Wednesday, March 26, 2014

Goda nyheter

Idag såg jag något hos Dagens Nyheters nätupplaga som jag inte sett tidigare - Goda Nyheter. Det var en trevlig överraskning att man samlat nyheter som har ett litet mera positivt budskap än de allra flesta nyheter brukar ha. Av någon anledning verkar nyheter ofta vara synonymt med olika kriser, katastrofer, nedskärningar, avslöjanden osv.

Ibland tycker jag att det känns litet överväldigande när man sätter på TVn eller går in på nätet och ser alla dessa tråkiga och tragiska händelser som rapporteras. Självklart skall man rapportera om saker och ting som händer på vår Jord men litet mera balans vore inte dumt.

Numera blir vissa händelser virala eftersom de sprids så snabbt på nätet. En sådan nyhet som också fanns hos Dagens Nyheters Goda Nyheter berättade om att polisen försökt köra ikapp en två-åring som kört för fort med sin eldrivna leksaksbil på en parkeringsplats någonstans i Florida. Polisen ville skoja med familjen och två-åringen fick en "symbolisk" fortkörningsbot på $4 :)



Något som jag också tycker är värt att fundera på är hur sanningsenlig viss information är som finns ute på nätet. Alldeles nyligen såg jag att Metro (som jag inte brukar läsa) har startat en avdelning som heter "Viralgranskaren". Det är nyheter och information som sprids "viralt" och som kanske inte alltid är sann. En blogg som sköt upp som en raket hade skrivit ett inlägg om micropopcorn och på bara några dagar hade detta inlägg lästs av runt 200,000 personer! Det ansågs vara falskt av Metros Viralgranskare.

Som bloggare har man faktiskt ett ansvar - tycker jag - att skriva så korrekt och sanningsenligt som möjligt. Vi är bara människor och kan givetvis ha fel då och då men när jag skriver inlägg med mycket fakta lägger jag ofta ner väldigt mycket tid på att göra efterforskning och kollar både en och två gånger innan jag trycker på "publish" hos Blogger.
Och visar det sig att jag har fel - vilket ibland läsare senare påpekar - tycker jag det är självklart att skriva en korrigering i nästa inlägg.

Internet är fantastiskt och det är bara att hoppas att det får finnas kvar som det nu är.

I morgon blir det en dagsresa till en ort som heter Red Bluff här i Kalifornien. Jag tar Greyhoundbussen och får lov att återkomma till denna lilla resa. Den har svensk anknytning - så mycket kan jag avslöja. :)

29 comments:

tennswede said...

Som du säkert vet så åker du med det gamla svenska Greyhound. Skapat ave dalmasen Carl Eric Wickman. Han började med att kör arbetare till järngruvorna i norra MN i sin Hupmobile 1914. Många år senare så satt han på ett fik tillsammans med en medarbetare. Tror det var 1929. När medarbetaren, kommer tyvärr inte ihåg namnet, tittade ut genom fönstret såg han en av busskonkurrenternas bussar susa förbi i hög fart. Titta där Wickman, den går like fort some en greyhound. Då fick de upplaget till ett namnbyte av företaget.

Annica said...

Ja, visst är det trevligt med positiva nyheter! I varje nyhetssändning borde man berätta om åtminstone EN rolig sak som hänt. Men goda, glada händelser verkar inte ha samma nyhetsvärde som eländiga och katastrofala.

Du har så rätt i det du skriver om att vi bloggare har ett ansvar för det vi lägger ut på nätet. Jag försöker också kolla upp fakta innan jag klickar på publicera-knappen. Och skulle det ändå bli fel så rättar jag det snarast möjligt.
Självklart ska man inte sprida lögner och dumheter. Men tyvärr är det alltför många som gör det. Hur kan dessa människor sova gott på nätterna?

Önskar dig en skön och trevlig resa till Red Bluff. Have a nice day!

Marina said...

Härligt med goda nyheter! De är ju numer en bristvara!
Jag håller med, det där med att kontrollera sanningshalten i det man läser på nätet är så viktigt! Det blir så tydligt när amn letar efter något och får olika besked på olika webbsidor. Jag brukar alltid kolla upp saker på ett antal olika sidor innan jag publicerar något på bloggen, men visst kan det bli fel ibland ändå...

Channal said...

