Sunday, January 11, 2009

Resa till USA

Från och med i morgon, den 12 januari, är det obligatoriskt att fylla i en ansökan via internet om att få resa in till USA under Visa Waiver programmet. Jag nämnde om detta redan i oktober 2008.

Denna ansökan heter ESTA (Electronic System for Travel Authorization) och här finns mer information:

Electronic System for Travel Authorization

När jag var i Sverige läste jag i DN att resebyråer inte upplyser särskilt bra om dessa nya regler. Det kan nog bli litet smått kaotiskt vid flygplatserna både i Sverige och i USA från och med i morgon.

Ytterligare en ny regel som dock bara berör de som har grönt kort, så kallade "lawful permanent residents" (jag hör till denna skara) är att de personerna, från och med den 18 januari 2009, måste bli fotograferade och lämna fingeravtryck varje gång de reser in till USA. Hittills har denna regel bara gällt de som inte bor i landet.

Många har upprörts över detta eftersom man anser att de som har grönt kort har fått gå igenom många säkerhetskontroller redan innan de fick sina gröna kort. Jag håller nog med om det. Att få ett grönt kort innebär att man måste lämna fingeravtryck och uppge en massa information om vem man är.

USA skärper alltså sina krav ytterligare. Blir intressant att se vad som händer framöver med en ny president här i USA.

10 comments:

Lars Hultqvist said...

Jag kände faktiskt inte till det där om att vi som har permanent uppehållstillstånd nu måste lämna fingeravtryck och bli fotograferade när vi åker tillbaks in i USA. Det känns lite överdriver med tanke på hur mycket information vi redan har lämnat (som du skriver) och dessutom lite förnedrande förutom att det förstås tar längre tid vid tullen vilket är viktigt om man har anslutningsflyg.

Ännu ett incitament att bli Amerikansk medborgare alltså.

Sparkling said...

vi som turistar i usa får ju också lämna fingervatryck och bli fotograferade jag tycker inte det e så farligt, går ju super fort. det är väl bara för att inga ska kunna ta sig in i landet på nån annans pass etc. tycker det är skönt att dem håller så mkt på säkerheten för då känner man sig tryggare. här i sverige känner ja till flera som lyckats resa med sax i bagaget etc inom europa och det känns inte alls bra

Lars Hultqvist said...

Sparkling: Jag antar att du i och med din kommentar inte är medveten om hur mycket information vi emmigranter redan har försett Homeland Security med och hur omständlig processen är numer att få ett 'grönt kort'. Det är endast det som jag reagerar på. Som 'vanlig' turist tycker jag att det är i sin ordning att de tar fotografier och fingeravtryck eftersom man inte behöver ansöka om visum som turist men för oss som redan har ansökt om visum och blivit beviljade detta, är detta en iterativ process som dessutom kan anses som förnedrande eftersom vi har rätt att bo, jobba och betalar skatt i USA.

Anne-Marie said...

Lars: Jag blev väldigt överraskad av denna information och lagen gick igenom i slutet av december. Väldigt snabbt alltså. Vi har ju onekligen redan lämnat både fingeravtryck och all möjlig information och genomgått FBIs kontroll. Jag förstår om många blivit uppretade och upprörda. Det jag undrar är hur länge till vi kan gå i samma kö som amerikanska medborgare. Det blir kanske att snart stå i samma kö som de som besöker USA som turister. Inte tror jag att amrisarna vill att deras köer skall ta längre tid när permanent residents skall fotograferas och lämna fingeravtryck. Verkar onekligen litet överdrivet det hela tycker jag.

Sparkling: Visst är det bra att folk kontrolleras men det verkar nästan ha gått litet för långt när folk som permanent residents (som alltså har gröna kort) skall kollas så noggrant. Vi har redan lämnat fingeravtryck som kollats av FBI och fått uppge allt mellan himmel och jord i vår ansökan. Vi får se vad som händer framöver.

Family Fors said...

Kanns ju gott att man har 2 pass alltsa. Mitt tips ar att om man bor i USA och inte har nagra planer pa att flytta ut ur landet sa rekommenderar jag att skaffa US Citizenship. Man kanner sig som en forradare nar man svar eden men efter ett par dagar sa ar allt som vanligt igen. Enda skillnaden blir att du ALLTID kommer att resa med Amerikansk pass in och ut ur USA. Fritt fram att resa med Svenskt om resan inte ar in eller ut fran USA.

Anne-Marie said...

Family Fors: Verkar praktiskt att ha 2 pass faktiskt. Men jag drar mig litet för att gå igenom hela processen att bli amerikansk medborgare eftersom jag har så långt att åka för att lämna fingeravtryck, bli intervjuad, insvuren osv. Men det kanske blir en nödvändighet framöver.

Sparkling said...

lars; jag menade mer att för att inte fel person ska ta sig in på en annans gröna kort så är det bra med fingeravtryck. oavsett hur mkt info ni har lämnat till mydigheterna så hjälper inte det för att dem ska vara säkra på att inte en annan människa "smugglas" in under ert namn, kanske utan er vetskap (om passet blir stulet), det är väl bara en extra säkerhetsåtgärd, och som sagt går ju fingervatrycksprocessen väldigt fort.

Anne-Marie said...

Sparkling: Tydligen går det snabbt i passkontrollen enligt en svenska som har grönt kort och som kom tillbaka till USA samma dag som den nya regeln infördes. Det är bara att hoppas att det inte blir en massa nya regler som krånglar till det för oss som har grönt kort. Som Lars säger kanske det blir "nödvändigt" att bli amerikansk medborgare snart.

Caroline said...

Det har var nat nytt, tack for infot! Har ocksa ett green card, tog ett antal ar o manga besok hos immigration innan jag fick det! Jag har till o med lamnat fingeravtryckk 2 ggr pga att immigration gjort fel...ska man nu behova lamna det igen....varje gang man aker in i landet!??
Man har inget annat val an att bara tacka o ta emot....

Anne-Marie said...

Caroline: Varsågod. :) Ja, så blir det tydligen. Varenda gång. Kan ju verka litet överdrivet tycker jag. Det är nog inte så mycket att göra. Vill man slippa allt det här får man nog ansöka om att bli amerikansk medborgare.