Tuesday, July 15, 2008

Ostar

När man flyttar från ett land till ett annat kan det uppstå små "matchocker". Sådant man varit van vid under hela sitt liv finns helt plötsligt inte.
När jag först kom hit var ostar en sådan sak. Michael log åt mig när jag försökte hitta fettsnåla ostar vilket inte var det lättaste.

I Sverige finns det många olika slags ostar med olika fetthalter. Här verkar i stort sett alla ostar jag har sett vara lika feta. Under ett tag hade de en ost i "min" mataffär som hade lägre fetthalt. Sedan togs den bort. Jag antar att det inte fanns särskilt många som köpte den.

Varför har inte fettsnåla ostar slagit igenom här? Jag har ingen aning faktiskt. Numera köper jag en ost som heter Mozzarella, som tillverkas av Tillamook, mest beroende på att det är den enda osten som jag kunnat hitta som är mindre fet.

Dessutom är amerikanska ostar inte alls lika hårda som svenska ostar. De är mycket mjukare och har inte det där lagret av vax (?) som svenska ostar ofta har. Det finns också en hel del färdig"hyvlade" ostskivor i förpackningar. De kostar mer än om man köper osten och själv hyvlar.

Jag insåg också snart att USA inte är osthyvelns "förlovade land". De jag såg till att börja med ser ut så här. De skär väldigt tjocka skivor och är inte alls praktiska. Visst finns osthyvlar som ser ut som de svenska men det behövs nog litet mer välsorterade affärer än vad vi har i Mt Shasta. Vi är nog litet "efterblivna" här. :) Jag tog med mig mina två svenska osthyvlar och genast blev det mycket enklare.


Kulturskillnader finns överallt - även när det gäller ostar.

Bilderna från Target.com (osthyveln) och Tillamook (osten).

9 comments:

potatishäxan said...

En helt normal osthyvel om man är uppvuxen i dansk "osttradition". Det skall tydligen gå att skära hur tunna eller tjocka skivor man vill med en sådan osthyvel, jag har dock aldrig lyckats. Vi har ofta diskussioner om detta hemma.

Desiree said...

Jag har också märkt detta med att försöka få tag på fettsnål ost. Det är inte det lättaste. Jag har hittat några stycken men sortimentet är minst sagt litet och de som finns är ofta bara små ostar. Nej olika fetthalt på ostar verkar inte ha slagit igenom här. Jättesynd.Jag saknar även olika fetthalter på grädde. Jag saknar alternativ på vispgrädde ville gärna att det ska finnas sojagrädde eller havregrädde. Jag saknar olika fett halt på kesella. Mejeriprodukter är något jag ska se till att frossa i då jag kommer till Sverige.

Saltistjejen said...

Jag saknar också ost här! Hårdost alltså. Det finns självklart i mer väldorterade affärer, men det är ju sååå dyrt!!! Om man inte väl äta Jarlsberg (som verkar vara den vanligaste hårdosten iallafall här) så kan det var alite kruxigt. Att hitta en ost som liknar t ex vår svenska Herrgårdsost går nästan inte. jag köper numer ocfta irländsk eller engelsk cheddar. jag gillar inte alls de amerikanska "orange" cheddarn som inte är "riktig" ost. Blä!!!!!
Osthyvel tog vi också med från Sverige! :-)

nina said...

I Costa Rica har vi rätt konstiga ostar, vita och ganska mjuka i konsistensen. De är ganska goda, men omöjliga att skära skivor av.

Men visst finns det andra ostar, t.ex. sån där amerikansk skivad orange ost och även Edamer och liknande - men vill man köpa det kostar det skjortan.

Jag vet faktiskt inte om man sätter ut fetthalt här, minns inte när jag köpte ost sist. Får kolla upp det. :-)

Anne-Marie said...

Potatishäxan: Nu vet jag vem du är. :) Kul! Det var inte igår vi hördes av. Såg att du också har en blogg här. Det har du inte berättat. Intressant att danskarna har likadana osthyvlar som amrisarna. Jag lyckades aldrig hyvla tunna skivor. Du får väl be mannen om en demonstration. Kram!

Desiree: Havregrädde? Vad är det? Har aldrig hört talas om förut. Är det något typiskt för södern? Visst är det trist att det inte finns mer olika slags fetthalter att välja mellan. Blir enformigt med samma sak hela tiden. Något jag också saknar är creme fraiche.

Anne-Marie said...

Saltis: Så trots att du bor i en riktig storstad finns det inte ens där ett riktigt bra utbud. Har aldrig under mina år i USA sett en ost som ligger svensk Herrgårdsost. Vi har en liten disk i mataffären Ray's som säljer litet mer "exotiska" ostar men de kostar ju så mycket att man knappt skulle vilja äta av osten. :) Svenska osthyvlar är bäst. ;)

Nina: Costa Rica verkar ha sina egenheter. :) Kan förstå att de amerikanska ostarna blir dyra eftersom de ju importeras. Här i USA står inte procenttalet som i Sverige (t ex 10%, 18% osv) utan det verkar stå uttryckt i gram.

Sara said...

Vi har i vår kökslåda 5 olika amerikanska osthyvlar som jag köpte innan jag gav upp och fick en införskaffad hemma i Sverige.

Jag börjar också bli rätt trött på det där med ostjakt här. Affären här hemma säljer Jarlsberg så den handlar jag ofta men jag börjar bli lite trött på att äta samma ost hela tiden.

IKEA säljer lite svenska ostar men det känns nästan för lyxigt att handla till det priset så det handlas bara herrgårdsost när jag är riktigt, riktigt sugen.

Desiree said...

Nej havregrädde finns inte här men det finns i Sverige. Jag önskar att det fanns sådant här.

Anonymous said...

Men hallå - animaliskt fett är bra för kroppen ! :) Low carb high fat high protein har kurerat min diabetes!