Thursday, June 23, 2011

Att arbeta i USA


Den här skylten står vid skolans infart. Ytterligare en månad har skolan stängt på fredagarna. Som tur är fick vi ingen minskad lön utan vi jobbar mer timmar under 4 dagar per vecka. Undras just om fackföreningarna i Sverige skulle gå med på något sådant? Anledningen till att vi gör det? Skolan vill spara pengar genom att ha mindre underhållskostnader osv. Orsaken? Kaliforniens dåliga ekonomi.

De två vanligaste frågorna jag får från folk som skriver till mig via bloggen är att man träffat en amerikan/amerikanska och skall gifta sig eller att man vill flytta till och arbeta i USA.

Det finns redan en hel del information här på bloggen om båda ämnena men jag svarar så gott jag kan på emailen. Frågan om arbete handlar oftast om att man vill flytta till USA och arbeta här och hur skall man då gå tillväga. Det tål att upprepas - man måste i de allra flesta fall vara godkänd innan man kan komma hit och arbeta. Det finns vissa undantag men de går jag inte in på här eftersom det berör folk som redan är här med andra slags visum.

USA fungerar inte som EU där man relativt fritt kan flytta mellan länderna och väl till och med flytta innan man har ett arbete. USA fungerar inte så. Jag kan inte nog upprepa detta. Och att komma hit och jobba svart? Gör inte det! Upptäcks det blir man oftast hemskickad och utestängd från USA under lång tid. Kanske 5-10 år.

Man måste ha antingen ett arbetsvisum eller ett så kallat green card för att kunna bo här och arbeta mera permanent. Andra slags visum ger en begränsad tid för eventuellt arbete eller studier.

Arbetsvisum kräver i de allra flesta fall universitetsutbildning och speciella kunskaper som en arbetsgivare efterfrågar. Man kan alltså INTE få ett arbetsvisum för att jobba på restaurang eller i en affär.

Green card (eller grönt kort) kan man få genom i huvudsak fyra olika vägar:

1) Genom att gifta sig med en amerikansk medborgare, eller
2) Vinna ett kort i det "lotteri" som den amerikanska staten anordnar varje år. Se upp för företag som tar betalt för att hjälpa till. Det officiella lotteriet anordnas av den amerikanska staten och är GRATIS.
Den här hemsidan ger information om lotteriet:
http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1322.html
3) Eller att man har haft ett arbetsvisum som "omvandlas" till ett green card, eller
4) Om man har mycket pengar (rör sig om ca 0,5-1 miljon dollar) som man kan investera i ett amerikanskt företag

Det är mycket svårt att lagligt kunna flytta till USA och bo här permanent. Om man hör till EU är det en lättare väg att gå än att flytta till USA.

Jag lägger till det här inlägget som en statisk sida på bloggen så att det skall vara lätt att hitta det.

8 comments:

Liza said...

Bra sammanställning! Jag ska skicka länken till det här inlägget nästa gång nån frågar mig hur svårt det är att flytta hit och jobba. En kompis frågade mig så sent som igår. Jag glömde nämna lotteriet då.

Anita said...

Och så får man inte glömma att släkten kan göra en del. Jag har en dotter som blev amerikansk medborgare och sen var det fritt fram för henne att bjuda in mig, hennes mamma, att ansöka om green card som jag fick efter ca 6 månader.

Äventyret framtiden said...

Intressant att veta, även fast jag inte tänker flytta till USA!

Ha det gott-kram!

Annika said...

Bra och sakligt skrivet!
Det kan inte upprepas NOG hur svårt det är att komma in i USA.
Inget som är gjort i en handvändning, precis.
Kram!!

Anne-Marie said...

Liza: Visst är det svårt att flytta lagligt till USA. Och de flesta svenskar verkar inte vara medvetna om det utan tror att de kan komma hit litet hur som helst och söka jobb. Du får gärna länka om du vill.

Anita: Tack för det tillägget! Jättebra att du skrev det. Absolut kan den allra närmaste släkten hjälpa till. Om min mamma ville flytta till USA skulle jag ju nu kunna ansöka om grönt kort för henne.

Anne-Marie said...

Karin: Jag får så många email från svenskar som tror att de bara kan komma hit och söka jobb. Ibland känner jag mig som en "papegoja" som tjatar om samma sak om och om igen. :) Midsommarkram!

Annika: Tack! Nej, jag tror att många tror att det är hur enkelt som helst att komma hit. Det kan nog vara svårt att förstå hur krångligt immigrationssystemet är i USA. Jag fattade ingenting i början. KRAMAR!

olgakatt said...

Svenska fackföreningar har gått med på värre saker än det du beskriver! Det föreligger en myt om svenska fackföreningars makt; den är inte alls så stor som många tror, även medlemmar. Däremot finns det ofta ett gott samarbete med sådana arbetsgivare som är måna om en god stämning på arbetsplatsen där man kan förhandla om många saker och komma fram till acceptabla kompromisser. Din skolas åtgärd kan mycket väl vara en sådan!

Bra att du berättar om krångliga regelverk i USA!Det är alltid bättre att vara förberedd när man tar itu med sina drömmar - för det ska man ju. Skam den som ger sig bara för att det är krångligt.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag hör nog till skaran som trott att svenska fackföreningar fortfarande har väldigt mycket makt. Nej, skolan har inte förhandlat alls om det som nu skett i sommar. Vår chef bestämde enväldigt att det inte skulle vara några kurser "on campus" i sommar och att vi skulle arbeta 4 dagar per vecka. Det var "take it or leave it". Typiskt amerikanskt skulle jag vilja påstå. Jag får så många mail från svenskar som uppenbarligen inte vet om hur krångligt det är att flytta till USA.