Saturday, January 24, 2015

Frukost - hemma och på hotell

Mina frukostvanor har sett ungefär likadana ut de senaste 35 åren. Varför ändra på något man tycker om? :)

Yogurt, banan, numera korngräspulver (innehåller massor med vitaminer, mineraler, antioxidanter, klorofyll och är alkaliserande, det vill säga hjälper till att normalisera kroppens bas/syra-balans), ibland någon ekologisk sylt, varmt vatten (varken kaffe eller te för mig) och en skiva knäckebröd med smör.



Yogurten ser grön ut på grund av korngräspulvret. :)


Jag köper korngräset (barley på engelska) i hälsokostaffären. Skrev om det här: http://bo-i-usa.blogspot.com/2014/06/korngras-och-krasse.html

Att äta frukost är en självklarhet och det har jag alltid gjort. Hoppar aldrig över frukosten. Vet att en del kanske bara dricker en kopp kaffe och tar något annat i hast. Nej, tack - litet nyttigare vill jag att det skall vara. :)

Jag har aldrig kunnat äta en bastant frukost med kött, ägg, potatis och annan mat som - för mig - passar bättre till lunch eller middag. Yogurt är bra för magen, banan innehåller många olika vitaminer och mineraler, korngräset har jag redan nämnt, vatten är för mig den ultimata drycken (dricker faktiskt bara vatten som dryck hela dagen), köper Wasas "light rye" knäckebröd (där jag bor finns nästan bara olika slags bröd gjorda på vetemjöl och jag saknar andra sädesslag - råg är gott) och på skivan litet smör. Gott och enkelt.


Det var mycket länge sedan jag bodde på hotell så jag äter nästan alltid min frukost hemma. Något jag reagerade över när jag kom till USA var att väldigt många amerikanska hotell och motell inte har någon frukostservering. Det finns givetvis en del som har frukost men ofta får man gå ut och äta på någon restaurang i närheten. Som svensk kändes det väldigt främmande till att börja med eftersom svenska hotell oftast har väldigt bra och varierade frukostbufféer.

Här i USA går man som sagt ofta till någon restaurang och beroende på var man befinner sig finns det litet eller mycket att välja på. Denny's är en kedja som finns över hela USA även på mindre orter. De finns dock inte där jag bor men jag har ätit frukost flera gånger hos Denny's. Deras frukostmeny ser litet annorlunda ut jämfört med vad jag är van att äta på morgonen. Det är pannkakor - ni vet den där tjocka, amerikanska varianten -, omeletter, bacon, "hash browns" (en slags stekt potatis), korv, rostat bröd osv. Det är mycket mat (stora portioner), stekt mat och sött. Några rätter som Denny's serverar som frukost (man kan oftast äta all deras mat oavsett tid på dygnet eftersom de är öppna 24/7): The Grand Slamwich, Lumberjack Slam, Belgian Waffle Slam, Ham & Cheese Omelette, Ultimate Omelette, Philly Cheesesteak Omelette.


När jag sov över i Sacramento på väg till Sverige i augusti 2013 fanns det en Denny's alldeles i närheten av hotellet.

Ligger hotellet nära en IHOP (INternational House of Pancakes) kan man äta pannkakor så att det räcker och blir över. Jag har bara ätit på en enda IHOP under alla år här. Såg nu när jag gick in på deras hemsida att det faktiskt finns en IHOP i Redding ca 1,5 timme söder om Mt Shasta. De har inte bara pannkakor utan även omeletter, olika slags smörgåsar, burgare osv. Typiskt amerikanskt skulle jag vilja påstå. :)

När Michael och jag besökte North Carolina åt vi på någon lokal restaurang eftersom motellet vi bodde på inte hade frukost. Då provade vi grits. Det är en slags frukosträtt som görs på små majsbitar. Det är en typisk rätt för "the South". Finns inte där jag bor. Inget jag föll för men många tycker om denna rätt som påminner om en slags gröt.


