Tuesday, November 25, 2014

Att känna tacksamhet

Jag skrev nyligen om att processen med att få min mammas dödsbo avslutat var väldigt utdragen och långsam. Idag kom beskedet - allt är nu klart och det lilla, lilla överskottet som blev kvar hade redan satts in på mitt svenska bankkonto! Det känns fantastiskt skönt att detta nu helt ligger bakom mig och jag inte behöver undra om jag är skyldig mer pengar eller om det är ytterligare papper som skall skrivas på.

Det kändes som en börda lyftes från mina axlar idag och jag var tacksam över att allt gått så pass bra som det gjort trots allt. Och att detta nu är ett avslutat kapitel i mitt liv. Inga flera jurister eller goda män som jag behöver ha kontakt med och finnas tillgänglig för.

Det passar verkligen att detta blev klart under veckan då Thanksgiving-helgen infaller. Att känna tacksamhet är en del av Thanksgiving. Och jag känner tacksamhet att jag är klar med denna delen av mitt liv. Och jag tyckte jag kunde känna att min mamma också var glad. :)

Att känna tacksamhet är något vi kan göra varje dag. Det finns alltid något att vara tacksam över. Jag skulle kunna bli bättre på det än vad jag är. Det är bra att påminna sig själv om det man har som är bra.

Thanksgiving är kanske USAs största helg. Vi har en kort arbetsvecka vilket är skönt. Det blir långledigt med fyra dagars ledighet. Ytterligare en sak att vara tacksam över. :)

En låt som kanske passar idag och denna veckan.



Thankful by Kelly Clarkson on Grooveshark


Bilden lånad från nätet.

26 comments:

Marina said...

Eftersom vi i Sverige har en förmåga att ta till oss allt som finns i USA, är det lite underligt att inte Thanksgiving slagit rot där än.

Gunnel said...

Det finns verkligen mycket man kan vara tacksam över, men ibland kanske man behöver bli påmind om det. Det är så lätt att ta allt för givet. Kram

malix said...

härligt att det är klart nu och tacksamhet är alltid bra sätter man sig ner och funderar på det så finns det så mycket att vara tacksam emot ibland. ha en härligt ledighet

Annika said...

Så bra med ditt besked. Blev glad då du berättade för mig igår.
Thanksgiving är USAs allra största helg.
Nu önskar jag dig en fin, lugn och mycket skön thanskgiving!

Stora kramar från ett Nova där regnet fullkomligt öser ner. Inne snö i sikte. Än.

Anonymous said...

Mycket att vara tacksam för,
det har jag. Men jag är inte
särskilt tacksam för snön som
faller f.n. Har snöat i flera
timmar; stora, blöta flingor.
Stackars Thanksgiving-resenärer.
(särskrivning OK?) :)

Ruth i Virginia

Desiree said...

Underbara nyheter. Så glad jag är för din skull Anne-Marie. Det har verkligen varit en låååång och jobbig process för dig. Nu äntligen kan du vända blad och blicka framåt helt och fullt. Thanksgivning är en fin helg eftersom det är fokus just på tacksamhet. Nog finns det mycket man har att vara tacksam över som man borde tänka på oftare. Happy Thanksgivning till dig och hoppas du får en fin och skön långhelg.
Kram!

Channal said...

Härligt Anne-Marie! Så glad för din skull. Ett tungt ok som nu är borta! Denna byråkrati! Verkligen en sak att vara tacksam över...

Önskar dig en jättefin helg! Stor KRAM!! Anna

Anne-Marie said...

Marina: Det kommer säkert. Jag undrar om Sverige kommer att bli USAs nästa stat. :) Jag tycker att Sverige skulle hålla på sina egna traditioner mera och inte apa efter USA.

Anne-Marie said...

Gunnel: Det är väldigt lätt att inte se det som är bra. Vi överöses ju varje dag med nyheter som inte är särskilt positiva.
Kram!

Anne-Marie said...

Malix: Det kändes fantastiskt bra att få det här ur världen. Tycker inte om långdragna projekt som aldrig tycks ta slut.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Annika: Det var verkligen en börda som lyftes från mina axlar. Har varit jobbigt faktiskt att inte veta "slutresultatet", dvs om jag skulle bli skyldig mer pengar eller om allt var okej.
Önskar dig och din familj en härlig ledighet och Thanksgiving!
Såg hos Insta att du fått snö. Här skulle det ha varit soligt idag men det har varit dimmigt hittills. "Freezing fog" - inte min favorit.
Stor kram!!

Anne-Marie said...

Ruth: Du har väl att "tampas med" snöovädret Cato. Tycker de här namnen som The Weather Channel hittar på är rätt löjliga.
Vi skulle ha haft solsken idag och "mid to upper 50s" men hittills har det varit "freezing fog and 30s". Litet skillnad det.
Ingen särskrivning vad jag kan se. Bindestreck är okej. Däremot Thanksgiving resenär kunde platsa i särskrivningslistan. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Tack snälla du. :) Det har varit en lång process och det kändes som om den hade blivit ännu längre om jag inte legat på begravningsbyrån. Nu kan jag förhoppningsvis blicka framåt och kanske bli klar över vad jag skall göra och vart jag skall ta vägen.
Får önska dig en fin fortsatt vecka. :) Det är ju inte helg ännu i Europa och ni firade ju redan Thanksgiving. Den där kalkonen såg god ut som ni lagade till. Kram!!

