Sunday, May 29, 2016

Långhelg för minnen

I USA har vi långhelg med en helgdag i morgon måndag. Det är Memorial Day weekend och många amerikaner träffar familj och vänner och åker på camping. Jag var inne och handlade i Mt Shasta igår och hörde ett par personer prata i mataffären om att de skulle campa i Mt Shasta-området. Min vän R (som bor i sin RV) befinner sig uppe på Mt Shasta just nu och har rapporterat om massor med turister som har besökt berget. Han skall komma till mig litet senare idag och hälsa på.

Memorial Day är en dag då man minns de som omkommit i olika krig. Som Wikipedia säger "Memorial Day is a federal holiday in the United States for remembering the people who died while serving in the country's armed forces." Och man är noga med att påpeka att det är skillnad mellan Memorial Day och Veterans Day "Memorial Day is not to be confused with Veterans Day; Memorial Day is a day of remembering the men and women who died while serving, while Veterans Day celebrates the service of all U.S. military veterans." I USA finns ett helt annat fokus på de som deltagit i krig jämfört med till exempel Sverige (av naturliga skäl).

Och i Sverige firar man Mors Dag idag. Vi har ju redan firat mammorna här i USA den 8 maj i år tillsammans med många andra länder i världen.

I sommar blir det tre år sedan min mamma gick bort. Ibland fattar jag inte att det redan gått tre år. Min mamma sade alltid att jag var pappas flicka vilket stämmer (mycket beroende på våra gemensamma intressen och allt vi arbetade med tillsammans) men självklart hade min mamma och jag mycket roligt tillsammans också.
Jag minns framför allt flera semesterresor som min mamma och jag gjorde till Kreta och Rhodos i slutet av 70-talet och början av 80-talet. På den tiden var Kreta inte alls så "turistigt" som det nu har blivit och vi trivdes fantastiskt bra. Vi trivdes så bra att vi faktiskt besökte samma hotell tre gånger. :) Vi blev till och med goda vänner med en av kyparna som serverade mat i restaurangen och blev hembjudna till honom och hans familj. En av hans familjemedlemmar (minns nu inte exakt deras släktförhållande) var en tjej i min ålder och hon och hennes syster blev brevvänner till mig. Vi blev som sagt hembjudna till dem och det var för att fira någons namnsdag. I Grekland tycks man fira namnsdagar mer än födelsedagar och det var verkligen ett trevligt kalas.

Resan till Rhodos var också riktigt lyckad efter det att vi fick byta rum. Av någon anledning hade man bokat oss i ett rum ovanpå hotellet som användes som något slags avställningsrum och det fanns ingen luftkonditionering och det var inget riktigt hotellrum. Vi klagade hos researrangören och fick sedan bo i ett trevligt rum i själva hotellet. Vi blev bekanta med en annan svensk mamma med dotter och umgicks litet med dem.
Där var vi också inne i en av deras paraplyaffärer och häpnade över alla paraplyer som verkligen inte kommer mycket till användning. :) Man hade (kanske fortfarande har) ett par industrier som tillverkar paraplyer på ön.

Jag tänker litet extra på min mamma idag och som avslutning får det bli litet fina blommor från Mt Shasta.




Kaliforniens statsblomma "California poppy."




20 comments:

Anonymous said...

Ja tiden går verkligen fort. Jag tycker inte det är länge sedan jag läste om att din mor gått bort och så skriver du att det redan är tre år sedan!
Så du har semestrat på Rhodos också, jag gjorde detsamma i slutet av 70-talet och är kvar ännu! Gift med en grek och två nu vuxna barn.
Paraplyaffärer finns fortfarande en del kvar men jag tror inte att paraplyerna tillverkas här.
Namnsdagar är ganska viktiga här, åldern talar man helst inte om! Förr hade man t o m ledigt från sitt jobb på namnsdagen!
Som vanligt har du kort på många vackra blommor.
Hälsningar Lena

Annica said...

Vad trevligt med långhelg! Vi får en nästa helg, Nationaldagen 6 juni infaller ju nästa måndag. Men sedan är det slut med röda extradagar ända till sen höst. Som tur är har ju de flesta semesterveckorna att se fram emot.

Svårt att fatta att det redan gått tre år sedan din mamma dog. Jag minns så väl när du skrev om hennes bortgång. Tiden går förfärande fort. Skrämmande tanke att med samma fart blir vi äldre. :(
Jag saknar att varken ha mor eller far att fira, både när det är deras födelsedagar och Mors och Fars dag. I år är det 27 respektive 37 år sedan min mamma och pappa dog. Men de är så levande i mina tankar och minnen. På många sätt så tycker jag de finns med varje dag.

Vilken vacker Mors dags-bukett du plockat ihop! Och dessutom med (nästan) idel bekantingar (6 av 7!). Den enda jag inte är "du" med är förstås "California poppy".
Helgen här har varit solig och fin - allt för att fira mammorna!
Kram från norr!

P.S. Härmed lovar jag att rösta på det politiska parti som inför hastighetsbegränsning på tiden. ;) Och samtidigt kan man slopa sommartiden!

Channal said...

Vackra rosor! Fina minnen du har med din mamma. Kul att ni var ute och reste tillsammans. Min mamma var med mig och mina döttrar till Mallorca 2001. Den resan pratar hon om än. Ett fint minne.

KRAM Anna

Åsa said...

Här i Portugl firade vi mors dag första maj! Fast jag ringde till min mamma i Sverige igår också.

Desiree said...

Skont och trevligt med langhelg. Tiden gar verkligen fort. Denna morsdag fick jag chansen att fira tillsammans med mamma da hon och papa var har och halsade pa. Vi fick en fin helg tillsammans och det kanns underbart. Fina rosor som blommar hos dig.
Att resa tillsammans sa som du gjorde med din mamma ger fina minnen.

