Thursday, January 8, 2015

Vem skall lägga pinnen på bandet?

När min mamma och jag pratade i telefon 1-2 ggr/vecka var jag litet mer uppdaterad på Sverige och vad som var på gång. Numera blir det mest nyhetstidningar på nätet som uppdaterar mig. Någon enstaka gång tittar jag på Rapport via SvT Play men det händer inte ofta.

Hos Dagens Nyheter finns "hyfs- och stilexperten" Magdalena Ribbing som ger tips om hur man skall bete sig i olika situationer. För ett tag sedan handlade hennes tips om hur man bör bete sig i affären. Självklara saker egentligen men nog ser man exempel på motsatsen både där jag bor och när jag besökt Stockholm.
http://www.dn.se/webb-tv/program/ribbings-etikettskola/vem-ska-lagga-kundpinnen-pa-bandet/

Något hon tog upp alldeles i slutet var att man bör inse att man inte är ensam i butiken. Ibland undrar jag om folk verkligen gör det eftersom de står med sina enorma kundvagnar mitt i gången och totalt blockerar för alla andra. Och då har vi ofta mycket bredare gånger i våra mataffärer än de gångar jag sett i svenska mataffärer. Jag brukar säga med hög röst "excuse me" och titta intensivt på dem. :) Självklart flyttar de på sig men egentligen borde man inte behöva säga till. Jag ställer mig alltid åt sidan så att andra kan komma förbi.

Ett par andra saker som togs upp var kundpinnen och hur man placerar varorna och deras streckkoder. Här råder skillnader mellan affärerna där jag bor och de svenska affärerna.
Hos oss händer det att folk lägger kundpinnen på bandet efter det att de lagt upp sista varan men lika ofta händer det att de inte gör det. Jag skall erkänna att jag också glömmer bort ibland. Men ingen tycks bli upprörd och sur här om kundpinnen inte ligger på plats när man kommer fram till bandet. Hur fungerar det egentligen i Sverige? Gör alla sin "plikt"?

Det där med streckkoder vet jag att man i Sverige ofta tycks följa med stor "lydighet" ;) och man placerar alla varor prydligt och i en viss riktning (och ja, jag vet varför) men här hos mig har jag aldrig - och jag kan nog säga aldrig med nästan 100% säkerhet - sett någon som lägger varorna som man "skall". Jag gör det inte och ingen annan heller. Kanske det beror på fackföreningarna och deras nästan minimala inflytande i USA. Inte vet jag.

Vi har en annan kultur i USA eftersom man inte gör i stort sett någonting vid kassan - ja, man lägger upp varorna - men sedan tar kassörskan och "packaren" hand om resten. Och ibland kör de till och med ut varukorgen till bilen. Det kallar jag "customer service". :)

Magdalena Ribbing tog upp att man skall visa hänsyn i affären och inte stå och prata i mobilen om andra väntar. Det håller jag helt med om. Man bör alltså inte bete sig som den gamla härliga klassikern med Hasse & Tage och Gösta Ekman "Aftonbladet eller Expressen". ;)

21 comments:

olgakatt said...

De flesta lägger pinnen efter sina varor men om någon inte gör det är det ingen som blir upprörd utan lägger den då själv.
Jag försöker lägga grejorna så att kassörskan ska slippa lyfta och vrida. De har en enorm belastning på axlar och armar ändå. Det är enkel mänsklig hänsyn, anser jag.

Annica said...

Denna gång kan jag bara hålla med det Olgakatt skrivit här ovan. Precis så upplever jag det - och gör. :)
Kram från ett blåsigt och snöigt norr!

Anonymous said...

Först en vänlig upplysning: hon heter Magdalena Ribbing, inte Margareta. Det där med kundpinnen är löjligt känsliga grejer :-). Jag själv blir jätteirriterad om människan framför mig inte lägger pinnen efter sin sista vara. Då brukar jag ta den själv och dänga den hårt i huvudet på framförvarande...neeeeej, skojar bara, på varubandet. Dagens i-landsproblem var det. I Sverige har det blivit allt vanligare med att man scannar sina varor själv. Betalningen sköter man också själv via kortläsare eller kontantautomat. Det är mycket praktiskt. Risken är väl bara att snabbköpskassörskorna kommer att förlora sina arbeten. /Susanne

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag har inte handlat på så lång tid i Sverige att jag inte ens minns hur det där med pinnen hanteras. :)
Jag lägger aldrig varor i berg som vissa personer gör, utan en och en, men just streckkoderna är jag dålig på. Och då ingen annan gör det har jag blivit slapp med detta.
Här står alltid kassörskorna upp så jag vet inte om det gör det litet lättare att vända på varorna.

Anne-Marie said...

