Sunday, March 16, 2014

Spanska Kalifornien

Här i den allra nordligaste delen av Kalifornien är det "spanska arvet" inte så starkt men ju längre söderut i Kalifornien man kommer desto mer påtagligt blir det.

Spanien var en stormakt för länge sedan och man seglade kors och tvärs över världen för att hitta nya landområden som kunde erövras. Spanjorerna kom även till det som nu är Kalifornien. Ett mycket stort område av dagens USA löd under Spanien. Detta område kallades New Spain. Mexiko hörde också till New Spain. Den här kartan visar hur stort området var.


Bilden lånad från Wikipedia.

Spanjorerna delade upp Kalifornien i två delar - Baja (lägre Kalifornien) och Alta (övre Kalifornien). När Mexiko på 1800-talet blev självständigt fanns Kalifornien kvar under deras styre under en period. Ytterligare litet senare tog USA över Kalifornien. Baja California finns kvar ännu idag och är numera en del av Mexiko.

Kalifornien har ett påtagligt arv från den tiden då Spanien och Mexiko hade kontrollen.
  • Kalifornien är den stat i USA som har flest personer som bara pratar spanska.
  • Mer än 30% av befolkningen i flera av de största städerna i Kalifornien pratar spanska.
  • Inom många myndigheter har man både engelska och spanska på olika blanketter och formulär
  • Många av Kaliforniens städer har spanska namn
  • Matkulturen har en påtaglig mexikansk influens
  • En hel del hus är så kallade "Spanish style homes"
Vi har inte direkt några "Spanish style homes" i mina trakter men när man åker söderut finns de litet överallt.


Bilden lånad från Peerflix.com

Och namn på platser och städer med spansk anknytning är vanligt i Kalifornien: Los Angeles (city of angels), San Francisco, San Jose, San Diego, Sacramento (Kaliforniens huvudstad), osv.

Och när jag besökte Walmart nyligen upptäckte jag att skyltarna för olika avdelningar i affären hade både engelsk och spansk text.



Kanske det hade varit bättre att läsa spanska i skolan och inte latin. ;)

26 comments:

Annica said...

Texten "South of the border, down Mexico way..." dök upp i mitt huvud när jag läste ditt intressanta inlägg. Och jag tänkte på många amerikanska filmer och TV-serier, både i då- och nutid, som har/har haft spansk/mexikansk prägel. Trevliga, gamla västernserien "High Chaparral" minns jag som mycket spansk.

Otaliga ord från latinet förekommer ju i alla språk, men kanske mest i spanska, italienska och franska. Så du har kanske ändå en viss nytta av latinlektionerna... ;)

Ha det gott!

http://spraktidningen.se/blogg/var-tionde-amerikan-talar-spanska-i-hemmet

eastcoastmom said...

Spanska är helt klart bra att kunna i hela USA! (portugisiska också har jag upptäckt, råkar ofta på målar/snickare/hantverkare som är brassar och alltså talar portugisiska)

Marina said...

Detta hade jag absolut inte en aning om - spännande! Tack så mycket för intressant info.

olgakatt said...

Jo, nog är det spanska inflytandet påtagligt i de delar av Kalifornien jag känner bäst till. Alla namn som påminner, de vackra missionsstationerna som en gång låg på rad en dagsmarsch från varandra. Mina vänner bor bor på orter som Paso Robles eller Arroyo Grande. Och det finns massor av fantastiskt god mexikansk mat......
Och idag bygger man murar längs gränsen! Utan de mexikanska lantarbetarna står sig odlarna slätt men arbetarna blir också de som får betala det högsta priset för torkan.

Annika said...

Många, många hispanics här också.
Men hos er, och i de södra staterna, blir arvet såklart mkt mer påtagligt.
OCH här hos oss snöar det ymnigt…
Kramar!!

Min plats i solen said...

Tack för ett intressant inlägg Anne-Marie. Som alltid lär jag mig ständigt nya saker här hos dig och det är så roligt att få uppleva din del av USA sett ur dina ögon.

Idag är spanska det största språket som läses i svenska skolor. Det har vandrat om både tyska och franska. Och än är det inte försent att lära dig spanska vännen. ;)

Sköt om dig!

Kram Lotta

Jane said...

