Wednesday, December 30, 2015

Astrid, Evert och bloggen

Det hände som bekant en hel del i Sverige under de litet drygt 2 månaderna jag var där. Ibland kändes det som om hela landet nästan blev upp- och nedvänt. Det som var gammalt och bekant ena dagen var helt plötsligt något helt annat nästa dag.

En av de saker som hände var att Sverige fick nya sedlar. http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/. Det var den första omgången av nya sedlar - nästa utgivning kommer under 2016. De enda sedlar jag fick i min hand var 20-kronorssedeln med Astrid Lindgren och 50-kronorssedeln med Evert Taube. En helt ny valör kom ut (200-kronorssedeln) och den pryddes av Ingmar Bergman. Och 1000-kronorssedeln (har nog aldrig sett en sådan sedel vad jag vet) har en bild av Dag Hammarskjöld.



Nästa år byts 100- och 500-kronorssedlarna ut samt även mynt. 1- och 5-kronorna får ett nytt utseende och en 2-krona kommer också att finnas. Jag minns 2-kronorsmynten men de slutade att ges ut 1971. Greta Garbo och Birgit Nilsson kommer att finnas på sedlarna som kommer nästa år.
Jag tycker de nya sedlarna jag såg var rätt fina - litet Monopolkänsla dock. Precis som USAs 100-dollarsedel. Och det var roligt att Astrid Lindgren fick komma med på "tjugan". :)

Eftersom Sverige går mer och mer mot ett kontantlöst samhälle kan man ju undra litet varför Riksbanken nu ger ut nya sedlar och mynt. Så här säger de själva. "De sedlar vi har idag utformades för ungefär 25 år sedan. Därför behöver de moderniseras för att vi ska kunna upprätthålla ett effektivt skydd mot förfalskningar. Det är viktigt för att kontantbetalningarna ska fungera smidigt och för att vi ska ha en effektiv kontanthantering."

För bara några dagar sedan skrev man i New York Times om utvecklingen i Sverige mot ett samhälle där kontanter knappt används. http://www.nytimes.com/2015/12/27/business/international/in-sweden-a-cash-free-future-nears.html?_r=0
Personligen tycker jag att det har gått litet väl långt och jag tycker synd om till exempel äldre personer som kanske inte kan eller vill lära sig all ny teknik. Sedan får man ju inte glömma bort att risken för nätbrott ökar ju mer som görs elektroniskt. Jag tycker också att det är absurt på något sätt att banker faktiskt inte har pengar på sina kontor. Jag vet hur resonemanget går men det känns konstigt ändå. De amerikaner jag har berättat detta för tittar storögt på mig och undrar vad vi håller på med i Sverige. Alla banker jag har besökt i USA har fortfarande kontanter även om man säkert måste säga till i förväg om man vill ha ett större belopp. Och man kommer med 100% säkerhet att bli utfrågad vad man skall använda pengarna till trots att det är ens egna pengar.

Tydligen måste man även betala med mobilen ibland i Sverige för att gå på toalett. Gratistoaletterna som finns överallt egentligen i USA saknade jag medan jag var i Sverige. Jag gick till Åhlens i Stockholm ett par gånger och där får man betala 10 kronor. En gång var det en kvinna som slank in utan att betala när någon annan kom ut och jag hakade på henne. ;)

Jag har både bankkort och kreditkort men fortfarande tycker jag om att betala med kontanter. I Stockholms kollektivtrafik måste man betala i förväg och ladda sitt kort men annars betalade jag faktiskt med kontanter överallt. Till och med hos SJ köpte jag biljetter kontant inne på Centralstationen.

Som med allt annat finns det givetvis för- och nackdelar med kontanter och att betala elektroniskt. Vad tycker ni som läser?

Bloggen har sett likadan ut under rätt många år nu och jag kände att jag ville göra om utseendet men det tar sin tid eftersom jag har ändrat så mycket i koden i den nuvarande bloggen. Om bloggen ser konstig ut vid olika tillfällen beror det alltså på detta. :)

Igår sken solen och berget lyste vackert i solen och hade en egen liten molnhatt. :) Berget är så stort att det skapar sitt eget väder.

40 comments:

Äventyret framtiden said...

