Monday, March 10, 2014

Konstgjorda sjöar

I och med den gångna helgen har USA sommartid (Daylight Saving Time) så nu är det "bara" 8 timmars tidsskillnad mellan Kalifornien och Sverige tills Sverige ställer om sin tid i slutet av mars. Hawaii och Arizona är smarta stater som inte tramsar med sommar- och vintertid. I morse var det helt mörkt när jag steg upp halv sju. Morr.

I går kväll hade jag precis lagt mig och kände det som om golvet gungade. Trodde att det var en jordbävning men inget annat hände så jag lyckades somna. Mycket riktigt - i morse när jag gick in på den här mycket bra hemsidan: http://www.emsc-csem.org/#2 - som jag faktiskt tittar på varje dag - så hade norra Kalifornien haft en 6,9 jordbävning ute i havet en bit utanför staden Eureka! Många hemsidor har skrivit om detta idag. Vi får se när den riktigt stora jordbävningen kommer till västkusten. Det är en fråga om "när", inte "om".

Sverige är kanske inte "tusen sjöars land", men nog har vi många både större och mindre sjöar. Och vi har en fantastisk skärgård. Landformationer som till stor del uppstod efter den senaste istiden.

I Nordamerika var bara vissa delar av den kontinent som nu utgör USA täckta av is och därför tycks Kalifornien ha få naturliga sjöar.
För en svensk känns det mycket underligt med konstgjorda sjöar. Jag kollade hos Wikipedia och de har en lista över sjöar (lakes) som finns här i Kalifornien. Och det var uppseendeväckande att väldigt många var "man made", dvs konstgjorda sjöar som är vattenreservoarer.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lakes_in_California

Tre sjöar jag har besökt och som är konstgjorda är Lake Shastina (i området Lake Shastina där jag bodde), Lake Siskiyou (som ligger en bit utanför Mt Shasta) och Shasta Lake (som ligger en bit utanför Redding).

Den här bilden är från Lake Siskiyou och togs för ca 2 år sedan när det var normala mängder vatten.


Den gångna helgen gjorde jag faktiskt en liten utflykt till Lake Shastina för att se om det fanns något vatten överhuvud taget. Det gjorde det men mycket litet.

Här syns ena delen av sjön. Långt bort kan en damm skönjas. Som synes är det inte mycket vatten.


På de följande bilderna står jag på sjöbotten, strax utanför det hus där jag bodde. Här borde det alltså finnas mycket vatten.





Jag åkte också till den campingplats som finns i Lake Shastina. Där var det lika litet vatten.


Har inte besökt Lake Siskiyou på ett bra tag men rapporter jag sett säger att vattenståndet är mycket lågt där också. Och i Shasta Lake är det rent katastrofalt med vattentillgången.

Den långa torkan i Kalifornien är "boven i dramat" och dessa sjöar/reservoarer används till dricksvatten, bevattning osv. Redan har en hel del bönder i Kalifornien fått minska på sin verksamhet eller kanske till och med fått lägga ner sin gård eftersom de inte har tillgång till vatten.

Titta gärna på de här, något chockerande bilderna, som visar hur illa det är. Rör med musen över bilden så ser man hur det ser ut i år. Den första bilden visar hur det var för ett par år sedan. Man kan sedan klicka på "next" och gå till nästa bild: http://www.wunderground.com/news/stunning-photos-californias-lakes-depleted-extreme-drought-20140123

Det har regnat de senaste veckorna i olika delar av Kalifornien så litet bättre har det blivit men vi har knappt något snötäcke uppe i bergen och det är detta snötäcke som avgör om vi kommer att ha fortsatt torka eller inte.

28 comments:

Katta said...

Oj vad många konstgjorda sjöar det var i området. Sånt har jag nog inte ens funderat över då jag rest i CA. Skalv har jag bara upplevt en gång och det var när jag bodde i KL. Det var ingen rolig känsla speciellt då jag bodde på 21 våningen.

malix said...

hej igen, nu hittade jag till min dator igen, :) och nu har jag läst igenom de inlägg jag missat. Tänka sig att varje gång jag går in och läser så känner jag mig så full och kunskap efter att jag läst.
Underbara väggmålningar, bilder över huvudtaget. här hemma har vi en fantastiskt vacker vår dag tror till och med jag ska ta mig ut och hänga lite tvätt idag för mig är det5 lycka. Ha en fin dag

Anonymous said...

Vad tragiskt att se skillnaden på vattenståndet! Man kan inte föreställa sej, vad en torka kan åstadkomma, förrän man ser det. Känner för alla som är beroende av vatten för sin levnad. Måste slakta djur, får ingen skörd osv.
Tragiskt, som sagt.