Fler glada nyheter tack! Tycker tv o tidningar alltid ska ha det varje dag och inte bara en massa elände! Visst är det viktigt att ha rätt fakta i en text. Det är en massa tyckande o egna sanningar. Men jag läser inte sådana bloggar. Håller mig till de som passar mig. Ha en jättemysig dag med bussturen.

KRAM Anna

Anonymous said...

Hej Anne-Marie.
Visst är det för mycket tråkiga och sorgliga nyheter vi får genom media. Bra grepp där av D-N.
Apropå sanningshalt! Jag gjorde ett spontan besök på Hasselbladsmusem här i Gbg för några månader sen.Har aldrig varit där och tänkte att där finns nog fina foton att kolla på. Dom hade då en utställning om en rysk kosmonaut som gjort en rymd resa på 60 talet och var stor national hjälte! Fantastiska bilder av honom i rymden, med Sovjetiska dignitärer där han mottog medaljer, teckningar från hans barndom mm. Jag blev väldigt fascinerad och tyckte det var väldigt intressant. Roligt besök tyckte jag!!
Sedan när jag kolla på nätet om denna kosmonaut visa det sig att han aldrig funnits! Allt var ett foto projekt gjort av en fotograf som nyligen vunnit Hasselbladspriset med temat: Man kan aldrig lita på vad man ser!!!
Jag tycker det va kasst alltså! Men det finns en poäng i det ändå!
Ha en fin resa!
Mvh Perra.

Första året i Hjo said...

Håller med, ibland föredrar jag också lite gladare nyheter: http://hanskhjo.blogspot.se/2014/01/sma-och-stora-nyheter.html

Fullblodsekologen said...

Vilka 2 jättebra tips på bra läsning!!! Ha en fin dag!

Desiree said...

Kan helt klart behövas lite mer fokus på goda nyheter. Man behöver få veta om alla fina och goda storys och händelser så att man inte enkom tror att det är negativt som sker hela tidern.
Kram!

malix said...

goda nyheter jo det skulle vart mera sånt :) hoppas du får en trevlig resa då och har det bra
ha en fin dag.

Annika said...

Trevligt med glada nyheter!
Det behöver vi!
Jamenvisst, som bloggare har man absolut ansvar. Precis som du googlar jag en hel del innan jag lägger ut det till publicering. Det är ju mkt man själv är osäker på då man skriver också.
Trist med alla lögner som sprids.
Hade ingen aning om att Greyhound har svensk anknytning, men där ser man :-)
Ha så roligt!!!
Kramar!!!

Anonymous said...

Om man vill se Amerika,
ta en, eller ett par, crosscountry trips med Greyhound.

Jag litar alltid på det du skriver, AM. Man lär sej alltid nånting nytt och intressant här.

Ruth i Virginia

Martina said...

Haller verkligen med dig om att det ibland blir för mycket och för jobbigt med bara en massa negativa, tragiska, hemska och läskiga nyheter. Jag följer med mycket mindre i nyheterna nu än tidigare delvis pga av allt hemskt. Visst kan man inte blunda för verkligeheten som ju tyvärr kan vara väldigt hemsk men ibland orkar jag inte ta in allt och bli uppskrämd av allting.
Kramar

Gunilla N said...

Undrar om inte jornalisterna fokuserar lite val mycket pa vad som
ar katastrofer i nyhetsutbudet.
Sjalvklart vill man vara informerad, men det finns ju trots
allt roliga nyheter att skriva om. Men for det mesta ar det negativt. Synd , for det ar nastan sa att man blir lite avtrubbad och oengagerad ibland.

Hoppas du haft en fin minisemester, skont att komma hemifran ett litet tag.

Stor Kram!!
Gunilla N

Anne-Marie said...

Tennswede: Jodå, jag vet att Greyhound har en svensk grundare. Jag skrev om detta redan i maj 2007 på min blogg: http://bo-i-usa.blogspot.com/2007/05/greyhounds-busstation.html
Greyhoundbussarna håller numera inte alls någon särskilt hög standard. Svenska långfärdsbussar är något helt annat.
Tack för att du delade med dig!

Anne-Marie said...

Annica: Goda nyheter är alldeles för få i dagens massmedia. Man blir alldeles matt egentligen när man ser och hör om alla hemska händelser tycker jag.
Att kolla fakta tycker jag är A och O. Det intressanta med den bloggen som skrev om micropopcorn var ju att så väldigt många läste det inlägget på bara några få dagar. Att saker och ting kan bli "virala" är ju relativt vanligt nuförtiden.
Det var en trevlig dagsresa med mycket svenskpratande. Kommer ett inlägg om resan idag eller i morgon.

