Sunday, January 11, 2015

Utvandring från Kalifornien

Kalifornien är en av de dyraste staterna att bo i här i USA. I stort sett allt kostar mer här jämfört med i andra stater - mat, bensin, hyror och huspriser.

Just kostnaderna för hyror och huspriser är påtagliga. Till och med lilla Weed tycker jag har höga huspriser för att vara i ett glesbygdsområde. Huspriser i de större städerna är rent astronomiska. Även hyror ligger mycket högt i till exempel San Francisco och Los Angeles.
http://la.curbed.com/archives/2015/01/expensive_housing_driving_all_the_poor_people_out_of_california.php

Det lilla huset jag tidigare hyrde (det jag flyttade från som husägarna inte kunde behålla på grund av oförmåga att betala huslånet) var ute till försäljning till att börja med för $73,000. Med dagens dollarkurs är det nästan 600,000 svenska kronor. Det var verkligen inte något stort hus och det hade ingen stor tomt. Jag såg för ett tag sedan att det till slut hade sålts för ca 400,000 svenska kronor vilket var ovanligt billigt. Tror att branden i Weed hade med detta att göra och att husmarknaden här har förändrats sedan branden.

Hyran jag har nu för bostaden jag hyr tycker jag ligger högt med tanke på standarden på bostaden och att den ligger i en liten stad. Min hyra ligger närmare 7,000 svenska kronor/månad. Självklart beror allt på hur dyr dollarn är i jämförelse med den svenska kronan. När dollarn var billigare var min hyra i svenska kronor "bara" runt 5,500/månad.
Efter en snabb titt hos Craigslist ser jag att även små bostäder kostar mycket i de större städerna. En bostad med ett rum och kök kostar ca 16,000 svenska kronor/månad i "the Bay Area" (litet söder om San Francisco).

Just de höga bokostnaderna gör det knepigt för människor att klara sig och därför flyttar många ut från Kalifornien. Det är de som tjänar litet mindre som flyttar i första hand och den stat som tagit emot många tidigare Kalifornienbor är Texas. Under 2013 lär litet drygt 66,000 människor ha lämnat Kalifornien för Texas.
Bor man kvar i Kalifornien och inte har någon hög lön gör man nog klokt i att bo på en mindre ort eller ha rumskamrater, pendla långt eller helt enkelt leva mycket knapert.


Bilden lånad från nätet - källa US Census Bureau.

Texas (the Lone Star state) har en helt annan prisnivå på hyror och huspriser. Hos Craigslist kan man se att i staden San Antonio finns det många bostäder som kan hyras till ungefär samma kostnad som vi har här i mina trakter. Och då är San Antonio en stor stad med ca 1,4 miljoner människor. Weed har ca 3000. :)
Huspriser i Texas har en genomsnittsnivå som ligger ca 200,000-250,000 dollar lägre än i Kalifornien. Det är stor skillnad för en husköpare.
Och annat är också billigare i Texas - bensin, mat och andra varor.

Ibland får jag email från svenskar som undrar vad till exempel mat och hyror kostar i USA. Märk att frågan specificerar USA. Det går inte att svara på en sådan fråga eftersom allt skiljer sig mellan städer, delar av en stat och olika stater. Tänk bara på hyrorna i Weed och San Francisco som jag nämnde. USA är en hel kontinent med stora skillnader.

Jag har aldrig besökt Texas och kan egentligen ingenting om den staten, trots att jag bor i USA. Texas är näst efter Kalifornien i befolkning. 26 miljoner har Texas som sin hemvist. Och Texas är den näst största staten i USA. Bara Alaska är större. En stor stat med många människor och där det är varmt stor del av året.


Bilden lånad från nätet.

28 comments:

Anonymous said...

Hej, det va dyr hyra. I svergie
ingår ju värmen i dom flesta fall. Med huspriser som är billiga
på vissa orter. Hus som är, mycket
påkostade säljs väldigt billigt. Och
i bra renoverade. Så det inte är,
stora kostnader att bo. Bor man på
rätt ställe i hus, bor man billigt. Flyttvågen gör ju att,
dom som bor kvar blir det ännu
dyrare för. Stig.

Desiree said...

Det är inte speciellt billigt i Sverige heller. Stockholm är ju naturligtvis lite extra dyrt. Men vår enkla lilla tvåa på 75 kvadratmeter har vi tagit 9000 kr i hyra per månad. Då gör vi ingen förtjänst på hyran alls utan det täcker endast hyra och räntan på lånen. Mina föräldrar lilla villa i förorten som byggdes på 70-talet och är i ganska stort behov av innre renovering skulle ganska lätt säljas för ca 3 millioner svenska kronor.
Huset i AL som vi köpte 2006 köpte vi för 370,000 dollar och AL räknas defintitvt som en billig stad att bo i. Det var i för sig ett relativt stort hus i ett bra medelklassområde. Men jag minns att huset i Alabama kostade mindre än den 3:a vi hade i Solna innan vi flyttade till USA.
USA är stort och det går absolut inte att generalisera. Hus och levandskostnader beror väldigt mycket på vart man bor.
Kramar!