Anne-Marie said...

Anna: Det kändes väldigt bra när jag såg emailet från min kontaktperson. Han insåg nog att jag inte skulle ge mig utan fortsätta att ligga på. :) Man får verkligen vara om sig och kring sig.
Ha en fortsatt fin vecka.
Stor kram!

Annica said...

Men så skönt att du äntligen får lämna detta! Det var verkligen på tiden. Jag förstår att det är en härlig känsla. Och att det blev klart just till Thanksgiving var nog meningen. Din mor ler i sin himmel och önskar dig allt gott för framtiden.

Många av oss tänker nog inte alltid på hur mycket vi har att vara tacksamma över. Det mesta tar vi för givet. Ofta är det först när det krisar till sig som vi börjar inse att ingenting - hälsa, kärlek, lycka, rikedom, inte ens själva livet - är för evigt. Våra liv förändras ständigt och ofta också plötsligt. Det är nog nyttigt att vi då och då får oss en tankeställare om att vara tacksamma för varje dag som är bra.

Ha en fin Thanksgiving och njut ledigheten! Kram!


Charlie sa ... said...

Ja, så skönt att allt är klart nu! Toppen och så lägligt denna vecka. Nu kan du lägga detta bakom dig, äntligen.

Önskar dig en skön ledighet och en fin Thanksgiving!

Stor kram!
Lotta

My kids' Mom said...

Anne-Marie, vad underbart skönt! Gratulerar och jag hoppas att det blev mycket över till dej så att du inte behöver oroa dej. Kramar, Anneli

Anne-Marie said...

Annica: Litet symboliskt känns det att allt blev klart lagom till Thanksgiving. Och ja, min mamma tror jag också är nöjd. :)
Det är så lätt att inte se det man har som är bra och att glömma bort att vara tacksam. Jag skulle kunna bli mycket bättre på att känna tacksamhet varje dag.
En livskris verkar ofta leda till att en person "vaknar upp" och kanske uppskattar livet på ett nytt sätt. Men det kan givetvis vem som helst göra utan att behöva gå igenom en kris.
Väldigt skönt att inte behöva jobba till 21 i morgon, torsdag. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, det har varit en lång process även om begravningsbyrån gjort det mesta av arbetet. Tur att det finns personer som kan göra denna typen uppdrag när man själv inte kan pga avståndet.
Man måste kunna avsluta ett kapitel i livet för att kunna gå vidare.
Önskar dig också en fin Thanksgiving Lotta! Varm kram!

Anne-Marie said...

Anneli: Tack! :) Jag fick mitt arv utbetalat redan i december förra året (det finns i Sverige) men det var deklarationen och slutrapporten som tog sådan tid att få klara. Väldigt skönt att kunna stänga denna dörren.
Kramar!

Anonymous said...

Vad skönt för dej att ha det överklarat! Njut nu av Thanks Giving!

Gunilla Nardin said...

Sa bra att du antligen fatt ett avslut pa allt kring din mammas bortgang.Maste kannas sa befriande,samtidigt som saknaden fortfarande finns dar saklart.

Thanksgiving ja, en fin hogtid tycker jag. Det finns massor att
vara tacksam over,Tyvarr sa glommer man bort det ibland , skulle vara nagonting som borde firas overallt.

Hoppas du far en fin thankgivinghelg, aven om du inte firar pa ett traditionellt vis.
Skont att vara ledig nagra dagar
kan jag tanka mig.

Har har vi fatt massor av regn den sista tiden, med nya oversvammningar. Men hoga temeraturer for arstiden;ca 18gr.

Ha en fin torsdag!
Stor Kram!
Gunilla

Anne-Marie said...

Lena: Ja, det var en lättnad att detta med min mammas dödsbo äntligen kunde läggas bakom mig.
Tack! Skönt att vara ledig idag. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Gunilla: Det har legat som en tyngd över mig med mammas dödsbo eftersom jag "lejt bort" allt arbete och jag ju aldrig visste vad "slutresultatet" skulle bli, dvs om jag skulle bli skyldig mera pengar. Jag fick ju betala tillbaka en mycket stor summa i våras - du kanske minns det inlägget.
Jag skulle kunna vara mycket bättre på att känna tacksamhet i vardagen. Får nog påminna mig själv litet oftare tror jag.
Det är väldigt skönt att vara ledig fyra dagar. Behövs efter en lång höst.
Min termometer visar faktiskt på +15 idag! Och det är den 27 november. Ur led är vädret. ;)
Ha det gott! Stor kram!

a kitchen in the country said...

Vilket skönt besked att få Anne-Marie och kanske var det en mening med att det kom just denna vecka. Att du skulle få njuta av Thanksgiving och ledighet lite extra.

Ta hand om dig och ha en riktigt fin Thanksgiving.♥

Kram

Anne-Marie said...

Lotta: Det kändes väldigt skönt att kunna lägga detta bakom mig efter mer än ett års samarbete med begravningsbyrån.
Alltid skönt med ett par dagars extra ledighet. :)
Ha det gott Lotta! Kram!