Wednesday, March 9, 2011

Prata med en vägg

Ibland undrar man om man pratar med en vägg eller en riktig person. Ikväll fick jag ett samtal från California Department of Public Health i Sacramento. Jag har blockerat alla samtal från telefonförsäljare genom "Do not call"- listan (gör man inte det blir man totalt nedringad av telefonförsäljare) men de här nissarna har tydligen en annan status som gör att de kan ringa. Vartannat år ringer de runt 200,000 hushåll i Kalifornien för att ta reda på allt möjligt om folks hälsa, deras inkomst, vilken slags sjukförsäkring de har osv. Mitt telefonnummer hade valts ut slumpmässigt.

Kvinnan som ringde läste från ett manuskript och skulle ställa ett antal frågor om min hälsa, läkare osv. Okej, tänkte jag det kan jag väl göra. Det var ett misstag. Så länge som jag svarade ja eller nej gick det väl bra men så fort jag svarade litet mer utförligt eller inte kunde ge ett exakt svar blev det ett samtal som helt spårade ur. Helt otroligt egentligen. Jag sade bland annat att jag brukar promenera i stort sett varje dag Kvinnan ville att jag skulle säga EXAKT hur många gånger per vecka jag tog en promenad. Jag sade att det inte gick eftersom det bland annat beror på vädret. Men nehej, det gick inte för sig att svara så svävande. Hon skulle ha ett exakt svar. Till slut sade jag "du ger inte upp eller hur, jag kan inte ge dig en exakt siffra". Och hon fortsatte att helt robotiskt säga att hon ville ha en exakt siffra. Jag trodde faktiskt att jag pratade med en person som inte fattade vad jag sade.

Efter 10-15 minuter gav jag upp och sade att jag var tvungen att laga mat och att jag inte hade någon som helst lust att fortsätta att svara på fler frågor. Jag frågade henne om det här var en frivillig intervju och det var det. Tror ni att hon respekterade att jag sade att jag inte ville bli uppringd igen? Nej. Hon fortsatte mekaniskt att läsa från sitt manuskript. Som tur var fick jag ett annat samtal så jag helt enkelt klippte av henne. Hade jag härdat ut hade hela samtalet tagit runt 30 minuter.

På hemsidan för California Department of Public Health står det att "The California Department of Public Health is dedicated to optimizing the health and well-being of the people in California." Skall de nå det målet måste de lyssna till vad folk säger och inte ha robotar som läser från ett manuskript. Ursäkta mitt gnäll men sådant här gör mig irriterad. Att inte kunna ha en intelligent konversation utan att man blir tvingad att prata med en robot. Och vad ger det för intryck av Public Health? Att de inte lyssnar.

Som tur var avslutades kvällen med ett mycket trevligare samtal. En svensk kvinna från kuststaden Eureka i Kalifornien hade skickat ett mejl till mig och ville prata litet om det här med grönt kort och amerikanskt medborgarskap. Jag delade med mig av mina erfarenheter och vi pratade om litet allt möjligt. Det var verkligen trevligt att kunna prata svenska med en person som befinner sig i samma tidszon som jag. :)

Hälsning till Public Health!

15 comments:

Äventyret framtiden said...

Du har min fulla förståelse, även här händer det att man får svara på enkäter där robotliknande utfrågare är så hjärntvättade att de inte kan ta emot någonting annat än ja eller nej. Diskussioner göre sig icke besvär sådana gånger. Tack och lov så finns det riktigt trevliga undantag.

Ha det gott!
kram!

em said...

Fasansfullt! Tack och lov tycker jag det går rätt långt mellan den sortens samtal, de flesta firmor - ja, till och med Jehovas vittnen - brukar ju skicka sitt fotfolk på charmkurser.
Tala med väggar gör man ju lite då och då om man ligger på sjukhus i Staterna (bara ibland i Sverige), eftersom de har högtalare och mikrofoner inbyggda i väggarna. Jag trodde jag hallucinerande första gången det hände mig! När jag sa' det till sköterskan berättade hon om en liten kille hon hade som patient, han kunde inte riktigt förstå det där med högtalaren, så varje gång inledde han samtalet med väggen med "Dear Wall".
Margaretha

Michaela said...

Just say that you're not interested and hang up the phone next time. They're not forcing you to answer or to stay on the phone.

Annika said...

A-M, ja jösses. DET där känner jag igen. Usch och fy så irriterande det är.
Jag brukar numera bara bryta av samtalet med ett bryskt "I don't have time for this".
Jag vet preciiiis vad du menar med robotliknande frågor. Blir tokig...
Tycker numera att caller-ID är min bästa vän. Jag screenar hårt.
KRAM!!!

Charlie sa ... said...

I don't have time either!! Caller ID:n är verkligen en av telefonens bästa benefits, hehe.

KRam!

Katarina said...

Vad tålmodig du var. Jag orkar inte med dem,, men sedan tänker jag, stackarn som sitter på det där jobbet och möter oss alla som inte vill medverka.

Ha de gott!