Det är mycket med det jordiska! Och med kontanter och med bankkort. Ibland får jag en känsla av att den ena handen inte vet vad den andra har för sig om man tänker på myndigheter som har makten att förändra på det ena och det andra i vårt samhälle.
Det ska bli spännande att se de nya sedlarna i verkliga livet.
Vi tar ju emot både svenska pengar, euro och bankkort i vårt lilla café. Men allt fler använder bankkort. Förr om åren hade vi ofta rätt många tusen svenska kronor i kassan när sommaren var över. Att växla in dem lönar sig inte utan vi använder dem när vi far till Sverige istället, men numera blir det inte så många hundra på en sommar p.g.a. bankkortsbetalningarna.
Också här har jag hört glunkas om att man ska ta bort kontanterna(euron) på sikt...ja, vad ska man säga? Det blir väl byteshandel så småningom igen. Ett kilo potatis mot en limpa typ.
På något sätt så känner jag mig smått resignerad. Allt är i gungning och ingen vet riktigt hur det ska vara eller hur det ska bli. Det gäller i stort sett bara att hänga med i svängarna så gott det nu går, så länge det går....:)

Jag vill önska dig ett Gott Nytt År 2016!
Tack för det här året som nu rinner ut

Varm kram!

Hans Nilsson said...

Jag håller med, det är tokigt att det inte finns pengar på banker. Jag hör att det finns politiska strömningar att lagstifta om det.
Annars måste jag säga att jag inte använder kontanter särskilt mycket, bara till små inköp. Jag har till och med inget bankomatkort, gör alltså inte uttag i bankomat. De pengar jag behöver tar jag ut när jag handlar. På matbutiker kan man få lite extra kontant när jag ändå köper med betalkortet.

Bloggen ser bra och stadig :) ut idag iallfall.
Tack för alla dina inlägg under 2015, gott nytt 2016.

Desiree said...

Så spännande att få se de nya sedlarna. Jag hade missat att Sverige skulle införa nya sedlar och mynt. Verkar som om sverige och USA är några av de länder där man använder sig minst av kontanter. Här i Schweiz och i Tyskland är kontanter fortfarande vanligt och man måste alltid se till att ha lite kontanter på sig. Många ställen tar inte kort under ett visst belopp. Jag ser många som betalar med kontanter fortafarande när de handlar i matbutiker. Ibland blir tekniken för modern. Tycker också synd om gamla som kanske inte fixar det där med att betala toa med mobil osv.
Kul att du fixar lite med bloggen. Det ser stabilt ut so far som Hans ovan säger.

Ett riktigt Gott Nytt År till dig Anne-Marie. Hoppas att 2016 blir ett år som tillför dig mycket gott och glädje. Att du finner svar och ro inför framtiden och att du får känna att du har hittat hem vart det nu än blir.
Kramar!

Åsa said...

Landet lagom är verkligen inte speciellt lagom! Rekommenderar serien "Världens modernaste land" med Fredirk Lindström om du inte sett den. Lite underfundiga funderingar kring det svenska. Gott Nytt År till dej! Ska du stanna vid Mount Shasta nu? Det berget är verkligen vackert ovh det märks att du har en speciell relation till det! /Åsa

christina said...

Vill bara tacka för alla intressanta bloggar (det är roligt att få Ditt perspektiv på sådant som man är så van vid att man inte ens tänker på det) och önska Dig ett riktigt gott nytt år!

Channal said...

Nu är det swish som gäller! Hur smidigt som helst. Mina föräldrar handlar med kort. Men de vill alltid ha kontanter på sig. Det är viktigt för dem. När jag har kontanter på mig är när jag vill ge en tiggare en slant. Tycker de nya sedlarna är jättevackra.

Önskar dig en fin kväll och ett riktigt Gott Nytt ÅR! KRAM Anna

Annika said...

Jag har nästan aldrig kontanter på mig längre.
Det har bara blivit så. Det är ju så lätt att betala med kort.
Hemma i Sverige använder jag mig mer av kontanter än jag gör här i US. Tycker sedlarna är jättefina, de nya, verkligen!
Liknar Euron lite.
Nu ska jag önska dig ett riktigt Gott Nytt År! Skickar stora kramar från min plats på östkusten till din på västkusten!!

Annika said...

Om sedlarna: jag saknar Selma!!!! Inte för att jag inte gillar Astrid men - jag älskar så mycket av det Lagerlöf skrivit: Gösta Berling, Nils Holgersson, jullegenderna, Jerusalem osv. Och den där snygga hatten hon hade på sedeln. Kunde man inte ha bägge tanterna på sedlarna istället?