Anne-Marie said...

Stig: Om du menar hyran i San Francisco så är den hög. Och det var en av de billigare hyrorna. I USA ingår oftast inte värmen.
Om du avser Sverige med det du skriver så finns det säkert en del sådana hus ute i landet - inte i Stockholm dock.
Det är inte lätt att hitta rätt boende till rätt pris.

Anne-Marie said...

Desiree: Priserna i Stockholm har ju rakat i höjden något helt otroligt. De verkar egentligen inte stå i proportion längre till hur bostäder är och ser ut. Jag fattar egentligen inte hur någon har råd att köpa bostad i Stockholmsområdet.
Det låter rätt mycket för det huset ni köpte i AL, men mycket beror nog på var huset ligger. Och jag har ju sett bilder på hur stort det var. Ett liknande hus i Kalifornien skulle troligen gå på det dubbla.
Jag tror det kan vara svårt när man bor i Sverige att inse hur mycket varje stat skiljer sig från de andra och att det även finns stora skillnader inom samma stat. Man får tänka på USA litet som Europa även om USA är samma land.
Kramar!

Gunnel said...

Jag känner igen mycket av det du skriver. Min son bodde ett par år i San Diego, men bor nu i Dallas. De har köpt ett hus som bara kostade en tredjedel av villorna här i närheten, trots att det är mer än dubbelt så stort. Då ska vi tänka på att Åstorp är ett litet samhälle i jämförelse med Dallas. Huspriserna i en storstad här är skyhöga. Vi märker när vi åker över att vi kan ha råd att handla en hel del oberoende av dollarns kurs, så det bevisar att det är billigt. Ha det bra.

Andra året i Hjo said...

I Sthlm och Gbg är bostadsrätterna hur dyra son helst nu. På topp kanske. Även i lilla Hjo är det lite hett. Hade en kompis här som tittade på en lägenhet, 2 r o k. utgångspris 145.000, nu uppe i 260.000!

Annika said...

Här skulle du aldrig hitta ett hus för 73,000. Det finns inte. De priset är för mig chockerande lågt.
Husen i Northern Virginia är så otroligt dyra att du nog skulle svimma. Mitt eget dragiga, gamla lilla radhus ligger på runt halva miljonen dollar.
Och ett vanligt colonial där jag bor går på runt 7-800,000 dollar. Större mcmansions etc långt över en miljon dollar. Så ja, det är verkligen stor skillnad på var man bor. Och de riktigt stora husen i de riktigt posha områdena ska vi inte ens tala om...pust.
Tror att priserna i allmänhet ligger så runt Washington, NYC, Boston etc. Skitdyrt, helt enkelt.
OCH allt är dyrt här. Alla kostnader.
Men kommer man ut en bit på landet går priserna ner. Överhettat i förorterna runt de stora städerna på östkusten.
Tror inte jag skulle palla att bo i Texas. Skulle inte greja klimatet. Kanske skulle jag inte greja mentaliteten heller..?
Nej, som du säger, man kan inte ens jämföra hyror i samma stat, eller huspriser. Än mindre över hela USA!!!
Det är SÅ olika. Vet du, jag har bara en känsla av att North Carolina är en stat för dig. Tror du skulle gilla den staten.
Kramar!!!!

Anonymous said...

Håller med Annika. Skulle inte vilja bo i Texas, aldrig, av flera orsaker. När vi var nygifta l953, köpte vi ett hus i Mtn View, Calif (San Fr. förort) för
13,500 dollars (vår årliga inkomst var 4,800!), 10 år senare sålde vi det för 21,500 och köpte ett mycket större hus i Palo Alto för 35,500. Sålde det l973 för 65,500. I dagens marknad skulle det kunna säljas för ca 2 miljoner dollars. Inte för att det vär värt så mycket, men det ligger i Silicon Valley, där priserna är hutlösa.

På tal om San Antonio. Hade alltid velat resa dit och se the Alamo och det mycket omtalade River Walk. Blev äntligen av förra året. Tillbringade fyra dagar där sight-seeing. Njöt av folklivet längs "the River". Det var bara jag, så kunde göra vad jag ville,
NÄR jag ville.

Ruth i California

L said...

Bostonområdet är också extremt dyrt. Det hus (eller duplex) vi hyrde i förstaden Newton kostade $5,000 per månad. Tack och lov behövde vi inte betala det själva.

Katta said...

