Saturday, March 8, 2014

Mt Shasta - jordgubbsdalen

Mt Shasta har haft flera namn innan det blev Mt Shasta som staden numera heter.

På mitten av 1800-talet hette staden Strawberry Valley och det lär egentligen bara ha funnits en station för den "stage coach" (diligens på svenska - de där övertäckta vagnarna som drogs av hästar), en taverna och en liten "fabrik" som tillverkade hinkar.

När det lilla samhället ansökte om att få öppna ett postkontor var man tvungen att byta namn eftersom det fanns väldigt många Strawberry Valleys i Kalifornien. Då blev stadens namn Berryvale. Det lär ha funnits stora jordgubbsfält på den tiden som gav upphov till de två första namnen.

Järnvägen kom till Berryvale 1866 med hjälp av Justin Hinckley Sisson och den byggdes på mark som han ägde. Så för att ge Mr Sisson ett tillkännagivande byttes namnet Berryvale till Sisson från och med 1886.

1922 hade man en folkomröstning och med en knapp marginal blev det nya namnet Mt Shasta för den lilla bergsstaden.

Fortfarande finns påminnelser om Mt Shastas tidigare namn. Den populära hälsokostaffären heter Berryvale.


Man har målat dekorativa fönster och andra utsmyckningar på affärens husvägg.


Restaurangen Black Bear Diner har en väggmålning med black bears och jordgubbar. Alla restauranger som ingår i Black Bear kedjan har vackra väggmålningar.



Första gången jag hördes talas om Mt Shasta var 1996 när jag fick kontakt med Michael genom den bok han skrivit. Min pappa och jag hade planer på att översätta boken och ge ut den. Nu blev det aldrig någon bokutgivning men jag kom till Mt Shasta och Kalifornien.

Igår var det en fin vy av berget i kvällssolen. Detta är Mt Shasta-sidan av berget. Varje sida av berget har sin speciella "personlighet".

16 comments:

Channal said...

Älskar historia och jag älskar din söta lilla historia om hur du kom dit! Häftigt...

Vilka vackra snötäckta bergstoppar. Fina bilder på grönsaksaffären och restaurangen också. Jordgubbar... gott!

Ha en fin lördag! KRAM Anna

Anne-Marie said...

Anna: Jag lärde mig litet mer om Mt Shasta när jag skrev det här inlägget. Det är det som är så bra med bloggar - att man alltid lär sig nya saker. :)
Berget har faktiskt en del snö nu. Tidigare i vintras var det kalt pga torkan. Vi har fortfarande torka men litet bättre har det kanske blivit.
Jordgubbar är inte dumt. Men bara de ekologiska för mig.
Ha en fin söndag! Kram!!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Jordgubbsdalen....låter som nåt som ligger i sagans värld.
Trevligt inlägg med fina bilder...igen. Får man fråga vad dom serverar på resturangen, svartbjörn?
Mvh Perra.

Marina said...

Intressant! Tack för den informationen, alltid lika kul att få veta lite som man inte har en aning om.

Katta said...

Jordgubbsdalen, det får mig att tänka på lavendeln i Frankrike, bölja lila blåa dalar. Tänk om det är så hos dig, fast rött?!

Anonymous said...

Norra California har mycket vackert att bjuda på; the coast range, Sierra Nevada, lake Tahoe bl.a. Synd att de flesta turister mest reser mellan San Diego och San Francisco.

Så ni har fått lite´ regn?

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Roligt att du tyckte om bilderna och inlägget. :)
Nej men usch - inte serverar de svartbjörn. De har en typisk amerikansk meny med olika slags smörgåsar, omeletter, kött av olika slag (inte björn som tur är), en del fisk. Och allt givetvis i de traditionella, megastora amerikanska portionerna.

Anne-Marie said...

Marina: Litet annat än Singapore. :) Jag tycker det är roligt att lära mig om saker och ting runtomkring mig och delar gärna med mig av detta här på bloggen. Roligt att du också tyckte det var trevligt. :)

Anne-Marie said...

Katta: Nej du, det finns inte direkt några jordgubbsodlingar numera tyvärr. Kanske i personers trädgårdar men inte ute på fälten. Det låter väldigt vackert med lavendeln i Frankrike.

Anne-Marie said...

Ruth: Kalifornien har nog det mesta ifråga om natur. Inte det där riktigt gröna och lummiga som ni har på östkusten - och som jag saknar - men det finns mycket fint här. Håller med dig om att turisterna tycks ha ett rätt "snävt" område de besöker.
Såg du min vänförfrågan hos Facebook? Jag skickade en till dig. Tänkte att vi ju kan skicka meddelande den vägen. Annars är min epost: attboiusa@yahoo.com
Hoppas du ser detta. Vore roligt att höras av någon gång även utanför bloggen.

Desiree said...

Intressant att få lite historia om Mt. Shasta och hur sammhället fått sitt namn. Verkligen fina väggmålningar på Black bear diner. Det är otroligt vacker natur ni har omkring er.
Kram!

Annika said...

Gillar verkligen platsen du bor på.
Vackert så det förslår.
SNYGGA väggmålningar!
Kramar!!

Annica said...

Tack för ännu ett intressant och upplysande inlägg. Det är alltid roligt att veta mer om ortsnamn eftersom de ofta berättar historien om staden/byn/samhället.
Så härliga väggmålningar! De gör en glad! Det borde målas mer på grå och trista husfasader runt om i våra städer. Det blir så fint. Och kanske det dessutom skulle hindra någon korkad sprayburksägare att tänka ett extra varv innan han (mest troligt en `han´!) kladdar ner någon byggnad. Vilket naturligtvis är ett rent önsketänkande... :/

Anne-Marie said...

Desiree: Jag hade själv funderat litet på namnet Berryvale som affären har så litet efterforskning ibland är inte fel. :)
Väggmålningarna tycker jag är trevliga och då alla restauranger i den här kedjan har fina målningar.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Det finns en del ljuspunkter även om det överlag känns litet nedgånget. Mt Shasta inte så mycket som Weed.
Visst är väggmålningarna fina.
Berget står i en klass för sig. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annica: Trevligt att du och andra bloggläsare och även jag själv kan få veta mer om hur det är i Siskiyou County.
Vi har i stort sett inget klotter här. Jag har nästan glömt hur det är att se klotter.
Vi har en järnvägsbro som kallas för "the graffiti bridge". Det verkar vara en "godkänd" plats för graffiti.