Om kontantlöst: det är ju det där med vad du och jag har gemensamt - en urgammal telefon ;) . När jag var i Sverige i somras fick systern betala all allmän transport för mig genom telefonen för min egen kunde jag ju absolut inte använda. Svårt att navigera när man faller efter ifråga om tekniken...
Men så är det väl i allmänhet - om någon som levde 1850 kom in i våra hem skulle de knappt kunna leva sitt dagliga liv. Tur att vi är så anpassningsbara och lär oss så snabbt ändå när vi måste.

Kram och gott nytt år!

Anne-Marie said...

Karin: Men visst är det väldigt mycket med det jordiska. Pengar är ju tyvärr något som styr världen så de är del av vår vardag.
Det är många som betalar med bankkort också i Weed/Mt Shasta. Jag tycker om kontanter eftersom man alltid vet exakt hur mycket man har och att man inte kan spåras överallt. Jag köper självklart inget "suspekt" men alla "nyfikna" myndigheter behöver inte veta att jag varit i affären till exempel.
Byteshandel tror jag faktiskt på även om det självklart inte kan användas överallt. Men jag hör till dem som tror att någon slags ekonomisk "kollaps" kommer att komma och då kan det bli svårt att klara sig om man helt förlitar sig på elektroniska pengar.
Ibland undrar man hur allt kommer att bli i världen. Antar att den som lever får se. :)
Önskar dig detsamma Karin och tack för alla dina trevliga och tänkvärda kommentarer! Varm kram till dig!

Anne-Marie said...

Hans: På något sätt är pengalösa banker ett oxymoron. Har också läst att man vill kunna lagstifta om att banker måste ha pengar/kontanter. Bankerna tycks ha skapat sin egen värld med egna regler.
Jag tycker om kontanter av de anledningar som jag nämnde i mitt svar till Karin - man vet alltid hur mycket man har och nyfikna myndigheter vet inte alltid vad jag gör. :) Jodå, jag såg en del ta ut pengar i mataffärerna när jag nu var i Sverige. Det gör man även i USA.
Roligt att du tyckt om mina inlägg - tack! :)
Jag har inte ens gjort ändringar i den här bloggen ännu - jobbar med en testblogg just nu.
Gott Nytt År!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tyckte det var litet kul att ha fått i alla fall ett par av de nya sedlarna i min hand innan jag åkte tillbaka till USA.
Sverige tycks ligga väldigt långt fram på teknikfronten. I USA finns det fortfarande mer kontanter tycker jag än vad det verkar finnas i Sverige. Intressant och trevligt tycker jag att man har kontanter också i de länder du nämner.
Att vara gammal i Sverige kan inte vara lätt med all ny teknik. Vissa äldre fixar det säkert jättebra medan andra inte alls har det lika lätt.
Jobbar med en testblogg just nu där jag gör ändringar för att se hur det ser ut. :)
Önskar också ett Gott Nytt År till dig Desiree! Tack för dina lyckönskningar! Kramar!

Anne-Marie said...

Äsa: Lagom har nog förbytts till förändring. :) Tror dock kanske att de som bor i Sverige inte riktigt ser det så som vi "utbölingar" gör.
Jag vet inte om jag har sett den serie du nämner men jag har hört talas om den. Fredrik Lindström verkar vara en underfundig typ. ;)
Jag vet ännu inte vart jag kommer att ta vägen. Har ju bara varit i Weed ca 3 veckor efter den längre Sverigevistelsen. Jag har en koppling till berget och det tror jag att väldigt många som bor här har.
Gott Nytt År!

Anne-Marie said...

Christina: Tack och så roligt att du har tyckt om mina inlägg och funderingar! :)
Gott Nytt År önskar jag dig också!

Anne-Marie said...

Anna: Swish har jag hört talas om. Har dock aldrig provat det själv.
Eftersom dina föräldrar hör till den "gamla stammen" förstår jag att de vill ha kontanter.
Kul med nya sedlar och mynt. Tycker om "tjugan" med Astrid. :)
Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År! Kramar!

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,

Jag hoppas att allt är bra med dej och vill tacka för alla fina kommentarer på min blogg :-)

Jag tycker att de nya sedlarna är jättefina och håller med dig att det kontantlösa samhället håller på att gå lite för långt. Min pappa vill till exempel betala allt kontant.