Äventyret framtiden said...

Redan tre år sedan din mor gick bort! Otroligt så tiden rinner iväg, i all synnerhet när man tittar sig bakom. Å andra sidan så har det hänt väldigt mycket. Det beror lite grann på vilka glasögon man tar på sig.
Jag ska till Rhodos i september och kan lista ut om det fortfarande finns paraplyfabriker där :)

kramar!

Steel City Anna said...

Vore skönt om världen kunde enas om en gemensam mors och fars dag tycker jag :) här är affärerna fulla av farsdagsgrejer och kort, det är fars dag i juni. Jag fick förbereda i mars när det var mors dag här lite morsdagsgrejer som jag tog med till Sverige.

Anne-Marie said...

Lena: Ja, tiden går fort. Jag fattar heller inte riktigt att det faktiskt är tre år sedan min mamma gick bort.
Jaha, du bor i Grekland. Spännande. Jag tyckte mycket om både Kreta och Rhodos när jag var där på semester.
Jag tyckte det var festligt att se alla paraplyerna på en ö som har så mycket sol. :) Då visste jag inte att man hade paraplyaffärer där på den tiden.
Jag har förstått att namnsdagar är viktiga i Grekland. Låter bra tycker jag att man inte talar om åldern stup i kvart. I Sverige och även i USA verkar man rätt åldersfixerade.
Tack - roligt att du tyckte om blommorna. :)

Anne-Marie said...

Annica: Just det ja, Sverige har sin nationaldag om en vecka. Mina minnen av besök i Sverige kring den tiden var att man verkade litet "tafatt" kring denna nya helgdag.
Ja, svenskarna har ju rätt många semesterveckor jämfört med oss i USA. Och jag har ingen semester nu när jag bara jobbar tillfälligt.
Ja, tiden har gått fort sedan 2013. Det var ingen rolig sommar och året innan hade heller inte varit så kul när mamma började bli dålig. Min pappa har varit borta sedan 2001 och det fattar jag inte heller riktigt. Jag känner framför allt min pappas närvaro ibland. :)
Roligt att du tyckte om sommarbuketten. :) Alla blommor stod utanför en tomt i Mt Shasta.
Det låter som ett bra parti tycker jag och jag skulle också rösta på dem. :) Sommartiden kanske kunde vara en av deras frågor.
Kram från ett varmt Weed! Det skall bli mycket varmt den närmaste tiden. Pust!

Anne-Marie said...

Anna: Bäst att passa på och fota blommor innan värmen och hettan lär komma under den närmaste tiden. Det börjar redan tyvärr se torrt ut.
Mamma och jag hade verkligen trevligt tillsammans under våra resor. Synd att hon inte vågade resa till USA någon gång. Varken hon eller pappa kom hit.
Kram!

Anne-Marie said...

Åsa: Jag såg hos Wikipedia att många länder firar tidigare i maj. Vi har Fars Dag i juni i USA. Trevligt att du kan ringa till din mamma. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Tiden går fort och den tycks gå fortare när man blir äldre.
Vad trevligt och mysigt att du fick fira Mors Dag med din mamma och att hon mår så mycket bättre nu.
Blommorna är fortfarande fina men kommer nog att blomma över under värmeböljan som drar in här. Det är varmt redan i Weed.
Mamma och jag hade väldigt roligt tillsammans under våra resor.

Anne-Marie said...

Karin: Det har hänt mycket de senaste tre åren. Både för dig/er och mig. Ja, det finns olika slags glasögon man kan använda. :)
Men så trevligt att du skall till Rhodos. Jag har ju inte varit där sedan 1981 (tror att det var det året) så ön har säkert ändrats mycket sedan dess. Och Grekland som land har ju haft det litet tufft minst sagt den senaste tiden. Kolla på paraplyaffärerna och berätta. :)
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Visst vore det praktiskt om man kunde enas om samma slags firardagar. Vi har också Fars Dag i juni i USA. Och i Sverige dröjer det till november. Jag föddes faktiskt på Fars Dag. :)
Jag brukade skicka ett kort till min mamma och prata i telefon på "hennes" dag. Det gick bra det också. :)

Tredje året i Hjo said...

USA har förlorat många söner i krig, rättfärdiga som orättfärdiga. Här vet vi inte vad krig vill säga längre och Nato känns fel, än så länge. Välkommen till Gotland mr Putin!

Anonymous said...

Hej vilka fina blom bilder du har tagit.
Mycket vackert. Hälsningar Stig.

Annika said...

Tycker Memorial Day är en vacker dag. Fint att den uppmärksammas. Jag uppmärksammade den inte direkt, men jag tycker det är fint att den är en röd dag.
Ringde inte min mamma på morsdag, var ute på en mördande lång hike då, så det blev SMS med bild av hennes svettiga barn, haha.
Morsdag är en fin dag att reflektera över också.
Själv blev jag firad när det var Morsdag i USA för ngra veckor sen, tycker det är en fin dag som också bör uppmärksammas :-)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hans: USA lägger näsan i blöt alldeles för mycket i andra länders förehavanden. Men så tjänar man också mycket pengar på krig.
Putin skulle troligen inte ha några problem alls att inta Gotland. :)

Anne-Marie said...

Stig: Roligt att du tyckte om blombilderna. Tack!

Anne-Marie said...

Annika: Jag såg bilder hos FB hur man firar i vissa städer under Memorial Day. Såg fint och värdigt ut. Absolut att det passar att dagen är en röd dag.
Haha, den där hiken var något alldeles extra. :) Tror nog att din mamma uppskattade svettiga Annika. ;)
Både Mors och Fars Dag är trevliga och man gör ju precis så litet eller mycket som man vill av det hela.
Kramar!!