Monday, June 13, 2011

Konditori med anor

Sverige har otroligt många vackra, gamla byggnader. Och de har en alldeles speciell charm tycker jag. När jag tänker på byggnaderna vi har i Mt Shastaområdet finns det inga hus som kan mäta sig med de hus som finns i mindre städer i Sverige.

När jag var i Dalarna gjorde vi en utflykt till en stad i Västmanland som heter Norberg. Staden är litet större än Mt Shasta och har en lång historia. Trots moln, blåst och kyla var Norberg en trivsam stad som vi promenerade en del i.

Vårt första besök var på Elsa Andersons Konditori. Konditoriet har funnits sedan 1916 och ligger i en byggnad från 1700-talet. Elsa Anderson var en utbildad konditor och hon tog fasta på att kvinnor på den tiden hade tillstånd! att utöva konditorsyrket. Hennes första dagskassa lär ha varit på runt 75 kronor. Det var mycket pengar på 1800-talet.
Elsa Andersons Konditori har till och med fått diplom från Gastronomiska Akademin.




Vi besökte också kyrkan, som faktiskt var öppen. Många kyrkor i Sverige är uppenbarligen låsta nuförtiden.
Sedan var vi även inne i en mysig affär som sålde tvålar, teer, prydnadssaker osv. Jag köpte ett te som min mamma fick som Mors Dags-present. Klockargården heter de och har många olika produkter.


Har man vägarna förbi Norberg är den staden helt klart värd ett besök. :)

8 comments:

Äventyret framtiden said...

Tack för trevliga restips. Mitt i allt så befinner vi oss någon dag i Norberg och då tittar vi absolut in på både Elsa Anderssons konditori och på Klockargården. Såg att Elsa A har öppet när inte vi har det längre i höst, så....
Ha en fin dag!
kramar!

Desiree said...

Det här lät som en väldigt mysig utflykt. Det är så charmigt att besöka just sådana här ställen som detta gamla konditori. Gamla kyrkor gillar jag också. Synd att många är låsa nuförtiden. Jag har valt att vara kvar i Svenska kyrkan och betala kykoskatt även om jag inte är troende just för att jag vill bevara denna gamla kyrkokultur som finns just i kyrkorna.
Kram!

Annika said...

Mysigt, mysigt.
Fik och konditorier är verkligen så trevliga. OCH GODA!
Det där teet skulle jag verkligen ha velat smaka. Verkar vara ett te helt i min smak!
Jättetrist med alla låsta kyrkor, men jag antar att de känner sig tvungna att låsa dem. Hur trist som helst.
Kram!!

Petrita said...

Elsa's Konditori är underbart. Har varit där flera gånger och kör gärna dit på en dagstur bara för att fika. Rekommenderas!

Charlie sa ... said...

Jättefint, mysigt! Älskar fik och kondis. Har inte hittat något liknande här.

Härligt att du hann med!

Kram

Anne-Marie said...

Karin: Roligt att kunna komma med litet tips. Alltid trevligt att hitta nya, fina "oaser" tycker jag. Hade vädret varit bra hade det varit ännu finare. Kanske ni kan göra en liten "utflykt" dit från Åland. Kramar!

Desiree: Ibland har man inga stora förväntningar (vilket jag inte hade) och så får man en trevlig överraskning. Låsta kyrkor fanns inte alls i den utsträckning som finns idag, när jag bodde i Sverige. Kyrkan i Norberg var väldigt fin och mysig. En välbevarad kyrka med massor av fina detaljer. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Jag har aldrig sett liknande konditorier i USA. Kanske ni har konditorier/caféer i dina trakter som har mer tradition än vad vi har här på västkusten? Det var mysigt - liknande Sturekatten och Vete-Katten i Stockholm. Min mamma blev riktigt glad för teet och sade att det smakade gott. Antar att kyrkorna är utsatta för stölder. Men den här kyrkan var öppen och var verkligen fin. Kramar!

Petra: Kul med en annan Elsa A-fan. :) Om man bor i närheten är det helt klart värt en utflykt. Kanske litet långt att åka om man bor i Stockholm. Kul att du varit där flera gånger.

Anne-Marie said...

Lotta: Eftersom USA är ett såpass ungt land har man inte riktigt de här vackra, kulturella byggnaderna som Sverige har så många av. Du har säkert fler i alla fall än vad vi har här på väskusten. Jättetrevlig utflykt trots kylan och blåsten. Kramar!