Ska bli spännande att se den nya looken på din blogg.

Tack för ett trevligt bloggår och jag önskar dig allt gott inför 2016.

Gott Nytt År!

Kramar Anneli

Anne-Marie said...

Annika: Jag är säkert litet gammaldags med min förkärlek för kontanter men jag gillar att jag alltid vet hur mycket jag har. Jag är som min mamma. :) Hon tyckte om kontanter och hade bara ett bankkort som hon använde i bankomater.
Absolut att de nya sedlarna är fina och det är roligt att man har riktigt folkkära personer som motiv.
Skickar stora kramar tillbaka till dig på öskusten och önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!

Anne-Marie said...

Annika:
Sedlar: Jag tycker också om Selma och hennes berättelser. Har du någon tjuga du kan ta fram och titta på ibland? :) Jag har ett par "gamla" kvar så kan ha dessa som nostalgisedlar.
Skulle kanske ha blivit "trångt" på sedeln med båda?
Kontantlöst: Jag köpte faktiskt en mobil i Sverige men det var en "pensionärsmodell". ;) Det vill säga det var en enkel mobil utan en massa extra finesser. Jag tycker min gamla mobil i USA fungerar väldigt bra och batteriet räcker väldigt lång tid. Mycket längre än den jag köpte i Sverige.
Jag betalade mitt Accesskort (SL) med kontanter och det laddades hos Pressbyrån. Väldigt smidigt.
Ibland kan det vara bra att få litet perspektiv på utvecklingen. Om 20 år kanske även du och jag bytt mobil. ;)
Kram och Gott Nytt År!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,

Hoppas att du har det bra trots U-svängar och annat stort som hänt. :)
Tack också för dina kommentarer hos mig!

De nya sedlarna är fina med folkkära personer vilket jag gillar. Min mamma hade samma inställning som din pappa betr. kontanter.

Jag jobbar med en testblogg tills vidare. Den nya looken kommer att se ut mycket som den engelska jag startade (som nog kommer att ligga "sovande" ett tag) eftersom jag vill kunna lägga upp litet större bilder.

Önskar dig också allt gott för 2016 och ett riktigt Gott Nytt År!

Kramar!

Malin said...

Gott Nytt År!

Rebekah M said...

När jag var där på besök 2011 fick jag reda på det där med de kontantlösa bankerna. Det tog lång tid för dem att övertyga mig om att det var sant. Jag trodde det var ett skämt. SÅ ... när jag kom tillbaka 2012, såg jag till att byta bank till Handelsbanken som fortfarande håller ut lite grand. Inte för att jag använder så mycket kontanter, men jag blev så arg. Jag är ju KUND hos banken och DE ska tydligen avgöra hur MINA pengar ska hanteras. Jag vet också hur resonemanget går, min kompis dotter hade varit med om att genomföra hela projektet i Swedbank.

Då, 2011, hade jag inte varit hemma på sju år, så jag slogs verkligen hur mycket längre de kommit i användandet av elektroniken.

Tiggarna har säkert iPhone så att man kan swisha över lite pengar till dem om man känner för det! :-) Skojar bara ... jag vet inte alls vad de har och inte har.

Jag har också berättat för folk här, om det kontantlösa samhället i Sverige, men det är sällan någon som riktigt fattar det.

Jag känner det också som att förr eller senare kommer botten att falla ur hela systemet, och jag hoppas det blir senare så jag inte är kvar.

Här på 'the Atlantic time zone' har vi nu tjugo minuter kvar av 2015. Det var ett rätt okay år för min del.

Gott Nytt År!

Anne-Marie said...

Malin: Gott Nytt År till dig!

Anne-Marie said...

Rebekah: Intressant att läsa om dina bankerfarenheter i Sverige. Det är inte konstigt att man tror att det är ett skämt med kontantlösa banker. En bank skall ha pengar! :) Så är det bara.
Det finns enstaka kontor som hanterar kontanter hos alla banker vad jag har förstått men kanske oftast i de större städerna. Jag är faktiskt tacksam att min mamma inte behöver vara med om detta som håller på att ske. Hon hade inte varit en "happy camper."
I de reportage jag såg i svensk TV när jag nu var i Sverige tycktes man visa att många flyktingar har smart phones så (ursäkta att vi skämtar :)) det skulle nog gå att Swisha faktiskt.
Många talar om att USA står mycket nära en ekonomisk kollaps. Kanske det är dags att dra till Kanada. ;)
Här i the Pacific Time zone har vi fortfarande ca 1,5 timme kvar tills midnatt. Intressant tycker jag att man firar nyår fyra gånger i USA om man inkluderar Hawaii - vilket man självklart skall göra. Du ligger alltså 4 timmar före oss.
Gott Nytt År säger jag igen! :)

Anonymous said...

