Wednesday, August 16, 2017

Hylands Hörna och ABC-boken

Jag är tillräckligt gammal för att minnas Hylands hörna när programmet var som störst. Eftersom svensk TV bara hade en kanal i svartvitt i mitten av 60-talet var det här ett mycket populärt program och folk satt klistrade vid sina TV-apparater.
Det var i det här programmet som Per Oscarsson bjöd på striptease! :) Tydligen blev det folkstorm. Carl-Gustaf Lindstedt fanns med som “Gubben i Lådan" och gjorde lustiga kommentarer under programmet.

Jag blev påmind om Hylands Hörna häromveckan och en bok som kom till på grund av TV-programmet “Hylands Hörnas ABC-bok". Man uppmanade svenska folket att lämna bidrag på vers och den uppmaningen hörsammades. Boken kom ut 1966 och såldes genom Radiohjälpen för leprasjuka barn över hela världen. Man fick in två miljoner kronor (i den tidens pengavärde). Varje lördag, i veckans Hylands hörna, presenterades en vinnare tills alla bokstäver fått sin vers. http://www.minnenasjournal.nu/unika-abc-boken-fangade-60-talet/

Vi hade den här boken hemma i pappas omfattande bibliotek och jag minns att jag läste i den då och då. Varje bokstav fick en liten vers och den ger en kul inblick i hur folk tänkte på 60-talet.
http://www.kaswa.se/HylandsABC/hylandsabc.htm

Här kommer några exempel:

A - ASTRONAUTEN råder sonen stå i bostadskö på månen (Maud Sjöberg, Malmö)

G - GLESBYGD är en trist miljö ensam får man stå i kö (Osvald Peterson, Arild)

M - MASKULINUM är ett kön som har mycket högre lön (Elisabeth Påhlsson, Umeå)

Ä - ÄLGEN ensam satt och log i en sönderskjuten skog (Sign. "Fido")

Värmen och torkan fortsätter i nordligaste Kalifornien. Vi har inte fått en droppe regn sedan mitten av juni. Brunbränt och rökdis är hur det ser ut här just nu.



Bilden lånad från nätet.

16 comments:

Gunnel said...

Den boken hade jag nästan glömt bort. Det fanns många kul tolkningar av bokstäverna. Kram

Steel City Anna said...

Väldigt roliga exempel. 60-talet var en speciell tid verkligen.

Annica said...

Den ABC-boken köpte mina föräldrar och jag "ärvde" den, står fortfarande i min bokhylla efter alla år. Den är väl värd att spara för eftervärlden.
2 miljoner år 1966 motsvarar drygt 18 miljoner idag. Boken var ett fint initiativ och gav ett bra resultat.
Ha det gott, trots värmen.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Jag hade glömt bort boken men blev påmind i en grupp jag är med i hos Facebook för svenskar i USA. Den känns litet “dated" men kul som ett minne av den tiden. :) Kram

Anne-Marie said...

Anna: Den där med att vara man och tjäna mer är nog inte så “rumsrent" numera. :) 60-talet var en bra tid tycker jag. Jag var med om i stort sett hela 60-talet även om jag inte minns så mycket av de första åren.

Anne-Marie said...

Annica: Men så trevligt att se dig här igen. :)
Tyvärr “försvann" boken när min pappa gick bort så jag har inte kvar den. Kul att du har den hemma hos dig. :)
Ja, jag såg pengavärdet och ökningen. Intressant. Vi hade en kassabok med till exempel matinköp och mamma och jag tittade ibland i den och förundrades över hur billigt allt var ett antal år tidigare.
Ha det gott du också! Fortfarande varmt här.
Kram!

Bikerbride said...

Ja Hylands hörna var nåt att titta på. Någonstans 1969 kom ju 2:an till. Mamma joxade med en bordsantenn ovanpå tv och riktade den mot nacka masten som hade bra signal. Ett par timmar varje kväll fanns två kanaler. I svart vit märk väl.

Anne-Marie said...

Bikerbride: Välkommen hit! :)
Ja, tydligen var det 1969 som det blev två kanaler. Jag var 8 år då. :) Såg Månlandningen minns jag. Svartvitt och bara några timmar per kväll var det i början. Tror inte att dagens barn och ungdomar ens skulle kunna klara sig med det utbudet. :)

Anonymous said...

Hej, hylands hörna. Ja det va ett program dom
va nog aldrig elaka i det programmet. Hyland va en
glad och varm person. Gubben i lådan hittade på lite bus. Ungarna bara älskade han. Han kom ur lådan flera gånger under programmet. Ett program rätt i tiden just då.

Hälsningar Stig.

Anne-Marie said...

Stig: Hylands hörna var väldigt stort när det begav sig.
Det var snällt och oskyldigt på något sätt. Inte som de våldsamma program som nu finns.
Gubben i Lådan var litet fånig tycker jag men var nog rolig på den tiden. :)
Det här programmet skulle nog inte funka idag men på 60-talet var det rätt.

Channal said...

Hyland hörna minns jag! Speciellt när en Joker hoppade upp ur en stor låda. Tror Jokern var Sten-Åke Cederhök. ABC-boken kommer jag inte ihåg.

KRAMAR Anna

Anne-Marie said...

Du och jag är ju nästan jämngamla så kan tänka mig att du också minns detta program som var så poppis. Det fanns ju inte så mycket annat så kanske inte så konstigt. ;)
Carl-Gustaf Lindstedt var gubben i lådan och han var ju en härlig komiker.
ABC-boken minns jag eftersom vi hade den hemma i min pappas stora bibliotek.
Kramar!

Annika said...

Den boken har jag läst mkt. Vi hade den hemma., och jag gillade den!!
Classic!!

Anne-Marie said...

Annika: Visst var boken kul. :)
Inte riktigt passande kanske för 2017 men på 60-talet funkade den.

UplayOnline said...

Tror inte att dagens barn och ungdomar ens skulle kunna klara sig med det utbudet. :)


แคมฟรอก

Anne-Marie said...

Roth: Nej, de skulle få nervösa sammanbrott tror jag. ;)