Att bo är nog dyrt lite varstans. Tex så är internet uppkopplingen dyrare i Malaysia än både SVerige och USA, vilket jag givetvis reagerade på, Min svåger bor i downtown i SF och jag vet att de betalar väldigt mycket. Å andra sidan behöver de numera endast en bil. Det känns dock som jag denna gång fått ett bra boende med hög livskvaliet.

Anne-Marie said...

Gunnel: Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev inlägget och att du har din son i Texas.
Huspriser är mycket lägre i den staten. Och Kaliforniens huspriser är ofta mycket höga.
Nu har dollarn stigit gentemot kronan så det är litet dyrare att komma till USA. Men åker man till Texas kanske det inte märks så mycket.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Hans: Storstäderna har helt otroliga priser nu. Jag fattar inte att folk kan köpa bostäder överhuvud taget.
Priset i Hjo du nämner är lägre än vad jag betalade för min etta i Sollentuna utanför Stockholm 1991. :)

Anne-Marie said...

Annika: De allra flesta hus i mina trakter ligger högre än $73,000. De flesta ligger runt $100,000-300,000.
Du bor i en av USAs rikaste områden. Weed hör till ett av Kaliforniens fattigaste områden. Vi talar om äpplen och päron här. :)
Det går överhuvud taget inte att jämföra ett glesbygdsområde (Weed) med en tätort som Reston. Och som du skriver har nog de allra flesta storstäder höga priser.
Jag tittade på skoj på huspriser i North Carolina och där var det relativt dyrt också. Säkert inte alls så dyrt som där du bor men ändå dyrare än vad jag trodde.
Det märkliga är, tycker jag, att man i Sverige kan hitta rejäla hus - kanske litet äldre men fortfarande helt okej - till en bråkdel av vad man kan hitta här i USA. Till och med jämfört med Weed. Det tycker jag är underligt.
Jag kan faktiskt ingenting om Texas men det skiljer sig säkert mycket från norra Kalifornien. Många i USA flyttar ju dit jobben finns, oavsett egentligen vart de flyttar. North Dakota har ju blivit poppis pga olje"boomen".
Kramar!!

Anne-Marie said...

Ruth: Du skrev inte varför du inte skulle vilja bo i Texas. Vore intressant att höra.
Silicon Valley är en hutlöst dyr del av Kalifornien.
Ja, prisutvecklingen på hus i den här staten är rätt otrolig. Husen är givetvs inte värda en bråkdel av vad de säljs för.
Det låter som om du hade en fin resa till San Antonio. Att kunna göra precis som man vill är inte dumt. :)
Jag fick titta två gånger på din signatur eftersom du alltid skriver "Ruth i Virginia". Har du fått en plötslig längtan till Kalifornien? :)

Anne-Marie said...

Lisa: Det finns självklart riktigt dyra delar av USA. $5000/månad låter ju inte vettigt. Det är ju 40,000 svenska kronor/månad. Yikes!

Anne-Marie said...

Katta: Det finns dyra platser på olika håll i världen. Kalifornien verkar dock vara en stat som ligger väldigt högt på prisskalan.
Där du bor nu verkar vara väldigt fint och avkopplande.

My kids' Mom said...

Hej,
Folk är ju väldigt transient här och flyttar dit de behöver för jobb och skolor och verkar inte vara lika angelägna om att bo där släkten och rötterna finns som hemma i Dalarna till exempel där många inte ens kan tänka sig att flytta til staden 10 mil bort för att få jobb.

Ja, Kalifornien är superdyrt. Jag betalar ca. 24 000 SEK i månaden för min lilla stuga på 80 kvadrat och inget ingår. El, gas, vatten och sop hämtning tillkommer.

Priset har absolut inget med huset att göra utan jag betalar för location.

Men jag kan gå överallt och havet ligger runt knuten.

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Folk flyttar mycket mer och längre bort här i USA än vad man gör i Sverige. Det är märkligt egentligen att svenskar tycks vara mer ovilliga att flytta på sig.
Herregud vilken hyra du har! Coronado måste vara en "het" plats att bo på. Litet skillnad från lilla Weed. ;)
Och om jag hyrde den sortens lägenhet jag nu har på en liknande liten ort i en annan, billigare stat skulle jag nog inte alls betala så mycket.
Japp, du har det vackert hos dig. Det har vi också fast vattnet saknar jag.
Kram!

Channal said...

Hej Anne-Marie!

Det är dyrt med boendet! Här i Sverige är det sjukt dyrt att bo i en ny bostadsrätt! Att köpa hus kan variera. Jag köpte/byggde mitt hus 1989. Tänk i början av 90-talet när räntan låg på 20%. GALET!! Minns att jag ropade: Lås huslånet. Räntan är bara 13%!! Idag är räntan på 1,7%. Blir lite skillnad på boendekostnaden.

