Tuesday, January 13, 2015

Short and sweet

Vårterminen fick en rivstart och efter två dagar som gått i 110 km i timmen är energin litet låg. Därför blir det short and sweet idag. :)

Skolledningen beslutade att färre kurser - än vad någon trott - skulle strykas från schemat. Men i stället har man gjort många förändringar var kurser hålls och senarelagt flera kurser. Eftersom alla beslut fattades i fredags och vårterminen startade i måndags fanns i stort sett ingen tid att förbereda för alla dessa ändringar.
Jag hoppas att det lugnar ner sig litet snart. Alla säger samma sak - det har varit full fart och mer eller mindre kaotiskt.

En av bibliotekets medarbetare gick i pension idag och vi bjöds på tårta. Choklad och vanilj. Mmm. :) Jag unnade mig en bit av varje smak.

Efter jobbet tog jag en promenad kring kvarteret och efter ett par dagar med moln och en helt otrolig dimma på morgnarna lyste solen på eftermiddagen.

Berget lyste vitt i eftermiddagssolen och nog syntes det att det inte snöat på några veckor där uppe. Till och med Mt Shasta Ski Park har fått stänga tills vidare. De var igång under kanske en månad men hoppas att öppna igen.


Att lyssna på avslappnande musik tycker jag är perfekt när dagen varit intensiv. Den här "kanalen" hos YouTube, LoungeV Studio, har flera vackra och njutbara videor som jag gärna lyssnar på.



Nu är det dags för mig att lägga mig och ni i Sverige har vaknat till en ny dag. :)

20 comments:

Fullblodsekologen said...

Det låter ju lite spanskt det där med sena beslut.:) Vacker bild på "ditt" berg! Kram/Annelie

Anonymous said...

Vilken vacker bergsbild!
När jag jobbade som lärare i Sverige kändes det ibland lika kaotiskt, men det brukade lugna ner sej efter ett tag. Hoppas det gör likadant hos dej!

Annika said...

Ditt berg!
Magiskt.
Jag skulle SÅ gärna vilja se det berget en dag.
Hoppas det blir mindre kaos på skolan.
Kramar!!

Anonymous said...

Det låter som du behöver en Plopp. När jag var liten stod det "Svårt att sätta stopp när man börjat äta Plopp" på omslagspapperet. Det gör det inte längre; däremot har Plopp kommit i en ny smak: Päronkaktus! Jag ska testa om en stund. Nej, Anne-Marie, ditt gamla Sverige är inte sig likt. Ta det lugnt. Förändringar brukar ju veckla ut sig i slutändan. /Susanne

Anne-Marie said...

Annelie: Den här terminen var det ovanligt sena beslut. Man ville vänta så länge som det gick för att se om fler elever skulle registrera sig för olika kurser.
Jag tror att jag köper berget så att det kan bli mitt. ;)
Kram!!

Anne-Marie said...

Lena: Tack! Berget är ett tacksamt fotomotiv. :)
Det brukar lugna ner sig men i år har det varit ovanligt stökigt de första dagarna.

Anne-Marie said...

Annika: Berget är imponerande "in person" så att säga. :) Det liksom tar över hela landskapet. Och det "skall" ha snö under vintern. Annars är det inte "white mountain" som det ju också kallas.
Hoppas att du får se det en dag på plats.
Det är fortfarande stökigt men förhoppningsvis blir det bättre och lugnare.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Susanne: Vet inte om jag riktigt förstår kopplingen mellan Plopp och stöket på jobbet. Kanske jag är så slutkörd att jag fattar trögt. ;)
Plopp låter dock bekant. Päronkaktus!?! Vad är det för smak? :)
Jag är som en levande "time capsule" - säger man tidskapsel på svenska? - eftersom jag har med mig det Sverige som fanns för 17 år sedan.

Katta said...

Gillar alla bilderna på ditt berg som du ofta visar. Kram

Anonymous said...

Vid närmare eftertanke så begriper inte heller jag kopplingen mellan Plopp och stök på jobbet. Är ganska trött idag. Vi får ta nya tag. :-)/Susanne

Andra året i Hjo said...

Fantastiskt fint berg att fästa ögonen på om dagarna. Hur var det nu, är det snötäckt hela året? Men eftersom du skriver att man fått stänga nu så är det förstås inte så.

Channal said...

Ditt berg är så vackert! Skön musik får mig att varva ner och även promenader i naturen. Hoppas det lugnar ner sig snart.

KRAM Anna

Anne-Marie said...

Katta: Roligt att du tycker om bilderna och att det inte känns tjatigt. :) Kram

Anne-Marie said...

Susanne: Nej, det var inte helt klart och tydligt vad du menade. :) Nya tag i morgon.

Anne-Marie said...

Hans: Där jag bodde tidigare i Weed - det var innan du och jag hade hittat varandras bloggar - hade jag faktiskt utsikt över berget där jag satt framför datorn. Det var inte helt fel. :) Nu ser jag det "bara" när jag är utomhus. Vyn av berget finns från gatan och kvarteret där jag bor.
Berget brukar inte vara snötäckt under senare delen av sommaren, men pga den omfattande torkan som vi haft under de senaste 2 åren har mängden snö minskat drastiskt även på vintern. När jag kom hit 1997 var det snö högt upp fram till juni/juli.

Anne-Marie said...

Anna: Berget upphör faktiskt aldrig att fascinera.
Naturen och lugn musik är perfekta för avslappning. Kram!

Desiree said...

Håller med de andra om att man inte tröttnar på bilder på ditt vackra berg i första taget.
Kram!

Gunilla Nardin said...

Stress mar ingen bra av, i alla fall inte av negativ sadan.
Hoppas det lugnat ner sig pa ditt jobb nu.
Brukar ocksa lyssna pa liknande videor nar jag ar stressad, och faktum ar att det hjalper!
Berget, ja det ar avslappnande bara att titta pa det tycker jag.

Ha det gott
Stor Kram!
Gunilla

Anne-Marie said...

Desiree: Nej, berget tröttnar man inte på. Så här på vintern när det är fler dagar med moln är det aldrig långtråkigt eftersom utseendet alltid tycks förändras. Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Den här veckan har varit rent otroligt intensiv. Vill inte ha alltför många sådana veckor. Det brukar lugna ner sig efter ett par veckor.
Avslappnande musik hjälper definitivt. Just den här YouTube-kanalen har flera mycket bra och långa musikvideor.
Berget kan man meditera på och över. :)
Ha det gott! Stor kram!