Sunday, March 11, 2007

Sommar!?

Idag har det varit sommarvarmt här i Union. När jag tittade på termometern på eftermiddagen var det runt +20 grader. Kan det bero på att vi ställt om till sommartid?
Troligen inte. Men skönt är det att inte behöva ha tjocka vinterkläder.

Eftersom jag aldrig upplevt vår och sommar i den här delen av Oregon vet jag inte om det här är normalt. Men det verkar tidigt tycker jag.

När jag växte upp på 60-talet minns jag att det var fyra, tydliga årstider. Nu verkar de gå in i varandra på något sätt. Jag minns hur det successivt blev varmare på våren och hur man kunde plocka tussilago, vitsippor osv under rätt lång tid. Nuförtiden blir det sommar nästan på en gång och allt blommar över väldigt snabbt.

Jag har hört berättelser om hur otroligt mycket snö som kom i Mt Shasta för 20-30 år sedan. Fortfarande kan det komma mycket snö men inte så att orten blir avstängd från omvärlden under ett tag.

Något håller på att hända med klimatet - det är ju helt klart.

1 comment:

Anonymous said...

Årstider har jag nästan glömt vad det är. Här är det typ två årstider. På vintern är luften torr och på sommaren fuktig. Och så tappar vissa träd bladen, men det är ungefär allt.