Thursday, July 12, 2018

Excessive heat warning - luftkonditionering

Nu har vädertjänsten NOAA utfärdat en “excessive heat warning" för nordligaste Kalifornien under den närmaste veckan! Det innebär temperaturer uppemot +35-40 grader. Alldeles för varmt för mig och det kommer att bli svettigt hemma på kvällarna.

Jag har mitt system med öppna fönster på nätterna - bara på övervåningen - för att göra lägenheten så sval som det går. Men när det blir så varmt på dagarna brukar nätterna inte vara riktigt så svala som de brukar. Som tur är har röken från den stora branden inte kommit in över Weed de senaste 2-3 dagarna. Branden ökade till 36,500 acres men nu har man faktiskt 70% containment! Som mest var det 2800 brandmän som bekämpade branden och en super tanker har flugit in över branden en gång per dag. Vi får se hur många fler bränder det blir med tanke på att vi bara är i början av juli.

Luftkonditionering är annars standard i affärer, kontor och andra allmänna byggnader. Bussen som kör här i Siskiyou County var så kall när jag åkte för några år sedan att man behövde jacka och mössa nästan. Självklart behövs luftkonditionering eftersom somrarna är långa och varma. Minns dock på bussarna i Stockholms att det var stekhett ibland och man var dyblöt av svett när man klev av bussen.

På jobbet har vi luftkonditionering i alla byggnader och denna drivs med hjälp av sprinklers som vattnar skolans enorma gräsmattor. Mycket ovanligt sätt tror jag att få luftkonditionering. Vi hade litet problem i vårt kontor med alldeles för kalla temperaturer men nu tycks det ha stabiliserats. När det var som värst hade jag på mig en yllekofta och frös ändå. Min kollega hade tagit med sig en tröja och när jag såg texten var jag bara tvungen att fota den. :)

Detta har inget med prostituerade att göra ;) utan är en uppmaning att stödja fiskarna i Newport i Oregon. Engelskan lånar sig ibland till rätt roliga ord och uttryck som kan ha mer än en betydelse.

16 comments:

Annica said...

Kul text på tröjan! Vissa tvetydigheter kan faktiskt vara väldigt roliga.
Jag tycker uppriktigt synd om er som ska få så hett. Det är ju inte mänskligt. Jag gillar inte luftkonditionering, tycker det är obehagligt, men jag förstår att det är nödvändigt ibland. När jag var i USA var jag konstant irriterad i halsen p.g.a. luftkonditionering både i hus och bilar. Det var jättejobbigt. Dessutom blir man mer frusen av den än av vanlig kyla/svalka, antagligen för att det är så varmt "runt omkring". Kontrasterna blir för stora på något sätt. Och så är man ju inte klädd för kylan. När jag åker med någon här som har AC i bilen så får "någon" stänga den. Jag klarar den inte.
Håller tummarna att väderfolket har fel om hettan. Ha det bra, trots ONÖDIGT många plusgrader.
Kram från ett mer humant tempererat norr! I alla fall sommartid. ;)

Humlan said...

Ibland kallar man, i USA, folk som virkar för hookers också. :)

Jag är glad att jag inte har er värme här, det räcker så bra med de temperaturer som vi har i Stockholm. Jag misstänker att det är mitt blodtryck som reagerar, för jag känner mig "tom i huvudet" och svimfärdig inte bara när jag går och står upp om det är för hett, utan även när jag sitter ner. Det är något som har kommit på senare år, förr klarade jag värme bra och trivdes bra med den.

Anne-Marie said...