God fortsättning på det här nya året 2016!
Det ska bli spännande faktiskt att se vad det kommer att bära med sig. Att stora förändringar är på gång ser man ju redan nu. Vi får bara hoppas att allt fortsätter fredligt och att människor på flykt kommer att finna en hemvist.
På tal om det kontantlösa samhället, tycker jag nästan det gått lite FÖR långt i Sverige. Fortfarande är kronor ett betalningsmedel och ändå vägras de på många ställen!
Tack för din intressanta blogg, jag önskar dej allt gott på det nya året.
Lena

Rebekah M said...

Go'morron, så här på årets första dag!

Jag bara säger detsamma: är tacksam att min mamma slapp uppleva det här. Hon var en ... «viljestark» kvinna, för att uttrycka sig milt, och jag vet att hon skulle ha blivit väldigt arg och upprörd över de kontantlösa bankerna.

Betr. bloggen; Du har inte funderat på WordPress?! Ha ha! Bara skojar ... jag skulle kunna vara försäljningsperson för WordPress 😊

Tredje året i Hjo said...

Sverige börjar faktiskt bli kontantlöst och så även jag. Sedan jag gick i pension har jag sällan kontanter i fickan.
Din önskan om närbild på Gårdon har nu gått i uppfyllelse två gånger om.
http://hanskhjo.blogspot.se/2016/01/grundtips-pizza-gardera-med-polisbricka.html

Anne-Marie said...

Lena: God fortsättning till dig också!
Det verkar vara stora "förändringens vindar" som blåser i Europa. Framför allt i Danmark och Sverige vid gränsen nu vid nyåret. Man undrar hur det kommer att se ut framöver i just det området.
Jag fattar inte varför bankerna i Sverige inte tycks vilja hantera kontanter nästan överhuvudtaget. För mig är det absurt att banker inte har pengar. Nästa steg kan vara ett chip som man sätter in hos folk. Det finns redan på ett teknikföretag i Stockholm där man använder det som ID. Skrämmande tycker jag att folk går med på sådant.
Roligt att du uppskattar min blogg - tack! Ha det gott!

Anne-Marie said...

Rebekah: Godmorgon. Du har redan mitt på dagen hos dig och här har jag inte ens ätit frukost. :)
Tror att många som är litet äldre har svårt för all ny teknik. Vissa klarar det säkert galant men absolut inte alla.
Får du provision av Wordpress? ;) Att flytta sin blogg till en helt ny plattform kräver mycket så jag stannar nog hos Blogger tills vidare. :)

Anne-Marie said...

Hans: Bankerna måtte gilla dig. :) Och Björn Ulvaeus som är en mycket ivrig förespråkare av det kontantlösa samhället.
Tack för länken! Skall genast titta in hos dig och Gårdon. Ser att jag till och med omnämns. Tackar för det. :)

Rebekah M said...

Tyvärr! Ha ha! Men jag ser en hel del folk, i forumen där, som verkar tro att de äger stället.

Jaa ... tänk, alla som inte äger en mobiltelefon och som undrar vad i hela världen www är för något. Min, saligen avsomnade, morbror (89) tyckte det var så irriterande när de sa t. ex. vasternorrland.se i stället för västernorrland. Han menade att i högteknologins tidevarv borde de faktiskt kunna göra Ä. Tur för honom att han inte bodde i Mönsterås 😄

Anne-Marie said...

Rebekah: Roligt att du svarar så snabbt. :)
Men vad synd att Wordpress inte betalar dig.
Ja, man tycker att de svenska bokstäverna borde ha en plats i "the World Wide Web." Haha - det var tur det - monsteras - vilken höjdare. ;)

Rebekah M said...

Ja, jag råkade sitta här ... så här på Nyårsdagen blir det inte mycket annat än att slö-surfa omkring.

Gunnel said...