Bilden lånad från Wikipedia - By sashafatcat [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Ni som läser bloggen, vad äter ni till frukost? Är det viktigt med bra frukostvanor?

48 comments:

MImmi i MA said...

Det är väldigt sällan jag äter frukost, gjorde inte det som barn heller - bara på helgerna. Jag klarar inte av att äta tidigt på morgonen. Jag dricker Iced Coffee varje dag på väg till jobbet (sommar som vinter), och jag har faktiskt börjat med att också ha med mig två Eggos (frysta våfflor som man värmer upp i brödrosten) så att jag skall få i mig något, för jag vet att det är viktigt.

Anonymous said...

Fruktyoghurt och mjuk eller hård ostsmörgås. Kaffe eller te och ett glas juice. Det brukar bli en bra start på dagen.
De flesta hotell numera har frukost inkluderat i hotellpriset.Brukar finnas mycket att välja på dessutom.
Trevlig helg.
BM

Christina said...

Hej!
Förr några år sedan åt jag världens nyttigaste frukost, trodde jag; havregrynsgröt med lättmjölk, ett sönderskuret äpple och kanel. Inget socker tillsatt alls. Till det svart kaffe. Det hör kanske till saken att jag åt 5.30 på morgnarna för att hinna med pendelbussen till jobbet (1h tar det).
Så gick en dietist igenom mina ätvanor och dömde ut min frukost totalt. Så nu äter jag en stor sked kvarg med några skedar olika fröer, några djupfrysta blåbär och dricker kaffe.
Snart ska jag sluta jobba och då ser jag fram emot att kunna äta frukost lite senare och kunna växla mellan olika saker.
Hotellfrukost är roligt, tycker jag, för om jag bor på hotell brukar det betyda att jag är ledig och kan äta senare. Äggröra, till exempel, är jättegott! Och om man äter det står man sig länge.
IHOP var jag o familjen bara på en gång men då kände min dotter sig liksom tvungen att köpa Swedish pancakes, det var med lingonsylt. De smakade bra, men hemma har vi aldrig lingon till plättar. Nej, jordgubbssylt ska det vara. Hemmagjord om det går.
Nej, nu måste jag gå och se om det finns lite kaffe kvar. Det är söndag så jag är fortfarande hemma fast klockan är halv åtta.
Trevlig helg!

Åsa said...

När vi bodde i Sverige åt jag samma sak till frukost varje dag: Lingongrova (ett ganska grovt rågbröd) med mesost och kiwi på. Till det kaffe. Jag började med det när jag var gravid, för det är mycket järn i mesost, och kiwi passar till tycker jag. Fast det är nog bara jag som tycker det. Det blev sju år med den frukosten. Sedan vi flyttade till Portugal blir det ju inget lingongrova och ingen mesost...Sedan vi flyttade hit har jag ätit en stor skål fruktsallad, (varierar frukt efter säsong) och grekisk yoghurt på det. Kaffe till. Gott! / Åsa

Anna said...

Frukosten är för mig den bästa måltiden. Eftersom jag är freelance och jobbar hemma slipper jag gå upp i ottan.
Jag äter omelett med Philadelphiaost, bacon och tomater, och så dricker jag kaffe med en klick kokosfett. Det blir jag så mätt och nöjd av att jag inte äter mer förrän vid 5-6.

Cecilia Rockbabe Kärvegård said...

Frukost är jätteviktigt för mig. Jag kan hoppa lunch eller middag men aldrig frukosten. Jag brukar äta frökex med smör och ost och thé eller så äter jag bananpannkaka med kvarg och bär.

Önskar dig en suverän söndag!

You Rock!!!

Anonymous said...

Jag älskar frukost! På vardagarna blir det gröt med leverpastejsmörgåsar, juice och kaffe. På helgerna kan jag lyxa till det med omelett och fruktsallad (olika melonsorter, papaya, jordgubbar, blåbär...). Hotellfrukost med riklig buffé är mums. Äter allt! När jag är i New York (ganska ofta) slår jag mig alltid ner på en diner och äter mycket och länge (pannkakor, belgiska våfflor...). Till det bläddrar jag i NY Times och smyglyssnar på folket vid de andra borden. /Susanne

olgakatt said...

