Friday, January 2, 2015

UFO-moln

Det var precis lagom att arbeta en dag för att sedan ha helg. Fram för fler sådana arbets"veckor". :)
Som jag misstänkte var det mycket lugnt och stilla på jobbet idag. Nästa vecka däremot kommer det att bli mer att göra eftersom skolan sätter igång den 12 januari.

Den senaste veckan har det varit kallt och soligt. Förhoppningsvis har den värsta kylan lindrats och nätterna kommer att bli mer som de brukar.
Trots att himlen mest varit blå de senaste dagarna dök ett annorlunda moln upp häromdagen. Det var ett moln som stod stilla under flera timmar och ändrade utseende litet då och då. Som jag visat här på bloggen bildas ibland så kallade "lenticular clouds" (linsformade moln) i det här området. Det är stationära moln (de rör sig alltså inte) som bildas vid speciella väder- och vindförhållanden.

När molnen ligger över eller vid berget ser de ofta ut som rymdskepp. Även Wikipedia talar om att de här molnen har en UFO-form. http://en.wikipedia.org/wiki/Lenticular_cloud
Molnet jag såg häromdagen var mycket mindre men nog påminner det litet om ett UFO. Jag tycker det till och med har litet av Star Trek USS Enterprise "stuk" över sig.






En favorit bland UFO-filmer är "Close Encounters of the Third Kind". Jag minns fortfarande när min pappa och jag såg den första gången på bio i Stockholm 1977.

22 comments:

Marina said...

Dina molnbilder är helt fantastiska!

Gunnel said...

Gott Nytt År! Här börjar skolorna den 8 jan. Ganska bra att gå två dagar och sedan ha en ledig helg. Vilka fantastiska molnformationer! Visst påminner det om ett UFO. Måste vara fantastiskt att se det i verkligheten. Kram

Desiree said...

Väldigt cool molnformation. Något sådant har jag aldrig sett tidigare. Men vackert.
Kram!

Anonymous said...

Vilka moln!
Ang lugnt på jobbet kom jag att tänka på när jag jobbade som lärare i Sverige och vaktmästaren som sa: Det här hade varit ett himla bra jobb om man bara slappde de där jäv... eleverna och de där förba... lärarna!!!

Äventyret framtiden said...

Ett Ufo! Utan tvekan! Vitt och gulligt!
God fortsättning på det nya året Anne-Marie!

kram

Annica said...

Vilka vackra, mystiska, fantastiska molnformationer! Jag vill också ha sådana moln svävande över berget som jag ser från mina fönster! Men mitt berg är förstås ett pytteberg i jämförelse med Mt Shasta... ;)
Full (helst hög!) lön och korta arbetsveckor är att föredra. :)
Ha en skön helg! Kram!

Anonymous said...

Vilka fantastiska moln! Jag har förresten varit i Weed idag (thank you, Google maps street view)! Promenerade runt lite planlöst och kan konstatera att Mt Shasta är ett mycket mäktigt berg. Fick känslan av att alla som bor i Weed är hennes (är berg en hon?) gäster. God fortsättning på 2015!/Susanne

Anonymous said...

Hej, vilka fina moln och bilder.
Ja, ufo moln ska dom heta. Det,
latinska är ju bara grovt fakta.

Vist vart det några soliga dagar.
Som jag trodde. Hälsningar Stig.

Anne-Marie said...

Marina: Tack! Roligt att du tycker om bilderna. :)

Anne-Marie said...

Gunnel: Gott Nytt År till dig! Jag tycker en arbetsdag var perfekt att börja med. :)
Det var ett rätt litet moln men vackert ändå. Ibland kan det vara stora molnformationer kring och på berget som verkligen ser ut som flera rymdskepp.
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Exakt hur dessa linsformade moln uppstår har jag inte riktigt förstått men det har med vindar att göra. Att molnen dessutom ligger stilla under flera timmar är också speciellt.
Kram!

Anne-Marie said...