Annica: Jag tyckte det var värt att fota tröjan. :)
Klockan är nu runt 22:30 och det är fortfarande väldigt varmt. Nej, det är inte mänskligt. Jag kommer att få stanna uppe sent innan jag kan lägga mig. Och så skall jag upp tidigt i morgon. Alltför kraftfull luftkonditionering mår jag heller inte bra av. Jag har ingen ac i bilen heller så kör bilen minimalt när det är så här varmt. När jag handlar mat på helgen brukar jag åka riktigt tidigt innan det blir alltför varmt. Minns när min pappa och jag besökte Washington DC och NYC och fick “chocker" av den varma luften utomhus i kontrast till den kalla luftkonditioneringen inomhus. Man får ha en tröja med sig.
Tyvärr hade folket som “spår" vädret inte fel utan det kommer att bli mycket varmt ett tag.
Tar gärna litet av ditt svalare väder. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Humlan: Jaha, det visste jag inte att de kallas för hookers. Det passar ju också. :) Frågade min kollega för säkerhets skull vad texten hänvisade till innan jag skrev inlägget.
Det var väldigt varmt idag med runt +35. Pust! Ja, det är lätt att bli påverkad i kroppen av hettan. Jag är väldigt försiktig med hur mycket jag är utomhus. Försöker vara ute minimalt. Tror att Stockholm har mer fukt än vad vi har och då känns det ännu varmare.

Steel City Anna said...

Jag har börjat gnälla lite på hettan här med men ingenting mot er. Pendeln är luftkonditionerad nu men satt i en vagn för ett tag sen där den var sönder och stod packad som en sill och höll på att förgås :)

Önskar lite svalka och regn nu både hos er och här.

Gunilla Nardin said...

Oh din stackare!...skogsbrander plus hoga tempraturer. Inte latt att utharda.
Tycker det ar likadant varje sommar numera.Eftersom du arbetar sa maste du ju fa sova...och det ar svart nar inte svalkan kommer pa natten. Antar du har flaktar..sag pa internet hur man kan fasta isklumpar..du vet sadana av plast som man har ifrysen ...och sen fasta dessa pa flakten med hjalp av en strumpbyxa?!! Ja, och det verkar fungera , blir som en liten AC...

Annars sa har vi det ganska sa varmt har ocksa...efter allt regn. 30+ till 35..
Men som tur ar inga brander an sa lange iaf!!
Hoppas du star ut medan detta varar.
Stor Kram
Gunilla

Annika said...

Här skulle man inte kunna leva ett drägligt liv utan AC. Det skulle inte funka. ja, du har ju själv varit i Washington DC sommartid, här är som en ÅNGBASTU. . Fukten förstör även inomhusmiljöer om den får fritt spelrum, så det är tufft för dem som inte har ngn AC även vad gäller den aspekten. Sådana hem drabbas ofta av mögel. Men, sgs alla har AC i hemmen här. Oftast central-AC, alltså att kalluften kommer genom ventiler. I vissa äldre hus finns AC i fönsterna.
Har inga obehag alls av AC,inte det minsta. Däremot har jag problem att vara utan den.
I bilen går det inte att vara utan heller. Omöjligt.
MEN visst får man ta med en kofta ibland, ffa om man ska gå på bio eller restaurang. Kan leva med det :-)
OCH så jag förstår dig som undviker att köra bil mkt då du inte har ngn AC i den. All förståelse i världen för det.

Ja, jag gillar verkligen när man leker med ords betydelse. Tycker ofta de är så bra på det här i US. Som just hookers. Kul att även de som virkar kallas det, som Humlan skriver. HAHA.

AM, stay cool!! Fläktar a och o. OCH sätt gärna is framför dem så blir det lite som instant AC. HOPPAS att tempen på natten gör det hela drägligt.

Stay cool. Kramar från mig!!

Äventyret framtiden said...

Du har verkligen hamnat i hettan nu och om det blir ännu hetare så blir det förmodligen olidligt.
Vi har varmt, 25 grader i skuggan, men det är långt till den värme som ni har på andra sidan Atlanten. Hoppas att det inte blir så stora hemska bränder som det brukar vara.
Här är fortfarande torrt som bara den och mera värme har utlovats minst tio dagar till...
Nå, det är som det är, man får göra det bästa av det.
Ha det bra Anne-Marie!

Anneli said...

Hej och oj det låter svettigt! Verkligen klimatförändringar. Som sommaren på Coronado 2014 då det var så otroligt hett och alla affärer hade sålt slut på portable air conditioning units och fläktar. Jag hade bott på Coronado i början av 90-talet och aldrig kommer jag ihåg att vi upplevt sådan hetta. Här hemma står termometen på 30 grader i skuggan och det är ju vi svenskar så ovana vid och helt utan AC. Kramen och ha det bra! Anneli

Anne-Marie said...

