Friday, March 28, 2014

Med bussen till Red Bluff

Greyhoundbussen skulle komma i tid - men det gjorde den (förstås ;)) inte. Men den körde ikapp tidtabellen så när vi rullade in på Red Bluffs "station" (vilket bara är en bensionstation med en "Food Mart") var vi faktiskt nästan där i tid.

Som jag skrivit om tidigare är bloggvärlden fantastisk med möten och kontakter som man annars troligen aldrig skulle ha fått. Under några år har jag följt svenska Marias blogg om hennes liv här i Kalifornien med familj, hästar, hundar. Hon och hennes man tar bland annat hand om "rescue horses" och de bor för tillfället utanför Red Bluff. Maria och jag hade under en längre tid pratat om att ses och nu kunde det alltså äntligen bli av.

Vi hade lyckats pricka in en dag med en hel del sol och behagliga temperaturer. Våren var i full blom med utslagna lövträd och blommande träd. Anledningen till att våren kommit så mycket längre där är höjden över havet. Red Bluff ligger nästan 1000 meter lägre än Weed.

Jag blev hämtad på stationen och blev varmt välkomnad av Maria, hennes syster (som var på besök från Sverige), hästar och hundar. Det är alltid lika roligt att se olika delar av Kalifornien och naturen runt Red Bluff består till största delen av åkrar, rancher och lövträdsskogar. Det var grönt och fint eftersom de hade fått en hel del regn.

Eftersom min buss skulle gå tillbaka först vid 22-tiden på kvällen hade vi många timmar då vi kunde umgås. Något jag också hade önskat var att få träffa hästarna litet och kanske komma över min stora respekt för hästar som jag haft sedan jag var liten. När jag var runt 3 kom en cirkus till Näsbydal där vi bodde. Mamma tyckte att det kunde vara roligt för lilla Anne-Marie att gå dit och titta på djur och andra spännande saker. Bland annat handlade besöket om att rida på en mindre häst. Rädslofyllda minnen av en häst som jag försökte sitta kvar på finns fortfarande.

Jag satt inte på någon häst igår men jag fick komma nära dessa vackra och stora djur. Och jag fick klappa och känna hästarnas varma andredräkt på handen och i ansiktet. Och jag var inte rädd! Det kändes bra. :)

Dessutom fick jag vara med om hur hovvård går till. Några av hästarna skulle få sina hovar omskötta och kvinnan som gjorde detta arbete var fantastiskt i samklang med hur olika hästarna var. Hon tog sig tid med varje häst och fick deras förtroende successivt.

Efter en mycket god middag och en film (vi hann med väldigt mycket) var det dags att ta bussen tillbaka till Weed. Vid midnatt var jag hemma. Litet trött efter många upplevelser men också tacksam över en fin dag.

Vackra Bella som tyckte så mycket om att få uppmärksamhet och bli klappad.


Faxi - en islandshäst - som har haft ett tufft liv och nu behöver mycket TLC.


Skönt med en stund i solen.


Hästterapi. :)


Hovvården har satt igång. Maria finns tillhands som trygghet för hästen.



En mindre inhägnad för olika tillfällen.


Förutom hästarna finns det tre hundar som jag läst mycket om och sett på bilder - Whitey, Copper och Stella. Hundarna har också en stor inhägnad som de får vara i, men de får också vara med familjen inne i huset.
Whitey - en pitbull som är något av det goaste och snällaste jag varit med om. En stor, lekfull hund som inte vill göra en fluga förnär. Maria har en dotter som är snart 2 år och hon och Whitey är de allra bästa vänner.


Copper - ytterligare en pitbull som är väldigt mycket valp.


Stella - en schäfer som mest "bor" utomhus och är familjens vakthund.


Tack Maria för att jag fick komma och hälsa på!

26 comments:

Charlie sa ... said...

Ett Lottastället ;)

Det ser helt underbart ut! Vad fint att ha en bloggvän på bussavstånd. Klickade genast på Marias blogg och blir helt tagen av miljön och alla fina hästar. En toppendag ser det ut att vara. Fin bild på dig också!

Stor kram och trevlig helg

LOtta

Marina said...

Visst är det fantastiskt med dessa kontakter man kan få via nätet. Det är något jag aldrig förstod förrän jag startade min egen blogg.

Äventyret framtiden said...