KRAM Anna

Annica said...

Mycket intressant att läsa ditt inlägg och alla kommentarer. Alla måste vi ju bo någonstans så ämnet engagerar.
På de flesta platser i Sverige råder bostadsbrist och det gör ju att bostadspriserna rusar i höjden. Bara ett par hundra meter från mitt hem såldes nyligen en enrummare på 34 kvm för 970 000 SEK. Hyran var låg, 1600/mån, men ändå häpnar man. Villa- och bostadsrättspriserna här börjar bli helt galna. En trerummare med sjöutsikt i centrala stan såldes i höstas för 3,5 miljoner.
Jag köpte min fyrarummare 1986, betalade 110 000. För ett par månader sedan såldes en trerummare i min förening för 1 550 000 SEK. Men vi har billiga hyror och det gör lägenheterna eftertraktade.
I nybyggda hus är både insats och hyror skyhöga. Man undrar faktiskt hur det här ska sluta.
Ha det gott! Kram!

Anne-Marie said...

Hej Anna,
Det är dyrt att bo. Till och med mindre hus kostar mycket.
Jag har aldrig bott i en nybyggd bostadsrätt i Sverige men kan tänka mig att det är dyrt.
Jodå, jag hade ett lån med en rätt hög ränta när jag köpte min bostadsrätt i Sollentuna. Numera finns ju knappt någon ränta ens för sparkonton. Alla räntor tycks ha gått ner till nästan obefintliga nivåer.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annica: Roligt att du tyckte inlägg och kommentarer var intressanta. Helt rätt - alla måste vi bo någonstans.
Jag vet att du tidigare skrivit om att det är dyrt där du bor. Intressant eftersom det väl egentligen inte är en ort som drar som till exempel Stockholm gör. Eller har jag fel? Finns det många arbeten där?
Om man betalar 3,5 miljoner måste man ha stora lån. Jag utgår från att de allra flesta inte har så stora besparingar på banken. Helt otroligt att det säljs så dyra lägenheter också i norra Sverige.
Jag köpte min etta i Sollentuna 1991 för 290,000 kronor. De lägenhetern säljs nu för uppemot miljonen troligen.
Det intressanta med Sverige är att man betalar hyra om man köper sin lägenhet. Vi har nog inte något exakt motsvarighet i USA till bostadsrätter men om man köper en condo betalar man ingen hyra. Man kan få betala någon avgift till området där den ligger men inte hyra i svensk bemärkesle.
Ha det gott! Kram!

Annica said...

Norrbotten är en av Sveriges hetaste och framgångsrikaste regioner. Här finns mycket av det mesta. "Huvudstaden" Luleå har nästan 76 000 invånare, stora arbetsgivare är bl.a. SSAB (järnverket), kommunen och LTU (Luleå Tekniska Universitet). Just LTU och dess "allierade" drar hit många människor.
Facebook har byggt serverhallar här, faktiskt de största utanför USA. Det sjuder av entreprenörskap och framåtanda i den norra delen av Sverige. Och så har vi norrbottningar nära till fantastisk natur med både hav och fjäll.
http://www.lulea.se/naringsliv.html

Anne-Marie said...

Annica: Intressant att Norrbotten är "hett". Du ser att jag varit borta länge från Sverige. :)
Det hade jag ingen aning om att jätten Facebook hade byggt serverhallar i det området. Och varför vill "alla" flytta till Stockholm? Det fattar jag inte.
Får kolla länken när jag har litet mer tid och ork - tack för den!

Unknown said...

Tennessee sounds good to me,like the old tourism commercials used to say. TN has among the lowest cost of living in the U.S. Great climate and nice people. I live in Knoxville, in east TN close to the mountains. No income tax and here you can still find a nice home for less than 100K. I think you should take a look at TN for your future. Man sounds like I'm working for the tourist folks. Lol.

Anne-Marie said...

Unknown - are you maybe Tennswede? Some states are definitely cheaper than others. I don't really know anything about Tennessee but I guess it belongs to the South? Nice with no income tax.
Tennessee is one of those states you don't hear much about for some reason.
Is it green and lush there? That's something I really miss here in California as it is so dry compared to e.g. Sweden.

tennswede said...

yes, it's Tennswede. I had my log in screwed up. Yes it's very green and lush here and I'm just an hour from Great Smoky Mountains National Park. The most visited national park in the nation.It's very diverse there with a temperate rain forest environment. You would love it here I'm sure and yes it's definitely the south.

Anne-Marie said...

Tennswede: That sounds nice with all the lushness that you have. Have never been to the Great Smoky Mountains. Well, thanks for promoting your part of the US - even if you are not part of the tourist board. ;)