Saturday, June 25, 2011

Gammalt

Jag fick påminna mig själv om att det var midsommarafton igår. Det finns ingen svenskkoloni i mina trakter så då är midsommar ingenting som firas. Jag var bortbjuden på kvällen till en vän. Vi åt en god pizza och spelade tärning ("dice"). Det fick bli min midsommarkväll. :)

När jag var i Sverige slogs jag av hur välordnade de allra flesta trädgårdar är och att allt ser så modernt ut. Här i Mt Shasta-området är det litet hur som helst och inte alls lika modernt. Hela det här området verkar vara litet mer gammaldags (och det är vanligt på mindre orter i USA). Självklart har folk TV med storskärm, bredband, mobiltelefoner, osv, osv. Men det finns ändå en känsla av att man ligger litet "efter".
En anledning till att det har en litet mer gammaldags känsla kan nog vara att folk helt enkelt inte har råd att modernisera på samma sätt som man kan i Sverige.

Här är några grejer som nog har några år på nacken.

En halv? cykel med planterade växter. Kul och originellt.


En prydnad utanför ett hus med husnumret. Numret syns tyvärr dåligt.


På väggen vid ytterdörren till mitt hus finns två brevlådor. En mycket gammal, liten brevlåda och en litet modernare, fortfarande rätt liten, brevlåda. Det var i den litet större brevlådan som brevbäraren hade lagt min post under min resa till Sverige trots att jag bett dem hålla min post. Efter ett samtal och brev till USPS (posten i USA) "reklamationsnämnd" fick jag idag ett brev från högsta chefen i Sacramento att från och med nu kommer postmästaren i Weed att själv se till att min post hålls om jag är borta! Det lönar sig ibland att "hojta till".


Gamla rosenbuskar utanför mitt hus. Rosorna är små men luktar gott.



8 comments:

Charlie sa ... said...

Vilken kul halv cykel! Du har ju massor av sköna detaljer in "your neck of the woods" - hoppas du tar mer sådan bilder!

Tycker det låter som du hade en skön low key midsommar, det är bra det med :)

Kram!

Sparkling said...

Tycker det är skönt att inte allt blir moderniserat :) Gillar udda grejjer :)
Bra att du klagade!

Desiree said...

Kul med sådana här detaljer du lagt märket till. Jag tycker att det var mycket mer prydligt i trädgårdarna i Alabama. Oj jag förstår att det blev problem med din post om de försökt lägga all post i denna lilla postlåda medans du var borta. Men jag är glad att det ordnade sig. Postlådan vi hade i USA var större men det hade ändå inte fått plats 2 veckors post i den.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Lite samma stil som vi anammnar också, man tager vad man haver och gör det bästa av det möjliga...

Skönt att inte din post försvann när du var i Sverige! Det finns saker man vill att skall fungera när man är bortrest...det hände oss också för några år sedan att vi kom hem till en proppfylld postlåda med locket av, snö och regn i allt...
Efter det har det inte hänt igen, en ann´blev något förgrymmad, haha..
kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Roligt att du gillade bilderna. Visst var den halva cykeln kul. Det finns litet annorlunda detaljer här och där men inte i samma utsträckning som hos dig. Skall se vad jag kan göra betr. fler bilder. Lovar inget men skall ha kameran i högsta hugg. :) Kramar!

Sparkling: Det är roligt att allt inte är stöpt i samma mall. Sådant blir väldigt trist i längden. Jag kunde inte låta bli att klaga eftersom det ju var så otroligt klantigt tycker jag det Postverket gjort. Hoppas att de lärt sig nu.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tror att området du och C bodde i var mycket mer "upscale" än vad Weed är. Weed är en liten håla med många kufiska människor. ;) Som tur var hade de inte lagt posten i den allra minsta brevlådan. Som jag nog nämnde in inlägget hade de lagt posten i den större lådan. Men lämnat locket öppet!! Hur tänker folk? Helst skall man väl ha en brevlåda med lås men när man hyr kan man ju inte bara byta ut saker hur som helst. Kramar!

Karin: Jag tänkte på dina väsk- och skokrukor när jag såg cykeln. Kul att komma på sådana lösningar tycker jag. Sådant som posten tycker jag bara skall fungera. Vad bra att även en ann' blev arg och inte bara jag. :) Kramar!

Annika said...

Ja, jag tycker också att allt är mkt prydligare i NoVA än hemma. Nästan lite cookie cutter i de framgångsrika förorterna i Fairfax och Loudon counties, men så är de up-scale också. Ibland in ABSURDUM.
Så jag brukar slås av en annan känsla än du i Sverige, att parker inte är välskötta, att det är skräpigt etc. SÅ olika är det i detta stora land.
På landet, bara lite utanför DC är det annorluna och ett mer lugnare tempo, och det märks!
Både visuellt och annars.
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Intressant att det är så stora skillnader. Inte konstigt, men intressant. Vi har inte många parker här, troligen beroende på att vi har så otroligt mycket natur nära inpå. Det finns en liten park bredvid skolan och den är faktiskt riktigt välskött och trivsam. Kramar!