Tack för Greyhound, för hästar, för Red Bluff, för hundar och för att du delar med dig. En ny bloggvän att följa fick man dessutom. Bloggvärlden är jättefin!

Kram!

My kids' Mom said...

Vad kul! Mattis Jerk som startade Greyhound i USA är ju från Dalarna och grannbyn Våmhus :-) Jag undrar om Maria kanske är från Mora precis som jag?

Ha en toppen lördag!

Kram, Anneli

Anonymous said...

Hejsan, trevliga bilder. Kul med,
kompis möten. Ja där ser man,
vilken fin vänskap som kan växa
fram. Genom bloggar, ett trevligt
ställe för hästar och hundar.

Hälsningar Stig

Annica said...

Vilken underbar utflykt! Och bilder! Trevliga människor, mysiga djur, svenskt prat, god mat och vackert vårväder. En riktig toppendag för alla närvarande, både två- och fyrbenta.
Så Red Bluff har fått regn? Hur är det annars med torkan i Kalifornien? Är det fortfarande akut regnbrist?

Bloggandet ger oss möjlighet att skapa nya, intressanta kontakter runt hela världen. Vi får ta del av andra människors liv, tankar och kulturer. Och vi gläds åt varandras lycka och framgångar och visar medkänsla när tillvaron krånglar till sig. Precis som det alltid bör vara, också i det verkliga livet.

I den bästa av världar skulle internet bidra till ökad förståelse och acceptans mellan människor i stället för näthat och smutskastning. Fruktansvärt att sådant existerar.
Nej, vi ska vara snälla mot varandra. Allt borde vara precis som det är på denna blogg - trevligt och intressant! :)

Maria said...

Jag hade en superdag :) Det var så roligt att det äntligen blev av. Jag hoppas att vi kan ses snart igen.

Som svar på en av de tidigare kommentarerna, ja, jag kommer från Mora. Jag är född i Mora, men flyttade därifrån när jag var fyra år. Jag har fortfarande familj där.

Hoppas du njuter av din ledighet Anne-Marie :)

Kram

Jane said...

Vad trevligt! Och ännu en blogg att följa.

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, det kan nog vara ett Lottaställe. :)
Jag är ju inte precis bortskämd med att ha bloggvänner på relativt nära håll så att kunna ta bussen var perfekt.
Det var väldigt trevligt och roligt att få träffa Maria och se alla hennes djur.
Stor kram!!

Anne-Marie said...

Marina: Visst är det helt fantastiskt att få lära känna människor - via deras bloggar. Människor man aldrig skulle ha hört talas om annars.
Så kommer jag till Singapore känner jag till i alla fall en trevlig svenska. ;)

Anne-Marie said...

Karin: Roligt att du tyckte om min utflykt till Red Bluff.
Det var en helt annan miljö än lilla Weed. Och att få ha utslagna träd omkring sig var inte heller helt fel.
Det roliga är ju att ens bloggvänner är utspridda över olika delar av världen. Och nästa gång jag kommer till "höga Norden" måste det bli ett Ålandsbesök. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Anneli: Du visste alltså också att Greyhound var svenskt från början. Det är nog inte många amerikaner som känner till.
De där dalmasarna, och dalkvinnorna, är allt duktiga. :)
Maria klargjorde själv i sin kommentar betr. Mora.
Ha en fin helg!
Kram!!

Anne-Marie said...

Stig: Bloggvärlden är väldigt trevlig. Att man kan få kontakt med människor man aldrig annars skulle ha träffat på.
Även de som inte har bloggar men kommenterar - som du. :)
Det var verkligen litet annorlunda utflykt eftersom jag så sällan har så mycket djur runtomkring mig.

Anne-Marie said...

Annica: Det var en riktigt fin utlfykt och jag är glad att det blev just torsdagen eftersom det regnade och blåste ordentligt igår (fredag).
Torkan är fortfarande "intakt" i Kalifornien. Det som behövs är snötäcket uppe i bergen och det har vi dåligt med. Vi fick som sagt en del regn igår men när jag passerade Shasta Lake (på väg till Red Bluff) fick jag en ordentlig chock. Jag har aldrig sett så litet vatten i den sjön.
Bloggvärlden är så rolig och trevlig tycker jag eftersom man lär sig väldigt mycket om hur andra lever och har det.
Jag har lärt mig mycket hos dig.
Man får vänner genom bloggarna även om man aldrig träffats. Och ibland kan man träffas.
Vad glad jag blir över dina fina ord om min blogg. :) Tack!