Naturell fil eller yoghurt med müsli och någon frukt samt svart kaffe är min standardfrukost.
Älskar hotellfrukostar och då frossar jag och provar allt jag orkar.
Godaste jag minns är de skotska med grillade lammnjurar med bacon och de kinesiska med insaltade ankägg och nyångade dumplings.
Värsta frukostminnet är sweet rolls i USA. Den bullen växer ännu i munnen vid blotta tanken.

Andra året i Hjo said...

Som ung räckte det med en cigarett och en kopp kaffe. Numera blir det betydligt bättre: Yoghurt med vaniljsmak, rågbröd med salami eller ost, ägg och te. Kaffe på det.

Channal said...

Korngräs var något nytt för mig! Säkert gott och nyttigt.

Idag åt vi en ordentlig brunch på stan. Jättegott!

Kram Anna

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag vet att vissa personer har svårt att äta på morgnarna. Som tur är hör jag inte till dem.
Ser i kommentarerna att du är i gott sällskap att dricka kaffe. Jag dricker faktiskt aldrig kaffe och har aldrig gjort det.
Har aldrig provat Eggos men sett mycket reklam för den varan. De verkar litet väl söta för mig - läste ingredienserna och jag håller mig till min yogurt. :)

Anne-Marie said...

BM: Låter som en rätt vanlig, svensk frukost som du äter. :)
Tror att det är de litet större hotellkedjorna som har "free breakfast". Återigen måste man se till var man bor och hur stora/små städer man har omkring sig, hur mycket folk det bor där osv. Går inte att att dra hela USA över en kam. :) Jag kollade hotellen där jag bor och det fanns några få som hade "free complimentary continental breakfast" men de flesta har det inte. Glesbygden är nog inte som där du bor. Och även andra platser här på västkusten har nog litet annat utbud än vad dina trakter har.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Hej Christina: Intressant att dietisten dömde ut den frukost du åt. Låter ju rätt bra och ordentlig. Menar du att det hade att göra med den tidiga morgonen enligt dietisten eller var det andra faktorer som spelade in? Kvarg har jag aldrig ätit. Finns inte här alls vad jag vet.
Kanske min frukost också är helt fel, vem vet.
Skönt att du snart inte behöver stiga upp så tidigt på morgnarna.
Ägg är mättande men jag har svårt att äta litet mer bastant mat på morgonen. Tycker bättre om litet lättare mat.
Hemmagjord sylt är den allra godaste. Och den blir ju inte alls så söt som det mesta man köper i affären.
Ha en fortsatt fin söndag!

Anne-Marie said...

Åsa: Jag verkar nästan vara ensam om att inte dricka kaffe. :)
Lingongrova vet jag precis vad det är. Brukar ofta äta det brödet när jag kommer på besök till Sverige. Mesost har aldrig hört till mina favoriter men jag vet att det är en nyttig ost.
Fruktsallad och grekisk yogurt låter gott och nyttigt. Bra start på dagen!

Anne-Marie said...

Anna: Vad bra att du kan styra din tid mer än vad många av oss andra kan.
Som jag skrev i inlägget och i ett annat svar har jag svårt för litet mer bastant mat på morgonen. Den frukost du beskriver låter mer som min lunch eller middag. :)
Bacon äter jag aldrig numera. Äter faktiskt inget griskött alls.

Anne-Marie said...

Cecilia: Välkommen hit! Kul namn du har. :)
Frukost är viktigt för mig också - mår inte alls bra om jag av någon anledning inte får i mig mat på morgonen (vid resa till exempel). Lunch och middag brukar jag alltid äta men då blir det annan slags mat.
Din frukost låter väldigt god och bra tycker jag.

Anne-Marie said...