Javisst, tycker att man märker det mest söder om LA. Många kan ingen engelska, fantastisk mexikansk mat, skulle nog säga att nästan 50% av restaurangerna är mexikanska eller mexikanskinspirerade.
Sedan måste jag även nämna att jag aldrig sett en amerikansk städerska, byggarbetare, trädgårdsarbetare och och och...men DET är en annan diskussion.
Där vi bodde var i princip allt på båda språken.

Äventyret framtiden said...

Och här lär jag mig någonting som jag inte alls kände till!:)
Men som jag ändå kanske undermedvetet har förstått när jag har sett filmer från Kalifornien.
Tack Anne-Marie!

kramar!

Desiree said...

Spanskan är ett otroligt stort och viktigt språk i hela södra USA. I södern fanns inte mycket ursprungsbefolkning (indianer) men däremot väldigt mycket latinamerikaner. Också i Alabama hade hade Walmart alla sina skyltar på både engelska och spanska. Åker man till ställen som Miami så är det ju nästan så att spanskan tar över helt. Man hör i princip mer spanska än engelska. Jag tycker om det gammla spanska kolonialarvet som finns i CA. Vackert med alla Missions som finns i södra CA.
Kram!

Anne-Marie said...

Annica: Det finns nog många TV-serier och filmer som har den spanska/mexikanska prägeln.
High Chaparal minns jag inte så mycket av men det lilla jag minns så visst var det något spanskt över den.
Det jag tänkte mest på var att latinet ju inte talas eller skrivs nuförtiden som ett levande språk, såsom spanskan. Visst finns latinska ord i många olika språk, bland annat spanskan.
Ha det fint!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Självklart finns spanskan i hela USA - jag har ju egentligen bara erfarenhet av hur det är i Kalifornien.
Portugisiska lär vara ett svårare språk än spanskan. Och spanskan och portugisiskan lär också vara väldigt olika som språk.

Anne-Marie said...

Marina: Varsågod! Jag lärde mig också en del när jag skrev inlägget. :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Här i den allra nordligaste delen av Kalifornien har vi inte alls lika mycket spanskt inflytande. Det är litet längre söderut som det blir mer påtagligt.
Det finns mycket god mexikansk mat här i Kalifornien. Jag minns en restaurang i Los Angeles som jag och några andra besökte när jag var där 1985 och det var nog mitt förste "möte" egentligen med just mexikansk mat.
Arbetarna som finns i jordbruket i Kalifornien kommer nog att få det tufft framöver.

Anne-Marie said...

Annika: Självklart menade jag inte att det inte finns hispanics i övriga delar av USA. Men jag kan inte alls lika mycket om de delarna som det jag lärt mig om Kalifornien och ursprunget här till allt spanskt som finns.
Ja du, ur led är vädret. Igår hade vi uppemot +18 och idag gick det upp till kanske +7/8. Torkan fortsätter hos oss.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Lotta: Trevligt att jag kan dela med mig av nya saker och berätta om sådant som kanske inte är det mest kända. Och jag lär mig ofta nytt när jag skriver inlägg. :)
Det var intressant att spanskan gått om de andra språken i den svenska skolan. Så var det ju inte när jag gick i skolan.
Visst kan jag lära mig spanska även nu. Jag har nog blivit litet lat ;) och nöjer mig med engelskan.
Ha det gott Lotta och kram!!

Anne-Marie said...

Jane: Du som bodde längre söderut i Kalifornien har säkert sett ännu mera spanskt än vad vi har.
Vi har ett par mexikanska restauranger i Mt Shasta och en i Weed men jag tycker inte de har särskilt god mat. Jag vet att det finns restauranger med mycket god mexikansk mat i större städer.
Det finns nog väldigt många mexikanare som arbetar i olika slags yrken där nästan inga amerikaner finns. Vi har nog en blandning här i mina trakter.

Anne-Marie said...

Karin: Varsågod! Jag lärde mig också en del när jag skrev inlägget. Visst är det bra med bloggarna och att man nästan alltid lär sig något nytt. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Du har ju erfarenhet av en annan del av USA som jag aldrig besökt. Och visst är spanskan ett mycket stort språk i USA.
Jag minns mitt besök i Miami och att jag också slogs av hur påtagligt det spanska kulturarvet var även där. Många hus hade just den där "Spanish style" som finns här i Kalifornien.
Jag har nog inte sett särskilt mycket av det spanska arvet i Kalifornien eftersom vi inte alls har mycket av det där jag bor.
Kram!!

My kids' Mom said...