Annica: Jag gjorde nog samma som du och Olgakatt gör men efter 18 år i USA (i vår är det 18 år, skrämmande så fort tiden går) har jag blivit amerikaniserad. Man kanske lägger varorna annorlunda på andra håll här i USA. Vi får se om andra från USA kommenterar hur det görs där de bor.
Kram från ett, återigen, torrt Weed!

Anne-Marie said...

Susanne: Tack för ditt vaksamma öga! Har genast ändrat namnet. Förstår inte hur det blev Margareta.
Ibland verkar man i Sverige vara så noga med sådana här saker att jag tänkte det var bäst att höra mig för. :) Här i USA är folk inte alls lika "tränade" i sådana här saker utan man gör litet hipp som happ.
Kanske en del av charmen med USA.
Hos oss i glesbygden är det fortfarande kassörskor som gäller förutom i en affär i staden Yreka som ligger en bit norr om Weed. Där har de självscanning i vissa kassor. Här finns det så mycket extrafolk i affärerna (kassörskor, "packare" och andra som har litet "högre" positioner) att det nog inte ännu finns risk att folk skall bli utan jobb. Kan tänka mig att Sverige är litet annorlunda.

Charlie sa ... said...

Oj, har inte tänkt på det där med pinnen :) Tycker många sköter sig fint och bjussar på köplats, tar undan, lägger fram och allt vad det nu kan handla om.
Men intressant när man fokuserar extra på det, ska göra det nu!

KRAM

Mimmi said...

Står någon bakom mig i kön lägger jag alltid dit pinnen, och många gånger gör de som är innan mig detsamma. Det är ingen som reagerar på något som helst sätt om man inte gör det, och varför i all världen skulle man bli sur över en SÅ banal sak??

Varorna lägger på bandet lite hipp som happ, men absolut inte i högar. Tyngre saker tänker jag ofta på att lägga så att de inte behöver vändas och vridas på.

Nu kör jag dock för det mesta med Self Scanning, så då scannar jag ju själv varorna ur vagnen, och packar själv. Det är inte ofta jag går till en kassörska.

Svenskar verkar så otroligt petiga med dessa oskrivna lagar, som just det där med pinnen, vad de egentligen behöver göra att att dra ur pinnen ur häcken istället, och slappna av lite, och lägga energi på nåt viktigare. ;)

Anne-Marie said...

Lotta: De allra flesta är väldigt bra även här på att göra det du beskriver. Men ibland känns det som om man får "ruska om folk" litet om de står mitt i vägen. :)
Det en del gör där jag handlar är att de kan låta mig gå före om jag bara har 2-3 saker i korgen och de har kanske en hel kundvagn. Det uppskattar jag verkligen.
Tror att det där med varupinnen är en viktigare sak i Sverige faktiskt än vad det är i USA.
Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag har aldrig sett någon bli sur här. I Sverige verkar det litet annorlunda om man får tro olika forum - jag kollade en del innan jag skrev inlägget och folk tycks ha en hel del känslor kring detta.
Du bor i en större stad där det finns mer självscanning. Jag bor i glesbygden och vi är litet "efter". ;)
Aldrig att jag lägger i högar men jag gör inte någon större ansträngning att hitta streckkoderna. Jag gjorde det några gånger och kassörskan var så snabb att jag inte hann med.
Ha ha - du är för rolig Mimmi. :) Det finns en hel del oskrivna "lagar" i Sverige som jag tror många i USA inte alls förstår. Läste på något forum om någon, som bodde i USA, som skrev att svenskar var "vältränade" ifråga om att lägga pinnar och streckkoder korrekt.

Anonymous said...

I UK är det ingen, vad jag vet, som lägger streckkoden så det är enkelt för kassörskan.

Fullblodsekologen said...

En del butiker i Spanien har bytt pinnen ut mot en A4-stor skiva som står rakt upp och på vilken det inte helt sällan står lite reklam på produkter som säljs till extrapris och som finns i kassan.
Här är det nog så gott som ingen som lägger varor med streckkoden uppåt, det finns överhuvudtaget ingen info om detta. Synd för som någon häruppe redan skrivit blir det stor belastning för de kassörskor som får stå och vända och vrida flera timmar varje dag. Kram/Annelie

Gunilla Nardin said...

I Frankrike har vi oxa skivor med lite reklam pa ist for pinnar. Nog for att jag lagger upp mina varor pa bandet sa prydligt det gar,men streckkodernas riktning hinner jag aldrig kolla ,da kassorskorna ar valdigt snabba (for det mesta iaf.)Tjofs! och alla varor ar skannade!
Har dock markt att folk gar ur vagen och ursaktar sig mycket oftare har an i Sverige. Dar ar det sallan man far en ursakt om man stoter ihop i gangarna.Undrar
om det beror pa stress eller oartighet. Det ar sa mycket trevligare med ett litet "forlat".
kostar inte mycket heller.