Ruth i Virginia

Annika said...

Så hemskt det är med torkan. OCH med bönderna som har fått lägga ner sina gårdar. Tragedi.
Fruktansvärt lite vatten i de där sjöarna….
Kramar!

Gabriella Kruger said...

Usch vad läskigt! Helt ofattbart!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Vilket elände med eran torka! Vi får hoppas att det rättar till sig snart men det måste väl regna enorma mängder under lång tid för att komma tillbaka till tidigare vatten nivåer?
Skönt att vara förskonad från jordskalv. Verkar läskigt!
Till helgen blir det besök till din stad Sthlm! Ska vara turist,gå på museum och bara vandra runt i vår vackra huvudstad!
Ha det gött! Mvh Perra.

Fullblodsekologen said...

Wow vilken torka!!! Hoppas verkligen att det kommer regn snart för det där ser verkligen inte bra ut.
Kram/Annelie

Gunilla N said...

Riktigt trist att beskada uttorkade sjoar.Blir det inte en regnig var, sa var far ni da vatten ifran? Och dricksvatten ,finns de nagon avsaltningscentral som kan ge vatten ifran Stilla havet? Ja man undrar ju hur det ska ga.
Dessutom jordbavningar! Vi hade en har for nagra ar sen och det
var riktigt otackt ,hade aldrig
upplevt det tidigare.Men det var lyckligtvis en liten, sa inga skador uppkom. I sydostra
Frankrike intraffar det dock da och da.
Hoppas pa mycket regn hos er den narmsta tiden.

Ha det bra
Stor Kram!!
Gunilla N

Ulrika said...

I orlando är det nog mycket konstgjorde sjöar ialllafall

Ulrika said...

I orlando är det nog mycket konstgjorde sjöar ialllafall

Ulrika said...

I orlando är det nog mycket konstgjorde sjöar ialllafall

Desiree said...

Man tänker inte på att många av sjöarna kan vara och är konstgjorda. Jag tycker dock att de är lika vackra som naturliga sjöar. Vattendrag medför något rogivande och vackert. Men väldigt beklämmande och oroväckande med det låga vattenståndet och den stora och allvarliga torkan som CA har just nu. Man hoppas innerligt att det kommer att förbättras. Det syns väldigt tydligt på dina bilder hur låg vattenståndet är.
Kram!

Anne-Marie said...

Katta: Nej, jag blev också litet förvånad över att det var så väldigt många sjöar som är konstgjorda här i Kalifornien.
Men det beror nog mycket på att det inte var någon istid här.
Jordbävning när man befinner sig på 21 våningen låter ju inte så särskilt lustigt.

Anne-Marie said...

Malix: Roligt att se dig här igen. :) Skönt att du mår bättre.
Men vad glad jag blir att du hittar "matnyttiga" saker att läsa.
Hänga tvätt är inte dumt alls. Och den luktar ju så fantastiskt gott.
Ha en fin dag!

Anne-Marie said...

Ruth: Visst är det tragiskt med denna torka som Kalifornien går igenom.
Och det kommer säker att märkas i affärerna med högre priser på olika slags mat - och inte bara i Kalifornien utan i hela USA.

Anne-Marie said...

Annika: Man undrar vad som kommer att hända på lång sikt med jordbruket i Kalifornien. Det kan ju komma att bli stora, dramatiska förändringar.
När jag såg de där "före" och "efter" bilderna blev jag verkligen chockad. Och jag ser ju hur våra sjöar ser ut lokalt där jag bor.
Jag saknar de naturliga, svenska sjöarna där det alltid tycks finnas vatten. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Familjen Kruger: Visst är det läskigt och skrämmande. Framför allt då Kalifornien är den stat i USA som producerar mest frukt och grönt.

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Det skulle nog kunna regna och snöa under flera månader innan det blev normala nivåer igen i sjöarna.
Det här är en historisk torka som ingen nu levande person varit med om. Det lär ha varit en rätt svår torka också kring 2007-2009 men ingeting vi märkte av alls på samma sätt i mina trakter.
Jordbävningar kan vara otäcka om man är mitt uppe i dem. Som tur är är det ovanligt just där jag bor med jordbävningar.
Men så trevligt att du skall till "kungliga huvudstaden". :) Alltid vackert där och nu kanske våren har kommit.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Annelie: Wow är rätta ordet. Det här är en historisk torka och den kommer nog att ha långa och stora effekter.
Kram!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag tror att en del områden i Kalifornien kommer att få det besvärligt med vattentillgången inom en nära framtid.
Vi har en stor akvifer (under markytan) som finns i det här området så det är möjligt att vi inte märker så mycket. Men den är givetvis inte oändlig.
Att inte ha vatten tror jag är en helt främmande tanke för folk i Kalifornien som envisas med att vattna sina gräsmattor som inte hör hemma här egentligen.
Nu skulle jag nog inte vilja ha något vatten som kom från Stilla Havet pga den radioaktivetet som kommit och kommer till USAs västkust (från Fukushima i Japan).
Jordbävningar är inget vi är vana vid där jag bor. I andra delar av Kalifornien är de litet mer "vardagsmat".
Varm kram!!

