Wednesday, June 9, 2010

Vara kreditvärdig

Som jag skrivit om tidigare här på bloggen kan man för det mesta inte få t ex ett "riktigt" kreditkort när man först flyttar till USA och man måste bygga upp sin kredithistoria på olika sätt för att få bra lån.

Eftersom jag fortfarande inte hört från de två uthyrningsföretag i Mt Shasta där jag lämnat in min ansökan om lägenheter (i och för sig spelar det ju ingen roll nu men det är litet konstigt att de inte meddelat mig antingen "ja" eller "nej") kände jag att det nog var dags att kolla min "credit report" som man kan beställa gratis en gång per år. Vill man ha information oftare får man betala för det.

Det finns tre stora institutioner här i USA som håller koll på folks kredithistora: Experian, Equifax och TransUnion. Genom en central hemsida, AnnualCreditReport.com, kan beställa alla rapporter gratis - men alltså bara en gång per år. Jag "roade" mig precis med det och såg att mina kreditkort hade "good standing" och jag såg också om någon hade begärt min kreditrapport. Dessutom hade de min tidigare adresshistoria och den visades litet olika beroende på vilket företag som hade rapporten. Antingen visades alla adresser eller bara några stycken. Vet inte om Mt Shasta-personerna avskräckts av mina många olika adresser.

Det rekommenderas att man kollar sin kreditrapport en gång per år för att kunna upptäcka fel eller annat som inte är som det skall. Jag hade inte kollat min rapport på flera år faktiskt.

Något annat som är väldigt viktigt i USA om man t ex vill ta ut lån eller öppna nya kreditkort är något som kallas "credit score" - det vanligaste heter "FICO Score" (FICO står för Fair Isaac Corporation). Credit score innebär "A credit score in the United States is a number representing the creditworthiness of a person or the likelihood that person will pay his or her debts." Det här numret går mellan 300-850. Vem som hittat på de här numren vet jag inte. Väldigt få personer har de högsta numren. Har man från 750 och uppåt är det mycket bra. Mitt nummer låg rätt högt så det kändes ju betryggande.
Om ens FICO score eller credit score ligger lägre kan man ha svårt att få bra lånevillkor, förmånliga kreditkort och till och med bli "diskriminerad" när man vill hyra en bostad.

Nu kanske alla i Sverige har somnat ;) men om man bor i USA skall man ta det här på allvar eftersom det helt klart kan påverka privatekonomin. Jag kan i alla fall somna lugnt i kväll eftersom allt verkade vara "a-okay". :)

2 comments:

Mrs Clapper said...

Usch jag hade blivit nervös av det där systemet alltså! Det verkar ju vara effektivt, men jag är sån som blir livrädd som jag lämnar in böckerna på biblan samma dag som lånetiden går ut... Hade nog fått nippran!

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Jag tror inte det egentligen är värre kontroll än vad man har i Sverige. I Sverige finns det nog ännu mer samkörning mellan olika register. Håller med dig om bibblan - jag blir också nervös om jag gjort något "fel".