Anna: Pratade precis med en god vän i Dalarna och hon sade att det var riktigt varmt också där. Vi har fuktig hetta just nu vilket är ovanligt. Oftast är det torr värme. Påminner om Hawaii fast varmare. Inte särskilt kul faktiskt. Oj, det måste vara hemskt att vara ombord på ett pendeltåg utan luftkonditionering och fullt med folk.
Ja, regn hos dig kanske är mer troligt än hos oss. :) Hoppas kan vi.

Anne-Marie said...

Gunilla: USAs klimat är inget för “veklingar". ;) Ofta stora kontraster och alla möjliga slags extrema förhållanden. Oftast brukar det svalna på natten men inte nu. Det är fuktigt också vilket gör det ännu jobbigare. Jag har några fläktar men tyvärr inte takfläkt. En takfläkt är oftast väldigt effektiv. Men hyr man kan man oftast inte sätta upp sådana eftersom det kräver en hel del “åverkan" på ett tak.
De verkar säga att denna extreme värme skall pågå ca 1 vecka till. Det blir jobbigt men vad gör man. Ni har också varmt förstår jag. Minns hur varmt det var på Rivieran när jag var där på språkresa 1978. Röken finns här inte nu i alla fall. De har lyckats få branden till 90% containment.
Stor kram!

Anne-Marie said...

Annika: Vet ju hur fuktigt det är där du bor. Tyvärr är det fuktigt hos oss också nu vilket gör hettan rätt odräglig kan jag med säkerhet säga. Den skall pågå ytterligare ca 1 vecka. Får se om jag har överlevt. ;)
Hawaii var likadant med mögel osv. Vi hade en bokhylla i trä som möglade och ett par tofflor jag hade fick jag slänga pga mögel. Papper var inte av samma “konsistens" som jag var van vid. Det böjde sig om man höll det upprätt.
Jag åkte in till Mt Shasta idag tidigt på morgonen för att handla. Går inte att köra när det är så varmt som vi har det nu. Nu på eftermiddagen är det runt +36.
Engelskan är kul just med tanke på olika ord och uttryck och hur man kan “skoja till det" på olika sätt. Minns att Michael sade efter ca 1 år efter det att jag kommit till USA att jag behärskade engelskan som en infödd nästan när jag kunde skoja och leka med orden.
Nattemperaturerna är mycket högre än vad de brukar så ingen riktig lättnad.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Karin: Det får vi verkligen hoppas att det inte blir varmare. Idag är det +36 nu på eftermiddagen och det är en fuktig värme vilket vi oftast inte har.
+25 skulle nästan kräva kofta nu! ;) Vore tacksam om det var så svalt. Ja, vi får se om det blir fler bränder. Inte alls omöjligt eftersom det bara är juli. Pratade med en god vän i Dalarna idag och hon sade att det var väldigt torrt och riktigt varmt.
Ha det gott Karin!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Det är svettigt. Jag har +36 nu på eftermiddagen. Alldeles för hett. Och det är en fuktig värme vilket är ovanligt men jag tror att vi har fått upp en del av luften som finns litet längre söderut som hör till “the Northamerican Monsoon." Den brukar ju pågå vid den här tiden.
Pratade med en god vän idag som bor i Stjärnsund i Dalarna och hon sade också att det är väldigt varmt och riktigt torrt.
Ha det bra och kram!

Gunnel said...

Vi besökte vår son i Dallas en sommar och det gör jag aldrig om mer. Det gick ju inte att andas och att gå ut var helt uteslutet. Den hemska hettan är inget jag gillar alls. Där är det verkligen livsviktigt med fungerande AC. När jag gnäller på värmen här så tänker jag att jag är glad jag inte bor i Dallas och jag förstår att du har det likadant. Kram

Anne-Marie said...

Gunnel: Dallas tror jag kan vara ännu varmare än vad vi har här. Och i Arizona brukar somrarna vara väldigt heta med uppemot +50 till och med. Nej, hetta gör mig slö och jag får svårt att koncentrera mig. Om man bor ännu varmare än vad jag gör måste man nog ha AC. Minns att jag gnällde på värmen i Sverige när det var +30. Det är normal sommartemperatur här i Kalifornien. Kram