Saturday, February 2, 2008

"Vädermannen" Punxsutawney Phil


Idag är det Groundhog Day här i USA. I Punxsutawney i Pennsylvania finns det en groundhog (ett murmeldjur) som heter Phil. Varje år samlas en massa människor i denna stad och väntar med spänning på om Phil kommer att se sin skugga eller inte. Ser han sin skugga blir det ytterligare sex veckors vinter. Ser han inte sin skugga lär det bli vår snart. I år såg han sin skugga och det bådar inte gott för oss här på västkusten.

Det tusende ovädret (nja, det var kanske en liten överdrift men det känns så) drog in över västkusten idag och har lett till att vår stora motorväg I-5 återigen stängts från Redding till Ashland i södra Oregon. Den lär inte öppna förrän i morgon. Jag vill inte ens tänka på hur parkeringsplatsen ser ut här och hur mycket snö det kommer att vara i morgon bitti.

Jag hoppas att Phil har fel. Det måste han ha. Om inte får man väl roa sig med att titta på filmen Groundhog Day som är en helt underbar film med Bill Murray som befinner sig i Punxsutawney för att rapportera om Groundhog Day. Bill Murray får vara med om att samma dag oavbrutet återupprepar sig och det är inte förrän han får en insikt som saker och ting börjar ändra sig.

Jag börjar också nästan känna mig som ett murmeldjur - det kanske är dags att gå i ide. :)

Bilden från Groundhog.org

7 comments:

Anonymous said...

Min syster bodde i SF när jag var lite mindre och då var vi där och hälsade på. Jag har alltid varit lite kär i den staden och alla i min familj har bott någon gång i USA under sina liv. Funderar på att åka dit lite efter studenten. Har du några tips? Är det svårt att få boende och jobb? och hur är det att komma dit som svensk i ett helt främmande land?
Många frågor på en gång, men det kändes ultimat att fråga dig.

Saltistjejen said...

Hahaha!!! Vilken lustig tradition. Vart bor murmeldjuret annars. Alltså när han inte ska kolla in sin skugga? Är han någons husdjur??

Anne-Marie said...

Minijossan: Välkommen hit! Du kan väl skicka mig din email adress så kan jag skriva direkt till dig. Det blir för långt att lämna svar i en kommentar. Min email finns på min profil.

Saltis: I Wikipedia står det att Phil bor med sin fru Phyllis i stadens bibliotek. :) Har ingen aning om det stämmer. Hoppas verkligen att Phil har fel om vädret.

Anonymous said...

Sett filmen kanske 20 gånger, tror den heter "Måndag hela veckan" här hemma, eller ja.. "där hemma då" eftersom jag nu mer bor i Oslo..

//Oslosvensken.

Anonymous said...

Aer det bara just det murmeldjuret, som gaeller, eller vilket som helst? Vi har haft en dålig vinter haer i Sverige, saa kanske det är ngt murmeldjur som inte sett sin skugga.Phil ser i alla fall soet ut.

Cattis said...

En helt underbar film :)

Men... om phil ser sin skugga eller inte måste väl bero på om solen är uppe eller ej...?

Trevlig helg
Kram
Cattis

Anonymous said...

Hur kan man vara säker på att Phil ser/inte ser sin skugga? Han kanske missar den? eller sneglar i ögonvrån? Är Phil väldigt animerad över att se sin skugga?

hittade hit då jag undrade vad den här http://sinfest.net/comikaze/comics/2008-03-26.gif betydde