Prata med maskiner
De senaste dagarna har jag tillbringat många timmar då jag pratat med telefonbolaget. Igår tillbringade jag en timme med en tekniker som gjorde "trouble shooting" för min internetuppkoppling. Fortfarande lever jag utan internet hemma och börjar tröttna på det - framför allt då jag betalar för min service som jag inte kan använda. Telefonbolaget har high speed internet och det är det jag har beställt. Man måste ha ett modem och det är troligen detta modem som har något fel. Jag fick det för 2-3 år sedan men det fungerade förra våren. Jag beställde ett nytt modem i morse men det kommer inte förrän nästa vecka. Det här kanske är en bra förberedelse för min Sverigeresa :) då jag inte kommer att ha tillgång till internet mer än på biblioteket.
Telefonbolaget AT&T (som är det största telefonbolaget i USA) har, som så många andra företag i USA, en inspelad röst som hälsar välkommen. Hos telefonbolaget får man sedan en radda förslag för att komma vidare till en "riktig" person. De här förslagen går inte att knappa in som nummer utan man skall säga vad man vill prata om och ofta passar inte de förslag man får. Innan jag hade kommit på hur man snabbt skulle komma vidare till en person provade jag att säga vad jag ville prata om. Det som oftast hände var att den inspelade rösten sade att den inte förstod vad jag sagt. Om det berodde på att jag har en svensk brytning eller om man måste använda vissa ord vet jag inte men det var helt klart att det inte fungerade. Dessutom om man råkar hosta tolkar maskinen det som att man sagt något. Efter ett tag kom jag på den taktik som jag nu kör med och som verkar fungera. Jag säger "agent" (alltså någon kundserviceperson) tills jag kommer till en levande person. Det verkar vara nästan det enda sättet att inte trassla in sig i en massa nya menyförslag. Ofta finns det så många olika menyer att man har glömt bort de första när alla räknats upp.
Visst kan man göra en hel del med automatiska tjänster och via internet, men ibland måste man ju faktiskt prata med en riktig person. Framför allt om man inte har internet som fungerar. :) Jag har i alla fall fått prata med amerikaner de flesta gångerna och har alltså sluppit kundtjänsterna i Indien och Pakisten eller var de nu finns. Jag hamnade där ett par gånger men lyckades bli kopplad till folk här i USA.
Jag har i alla fall fått min kabel-TV uppkopplad så jag kan titta på OS. Hittills verkar det ha gått rätt så bra för svenskarna. Inget medaljregn men ett par guld och ett brons är ju inte helt fel.
För ett tag sedan skrev jag om kölappar och att jag inte sett några här i mitt område. Idag var jag hos DMV (Department of Motor Vehicles) för att ändra min adress och de hade faktiskt kölappar! Jag kände mig nästan som om jag var i Sverige. :)
6 comments:
Åh, dessa röststyrda telefonsvarare som kan driva en till vansinne! Vi har dem här också, Telia bland många andra. Jag tror inte att det är din eventuella brytning som gör att den inte förstår dig - jag har enorma problem att komma dit jag vill. När jag sagt F E L A N M Ä L A N sju gånger, och rösten ändå frågar "du vill ansöka om nytt abonnemang, är det korrekt?" så vrålade jag nej! Lite senare kom jag på att om man väntar, så kommer till slut en riktig människa.
Margaretha
som föredra'r folk av kött och blod
Instämmer med dig, Anne-Marie och dig, Margaretha!
Man kan bli vansinnig. Om det gäller att man har fel på sin bredbandsuppkoppling blir man ju jättelycklig när rösten ber en göra sitt ärende på internet, t ex. SJ har INTE alternativet att vänta på en levande människa på det vanliga upplysningsnumret. Min skånska dialekt duger inte heller om man ska säga vad man vill.
Däremot har jag ingenting emot att tala in ett meddelande på en telefonsvarare hos mina vänner. Där tycker jag tekniken är jättebra och kan bli litet besviken på folk som inte talar in meddelande på min svarare utan bara slänger på luren om jag inte kan svara.
Usch ja, vem har inte suttit i sådana telefonköer med en massa menyer? Jag brukar trycka på 0 oavbrutet i förhoppning att jag skall kopplas till en människa. Ibland funkar det. Jag kollar också www.getahuman.com om jag skall ringa ett bolag som finns listat där. Mest irriterad blir jag på CSN, men numer använder jag mig endast av epost med dem. Tar lite längre tid att få svar, men väl värt slippa timmar i telefon (och lyssna på tråkmusik)
Hej! Kul att läsa om en annan svensk i usa! Bor här under en kortare period (3 månader) och jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig med ett svar på en fråga!
Ska skicka brev till sverige, vanligt papper + kuvert. Vet du hur många cent man måste klistra på nu för att få det hela vägen hem? Och går det att skicka med inrikesmärken om man sätter på tillräckligt många?
Margaretha: Haha - den var bra Margaretha. Undras just om de har någon slags inbyggd feltolkning. :) Felanmälan och nytt abonnemang liknar ju inte riktigt varandra. Jag föredrar också en riktig människa - även om de kanske jobbar i Pakistan eller Indien och kallar sig Alan eller John. :)
Olgakattt: Jaha så skånska kanske nästan kan jämställas med en utländsk brytning. :) Jag minns när jag var liten och försökte förstå mina två kusiner som bor i Skåne. Det var inte lätt. Jag älskar min telefonsvarare. Den vill jag inte leva utan. Har inte nummerpresentatör eller "caller ID" men något som heter "Call waiting" vilket gör att jag hör om någon ringer.
Malin: Den hemsidan får jag ta och kolla - om jag någonsin får internet hemma igen. :) Har inte hört talas om den. Jag har provat "0" men det verkar inte fungera lika bra som att säga "agent". CSN brukar jag inte ringa till utan ber min snälla mamma som kan ringa under vanlig, svensk arbetsdag och inte har transatlantiska telefonkostnader.
Julia: Välkommen hit! Du får kolla hos USPS (deras hemsida) för att se vad exakt porto nu är till Sverige. Jag brukar i stort sett aldrig skicka brev eftersom man aldrig vet om det kommer fram eller inte. Frimärken är frimärken och det skall inte spela någon roll vilka du sätter på kuvertet - bara du kommer upp i rätt belopp. Lycka till!
Post a Comment