Monday, July 14, 2008

Sjukdag

Idag var jag faktiskt tvungen att stanna hemma från jobbet. I lördags började en förkylning som sedan utvecklades till stämbandskatarr. Jag låter som om jag varit ute och festat i flera dagar. :) Förhoppningsvis skall det vara bättre i morgon så att jag kan jobba igen. Vi har ju inte särskilt mycket sjukledigt här så man vill helst inte ta av dessa timmar i onödan men idag var jag tvungen att göra det.

Även om jag varit hemma och sjuk har jag jobbat med mitt jobb som jag gör hemifrån. Det kan jag ju göra oavsett hur jag mår eftersom jag inte behöver prata med andra eller i telefon.

När jag arbetade i Sverige hade vi rätt generösa regler för sjukdagar. Det har säkert ändrats sedan jag lämnade Sverige. Genom att jag jobbar inom skolvärlden har vi säkert mer generösa regler än inom många företag. Varje månad som man arbetar och inte är sjuk tjänar man in ett visst antal timmar. Är man mycket sjuk (vilket jag som tur är inte är) går de där timmarna säkert snabbt åt. Min kollega som lämnade vår avdelning förra hösten hade problem med migrän och jag vet att han till och med fick ta av sin semester för att täcka sina sjukdagar.

Det känns i alla fall skönt att jag, genom att jag nu är fast anställd, har både sjukdagar och semester. När jag bara var tillfälligt anställd fick jag stanna hemma eller vara ledig utan betalning.

Förra veckan fick jag en glad överraskning. Min bilförsäkring som jag betalar var sjätte månad hade helt plötsligt gått ner. Jag till och med ringde till min försäkringsagent för att kolla att det stämde och mycket riktigt, det företag jag har min bil försäkrad genom (Allstate) hade sänkt sina premier. Sådant är ju bara att tacka för. :)

3 comments:

Saltistjejen said...

Allstate, är det det försäkringbolaget som har "President Palmer" i reklamen?? Alltså skådisen som spelade president Palmer i "24"? Jag tycker han är såå bra att amn nästan är sugen på att köpa en försäkring trots att vi inte har bil....! ;-)

Desiree said...

Vad synd att du känner dig krasslig. Krya på dig och hoppas du känner dig bättre snart.

Anne-Marie said...

Saltis: De har en svart kille som brukar vara med i deras reklam. Har aldrig sett "24" så jag vet inte säkert men det är väl troligt att det är han. Berätta hur det går när du köper din försäkring utan en bil. :)

Desiree: Tack! Jag gick till jobbet idag under några timmar. Som tur var hade jag "kvällspass" idag så jag behövde inte prata med så många. All rök vi har här gör det ju inte bättre.