Good morning Anne-Marie, Det är så fantastiskt vackert med alla spansinspirerande byggnader i Kalifornien.

Gillar man spanskt men vill bo i ett modernt land där saker och ting fungerar mer optimalt än i Spanien så kan man bosätta sig i Kalifornien. The best of both worlds.

När vi bodde i Spanien brukade vi skämta om att hela Spanien tycks sova middag mitt på dagen medan andra länder i världen jobbar..och påpeka att en gång var Spanien en stormakt…tills de siestade iväg världen.

Ha en underbar dag i vackra Kalifornien. Nu längtar vi och räknar dagarna. Jag åker dit en sväng i April.
Kram,
Anneli

Gunilla N said...

Hej Anne-Marie! Mycket intressant det dar
med flyttningar over granserna.
Staden Nice tex.som inte ligger sa langt ifran dar jag bor,blev forst fransk for ung.150 ar sedan.
Dar finns massor av italiensk influens,som arkitektur,cuisine,och manga har
italienska efternamn som uttalas
pa franskt vis.
Manga talar ochsa italienska plus
att Nice har ett lokalt sprak "le Niçois" som ar en blandning av franska och italienska,svart for oss
utlanningar,men jag forstar lite i alla fall.
Ha det gott
Kram!!
Gunilla N

Anonymous said...

Det är sant att Latinos gör det mesta jobben amerikaner inte vill göra. Diskar, trädgårdsarbete, byggnation. Tror att alla städerskorna på hotel och motel är Latinas.
För ca 8-10 år sedan hade Herndon ca 30% Latinobefolkning. Stora problem för männen stod efter gatorna och väntade på att bli uppplockade för dagsarbete.

Nu när jag läser "real estate" sidan i tidningen har scenen ändrats totalt. Vi är nu Silicon Valley East. Ex. av namn förra veckan: Yim, Modiramani, Rao,Farshad Sajedi, Sing, Yucai Jiang,Narayanan Chettiar, Deepika Dugineni, Venugopal Ayalasomayajula, Satyanaparanana Parimi, Zhongquan Wang, o. mer.
Och det var bara i Herndon-området! Pakistaner har köpt huset bredvid mitt.
Det är en folkvandring på gång.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Good afternoon Anneli (night for you though ;)),
Jag har faktiskt aldrig besökt Spanien (har besökt de allra flesta övriga europeiska länder) så vet inte riktigt hur det är där. Men i Frankrike (framför allt vid Medelhavet) har de också mycket siesta tycker jag.
Det kan nog ligga något i det där att om övriga världen arbetar medan spanjorerna snusar på sängen kanske det blir litet "glapp". ;)
Det är synd att du inte kommer till mina trakter. Förstår att du ser fram emot din resa.
Kram!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Hade ingen aning om att Nice var en sådan speciell plats. Besökte Nice under en dagsutflykt när jag var på språkresa vid Medelhavet (1978 var det) men det var bara en kort inblick i hur Nice ser ut.
Schweiz är också ett intressant land där det verkligen finns olika delar inom samma land med både språk och byggnadsstilar beroende på vilken del man befinner sig i.
Vi har väldigt litet spanskt där jag bor men så bor jag ju också i den allra nordligaste delen av Kalifornien.
Ha det bra! Kram!!

Anne-Marie said...

Ruth: Latinos finns även i lilla Weed och de har ofta sådana jobb som kanske amerikaner inte vill ha. Nu är det väl i och för sig så att många amerikaner har blivit arbetslösa och kanske inte hittar andra jobb. Och det finns ju väldigt många illegala latinos - och det är en helt annan "het potatis".
Intressant att området där du bor har så många utländska namn. Här i mina trakter har vi inte alls så stor invandring. Varför skulle de komma hit när det inte finns några jobb? Och inga med pengar kommer hit pga den dåliga ekonomin. Det blir en "ond cirkel".

Martina said...

Ja spanska är verkligen ett stort sprak. Jag har inte heller läst det, men när man kan franska sa är ju steget inte sa stort. Sa jag hoppas pa att kunna det nagon gang i framtiden!
Kramar

Anne-Marie said...

Martina: Kan man franska är det nog relativt lätt. Jag gick en kvällskurs i spanska för väldigt länge sedan men av någon anledning tyckte jag det verkade svårare än franskan. Vet inte varför. Kanske vi hade en lärare som inte var så bra.
Spanska kan nog vara bra att kunna i många delar av världen.
Kramar!!