Lena: Det var ett fint litet UFO-moln. :)
Jag kan nog hålla med vaktmästaren. ;) Det kan vara rätt skönt att slippa eleverna då och då.

Anne-Marie said...

Karin: Absolut ett UFO. Det gäller att man är påpasslig med kameran eftersom molnen helt plötsligt kan se annorlunda ut och den där UFO-formen har försvunnit.
Gott Nytt År Karin! Kram!

Anne-Marie said...

Annica: Jag vet inte om den här typen moln kan uppstå var som helst. Tror att det krävs ett visst slags landskap och kanske att det är litet kuperat/bergigt. Berg som Mt Shasta ligger ju inte precis i allas bakgård. ;)
Hög lön och kort arbetstid är melodin som gäller. :) Fast det gäller inte mig. Kram!

Anne-Marie said...

Susanne: Vi har en del vackra och speciella moln här.
Men att jag inte såg dig när du var i Weed! ;) Visst är Google Street View fantastiskt. Ett annat inlägg jag skrev häromdagen handlade om hur Weed nu ser ut i vissa delar efter den katastrofala branden i september som förstörde troligen 1/3 av staden. Jag fick använda mig av Google Street View för att kunna minnas hur det faktiskt såg ut tidigare. Kartorna är några år gamla så Weed ser inte ut så nu efter branden. God fortsättning på 2015!

Anne-Marie said...

Stig: UFO-moln tycker jag är ett prefekt namn. :) Linsformade moln beskriver ju också rätt bra hur de ser ut. De häftigaste molnen är de som har staplar av linsformationer.
Solen skiner idag och jag börjar undra om vätan vi fick i december är det vi får denna vinter. Hoppas att det blir mer regn och snö - snön kan komma högre upp.

Unknown said...

Mycket vackra moln bilder. Min man spanar alltid efter sådana, han gillar att flyga, och moln med "suddiga" kanter förebådar ofta om starka vindar.

Kram

Anne-Marie said...

Maria: Tack! Roligt att du tyckte om bilderna.
De här linsformade molnen verkar ibland förebåda ett oväder men häromdagen var det soligt och klart och har varit så sedan dess.
Kram!

Andra året i Hjo said...

Angående UFO. Utan tvekan såg vi ett UFO på flyget hem från Frankrike för några år sedan. Såg ut som en lång, ja stock eller liknande en bit bort bland molnen. Ingen annan tycktes ha sett den och jag ångrar än idag att vi inte frågade flygvärdinnan och undrade. Vi nämnde inte vårt UFO för någon på planet. Märkligt beteende? Ja, det tycker jag också. Och hur jag än funderar kan jag inte förstå vad det kunde ha varit. Ett UFO alltså.

Anne-Marie said...

Hans: UFO tror jag till 100% på. För mig verkar det absurt att tro att vi skulle vara ensamma i den här delen av Universum. Jag har själv sett en hel del oförklarliga föremål/farkoster när jag var yngre. Det kan ha varit så att inte alla såg UFOt på flygplanet du åkte med. Det verkar vara så ibland att bara vissa personer ser dessa farkoster.
På 70-talet var det en stor aktivitet i Sverige med UFOs framförallt utanför Stockholm i Vallentuna. Min pappa var med i den organisation som kartlade dessa ihop med försvaret.

Bettan said...

Jag älskar att titta på moln. Lärde mig segelflyga när jag var tonåring och då lärde jag mer om moln.
Kan ligga i timmar och titta på himlen :)
Och "dina" är verkligen fantasieggande eftersom jag är ett stort SF-fan. Kommer också ihåg när Närkontakt kom, melodislingan fastnade i skallen länge efteråt! :)
Kram

Anne-Marie said...

Lisbeth: Visst är moln fascinerande. Låter spännande att kunna segelflyga - om man inte är höjdrädd vilket jag är.
Naturen är alltid ombytlig och föränderlig.
Våra moln kan vara mycket speciella ibland. Melodin i Närkontakt-filmen är onekligen en snutt som "sätter" sig i hjärnan. :)
Kram!