Thursday, December 29, 2011

Boles Creek

Det hade utlovats regn för idag men solen kom faktiskt fram på eftermiddagen. Eftersom jag är ledig kan jag ta promenader när jag vill och när vädret passar.

Gick bort till den skogsdunge där jag varit några gånger och njöt av skogsdoften. Jag har bara sett en del småfåglar när jag varit där tidigare. Döm om min förvåning när jag såg en stor fågel som såg ut som en trana bland träden och buskarna. Jag hann inte se exakt vilken fågel det var eftersom den blev rädd när jag kom och flög iväg. Har kollat litet i min fågelbok och på nätet och troligen var det en "Great Blue Heron". Hade aldrig hunnit fota den så får låna en bild från nätet.

Bilden från Wikipedia.

Man kan ju undra vad en vadarfågel gör i skogen, men det finns en bäck som går genom skogsdungen och andra delar av Weed - Boles Creek. Den strömmar och porlar året runt och måste ha lockat denna stora fågel.

Boles Creek går genom ett lägenhetsområde och fortsätter delvis under marken för att senare komma upp till ytan igen. Den går bland annat genom en trädgård där ett av Weeds större hus ligger. Har aldrig sett att bäcken fryser även om det den senaste månaden varit mellan -5 och -10 grader varje natt. Igår var det nästan "värmebölja" med +10 när jag gick och lade mig.



Idag kom mitt nya kreditkort - hade bett dem att skicka det med expresspost. Nu är det bara att hoppas att inget mer händer med oärliga människor som stjäl kontouppgifter.

8 comments:

em said...

Visst är det magiskt att träffa på vilda djur - av alla slag.
Hägrar är vackra, och som du säger påminner de om tranor. Om tranor hörde jag en man säga: usch, de ser så slarviga ut!
Men din häger ser ju väl koafferad ut.
Margaretha

Äventyret framtiden said...

Det är alltid en särskild upplevelse att få se vilda djur på nära håll.
Fortsätt att ha det bra och vackert väder!
Kram
Karin

Annika said...

Just hägrar kan man se ofta i sjöarna runt mig.
Jag blir lika tagen varje gång för jag tycker att de ÄR så mäktiga.
Härligt väder.
Idag, nu i skrivande stund, har vi -4.
Det vore underbart om det höll i sig, men det ska det inte göra.
Kram!

Min plats i solen said...

Hej Anne-Marie!

Jag tycker alltid det är så trevligt att se bilder från området där du bor. Det blir ytterligare en dimension av dig och ditt liv. Dessutom ser det väldigt trevligt ut där du bor.

Spännande att möta lite nya djur så där under ens promenader. Här hemma har vi just nu problem med ett djur som jag inte alls gillar-råttor. Hu! Närheten till vatten i kombination med den oerhört milda vintern har inneburit att vi har fått råttor i källaren under huset och är det något djur jag har svårt för är det just råttor. Idag meddelade dock maken stolt att en fastnat i fällan. Så nu håller vi tummarna för att den andre också fastnar och att de inte är mer än två stycken.

Usch, vad trist med kreditkortet. Även om man blir ersatt rent ekonomiskt så blir det en massa extra jobb kring det hela. Plus en olustkänsla som är svår att bli av med.

Ta hand om dig vännen och njut av årets sista dagar!

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag blev riktigt paff när jag såg hägern eftersom jag aldrig sett så stora fåglar - och den typen fåglar - så nära Weed. Men jag antar att den gillade vattnet som finns där. Synd att jag inte kunnat smyga mig närmare och se den på närmare håll. Slarvig såg den inte ut. Stor och vacker däremot. :)

Anne-Marie said...

Karin: Det är inte så ofta man ser vilda, större djur i Weed. Litet för många människor troligen. När jag bodde i Lake Shastina såg jag faktiskt örnar. Det var mäktigt och spännande. Det är bara att hoppas att det blir fler fina djurmöten. :) Idag har det småduggat och blåst och morgondagen lär inte bli mycket bättre. Men det har i alla fall varit mycket varmare de senaste dagarna. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Intressant att du ser hägrar i närheten av där du bor. Det är ju en rätt stor stad. Det var mäktigt att se den här hägern - och oväntat. Kanske den dyker upp igen. Förstår att du njuter av litet kallare väder. Vi har haft det varmare de senaste 2,3 dagarna. Men det skall bli kallare igen. Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Roligt att du tycker om mina Weedbilder. Nu väljer jag motiv - det finns en hel del områden i Weed som faktist är rätt slummiga. Tyvärr. Råttor kan man vara utan. Hägrar kommer ju inte in i hus i alla fall. ;) Det är alltid spännande och intressant tycker jag att se vilda djur som man inte har sett tidigare. Jag minns första gången jag såg vilda pelikaner i Lake Shastina. Det var mäktigt. Inte kul när någon kommer åt ens privata uppgifter. Har ingen aning om hur uppgifter om mitt kontokort kommit i orätta händer. Men handlar man via nätet, vilket jag gör ibland, kan ju sådant hända. Ha det riktigt fint Lotta. Kram!