommande natten lär bli riktigt kall också.

18 comments:

T said...

Ang textat, såg en gång Mordet På Nilen. Engelskt tal men med Fransk och Tysk text. Var en speciell upplevelse. Kan varken Franska el Tyska men läsa text skulle man :-)

Anonymous said...

va spännande att få läsa om ditt liv i USA. Har precis hittat hit och kommer absolut att fortsätta följa dig. kram

Min plats i solen said...

Det är något speciellt med att se film på bio. Hela grejen med stor filmduk, popcorn, biomörkret och förväntan. :)

Brad Pitt är alltid Brad Pitt och de flesta av hans filmer brukar bli kassasucceér och jag kan tänka mig att en baseballfilm kommer att gå hem i USA.

Så som i himmelen är verkligen en väldigt fin film. En av de där filmerna som människor ofta pratar om fortfarande.

Tack för gratulationer och fina kommentarer kära du. De värmer så otroligt gott! :)

Ta hand om dig därborta i kylan och klä dig varmt vännen!

Kram Lotta

Charlie sa ... said...

Film är bäst på bio :)

Älskar bio! Popcorn, reklam, förväntan

Vacker bild också på bion med Mt.Shasta i bakgrunden


Kram!

Annika said...

Ja, den filmen har verkligen blivit uppskriven!
Roligt att du gillade den. Jag vill också se den!
Oscar för Brad?
KUL med bio är det alltid och popcorn och en coke zero är ett måste till :-)
Såsom i Himmelen var det länge sen jag såg, men visst är den bra!
Kramar!!

Desiree said...

Åh kul med lite filmtips. Brad Pitt filmen verkar bra och den skulle jag gärna vilja se då den kommer hit. Så som i himmelen har jag sett och den gillade jag. Jag kan tänka mig att det var extra kul för dig att få se en svensk film.
Ja jag ser att du har minus tre grader hos dig nu. Ni har fått rejäl kyla. Här har det hittills hållt sig på plusgrader och det tycker jag är positivt då jag gärna vill försöka cykla så länge som möjligt.
KRam!

Saltistjejen said...

Å jag såg Såsom i Himmelen för ett tag sedan (streamade från Netflix) och tyckte sååå mycket om den!!!!!! :-)
Har inte sett Moneyball men kanske blir det en film att se så småningom. Jag gillar Brad Pitt i de flesta filmer jag sett honom i. Minns t ex den gamla filmen "Snatch" (tror den hette så) där han också spelade himla bra tycke jag. :-)
Kram!

Eva in Athens, Greece said...

Såsom i Himmelen tyckte jag verkligen om!
Anne-Marie, de har hackat Bloggtoppen och de skriver att man ska byta lösenord på andra ställen på nätet där man använt samma lösenord som där.
Ha en fin dag!

Anne-Marie said...

T: Det verkar vara en intressant texkombination. :) Jag skulle nog blivit litet förvirrad av det hela. Som svensk verkar man vara "programmerad" att läsa texten även om jag inte skulle ha behövt läsa.

Anne-Marie said...

Finurliga Fröken: Välkommen hit! Roligt att du kanske kommer tillbaka på besök. :) Skall kolla in din blogg också.

Anne-Marie said...

Lotta: Brad Pitt har verkligen utvecklats som skådespelare. Jag minns honom i "Thelma and Louise" (en annan av mina favoritfilmer) och då var han ung och oerfaren. Baseball är otroligt stort i USA och jag fattar fortfarande inte tjusningen med denna sport. Kanske man måste ha vuxit upp med den? Det har fortsatt att vara kallt på nätterna och jag byltar på mig på kvällarna och nätterna. Ha det gott Lotta! Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Visst är det något speciellt med biobesök. Jag har liten TV så det blir inte riktigt samma sak att se film där. Biografen ligger fint med berget i bakgrunden. Hela Mt Shasta har utsikt över berget. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Han är värd en Oscar tycker jag. Absolut - se den när du har möjlighet, det är den värd. Brad Pitt har utvecklats till en imponerande skådespelare tycker jag. Jag äter faktiskt inga popcorn och dricker ingen läsk men det doftar gott. :) Den svenska filmen var en positiv upplevelse. Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Numera kommer väl amerikanska filmer väldigt snabbt till Sverige. Jag minns på 80-talet när det kunde ta 6! månader innan de kom. Visst var det en fin, svensk film. Det har fortsatt vara kallt på nätterna och rekordrapporterna syns på vädersidan på nätet. Ovanligt kallt så här tidigt. Vet att du gillar att cykla. :) Härligt att du kan. Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Visst var den svenska filmen fin! Litet sorgligt slut men, men. Passa på att kolla Brads film (Moneyball) om du har möjlighet. Inte alls den sportfilm som jag trodde det skulle vara. Har inte sett den filmen du pratar om. Kanske kan vara ett annat tips. Kram!

Anne-Marie said...

Eva: Det verkar vara en omtyckt svensk film. Kul när svenska filmer blir framgångar. Jag fick ett email om hackningen. Tydligen har många sajter hackats (läste en artikel på Aftonbladet). Skrämmande tycker jag. Olika inloggningsuppgifter skall man nog alltid ha.

Anders said...

Kul att svenska filmerna även når den amerikanska marknaden! Tror "Män som hatar kvinnor" kan ha öppnat upp ännu mer det senaste året både tack vare boken men också filmen.

Anne-Marie said...

Anders: Tror inte att just den här filmen gått på bio här utan den finns att hyra eller via Netflix. Svenska filmer är oftast av hög kvalitet och ofta mycket bättre än de amerikanska.