Saturday, January 17, 2009

Snöbrist

Under min promenad idag i strålande solsken och runt +8 kunde jag bara konstatera att det råder snöbrist uppe på berget.

Det har ju varit en ovanligt hård vinter på många håll i USA (i går var det kallare i staten Alabama - som ligger i USAs söder - än vad det var i Alaska) med otroligt låga temperaturer och mycket snö. I mitt område däremot verkar det vara varmare temperaturer än normalt och mycket litet nederbörd som gäller. Visst var det kallt och snöade när jag var i Sverige men hela november och halva december var soliga och torra. Och sedan jag kom tillbaka för två veckor sedan har det varit uppehåll.

Mt Shasta är en turistort. På sommaren kommer folk för att titta på berget och även bestiga det. På vintern är det skidåkning som gäller. Tydligen håller Mt Shasta Ski Park öppet trots bristen på snö. Det finns en del snö som föll i december och sedan har de tydligen använt 36 miljoner liter vatten för att skapa snö!

Eftersom jag inte brukar åka skidor berör ju det här inte mig direkt men jag vet att många som bor här lever för skidsäsongen och för dem måste det vara trist med så litet snö. Det är skillnad mot förra året när det snöade i stort sett varje dag i januari och den stora motorvägen stängdes av flera gånger på grund av snöoväder.

Klickar man på Mt Shasta webkamera länken till höger på min blogg kan man se hur litet snö det faktiskt är på toppen.

2 comments:

Petchie75 said...

Det låter som Alperna för några år sedan (2?) då det var akut snöbrist och jag tror inte att de fick ordentligt med snö för skidåkning förrän efter jul. Det var ju så klart panik för alla skidorter!
Visst är vädret konstigt, Europa har ju också haft värsta köldknäppen med -10 till -15 grader i Bryssel och Paris! Jag är glad att jag inte är i min första lägenhet i BRyssel där kondensen rann längs med väggarna när det var -12 grader några dagar första vintern jag bodde där. Det var en takvåning och sååå dåligt isolerat + elelement, jag fick världens högsta elräkning när jag flyttade ut och jag hade inte ens varit varm!!
Stor kram

Anne-Marie said...

Petra: Det kan nog bli så att vår skidanläggning får stänga om det inte kommer snö. Idag regnade det litet i Weed och Lake Shastina så jag antar att det snöade uppe på berget. Din lägenhet i Bryssel låter inte alls trevlig. Det är så jobbigt att frysa. Mitt uthyrningsföretag betalar elen men jag försöker vara sparsam ändå. Kram!