Friday, March 14, 2014

3/14 - Pi-dagen med Pi-paj

Nu skall jag försöka reda ut den här mysko rubriken. :)

I USA skriver vi datum med månad först och sedan dagen. Idag är det alltså 3/14. Ser det kanske litet bekant ut? Det är den matematiska konstanten Pi som ofta avrundas till 3,14. Pi lär representera förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter - med en oändlig massa siffror.


Här i USA, men även internationellt, uppmärksammas dagen med fokus på matematik. Min skola lär ha haft gratis paj (engelskan pie - låter ju som "pi" ) litet tidigare idag. Självklart skall man leka litet med orden och ha paj på pi-day. En pi-paj! ;)


Här skriver CNN om pi-day i USA: http://www.cnn.com/2014/03/14/tech/innovation/pi-day-math-celebrations/

Och idag är det även Albert Einsteins födelsedag. Relativitetsteorins fader. Grattis Albert!


Det känns som om det är dags för helg nu. Vi lär få uppemot +20 både på lördagen och söndagen. Ha en fortsatt fin pi-dag och en trevlig helg!

Alla bilder lånade från internet.

15 comments:

Gunilla N said...

Pi=3,14. Siffror man aldrig glommer
fran matten i skolan.Det borde ju firas om
inte annat! Nagon paj har jag dock
inte fatt idag.
Far istallet onska dig en mysig och "varm" weekend (20 grader!)tillrackligt varmt for en picknick
kanske?
Varma halsningar fran Frankrike.

Kram!!
Gunilla N

Gunilla N said...

Pi=3,14. Siffror man aldrig glommer
fran matten i skolan.Det borde ju firas om
inte annat! Nagon paj har jag dock
inte fatt idag.
Far istallet onska dig en mysig och "varm" weekend (20 grader!)tillrackligt varmt for en picknick
kanske?
Varma halsningar fran Frankrike.

Kram!!
Gunilla N

Jennifer i München med hjärtat i Indien said...

Såg en bild som visade att 3,14 om man skriver det baklänges och spegelvänt så blir det som att det står pie också ;)

My kids' Mom said...

Vi har ett stort fint kök i lärarrummet och där bakades det Pi-paj för fulla muggar. Det var mattelärarna som höll igång :-) Kul koncept!

Kram Anneli

My kids' Mom said...

Vi har ett stort fint kök i lärarrummet och där bakades det Pi-paj för fulla muggar. Det var mattelärarna som höll igång :-) Kul koncept!

Kram Anneli

Martina said...

Nu har du lärt mig nagot nytt igen. Hade inte hört om denna dag tidigare. Men sa är ju inte heller matte mitt största intresse....
Kramar

Annica said...

Man ska absolut ta vara på alla "fira-dagar". Både Pi och Einstein är värda att hyllas. Och en god paj är aldrig fel... ;)

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag tyckte inte om matte i skolan och hade väldigt dåligt självförtroende då betr. matte (nu har det blivit bättre som tur är) så jag har nog till stor del förträngt Pi.
Men litet kul är det ju med det "firande" man har kring denna dag och att man kan leka litet med både svenskan och engelskan. :)
Jag var precis ute på en promenad i vårsolen. Vi har en klarblå himmel idag och det var riktigt ljummet i luften.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Jennifer: Välkommen hit! :) Tror inte att jag sett dig här tidigare. Men har sett din blogg i olika blogglistor tror jag.
Har inte sett 3,14 skrivet baklänges och spegelvänt men vem vet. ;) Kul i alla fall att man kan leka litet med ord och nummer.

Anne-Marie said...

Anneli: Vad kul att man firar och uppmärksammar denna dag även i Sverige.
Pi-paj låter ju litet som "kaka på kaka" ;) men det är kul att leka med orden - både på svenska och engelska.
Ha en fin helg!
Kramar!!

Anne-Marie said...

Martina: Jag hade heller inte hört talas om denna dag förrän jag såg något på nätet om 14 mars (3/14 här i USA).
Matte är inte heller mitt stora intresse men pi-paj låter ju onekligen litet kul. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annica: Jag minns att du skrev om alla dagar man firar i Sverige. Hade ingen aning om att det fanns så många olika dagar nuförtiden.
Absolut - paj är aldrig fel och Einstein och pi har säkert haft banbrytande influenser. :)

Channal said...

haha man måste nog vara lite av en mattenörd för att gå igång på detta. Men jag har hört att den även firas i Sverige. Pi-dagen alltså =) GRATTIS Pi! Har en bloggvän som faktiskt heter Pi!

KRAM Anna

Anne-Marie said...

Anna: Litet kul är det tycker jag att leka med ord. :) Matte är jag ingen stor fantast av men vi använder ju matte i våra dagliga liv - inte pi kanske i så stor utsträckning.
Pi var ett ovanligt namn. Nu är alla pajer avätna förhoppningsvis och vi kan gå vidare till andra saker. :)
Kram!!

Fullblodsekologen said...

Har man inte även ett annat sätt att skriva klockslagen på? Är überförtjust i amerikanska serier och när jag tittar på dessa kommer det alltid upp klockslag för sändingen som t ex "tonight at 8/7" och jag sitter i soffan och hummar över vad de kan mena med detta.....
Kram