Eftersom man inte kan betala med kort över allt blir det lite rörigt, tycker jag. Jag förstår inte heller riktigt vitsen med nya sedlar, när inte ens bankerna vill ha hand om den sortens varor. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året. Kram

Annica said...

Här i Sverige är det redan 2 januari och nu ska jag äntligen få till en kommentar här hos dig. Först vill jag tacka dig för allt intressant du skrivit om under 2015 och så önska dig ett riktigt gott och bra 2016.
Angående de nya sedlarna så har jag knappt sett dem IRL än. De gamla hänger ju med än ett tag. Att banker inte har kontanter längre är egentligen så underligt att man tror det är ett skämt. Jag har faktiskt några gamla vänner som varken har dator, modern mobiltelefon eller ens ett bankkort.
De betalar sina räkningar genom att skicka in en betalorder varje månad, använder den gamla mobilen MYCKET sparsamt till att ringa NÖDVÄNDIGA samtal med, de kämpar för att behålla sin fasta telefon och betalar alltid kontant när de handlar sina livsförnödenheter. (Och att "öppna" kund- eller offentliga toaletter med mobilen kan inte jag heller.)
Antagligen är det just de ovan nämnda "omoderna" människorna som kommer att klara sig bäst när/om det riktigt krisar till sig i samhället. Ju mer vi förlitar oss på elektricitet, elektronik, IT, m. m. desto sårbarare gör vi oss. Försvinner strömmen, även om det bara är för en kort stund måste affärer, banker och mycket annat utrymmas och stängas eftersom ingenting fungerar. Och alla nymodigheter är en dröm för rysligt förslagna bedragare.
Vi håller på att swisha in hela mänskligheten i ett hörn. Skrämmande!
Kram till dig!

Anne-Marie said...

Rebekah: Alltid roligt att se dina kommentarer. :)

Anne-Marie said...

Gunnel: Jag använder mina kontanter så länge det går. :) Jag tror att man kanske ansåg (Riksbanken alltså) att sedlarna som funnits inte var tillräckligt säkra. Jag hoppas att det kommer lagstiftning som säger att bankerna måste hantera kontanter. Ha ett fortsatt fint 2016! Kram.

Anne-Marie said...

Annica: Jag önskar dig också god fortsättning och tackar för alla dina trevliga och intressanta kommentarer. Jag blir alltid lika glad när jag ser att du "lämnat ett avtryck". :)
Kanske Stockholm fick de nya sedlarna litet snabbare? Jag fick flera nya tjugor och en ny femtilapp.
Att banker inte har kontanter är verkligen en motsägelse på något sätt. Dina vänner lever som min mamma levde. Hon hade inte ens en mobil. Sedan när hon blev sjuk och fick hemtjänst var det den fasta telefonen som hon använde sig av. Hemtjänsten tog ut pengar och köpte det hon behövde. Hon ville inte ha någon dator utan höll sig till TV, radio och tidning för information.
Tror absolut att du har rätt betr. de "omoderna" personerna. De som hela tiden förlitar sig på teknologi kommer att vara helt ställda om något stort och katastrofalt händer. I USA finns en hel del sk "preppers", dvs de har försökt att förbereda sig med att lagra mat (tänk på hur snabbt mataffärerna skulle bli tomma om elen försvann), andra livsnödvändigheter och ofta vapen. Jag är ingen sådan person men jag borde nog ha mer "backup" än vad jag har. Michael hade lärt sig att leva utan el och jag har en annan god vän som också kan det.
Ha det bra och kram!

Anonymous said...

När jag kommer till Sverige känner jag lite som att vara utomlands. Sååå mycket har förändrats och jag hänger inte med.
Jag gillar fortfarande cash, men använder kort ibland.
Vill också önska dej en god fortsättning på det nya året!

Anne-Marie said...

Lena: Ja, det kan nog stämma det du säger. Du kommer dock nog mycket oftare till Sverige än vad jag gör så du kan nog hänga med mer i alla fall i förändringarna.
Kontanter tycker jag känns bra för mig.
God fortsättning önskar jag dig!

Fullblodsekologen said...

Hola!!
Kikar in och önskar dig ett Gott Nytt År! Det var ett tag sedan. Ser att du varit i Sverige bland annat. Hoppas att du har det bra!!!
Kramar från Katalonien/Annelie

Anne-Marie said...

Hola Annelie!
Det var inte igår. :)
Får önska dig också ett Gott Nytt År!
Ha det bra. Kramar!