Susanne: Just det ja, leverpastej. Inget vi har här där jag bor. Jag brukar alltid äta leverpastej när jag kommer till Sverige.
Låter som en bra frukost du äter. Jag brukar äta frukost när jag stiger upp - även på helgerna - och jag är uppe rätt tidigt även när jag är ledig.
Spännande att du kommer till New York rätt ofta. Reser du för jobbet? Om jag får vara litet nyfiken. ;)

Anne-Marie said...

Olgkatt: Din frukost låter väldigt svensk. :) Yogurten vi har här är alltid mycket tjockare än yogurten jag sett i Sverige. Måste erkänna att jag föredrar den tjockare varianten nu.
Oj, det var intressanta frukostar du nämner. Låter onekligen litet mer som lunch eller middag i mina öron. Jag fick nog gå hungrig om det inte fanns litet enklare och "lättare" frukostar.

Anne-Marie said...

Hans: Bra att dina frukostvanor ändrats. Den frukost du åt som ung låter inte som någon höjdare.
Verkar nästan vara litet "hotellvariant" på frukostarna i Hjo. ;)

Anne-Marie said...

Anna: Korngräs lär vara ännu nyttigare än vetegräs (som du kanske hört talas om). Mer lättsmält till exempel.
Vet inte om korngräs finns i svenska affärer. Man kan tydligen köpa på nätet och jag såg paket som sade "New Zealand" som ursprungsland.
Brunch är ju något helt annat och litet senare på dagen så då kan man "ta i" och äta litet mer. ;)
Kram!

Anonymous said...

Hej igen Anne-Marie! Klart att du ska vara nyfiken, hur ska du annars få veta något! Jag reser till NYC för enbart nöjes skull. Älskar staden. Jag utforskar Manhattan till fots på längden och tvären. Det är en vitamininjektion. Håller mig borta från turisthysterin vid ställen som Times Square, för ju längre bort därifrån man kommer, desto trevligare frukostställen och restauranger. Tycker jag i alla fall. :-)/Susanne

Charlie sa ... said...

Vill testa det där korngräset! Du kanske har skrivit i länken vad det heter på engelska (såg det nu, barley grass på engelska) - ska test! Min frukost varierar men i princip är det ungefär samma. Gillar min macka, yoghurt och så kaffe! Varje morgon. Vatten också men absolut kaffe.

Ibland blir det "american style" och det går ner det med men i måtta ;)

KRAM

Anonymous said...

Nu gör jag något som man kanske inte får göra på någons blogg; jag är inte så insatt i bloggetikett (kanske Magdalena Ribbing vet...). :-) Läste Charlies inlägg här och jag kan inte låta bli att rekommendera hennes blogg Lotta i Connecticut som Anne-Marie länkar till, för där finns så underbara, fantastiska bilder att man blir varm i hela kroppen. Har jag gjort bort mig nu? :-)/Susanne

Anne-Marie said...

Lotta: Korngräset jag köper i bulk har en fantastisk grön färg och luktar mycket färskt.
Tror att man kanske blir litet av ett "vanedjur" med sin frukost. Man har ju inte hur mycket tid som helst på morgnarna.
Jag tycks vara i minoritet som inte dricker kaffe. ;)
Med ägg från lokala gårdar och alla andra mysiga, lokala affärer du har, kan jag tänka mig att det kan bli en god "amerikan style" frukost.
Kram!

Anne-Marie said...

Susanne: Jag har bara varit i New York en gång. Det var 1986 tillsammans med min pappa. Minns att det var en mycket stor stad med en minst sagt intensiv puls.
Du har säkert sett Lottas (Charlies) inlägg och bilder från olika delar av NY. Nej, du har inte gjort bort dig. :) Jag tycker mycket om Lottas blogg och bilder och hoppas att någon gång få träffa henne IRL också. Vi lär ha bott i Sollentuna - väldigt nära varandra - samtidigt under ett tag utan att vi visse om varandra.

Christina said...