Anne-Marie said...

Marina: Goda nyheter tror jag skulle förändra vår världsbild till viss del. Om mer energi och tid lades ner på de goda nyheterna i stället för alla hemskheter som sker.
Jag kan ibland lägga ner väldigt mycket tid på inlägg som har mycket fakta. Vissa saker kan man ju på "sina fem fingrar" medan andra kräver mer efterforskning.

Anne-Marie said...

Anna: Jag vet inte egentligen varför nyheter tycks ha blivit synonyma med negativa händelser. Fram för fler goda och glada nyheter. :)
Nej, bloggar som bara har en massa tyckande utan bra underlag lämnar jag också därhän.
Kommer ett inlägg om min dagsutflykt.
Kram!!

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Jag vet inte hur länge Dagens Nyheter haft sina Goda Nyheter men jag såg denna rubrik först för några dagar sedan.
Det var ju litet antiklimax med den där utställningen du var på. :) Där ser man - man skall alltid ha flera informationskällor.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Hans: Tack för länken. Ja, man behöver både små och stora nyheter. De små kan ofta vara de bästa. :)

Anne-Marie said...

Annelie: Vad bra att jag kunde komma med tips! :) Ha en bra dag du med.

Anne-Marie said...

Desiree: Absolut. Det är tillräckligt med negativa och tråkiga nyheter. Det finns troligen massvis med positiva och trevliga saker som man skulle kunna rapportera om varje dag. Kram!!

Anne-Marie said...

Malix: Fram för fler bra och trevliga nyheter! :)
Det var en trevlig resa och det blir ett inlägg snart. Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Annika: De enda nyheter jag egentligen följer är "headlines" på nätet, DN (för att ha litet koll på vad som händer i Sverige) och de lokala nyheterna (från Medford). Det är allt egentligen jag orkar med.
Visst blir man osäker ibland när man skriver inlägg med litet mer fakta. Och uppenbarligen kollar en del läsare hur korrekt man är eftersom jag fått påpekanden några få gånger.
Som jag nämnde för Tennswede skrev jag faktiskt om Greyhound och det svenska ursprunget i maj 2007:
http://bo-i-usa.blogspot.com/2007/05/greyhounds-busstation.html
Jag såg även ditt namn där bland kommentarerna - men det var ju ett tag sedan. ;)
Det var en trevlig resa igår och det blir ett inlägg.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Ruth: Om man orkar med långa, långa resor med mycket förseningar, inte särskilt bra stationer och slitna bussar och mycket folk - då är Greyhound ett alternativ. Jag tror nog inte att jag skulle klara av en crosscountry trip med Greyhound.
Tack Ruth för ditt förtroende. :) Trevligt att du hittat hit tycker jag.

Anne-Marie said...

Martina: Jag följde nyheterna mycket mer när jag bodde i Sverige och i början när jag kom till USA. Nu orkar jag inte alls i samma utsträckning.
Sedan är det ju också så att nyheterna som presenteras troligen är rätt styrda och man får inte alltid berätta hela sanningen. Tyvärr.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Det verkar som om många journalister anser att goda och positiva nyheter faktiskt inte är nyheter. Jag tror att många människor skulle uppskatta att höra om litet fler positiva händelser.
Jag tror också att många människor blir avtrubbade och inte orkar bry sig längre med tanke på allt negativt som rapporteras.
Det var en trevlig dagsresa och det kommer ett inlägg med bilder.
Stor kram!!

tennswede said...

Trodde faktiskt inte att jag har följt din blogg så länge. Jag börjar bli gammal och glömks. Nu lade jag inte in min kommentar för att påpeka något. Det var mer som en kul grej för alla dina läsare. Skulle kanske uttryckt mig lite finare. Menade inget illa.

Anne-Marie said...

Tennswede: Jag tog det inte alls som att du menade något illa.
Jag tyckte det bara var litet lustigt att jag faktiskt hade skrivit ett inlägg för så länge sedan om Greyhound och företagets svenska ursprung.
Ha en fin helg!

tennswede said...

Det låter bra, jag ville bara försäkra mig om att så var fallet. Här i Tennesse så har vi regn i morgon men solen kommer på Söndag och det längtar jag efter. Denna vinter har varit väldigt seg och lite för Svensk i mitt tycke. Hoppas torkan ger med sig för dig framöver.