Thursday, March 24, 2011

Varmare trakter

Idag vore det inte helt fel att befinna sig i varmare trakter. Vi har idag fått mer snö än vi tidigare fått under vintern i Weed. Det har lätt blivit en halvmeter och det snöar fortfarande! Och vi är en vecka från 1 april! Jag har varit ute och skottat två gånger redan och är beredd på att behöva ge mig ut ytterligare en gång. Skolan har stängt så det blev en ledig dag - med betalning som tur är.

USA har som bekant 50 stater men de har också några så kallade "territories" (antar att man skulle kunna dem territorier) som hör till USA men inte är stater. De här platserna är: Puerto Rico, Northern Mariana Islands, United States Virgin Islands, American Samoa, Guam och Minor Outlying Islands. Jag har inte satt mig in i exakt hur man som amerikansk medborgare kan flytta till alla de här platserna men jag vet att jag skulle kunna flytta till Puerto Rico och Guam utan att behöva ha visum eller liknande.

Puerto Rico ligger i Karibiska havet och är en relativit liten ö med nästan 4 miljoner människor. Spanska och engelska är de officiella språken och man använder den amerikanska dollarn.
Förutom huvudön finns det flera mindre öar. Eftersom Puerto Rico ligger i tropikerna är det varmt året runt och man kan få orkaner som kommer från Atlanten.

Guam ligger i västra Stilla Havet, norr om Papua New Guinea. Jag tyckte jag bodde totalt avlägset på Hawaii men det här ligger nog ännu mera avlägset. Det är en mycket liten ö med ca 180,000 människor. På Guam talar man engelska och Chamorro, vilket är ursprungsspråket på Guam. Ön har också ett tropiskt klimat med mycket hög luftfuktighet och ligger dessutom i något som kalls för "typhoon alley", dvs den drabbas ofta av olika tropiska stormar och oväder.

Som bekant har alla platser sina för- och nackdelar men idag skulle jag gärna befinna mig i varmare trakter. :)

Eftersom jag inte har några tropiska bilder får det bli snöbilder från Weed.

Huset som syns är grannhuset tvärs över gatan.







10 comments:

Taina said...

Hoppsan! Vilken vinter du fick NU! Har klagade jag pa nagra flingor vi fick igar.

Kram kram

Charlie sa ... said...

Ja eller hur, här ojjade jag mig över att behöva skrapa bilen i morse och din ser ju ut att vara helt inpackad. Lite sol & bad efter en lång vinter sitter verkligen fint! Kram!

maria said...

vad dum jag känner mig, jag trodde inte det snöade i kalifornien!

Äventyret framtiden said...

Vi har kallt idag, men så kallt och vintrigt som du tycks ha, det har vi inte. Tror att det är ett minne blott för det här året:D
Intressant beskrivning Puerto Rico och Guam! Man lär sig hela tiden någonting nytt och får hoppas på att det fastnar åtminstone en liten del.

ha en fin dag och hoppas du snart slipper skotta snö igen
Kram!

Desiree said...

Gud vad mycket snö ni fått!!! Helt otroligt. Inte så roligt med tanke på att det faktiskt snart är april. Hoppas att det smälter undan snart. Här är det vackert väder men det har slagit om och blivit rejält mycket kyligare. Då jag cyklade till jobbet imorse så var det ispölar här och var. Det var dessutom stark motvind så man blev ganska kall . Puerto Rico har jag varit på och det var väldigt fint där. Varmt och FUKTIGT. Det var verkligen som att kliva runt i en bastu. Man tog tre steg och svetten lackade.
Vackert med snön men kanske inte det man vill ha nu.
KRam!!!

em said...

Så nu har du fixat årets julkort - det kallar jag framförhållning!
Såg att ni bara har -2°, så när solen går upp hoppas jag att det smälter snabbt!
Margaretha
som nog hellre har snö
än tropisk värme

Annika said...

stackars er med all den snön! INTE roligt alls. MÅ den töa bort fortare än kvickt!!
Var ju och hälsade på Petra (Petchie) och O då de bodde på Puerto Rico. Det var innan vår kryssning i västindien. Så kul att se PR, fin ö. Som en helt annan värld. Inte tänkte jag på att vi fortfarande var kvar i USA inte.
KRAMAR och må solen smälta bort all snö!

Anne-Marie said...

Taina: Vi fick till och med mer snö under natten! Ytterligare ca 30 cm. Jag var precis ute och skottade. Skolan är stängd även idag. Kram!

Lotta: Sol och bad känns väldigt avlägset just nu. Som jag skrev till Taina fick vi mer snö under natten och mer skall till och med komma senare i kväll och i natt. Pust! Kram!

Maria: Jodå, det snöar uppe i bergen. Jag bor 1000 m över havet så vi kan få otroligt mycket snö på kort tid. Jag hade aldrig sett så mycket snö min första vinter här när jag bodde utanför Mt Shasta. Stockholm får ofta inte så här mycket snö - det var där jag bodde innan jag kom till USA.

Anne-Marie said...

Karin: Nej du, snöskyffeln har gått varm även idag. Cirka 30 cm kom i natt och mer skall komma i kväll och i natt. Inte vad jag vill ha i slutet av mars. Men det är inte så mycket att göra. Som tur är har skolan stängt så jag behöver inte åka någonstans idag. Kram!

Desiree: Det kommer nog att ta ett tag innan så mycket snö smälter eftersom de till och med utlovat mer. Mt Shasta har fått ännu mera snö än vad vi har i Weed. Min kollega hade ett par meter framför sitt hus. Puerto Rico låter som Hawaii - varmt och fuktigt. Jag uppskattade att inte behöva ha vinterkläder på Hawaii men det var alldeles för fuktigt. Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Eftersom det inte är särskilt varmt trots att klockan nu är runt halv ett på dagen kommer nog inte mycket snö att smälta. Dessutom fick vi som sagt ytterligare ca 30 cm till den gångna natten. Det är lättare att klä på sig. Man kan inte ta av sig hur mycket som helst. Mina kläder i Hawaii var alltid fuktiga. Likaså alla pappersprodukter och böcker.

Annika: Skicka litet sol om du har. :) Jag börjar bli trött i kroppen efter att skotta så mycket snö. Inte mindes jag att du hälsade på Petra när hon bodde i Puerto Rico. Det är nog inte så känt att USA har dessa territorier som hör till landet och som man som amerikansk medborgare kan flytta till utan visum. KRAM!