Anne-Marie said...

Ulrika: Det vet jag inget om - du får nog ta och "googla" det. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Vatten är väldigt rogivande och uppiggande. Och att höra vågor klucka är också fint.
För det mesta tänker man ju inte på att dessa sjöar är konstgjorda mer än att själva strandbanken av sjön inte ser ut som den hos en naturlig sjö. Den konstgjorda strandbanken ser konstgjord ut. Svårt att förklara riktigt bra. :)
Vattenståndet är mycket lågt och som jag skrivit till några andra här kommer det nog märkas i affärerna med dyrare priser på olika varor.
Det är bara att hoppas på mer regn och snö framöver.
Kram!!

My kids' Mom said...

Anne-Marie,

Intressant!

Tänk vilken lång tid det tog innan jag förstod att dessa sjöar var konstgjorda!

De såg så mal-placé ut och jag kunde stå och titta och försöka förstå hur sjöarna hamnat där de är…
Konstgjord förklarade allt. Ja, nu gräver vi ett hål här och häller i lite vatten…typ.

Mvh, Anneli

Anne-Marie said...

Anneli:
Visst är det intressant att så många sjöar är konstgjorda i Kalifornien - och kanske även i andra stater.
I början fattade jag ingenting när jag kom hit och läste eller hörde om olika sjöar som var "man made".
Det måste ha varit jätteprojekt att skapa dessa sjöar/reservoarer. Tror du inte att regnvattnet fyllde dem? Jag kan inte tänka mig att man transporterade vatten - men vem vet.
Kramar!!

olgakatt said...

Det känns verkligen oroligt med torkan i vissa delar av världen och översvämningarna i andra. Matpriserna i USA och på andra ställen kommer garanterat att påverkas rejält av kalifornisk missväxt.
Men visst är Sverige ett de tusen sjöarnas land! Beroende på vilken storlek man räknar så finns det i alla fall flera hundra tusen sjöar i Sverige, fler än i Finland, faktiskt, fast det är Finland son brukar kallas "de tusen sjöarnas land".

Annica said...

Obehagligt när marken skakar. En natt för många år sedan vaknade jag och tyckte det lät som ett annalkande tåg. Min första och enda tanke var: "Det är ett jordskalv." Mycket osannolikt vid Norrbottenskusten! Men jag hade rätt, det var ett skalv. Vet inte varför jag genast tänkte så, men det var något i "vibrationerna" som jag aldrig upplevt förr.

I början på veckan sände Sveriges Televisions nyhetsprogram Rapport ett lite längre inslag om just torkan i Kalifornien, bl.a från Fresno om jag minns rätt. Reportern gick tillsammans med en lantbrukare och tittade på förödelsen. Det var hemskt att se hur det såg ut. Bonden var djupt skakad och undrade hur framtiden skulle bli. Och alla som reportern talade med var bekymrade, både över hur det skulle bli med tillgången på varor och hur mycket priserna skulle stiga. Ett starkt reportage som visar hur oerhört sårbara och beroende vi är av vädret, naturen, miljön.

Här ett radioreportage om torkan. Hoppas det kan höras i USA.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5775127

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det är oroväckande med denna torka och det mycket märkliga väder som råder överallt i världen, inte bara i Kalifornien.
Jag har inte märkt några väldiga skillnader ännu i affärerna men de kommer säkert.
Visst har Sverige många sjöar men jag tänkte mest på Finlands epitet. Bra att Olgakatt har "ordning och reda". :)

Anne-Marie said...

Annica: Visst kan Sverige ha enstaka jordbävningar men de är ju verkligen sällsynta. Här utmed "Ring of Fire" (alla länder som ligger utmed Stilla Havet) är det vardagsmat. Och den riktigt stora jordbävningen kommer att komma här utmed västkusten.
Vad bra att man talar om detta även utanför USA eftersom det här också kommer påverka matpriserna i andra länder. Och folk behöver få upp ögonen för vad som är på gång här. Ofta rapporterar ju inte Sverige så mycket från enskilda stater.
Har precis lyssnat på klippet. Tack för länken!