Anne-Marie said...

Maria: Jag håller helt med dig - det var en riktigt fin dag och så roligt att kunna ses IRL - äntligen.
Vad bra att du klargjorde betr. Mora - jag var litet osäker. Jag tyckte att både du och din syster pratade litet dalmål emellanåt. :)
Nu är det bara en dag kvar på ledigheten. Jag har inte saknat jobbet. ;)
Kram!!

Anne-Marie said...

Jane: Det var en riktigt fin utflykt och roligt att få träffa en bloggkompis.

Desiree said...

Vilken trevlig utflykt. Kul att få umgås och träffa en bloggvän. Extra kul då man faktiskt kan ses live. Låter som en underbar heldag hos Maria och hennes hästar. Hästar tycker jag är fina djur även om de är stora och man självklart måste ha stor respekt för dem. Jag red då jag var tonåring och hade häst några år själv då vi bodde i Nicaragua. Glad att du fick träffa fina hästar på ett bra sätt och komma över din hästrädsla.
Jättefina och söta Pittbulls också. Jag tycker det är en fin ras. Det gäller bara att de hamnar hos rätt personer som kan ge dem rätt uppfostran och ordentligt med motion. Måtte vara drömlivet för en hund att bo så här på en gård.
Härligt väder fick ni också njuta av.
Kramar!

Channal said...

Vilken fantastisk dag och cyberrymden är amazing! Så många härliga kvinnor! Du var cowboy på riktigt där borta! Jag var på lotsas i fredag. Men det var kul.

Hästar är vackra, men de är riktigt stora!

KRAM Anna

Martina said...

Ah vad roligt och mysigt! Visst är det fantastiskt hur mycket kul och vilka intressanta möten bloggvärlden kan ge!
Hoppas ni kan fortsätta att ses lite da och da!
Kramar

Anne-Marie said...

Desiree: Visst är det roligt att kunna ses "live". :)
Jag är ju inte precis bortskämd med här i USA att ha nära till andra svenskar.
Jag har egentligen aldrig ridit - förutom det lilla på cirkushästen när jag var 3 - och det känns inte nödvändigt men att kunna "umgås" med hästar på ett mera naturligt sätt kändes bra.
Hundar kommer jag väldigt bra överens med och har gjort sedan jag var relativt ung. Pitbullen Whitey var som en stor, gosig björn. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Anna: Det är rätt fantastiskt med alla härliga människor man får kontakt med via bloggarna.
Minns ditt "reportage" från den stora bloggträffen i Sverige för några månader sedan. Den verkade häftig. :)
Jag var en cowgirl bredvid hästarna. ;) Det fick räcka för denna gången.
Kram!!

Anne-Marie said...

Martina: Det är verkligen roligt att bloggarna kan leda till litet närmare kontakter och möten. Och det häftiga är ju att man får dessa kontakter i alla möjliga länder.
Kramar!!

Gunilla N said...

En sadan fin resa du gjort AM,
till en trevlig bloggvan och djur o natur,det lever du lange pa kan jag tro.Hoppas ni kan traffas igen.
Det ar alltid lattare att ga tillbaka till jobbet, nar man upplevt nagot trevligt.
Stor Kram!!
Gunilla N

Annika said...

Trevligt!
Ja, visst är bloggvärlden fantastisk!!!
Helt otrolig.
Så bra att du fick en finfin dag hemma hos Maria!
Måste vara härligt att bo som hon!
Mail kommer, AM!!!
Lovar.
Kramar!

Anne-Marie said...

Gunilla: Bloggvärlden är verkligen trevlig när man "klickar" med andra bloggare och faktiskt kan ses i "verkliga livet".
Och det var också trevligt att se en annan del av Kalifornien som jag faktiskt aldrig besökt. Även om den ligger relativt nära.
Nu har skolans kontor öppnat igen och jag jobbar. Skoleleverna är fortfarande lediga idag och i morgon.
Stor kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Jag har ju bara träffat en bloggvän tidigare (Anne) så det var verkligen trevligt att få träffa ytterligare en bloggkompis.
Och de bodde så fint ute på landet. Härligt också att få se grönska och blommande träd.
Har skickat svar till dig via FB.
Kramar!!