Thursday, November 23, 2017

Thanksgiving holiday

Idag har skolan stängt och gatan utanför mitt hus är ovanligt lugn. Thanksgiving har “svept in" över USA och folk förbereder sig för Thanksgivingluncher- och middagar.

Jag hade inga planer och var inte inbjuden till någon eller hade bjudit någon till mig tills igår. Min före detta chef N och jag har träffats några gånger, sedan hon gick i pension förra hösten, och ätit lunch. Jag skickade ett email till henne i förrgår och undrade om hon var intresserad av att äta lunch framöver. Jodå, det var hon, men hon undrade också om jag ville komma över till henne och hennes familj idag på Thanksgiving dinner. Ja tack sade jag! :) Så fram på sena eftermiddagen skall jag dit och äta kalkon med tillbehör. Hon har varit ute på flera resor sedan hon gick i pension och den senaste gick till de baltiska länderna med en avstickare till Moskva. Skall bli spännande att få höra litet mer om den resan.

Nu har vi ledigt fyra dagar och jag kommer att hålla mig hemma till skillnad mot mer än 50 miljoner amerikaner som reser till släkt och vänner. Rekordmånga lär resa i år eftersom ekonomin i USA är bättre än tidigare. Jag har inget alls emot att hålla mig hemma. Och N med familj bor inom gångavstånd så det blir en bra promenad litet senare idag.

När jag började i skolan i Enebyberg hade vi flera vikarier det första året och en av dessa var en litet äldre kvinna som hade kalkoner där hon bodde. Av naturliga skäl kallades hon “kalkonen" av oss barn. ;)
Här har vi vilda kalkoner som ibland springer över vägen som jag kör in till Mt Shasta. Kalkon är något jag äter ofta eftersom jag köper ekologiskt kalkonkött som smörgåspålägg. Jag har slutat att äta griskött och givetvis då skinka. Men jag äter inte så ofta kalkon så som den tillagas till Thanksgiving.

Avslutar med litet Thanksgivingkänsla hos “Friends". :)

14 comments:

Gunnel said...

Jag har firat Thanksgiving en gång hos min son och hans familj. Oj, så mycket god mat det serverades. Jag saknar pecannötspajen nu. Ha en trevlig kväll.

olgakatt said...

I Skåne har vi Ingelsta Kalkon på Österlen och vi har köpt mycket av deras produkter genom åren, både färskt och tillagat kött. Just nu fanns det kampanj på ICA av frysta kalkoner därifrån så vi har ätit kalkon i dag och tänkt på alla våra vänner och familjemedlemmar i USA.
Önskar dig en trevlig Thanksgivinghelg!

Steel City Anna said...

Vad mysigt det låter med middag och himla skönt med gångavstånd också! Kalkon äter jag himla sällan. Kanske ska prova en till jul :) ha det så mysigt!

Anne-Marie said...

Gunnel: Thanksgiving är ju en mycket stor högtid i USA. Kanske större till och med än julen. Ja, vissa har verkligen många olika maträtter. Vi får se vad N med familj serverar. :) Tack!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Minns att min mamma köpte Ingelsta Kalkon i Stockholmsområdet. Jag har nog smakat på den också. Ja, det är många kalkoner som får sätta livet till idag. Tycker att kalkon smakar gott. Mycket godare än skinka. Tack Olgakatt och detsamma!

Anne-Marie said...

Anna: Det som är väldigt trevligt är att jag inte själv behöver laga mat. :) Jag lagar mat till mig själv varenda dag och någon gång är det skönt att sätta sig till dukat bord.
Ja, prova kalkon. Tycker att smaken är väldigt god och det känns “lättare" på något sätt med kalkonkött än andra köttsorter.
Tack!

Anonymous said...

Hej USA har här en väldigt fin tradition. Kalkonen i ugnen är ju höjdpungten. Kanske var det väldigt vanligt att dom nära bodde långt i från varandra. Det år ju väldigt vanligt att familje medlemmar i dag bor långt i från varandra. Kalkon kött är ju finare kött än skinka. Sedan är ju struts kött ännu finare. Men kalkon kött blir ju vanligare i sverige ochså. Du kommer att få det trevligt och att höra om resorna. Det är ju alltid spännande. Ja denna helg reser otroligt många i USA. Hälsningar Stig U

Anne-Marie said...

Stig: Thanksgiving skiljer ju sig från julen genom att den inte innebär gåvor och pynt. Nu finns ju Black Friday (som man också tydligen infört i Sverige med engelskt namn och allt) som är reornas rea. Julen har mer krav tror jag jämfört med Thanksgiving. Många amerikaner börjar julpynta direkt efter Thanksgiving och tar in julgran vilket de flesta svenskar väl inte gör fullt så tidigt.
Det var en trevlig kväll med prat och god mat och N visade många bilder från resan.
Det lustiga var att jag idag (åkte in till Mt Shasta för att handla mat) såg en stor grupp vilda kalkoner som gick över vägen.

Lena i Wales said...

Har aldrig upplevt en Thankgiving, så kul att få reda på lite mer i texten och dina svar.
Hoppas du får en trevlig och lugn helg!

Anonymous said...

Thanksgiving och 4th of July är mina favorithelger.
Ingenting religiöst, inga kort att skriva, inga presenter
att köpa. Det är bara att komma tillsammans och ha trevligt.
Fast detta år - första året i Trump - har helt plötsligt
politik krypit in i T-givingfirandet. Jag blir fly förbannad,
när jag läser, att vissa individer förestlår att T-giving-
måltiden är den perfekta tiden att "educate" släkt och vänner.

Hos mej firades T-giving i går, fredag, med en riktig julmiddag,
skinka och rödkål - även Janssons. Äldsta dotterdottern ville ha
en svensk julmiddag då hennes väninna fr England skulle komma
på besök, så så blev det. Jättetrevligt! - Som omväxling i
dieten gick vi till Pho 75, en vietnamesisk restaurang, där
hela menyn består av Pho (buljong med noodles - kött om man vill)
En enkel plats med med massor av vietnameska kunder. "Cash only". :)

Hoppas du hade en trevlig dag. Ruth i Virginia


Anne-Marie said...

Lena: Thanksgiving verkar mest ha med mat att göra. :) Inga presenter/gåvor vad jag vet och många amerikaner börjar med julpyntet den här helgen redan.
Ikväll är det väldigt blåsigt här. Men annars skönt att ha litet längre ledighet. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Ruth: Skönt med helger som är litet mer kravlösa än julen.
De flesta får ju julstress verkar det som.
Känner inte alls till det du skriver om att politik smugit sig in.
Och då det här inte är en politisk blogg har jag nog inget mer att säga just om det. :)
Låter som om du hade en fin Thanksgivinghelg.
Har nog aldrig ätit julmat den här helgen men åt kalkon med tillbehör hemma hos min fd chef.
Ha det fint!

Annica said...

God mat i trevligt sällskap är inte helt fel. Sämre kan man ha det. ;)
Jag uppskattar också att någon gång få sätta mig vid dukat bord och äta mat som någon annan har lagat. Man kan bli så less på att alltid både laga och äta sin egen mat. En av få "nackdelar" att vara singel. ;)
Ha det gott i Weed! Kram!

Anne-Marie said...

Annica: Eftersom det kom litet som en överraskning att jag blev bortbjuden kändes det litet extra roligt. :)
Att äta hemlagat är trevligt. Att gå ut på restaurang kan jag leva utan. Och jag fick med mig litet mat dessutom så kunde äta även dagen efter.
Ha det fint! Kramar!