Hej igen Anne-Marie!
Man ska inte hålla på och prata om krämpor men det visade sig att jag hade diabetes 2 och då är havregryn, mjölk och frukt inte så bra, särskilt inte tillsammans. Fröerna är mycket långsammare är grynen, blåbären bättre än äpplet och vanlig mjölk inte bra alls. Det lät konstigt för jag hade ju nästan varit lite stolt över min nyttiga frukost men för mig blev det alltför högt värde.
Som tur är ligger det en blåbärsfarm bredvid mitt jobb så på hösten köper man stora odlade blåbär i 5kg lådor. Om man skulle köpa de små 125g förpackningarna som finns på Coop skulle man inte få många bär på tallriken.
Hälsningar

Gunilla Nardin said...

Manga Fransman nojer ju sig med en liten expresso kaffe och en croissant till frukost.Men a andra sidan ater de rejalt med mat vid 12-13 tiden.
Sjalv vill jag ha mitt te med hunung och lite mjol,k plus ostmacka utan smor.Lite senare ater jag garna yogurt med bar och notter o lite muslie.Detta star jag mig gott pa tills middagen som vi ju har ater sent,dvs vid 20-tiden ungerfar.Har borjat med Chiafron som sags vara bra for mycket.Vi far val se om det stammer.Och ja, som mellanmal blir det frukt.just nu apelsiner.
Om sommaren forater jag mig nastan pa melon,alskar det.

Ditt Korngras later intressant.Vart att prova tycker jag.
Ha det gott
Stor Kram
Gunilla

a kitchen in the country said...

Det där med frukost varierar för mig. Just nu är jag inne i en period då det blir två rostade mackor med något pålägg och juice till frukost för mig. Jag vet att jag borde lägga mer kraft på just frukosten men är nog mer av lunch och middagsmänniska. ;) Fast jag måste ju erkänna att jag älskar hotellfrukostar. :)

Tack snälla rara Anne-Marie för dina fina ord hos mig. Ord som värmer så gott nu när jag behöver det som allra mest. Tack för att du finns.♥

Ta hand om dig.

Kram

Annika said...

Just nu äter jag inte frukost på morgonen, hihi. Nej, jag är lite till och från där.
Kaffefrukost, that's it.
Men på helgerna äter jag gärna en god brunch, och gärna på ett "hak". Vi var ute och frukosterade i lördags, jag tog en Western omelette och Peter våfflor. IHOP gillar jag ibland, Dennys också och flera andra, som Le Pain Q...Det finns många frukostval.
Hotellen har frukostar rätt ofta här, tycker jag. Men de är SÅÅÅÅ tråkiga de flesta, man kan lika gärna låta bli. Somliga är helt OK, men flertalet så trista.
Kramar till dig!!!

FREEDOMtravel said...

Jag tror att det viktigaste är att ha bra och regelbundna vanor. Älskar frukost! Nu under Europaresan blir det oftast äggröra, en bit baguette med leverpastej och lite yoghurt med färsk frukt.

Krönikören said...

Frukosten är viktig för mig! Konstigt nog har jag inga större problem att klara mig utan de dagar jag fastar.

Korngräs är nytt för mig. Jag har just köpt chiafrön, som det pratas så mycket om här.

Jag fastnade på ditt varma frukostvatten. Tar du varmvatten från kranen? Det är väl inte så nyttigt?

Anne-Marie said...

Christina: Man får prata om krämpor ibland tycker jag. :)
Då förstår jag mer varför dietisten "dömde ut" din frukost. Om man inte har några besvär antar jag att det du åt borde vara rätt bra.
Mjölk däremot dricker jag aldrig. Är inte bra för mig. Yogurt däremot går bra.
Låter nästan som de enorma amerikanska blåbären. Allt är ju större här på "andra sidan pölen". ;)

Anne-Marie said...

