Sunday, June 25, 2017

What's in a name

Värmeböljan har tagit ett fast grepp om nordligaste Kalifornien. Igår var det runt +35 och det kommer säkert att bli minst lika varmt om inte varmare idag. Min hjärna fungerar inte riktigt när det blir så varmt trots att jag bott här länge. Och jag håller mig mest inomhus eftersom det är för varmt att vara utomhus. Jag har några fläktar men tyvärr inga takfläktar och som hyresgäst kan jag ju inte börja bryta upp taket och installera en fläkt. ;) Som jag skrivit tidigare har många som bor här inte luftkonditionering eftersom det oftast brukar bli rätt svalt på nätterna men det svalnade inte som det brukar den gångna natten så det var en varm start på dagen.

Att bo i lilla Weed har sina för- och nackdelar som alla andra platser och något man lär sig efter ett tag är att det finns de som tycker namnet på staden är litet kul. Weed kan ju till exempel betyda ogräs, marijuana och så vidare. Mannen som grundade Weed hette Abner Weed så egentligen är det rätt ointressant med anledningen till varför staden heter som den gör.

Man kan ju leka litet med namnet om man vill och det gör ofta de som till exempel säljer souvenirer. Bland annat finns det en affär som heter The Weed Store. Den ligger vid en av avfarterna från motorvägen I-5 och syns väl innan man kommer in i staden. De säljer T-shirts, muggar, nyckelringar och så vidare med texter som anspelar på ordet Weed. Jag har aldrig köpt något i den affären men passerar den varje gång jag skall ta mig till postkontoret eller mataffären. Och av någon anledning har de en stor kopia av Sheldon från TV-serien “The Big Bang Theory" ståendes utanför affären. Vet inte varför men kanske det passar eftersom vi som bor här säkert är litet nördiga. ;)


The Big Bang Theory är en av mina favoritserier och jag har sett många avsnitt flera gånger. Även min kollega är en Big Bang-nörd och det underlättar att vi båda har samma slags humor eftersom vi delar kontor. Det händer också rätt ofta att situationer inom skolan kan relateras till TV-serien. :)

Sheldon som inte kan köra bil och ber alla andra att köra honom till olika platser. Hans försök att lära sig köra går inte så bra och det hela slutar med att han anser sig vara "too evolved for driving". :)



Leonard - Sheldons room mate som blev kär i Penny när hon flyttade in. Leonard har ett mycket komplicerat förhållande till sin mamma.



Penny - tjejen som jobbar som servitris på "The Cheesecake factory" men som vill bli skådespelerska. Hon och Sheldon blir riktigt goda vänner och hon får ibland sjunga Soft Kitty när han är sjuk. Här är det omvända roller. :)



Howard som bor hemma hos sin mamma, inte är en doktor som alla de andra i gruppen och har sin egen stil. Han bygger bland annat en "robot arm" som ställer till det. :)



Bernadette - tjejen som vinner Howards hjärta och är tuffare än vad han kanske först trott.



Raj som inte kan prata med tjejer om han inte druckit alkohol.



Amy som jobbar hårt för att bli Sheldons flickvän - vilket hon till slut blir men det tar sin tid. :)

10 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,
Oj vilken värme! Jag har också svårt att fungera när det är så varmt ute. Man får springa från AC till AC :-)
Jag har aldrig tittat på The Big Bang Theory men tittade en serie som hettet The Third Rock... eller något liknande i början på 90-talet och den var kul kommer jag ihåg. Haha...ja, jag kan tänka mig att det finns mycket weed i Weed :-)

Kram och ha en fin dag!

Anneli

Steel City Anna said...

Gillar också the big bang theory och är too evolved for driving ;) älskar third rock from the sun också som nämns här ovan!

Gunnel said...

Vilken värmebölja! Kan inte påstå att jag avundas dig. Det är nästan så jag börjar gilla regnet här. Sheldons bild utanför en affär kan väl locka in vilken kund som helst. Jag hade rusat in där. Älskar den serien. Kram

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Ja, det var varmt under helgen. Nu har det blivit litet mera drägligt men som du vet är Kalifornien varmt. Inte sommar året runt där jag bor men under sommaren är det hetta/värme under flera månader.
Jag klarade mig men det blev litet svettigt frampå eftermiddagen/kvällen.
Just det ja, The Third Rock tittade jag också på ibland. Tyckte dock inte om den lika mycket som jag tycker om Big Bang.
Weed is what it is. ;)
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Visst är Big Bang kul. :) Jag trodde nog också att jag var “too evolved for driving" när jag bodde i Sverige men man klarar sig inte utan en bil där jag bor nu (tyvärr). Som jag skrev till Anneli tittade jag på Third Rock ibland men den blev aldrig samma favorit som Big Bang.

Anne-Marie said...

Gunnel: Ja, det var många värmerekord som slogs den gångna helgen. Regn är härligt tycker jag eftersom det ofta inte regnar här under flera månader under sommaren. Det blir litet väl mycket “av det goda" med sol varje dag.
Visst är Big Bang en underbar serie. :) Sheldon kan nog attrahera en del kunder.
Kram

Channal said...

Haha! The Big Bang Theory har jag sett några avsnitt av. Borde se mer. Gillar't! Men min favorit är Seinfeld.
Önskar vi hade lite av er värme. Men snart är vi i Grekland. Då får vi varmt! Älskar't!!

KRAMAR Anna

Anonymous said...

Jag har försökt att bli intresserad av The Big Bang, men måste
säja att the "canned laughter" förstör det för mej. Om det måste
vara skratt för varje rolighet, är det inte roligt längre.
Gillade de korta avsnitt du visade, men att sitta igenom en hel
show - nej, inte för mej.

Ruth i Virginia
-där vi i dag har en perfekt (svensk) sommardag-

Anne-Marie said...

Anna: Big Bang Theory går nog även i Sverige. Här har flera kanaler avsnitt från alla säsonger och det rullar på hela tiden även med äldre avsnitt. Seinfeld är också väldigt roliga - såg ett avsnitt i kväll. :) Och jag gillar även Friends (Vänner).
Ja, vi har värme som vi kan dela med oss av. Inte fullt så intensivt som under helgen men det är varmt varje dag.
Härligt med Grekland! Min mamma och jag besökte Grekland (Kreta och Rhodos) i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Har faktiskt inte varit där sedan dess.
Kramar!

Anne-Marie said...

Ruth: Det är nog “canned laughter" till de flesta TV-sitcoms. Det stör mig inte direkt men smaken är ju olika.
Jag tror att den här typen av sitcoms kan vara litet av en generationsskillnad hur man tycker om serierna eller inte.
Roligt i alla fall att du tyckte om de kortare avsnitten. :)
Vi har varmare än svensk sommar. Nu verkar det “vanliga" mönstret ha infunnit sig, dvs östkusten har litet mer regn och svalare och västra delen hett, hett och torrt. Så var det inte när jag kom 1997 till Mt Shasta. Ofta gick det inte över +30 på den tiden.