Ja, detta var annu en gang ett annorlunda och intressant inlagg,(vet inte hur du finner pa allt!)
Nagot man inte tanker sa mycket pa, da man handlar i stort sett varenda dag.

Ha en riktigt go weekend Anne-Marie
Stor Kram!
Gunilla N

Annika said...

Hej!
Tillbaka hos dig igen!! Roligt!!!
Tycker folk hyfs i matbutikerna här är bra. Det där med pinnen tycker nog oftast den som står framför en lägger på bandet. Men jag har nog inte tänkt så mkt på det.
DET jag har däremot har tänkt på är hur artig man är medan man köar. Öppnas en ny kassa är det bara så självklart att den som står näst först i tur att betala går till den nyöppnade kassan. Det finns ingen som slänger sig dit, utan det sker verkligen med artighet. Den som står på tur går dit först. Här står alla kassörskor upp i kassan, inte en stol så långt ögat når.
Men hyfs i mataffären är det, inget snack om den saken!
God fortsättning och stora kramar från mig!!!

Annika said...

Folks hyfs ska det stå, haha!! Slarvfel av MIG!
Inte ngn fet särskrivning som folk hyfs. HAHA!! Well, you know. VI har ju talat om detta med särskrivningar en hel del ;-)

Anonymous said...

Människor! Det finns oskrivna regler överallt. Jag reser rätt ofta till New York och där märks minsann också en hel del oskrivna regler över petitesser som new yorkarna stånkar, fräser och himlar med ögonen över om någon stackare gör "fel". Tror inte att det endast är en svensk företeelse. Systrar och bröder all over the World, låtom oss förenas i knorrandet över brutna oskrivna regler! :-)/Susanne

Anne-Marie said...

Lena: Jag undrar om det är en svensk "företeelse" att vända varorna. Har inte handlat tillräckligt i andra länder för att kunna säga säkert.

Anne-Marie said...

Annelie: Har aldrig sett någon liknande A4-skiva där jag bor. Kanske ett spanskt "fenomen"?
Jag misstänkte att man även i andra länder i Europa inte är lika "ordentliga" som många tycks vara i Sverige med streckkoderna.
Eftersom kassörskor i USA inte vet något annat än att vända på kundernas varor antar jag att de bara gör som de alltid gjort.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Intressant att ni också har "skivor". Jag har inte handlat i andra europeiska länder på evigheter så vet inte hur det är i olika länder.
Nej, jag hinner inte med att vända varorna. Ofta sätts bandet igång och matar fram varorna så jag knappt hinner med att lägga varorna på bandet.
Jag tror att artigheten som vi har i USA och som du beskriver finns på de flesta platser. I Sverige verkar man inte ha detta i kulturen vilket för mig är obegripligt.
Roligt att du tycker om mina inlägg. :) Och att du kommenterar. När jag ser något som fångar mitt intresse lägger jag in det som ett möjligt inlägg och sedan finner jag ofta egna tankar och erfarenheter kring ämnet.
Ha en härlig helg! Stor kram!

Anne-Marie said...

Hej Annika! Så roligt att du är tillbaka i bloggvärlden efter din paus. :)
Jag har börjat observera "pinnläggandet" ;) litet mer innan jag skrev inlägget och det varierar väldigt hos mig vad folk gör.
Det du beskriver om artighet om en ny kassa öppnas är också något som gäller hos mig. Folk är väldigt snälla och artiga. Och om jag kommer med två varor och personen framför mig har 25 och de inte börjat lägga upp på bandet låter de mig ofta gå före. Det undrar jag om det skulle hända i Sverige. Och just artigheten saknar jag i Stockholm - är ju mest där. Folk är mycket artigare i USA - det bara är så.
Folk hyfs skulle troligen platsa på Facebooksidan. ;) Jag kollar den i stort sett varje dag och tar mig för pannan och undrar vart det svenska språket är på väg. Man blir mörkrädd.
God fortsättning och stor helgkram!

Anne-Marie said...

Susanne: Visst finns oskrivna regler överallt men det jag tyckt mig märka där jag bor i alla fall är att folk är mer "laid back" och bryr sig inte så mycket om andra gör på litet annat sätt. Just variationsrikedomen är mycket större i USA. Det går inte att komma ifrån. En trend slår inte igenom så totalt här som den ofta göra i Sverige. Tänk på fredagsmyset. :) Otänkbart att större delen av USAs befolkning skulle ta till sig en sådan sak.
Jamenvisst, vi kan knorra ibland. ;)