Gunilla: Espresso och croissant låter inte som någon bra frukost i mina öron.
Din frukost däremot låter bra och nyttig. :)
Så länge skulle jag inte stå mig på en frukost. Måste ha i alla fall någon slags lunch. Brukar oftast ha en god smörgår med mig till jobbet. Chiafrön har jag aldrig provat och jag har problem att äta hårdare saker - både nötter och frön. Äter också en banan oftast som mellanmål och även frukt på kvällen.
Korngräset känns bra att äta men det är rätt dyrt. Tar bara litet grand i yogurten.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Har en känsla av att många människor äter olika slags frukostar. Jag är rätt enahanda tror jag. ;) Men varför ändra på ett vinnande "koncept"?
Hotellfrukostar kan vara goda om de har ett bra utbud av olika slags mat.
Hoppas att du har det relativt bra och att du kanske till och med fått ett positivt besked. Kollar din blogg med jämna mellanrum för att se om du har uppdaterat något. :)
Ha det gott! Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Frukost skulle jag inte kunna vara utan faktiskt. Har hänt någon enstaka gång pga resa men då mår jag inte bra.
Kaffe tycks jag vara rätt ensam om att inte dricka. :)
Jag äter mer och mer sällan ute på restauranger faktiskt. Maten som serveras oftast på restauranger mår jag inte riktigt bra av. Vet inte om min kropp ställt om sig så mycket pga att jag äter så mycket ekologisk mat att jag påverkas av allt fett och annat "mysko" som kanske finns i maten. Jag behöver ha mitt eget kök med mig. ;)
Jag åt hotellfrukost på hotellet i Sacramento ett par gånger men jag kan faktiskt inte kalla det frukost. Trist, precis som du säger.
Kramar tillbaka!!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Tror att regelbundna vanor är det allra bästa. Gäller nog det mesta man gör och inte bara vad man äter till frukost. :)
Kan tänka mig att ni får prova på mycket trevligt och gott under er "turné" i Europa.

Anne-Marie said...

Krönikören: Om man fastar blir det väl drycker som innehåller mycket nyttigt. Jag har aldrig fastat men har hört andra som har en liknande upplevelse som du beskriver.
Chiafrön kan jag nog inte äta eftersom jag har litet problem att äta hårdare saker som frön och nötter.
Nej, tar absolut inget varmt kranvatten. Jag kokar faktiskt allt mitt dricksvatten även om jag egentligen inte skulle behöva göra det. Absolut, varmt kranvatten är inte bra för kroppen.

Desiree said...

Jag älskar frukost. Bästa måltiden på hela dagen. Jag gillar en enkel frukost som den du äter. Kör med yoghurt, någon frukt och lite mussli (osötad mussli) och en kopp kaffe eller te. Ska jag äta en större eller mer bastant frukost med ägg så får det bli mer av en brunch. Endast helger och senare tid vid 10-11 på förmiddagen.
Grits är stort i Södern. Påminner om den italienska polentan. Väldigt neutral smak. Den kan ätas till frukos som du du tar upp här eller som side till någon annan rätt beroende på hur och vad man har i den för att krydda den. Som side är det vanligt att man i Södern kör med cheddar cheese och grits.
Denny´s minns jag som frukostkedja då jag var liten och var ute och reste runt i USA med mina föräldrar. Numer skulle jag inte gå på vare sig Denny´s eller Ihop, alldeles för onyttigt för min del. Amerikanska pankakor är så enkla att göra själv när jag fixar sådana får det bli med fullkornsmjöl och kör ofta keso och lite fruktsallad till pankakor.
Korngräspulvert ser jättespännande ut. Är det helt neutralt i smaken? Är det inte det som också kallas för Matcha eller något likande i USA. Har läst att det kommer från Japan urspurngligen. Skulle gärna prova det. Har inte sett det här i Schweiz, får se om jag kan hitta det i Sverige.
Kramar!

Desiree said...

Älskar hotelfrukostar som serveras i skandinavien eller i norra europa med goda pålägg, grovt bröd, youhurt, fil och mussli. Fransmän, italienare och spanjorer äter alldels för söt frukost för min smak. FÖr mycket sötebröd.
Nu när vi kom till Tampa bodde vi på hotel första natten och då ingick inte frukost. Vi hade inte lust att betala dyrt för en stor frukost som vi inte riktigt kände för så vi hittade en Panera Bread ett kvarter från hotelet. Fick bli en liten fruktsallad och en whole grain bagle med kaffe för mig. Funkade bra.

