Monday, December 26, 2011

En doft av vitlök

Idag är många i USA lediga eftersom Christmas Day (25 december) inföll på en söndag. Man brukar då säga att helgdagen är "observed" dagen efter. Så även om vi inte har Annandag Jul är det stängt på många arbetsplatser. Posten har till exempel stängt idag.

Julmiddagen igår var ett imponerande knytkalas med mellan 30-40 personer. Det var andra gången jag var med. Alla hade tagit med sig något gott och det fanns mat i överflöd. Självklart fanns det kalkon. Det hör julen till i USA. En musiker var också där och spelade harpa, dragspel och gitarr.
Ikväll skall jag till min vän C och hennes man T. Det lär nog bli mer julmat. :)

Min vän J som hade bjudit med mig till knytkalaset igår gav mig en trevlig julklapp. Hon hade gjort något som heter Mojo de Ajo ("Dunk of garlic"). En mycket god mix av vitlök, olivolja, guajillo pepper (vet faktiskt inte om det finns i Sverige), limejuice och salt. Det hela tillreds i ugnen. Jag hade aldrig smakat Mojo do Ajo tidigare men det var mycket gott. Går att använda i många olika sammanhang.

Vitlök är en "universal"krydda tycker jag. Och så år den ju nyttig dessutom. När jag var i hälsokostaffären nyligen såg jag den här fina tavlan på toaletten (av alla platser!) med olika sorters vitlök. Visste inte ens att det fanns så många olika sorter.
Den här sidan har en bra lista över de olika sorterna: http://www.gourmetgarlicgardens.com/overview.htm

Medan jag skrev det här inlägget hände något mindre trevligt. Jag fick ett email att mitt kreditkort hade blivit belastat med ett inköp som jag inte gjort. Usch vad trött jag blir på all brottslig verksamhet som finns via nätet. Jag ringde till mitt kreditkortsföretag och bad dem stänga mitt konto med omedelbar effekt. De kommer att skicka ett nytt kort med expresspost. Eftersom jag köper saker ibland via nätet kommer jag nog att från och med nu ringa in min beställning. Det här har faktiskt inte hänt mig tidigare och känns obehagligt. Får hoppas att allt löser sig.

10 comments:

em said...

Mmm, så gott - och för den som vill göra finns det massor med recept på Mojo do Ajo på nätet. Enkelt!
Hoppas verkligen att du inte får några mer kreditkortsproblem!
Margaretha

Saltistjejen said...

Fy så jobbigt med ditt kreditkort. Jag var ju med om en ID Theft för ett par år sedan. Skitjobbigt minst sagt. Och läskigt. Men inget har faktiskt hänt sedan dess peppar peppar. Och den gången var det ju inte p g a handel på nätet utan för att en anställd på sjukhuset där jag varit hade snott flera tusen identitetshandlingar med social securitynummer etc från patientdatabaser. han blev fast sedan. Hoppas det löser sig!
Kramar!!

Desiree said...

Usch vad jobbigt och obehagligt med kreditkortet. Jag hoppas att det inte händer igen och det hela löser sig på ett bra sätt.
Mojo de Ajo lät gott och spännande. Håller med dig om att vitlök är en sådan där bra och universalkrydda.Gillade tavlan med olika sorters vitlök. Visst inte att det fanns så många olika sorter.
Kramar!

Annika said...

Obehgligt som bara den med kreditkortet, och det där händer då och då...
Tycker bankerna brukar vara bra på att uppmärksamma det hela.
Hoppas att ditt löser sig snarast. Det tror jag nog att det gör.
Men jädrigt obehagligt är det...

Mojo de Ajo skulle jag gärna prova.
Älskar vitlök, en verkligt bra krydda. OCH universal!
Kram!!

Charlie sa ... said...

Kreditkortsbedrägerier är ett jätteproblem. Jag har också drabbats. Känns mycket obehagligt. Trist att det hände Anne-Marie men bra att du spärrat och får ett nytt kort. Det ställer verkligen till det. Det visar hur viktigt det är att kolla sina kontoutdrag och saldon hela tiden.


Vitlök - ja! Min farmor åt vitlök varje dag. Det är hur bra som helst. Mojo de Ajo verkar urgott.

God fortsättning och kram från Lotta som haft det jättebra i Stockholm.

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag såg också att det finns många recept på nätet med just den här vitlöks"rätten". Den är riktigt god. Jag hoppas också att det inte blir några fler obehagligheter med kreditkortet.

Anne-Marie said...

Saltis: Jag minns dina problem som du var med om. Det är väldigt obehagligt när saker och ting händer som har att göra med ens identitet. Tur att du inte råkat ut för något mer. Jag hoppas också att det här var en engångsföreteelse. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Tur att jag har den servicen att man får ett email när ett inköp gjorts. Hade jag inte fått det hade det dröjt mågon vecka innan jag uppmärksammat det hela eftersom jag inte alls använder mitt kort särskilt ofta och skulle betala kortet först om någon vecka. Mycket gott med vitlöken och man kan använda den till olika saker. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Som jag skrev till Desiree var det tur att jag får email när inköp görs eftersom det nog dröjt någon vecka innan jag upptäckt det hela eftersom jag skulle betala kortet först då. Vem vet hur mycket pengar som skulle ha hunnit att användas då. Vitlök är fantastiskt gott och nyttigt. Alltid bra när man kan kombinera de två egenskaperna. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Vad roligt att du är tillbaka i bloggosfären igen. Har saknat dig. :) Ja då vet du hur obehagligt det känns när man förstår att någon kommit åt ens uppgifter. Jag hoppas att det bara är en engångsföreteelse. Jag äter också vitlök varje dag. Tror på att det hjälper kroppen på alla möjliga bra sätt. Kramar!