Tuesday, June 5, 2007

Drömmar

Jag har börjat fundera på att skriva litet kortare inlägg men mer än ett per dag.

Drömmar är fascinerande tycker jag. Jag minns ofta bara den dröm jag hade precis innan jag vaknar. Men jag vet ju att jag drömmer en stor del av natten. Det gör vi alla och det behöver vi göra för att må bra.

En återkommande dröm jag har är att jag inte har tillräckligt med tid och att jag kommer för sent. Jag kan vara på väg någonstans och helt plötsligt inser jag att jag inte har planerat tillräckligt och jag stressar för att bli klar. Ofta vaknar jag innan jag får veta hur det gick men stressen finns där.
I morse vaknade jag av en sådan dröm.

Många människor tolkar drömmar och troligen skulle de säga att jag har en allmän känsla i mitt liv att jag inte hinner med det jag vill. Någon som har en annan tolkning?

8 comments:

SweFlo said...

Jag har nog ofta stressrelaterade drömmar. Hur man ska tolka dem är väl si och så, men i grund och botten är det väl att man oroar sig över nått och hjärnan bearbetar det n8r man sover antar jag.

Cecilia said...

Det låter som om din tolkning skulle kunna vara riktig.Det är konstigt det här med drömmar och tydningar.Tycker att det är intressant.

Annika said...

Visst är det intressant med drömmar och drömtydning! Oftast minns man ju bara drömmen man precis drömt innan man vaknade. Stressdrömmar är nog väldigt vanliga. Känner av dom själv då och då också.
Min vanligaste dröm är att jag blir bestulen på min handväska. Mycket obehagligt...

Desiree said...

Ingen aning om vad din dröm betyder men drömmar är helt klart interessanta. Ibland känns det som att olika intryck och tankar har stoppats ner i en stor mixer och sedan blandats som sedan blir till en dröm under natten. Finns så mycket tokig man kan drömma om.

Anonymous said...

Jag är värdelös på drömtydning. Drömmer själv en massa men tror inte att de betyder så mycket mer än något som bearbetas i hjärnan. Intryck etc.

Det jag däremot har märkt är att jag kan vakna och vara arg på en person jag ddrömt om. Alltså vara arg på rikigt trors att personen i fråga inte gjort någonting. Så helt sant är det att drömmar påverkar känslor iaf :-)

Kul att du ska skriva mer på bloggen!

Anne-Marie said...

Sweflo: Jag håller med dig. Hjärnan och sinnet bearbetar säkert saker och ting vi varit med om under dagen. Om man har djupare tankar och föreställningar om olika saker kommer de nog fram också i drömmarna.

Cecilia: Visst är drömmar intressanta och mystiska på något sätt. De som tolkar drömmar tycks vara överens om att drömmar ofta är symboliska och att budskap inte kommer som vi är vana vid i ett vaket tillstånd.

Anne-Marie said...

Annika: Din handväsksdröm låter inte alls trevlig. Det skulle vara intressant att minnas litet mer av drömmarna eftersom vi ju lär drömma större delen av natten.

Desiree: Din liknelse av en mixer var bra. Visst verkar det som om det blir ett enda "sammelsurium" av tankar och känslor i drömmar. Saker som inte alls tycks höra ihop i det vakna tillståndet hör helt plötsligt ihop i drömmen.

Anne-Marie said...

Maria: Det är nog mycket så att drömmar är ett sätt för hjärnan att bearbeta olika intryck men jag tror också att drömmar har en djupare betydelse. Jag har vaknat några gånger av att jag gråtit och varit riktigt ledsen.