Anne-Marie said...

Desiree: Tack för din långa kommentar. :)
Har sett dina bilder på de frukostar du och C äter ibland. Ser mycket gott och nyttigt ut.
Grits blev aldrig någon favorit när Michael och jag besökte North Carolina. Har inte ätit grits sedan dess så vet ju inte hur jag skulle tycka om/inte tycka om nuförtiden. Det var länge sedan vi var i North Carolina. Tror att det var 2002.
Intressant att grits också äts som en side dish.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att Denny's och IHOP är onyttiga. :) Jag skulle nog inte kunna äta särskilt mycket som serveras hos dessa restauranger nuförtiden. Min kropp tycks ha ställt om sig eftersom jag äter så mycket ekologisk mat.
Korngräspulvret har en mycket distinkt smak så det är inget man tar massor av. Jag tar kanske en tesked ungefär och det verkar vara lagom.
Barley odlas i USA. Blev nyfiken själv och hittade den här länken: http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/sis5219
Här säljs det som sagt i bulk i hälsokostaffären i Mt Shastas och har en fantastiskt fin grön färg och luktar starkt och friskt. Känner inte till Matcha som du nämner
Håller helt med dig om att nordiska frukostar är mycket bättre än de som serveras längre söderut. Mycket sött där precis som i USA.
Kramar!!

Bettan said...

Så kul att läsa om alla olika frukostar!
Själv äter jag lättvaniljyoghurt med frysta blåbär, några hallon, skivad banan och müsli. Till det blir det en balja kaffe med mjölk. Den frukosten står jag mig på många timmar.
Kramar

Mrs Clapper said...

Älskar frukost! Bästa målet på dagen. Vaknar alltid hungrig.
För mig är det alltid en STOR tallrik fil med hemmagjord müsli med sockerbetsfibrer och ekologiska russin. Till det en kopp te med solroshonung. Den är mild och nötig i smaken. Ibland har jag earl grey men oftast bara varmt vatten med en liten skvätt mjölk.

Innan jag blev allergisk pt jag alltid havregrynsgröt med hemmagjort äppelmos, det saknar jag!

Anne-Marie said...

Lisbeth: Visst var det intressant att läsa om alla olika frukostvanor. Yogurt verkar vara en populär frukostmat. Och gärna litet frukt till.
Kaffet tycks de flesta vilja ha på morgonen. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Jag vaknar också hungrig. Är jag inte hungrig vet jag att något inte är som det skall.
Din frukost låter riktigt god och nyttig. Intressant med sockerbetsfibrer.
Kan tänka mig att du saknar viss mat om du får vara restriktiv.

Anonymous said...

Jag läste om en kille som fick några gröna strån som simmade i rått ägg till frukost på Japan Airlines. Vet inte om det bara är hittepå. Ska också få be att få tillägga att det händer att jag äter hembakta (så klart!) scones på helgerna med ost och fikonmarmelad eller svartvinbärsmarmelad. Gott men kanske inte så nyttigt må hända, men man måste ju få synda ibland. /Susanne

Anne-Marie said...

Susanne: Det låter mysko. Inte något jag vill äta på flygplanet. Tycker det låter mycket gott med hembakade scones. :)
Det var nog en liten synd du gör. ;)

malix said...

Just nu är jag nyttig så jag tar en drink gjord på morötter, rödbetor, ingefära, chili, äpple, apelsin, kiwi, persilja, och spenat paprika dricker jag ett sånt glas på morgonen blir jag pigg, orkar träna i en timma efter två tre timmar tar jag yoghurt med ingefära och chiafrön

Anne-Marie said...

Malix: Den drinken låter väldigt nyttig och god. Jag tycker inte om ingefära men vet ju att det är nyttigt för kroppen.
Så bra att du får mycket energi och orkar träna efter drinken.