Saltistjejen said...

Usch sådana samtal är bara såå irriterande!!!! Bra att du sade ifrån till slut! Man kan inte använda sin tid till sådant. och som du säger är det ofta såååå enkelspåriga frågor att jag undrar om de verkligen kan få ut ngt av sådana undersökningar i slutänden.
Vad bra att du fick prata med en vettig person senare!
Kram!

Desiree said...

Gud var jobbigt med det där samtalet. Jag förstår att du gav upp. Inte kul då man ändå tar sig tid och försöker svara så gott man kan och det ändå inte uppskattas. Tur att kvällen fick avslutats med ett trevligt samtal iallafall.
KRam!

Unknown said...

Hej, jag heter Els-Mari.
Du har en mycket intressant blogg!
Läser den regelbundet.
Det är så att jag har en fråga till dig.
Har sökt green card, genom ett ombud, nu har jag fått svar.
Kan jag skicka en bild på det email jag fått?
Jag skulle vilja göra det privat, jag tror nämligen att det är ett falskt brev!
Du kanske ser min emailadress? Var snäll kontakta mig, snälla!
Hoppas du ser min emailadress.
Vänligen Els-Mari i Sverige!

Magdalena and Co in US said...

Såg att du fått en del frågor om green card och vill bara säga att det finns många, många bluffar inom det. Jag vet inte ens hur en del fick tag i mitt namn men jag fick samtal från olika som garanterade att de skulle hjälpa till. Hoppas du inte tar illa upp att jag skriver det här i din blogg.
När det gäller ringandet...
Det tog mig ett tag att komma in i amerikanska vardagen. Jag svarade glatt när det ringde, till min mans stora trötthet, eftersom jag lika glad lämnade över luren till honom när de frågade efter Mr S. Jag är/var för ny här i landet för att finnas med i listor.
Men, jag har lärt mig den hårda vägen också att dessa samtal tar ALDRIG slut. Nu sållar vi också hårt

SAM said...

Vi har bara mobil sa far inga telefon samtal ann (och sa har jag forstass skrivit upp mig pa do not call listan).

Den mesta av denna typ av research gors via email nufortiden. Det ar mest om det ar svart att hitta ratt folk att svara pa fragor some de borjar ringa. Tex lag inkomst eller aldre folk.

Jag jobbar inom research och hade vi hort att nagon av de som arbetar pa telefonen hade betatt sig sa, sa hade de inte haft ett jobb langre...

Anne-Marie said...

Karin: Kan tänka mig att robotarna invaderat hela världen. Det är så trist när man inser att man pratar med en vägg. Som du säger finns det ju undantag som tur är. Kram!

Margaretha: Jag blev något frustrerad över denna "intelligensbefriade" kvinna som ringde upp mig. Visste faktiskt inte att de har mikrofoner och högtalare i väggarna här i USA. Underbart med din sjukhushistoria. :)

Michaela: I will. The woman who called me actually did not seem to want to hang up voluntarily, but she just kept on talking and I had to hang up on her.

Anne-Marie said...

Annika: De är verkligen inte hänsynsfulla utan bara "rullar på" så att säga. Problemet var att min Caller ID sade "Out of state" och inte visade något telefonnummer. Så brukar det ibland se ut om någon från Sverige ringer och har man en mamma som är 80 tar man de samtalen! KRAM!

Lotta: Se mitt svar till Annika. Irriterande minst sagt med robotar. Kram!

Katarina: Jag var tålmodig en stund, sedan tappade jag tålamodet helt. Kan tänka mig att det är ett utmanande jobb att ringa runt så där och kanske inte kunna göra sitt jobb. Antar att fler än jag blir irriterade. Ha det gott!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag tror inte att de egentligen kan få fram något eftersom de frågor hon ställde inte verkade särskilt intressanta eller vettiga. Jag är nog också fel person att prata med eftersom jag inte riktigt tror på den "vanliga läkarkonsten" utan hellre använder mig av alternativ medicin. Kram!

Desiree: Jag är tålmodig till en viss gräns, sedan kan jag bli litet elak nästan. Haha. ;) Jag var inte direkt elak mot henne men jag utmanade henne genom att säga en del saker som jag trodde skulle ruska om henne men hon bara fortsatte med sin robotinställning. Suck! Kram!

Anne-Marie said...

Els-Mari: Kul att du skrev så att vi kunde "reda ut" ditt dilemma. Hoppas det löser sig för dig.

Magdalena: Skriv vad du vill - så länge du skriver trevliga och bra saker. ;) Jag kunde i alla fall reda ut att det var en bluff. Tyvärr finns det så många som bluffar här i USA. Riktigt trist. Jag skulle troligen få ett nervsammanbrott om jag inte stod med på DO not call listan. Tur att den finns.

SAM: Jag blev faktiskt förvånad över hur konstigt det här samtalet var. Det var som om jag befann mig i någon slags "twilight zone" nästan. Kanske statliga myndigheter inte kan få tag på folk som kan tänka själva. Vad vet jag.