Wednesday, April 27, 2011

Vårväder

Idag var det faktiskt riktigt vårväder. Solen sken, vinden kändes till och med litet varm och kvicksilvret kröp upp till hela +16! :)

Att ha en hund i sin tillvaro förändrar helt klart ens schema. Jag jobbar till 21 på tisdagar och torsdagar eftersom vi har kvällskurser som behöver support. Därför blev det en sen kvällspromenad för Joey igår. Trots sent jobbpass börjar jag tidigt dagen efter så det blev att kliva upp tidigare än normalt för att hinna med en promenad.

Eftersom solen sken passade jag på att fota litet på eftermiddagen. Det får bli litet bilder från omgivningarna idag.

I amerikanska filmer och TV-serier syns ofta tidningsbud, antingen på cykel eller i bil, kasta tidningar in på tomter och framför hus. Så är det även i verkligheten. Eftersom man inte har brevlådor vid husen i Lake Shastina (brevlådorna finns i "klumpar" med jämna mellanrum utmed vägarna) kastas tidningarna framför husen. I morsen låg tidningen på marken utanför huset där C och T har sin lägenhet.


Eftersom C och T äger sin bostad kan de göra vad de vill, både inom- och utomhus - den här annorlunda porten har de placerat mitt ute på sin tomtdel vid vattnet. Kul med texten som till och med vi svenskar kan läsa. :)




Bor man vid en sjö skall man självklart ha en båt.


Många som bor här har båtar och under sommaren är det full fart ute på sjön med båtar, vindsurfare osv.


Några, för mig, okända små vårblommor. Våren har inte kommit särskilt långt så det finns inte särskilt många blommor just nu.



13 comments:

Desiree said...

Ser otroligt vackert ut vid sjön. Skönt att ni äntligen har fått fint vårväder. Man blir glad av att se vårblommorna dyka upp och solen skina.
KRamis!

Annika said...

Jag tycker det är en sanslöst vacker plats med så dramatisk natur!
VACKERT!!!
Japp, sådär får jag morgontidningen varje morgon också :-)
Nu är våren på g även hos er!!
Kram!!

Katarina said...

Så roligt att få se ny grönskan hos dig. Det är vackert i dina omgivningar och nu får du mer anledning att komma ut i omgivningarna med vovven.

Ha en bra dag!

Saltistjejen said...

Vad härligt det ser ut!! Så vackert vid sjön den här årstiden.
Kram!!

Charlie sa ... said...

Så vackert!! Romantiskt,tycker jag.
Porten är läcker, roligt att dem satt upp den och gjort den så personlig.

Kram!

Marianne said...

Så söt han är lille Joey! Skönt att du kan ta hand om honom så att han slipper bo på hundpensionat.

Vilken vacker port! Den skulle man ha som port till trädgården, om man hade en mur runt omkring.

Och vad skönt att du äntligen har fått lite vårväder du också! Det var på tiden.

Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Ja du, vårvädret var kortlivat. Idag höll sig temperaturen under +10 och det till och med haglade. De har i och för sig sagt att det skall bli riktigt varmt (mycket varmare än normalt) till helgen så då blir det väl sommar med en gång. Det är väldigt vackert med vattnet. När jag bodde här var det mest sand. Kramar!

Annika: Hagel hade vi idag så det var ingen riktig vårdag. Ja, nog är det vackert. Lake Shastina är annorlunda jämfört med Weed eftersom det inte är så gammalt och nedgånget. Visst är det lustigt att man kastar tidningarna så där. Tur att de har plast runtomkring sig så att tidningen inte blir alldeles blöt. Kramar!

Anne-Marie said...

Katarina: Har man hund blir det helt klart fler promenader. Jag brukar promenera varje dag men inte så tidigt på morgonen. I år, precis som förra året faktiskt, har våren varit seg. De har utlovat mycket varmare än normalt till helgen så då "exploderar" väl blommor och träd. Ha det fint du med!

Saltis: Vatten gör att det blir en helt annan känsla. Litet typiskt känns det faktiskt att inte bo här längre. Hade jag fått bo kvar hade jag haft sjöutsikt från min lägenhet. Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Porten är kul. Har ingen aning om var de hittade den men något skandinaviskt språk är det ju. Vet inte vad det liknar mest faktiskt - norska eller danska? Så här års är det fortfarande relativt grönt men senare på sommaren blir det otroligt torrt och brunt eftersom det är en "high-desert". Kramar!

Marianne: Joey är ett charmtroll. Ikväll när jag kom sent kom han springande till dörren med en leksak i munnen och var så otroligt glad när vi gick på en kort kvällspromenad. Porten ser nog ännu bättre ut om man har en mur/ett staket kring den. Men den är vacker även för sig själv. Hagel idag men till helgen lär det bli sommarvärme. Kramar!

Magdalena and Co in US said...

Så himla härligt att ni fått lite fint väder. Vi får också tidningen så men det är lite lagom kul eftersom vi har ett vattenfyllt dike precis vid tomtgränsen och de verkar pricka det var och varannan gång. Lustigt med det man ser på film, jag är fortfarande i fasen att bli "Men, oj!!! Det ser ju ut som på film" Vilka fina blommor du har där!

Anne-Marie said...

Magdalena: Vattenfyllt dike verkar ju inte vara någon höjdare precis. Så ni har en blöt tidning då och då. Jag kan väldigt dåligt med blommor och andra växter trots att jag bott här så länge. Till helgen skall tydligen värmen komma. Det haglade alldeles nyligen. Kram!

Sparkling said...

fina bilder!

Anne-Marie said...

Sparkling: Tack! :)