Sunday, January 4, 2015

Att sjunga i kör

Sjunger du i kör? Det gjorde jag när jag bodde i Sverige.
Att sjunga i kör lär vara en folkrörelse i Sverige. Wikipedia säger att runt 600,000 människor sjunger i kör. Imponerande siffror.

Musik har alltid haft en självklar plats i mitt liv. När jag växte upp stod radion nästan alltid på. Mamma och pappa tyckte också om musik. Redan på 60-talet fanns det "landsplågor" - Lyckliga gatan med Anna-Lena Löfgren och Burt Bacharachs I'll Never Fall in Love Again.

Hemma i Enebyberg fanns också ett piano som jag lärde mig att spela på på egen hand med litet "instruktioner" från mina föräldrar. Senare blev det pianolektioner under nästan 10 år. Och jag älskade att sjunga till de sånger jag spelade på pianot. Till och med hos pianoläraren sjöng jag.

Det skulle dock dröja ända till början av 90-talet innan jag gick med i en kör. Jag hade flyttat till Kärrdal i Sollentuna och jag lärde känna M (en av mina allra bästa vänner som jag fortfarande har kontakt med :)) som bodde i huset bredvid mitt. Hon sjöng i en kör och jag bestämde mig för att också prova på den kören.

Ange Turell hette körledaren och han bjöd på en bra blandning av olika slags musik. Det var en hel del välkända sånger vi fick pröva på och ibland var det även litet mer okända verk.

Vi hade "uppvisning" i slutet av terminen med familj och vänner som fick komma men vi sjöng även på Cirkus i Stockholm under en konsert. Det var spännande. :)

Under ungefär ett halvår var jag också med i en gospelkör med sångerskan Malou Berg. Det var fullt ös med olika gospelsånger och det var en stor kör vad jag minns. Det här är länge sedan så minnena har blivit litet "suddiga".

Här i USA har det inte blivit någon körsång men jag sjunger ofta till musik jag lyssnar på. Jag lyssnar på musik varje dag och har nästan alltid på musik genom datorn.

En svensk grupp som sjunger a cappella är The Real Group. Även om det inte är ren körsång lägger jag in ett par musiksnuttar med dem eftersom de är bland de mest proffsiga och skönsjungande svenskar jag har hört. :)



Lift Me Up by The Real Group on Grooveshark

Den här låten har ett väldigt bra budskap tycker jag.



Varför får man inte bara vara som är by The Real Group on Grooveshark

12 comments:

Channal said...

Jag sjunger i Damkören och det är så roligt och det ger mig massor av positiv energi!

Fin trettondagsafton! KRAM Anna

Gunnel said...

Min sångröst är helt obefintlig så någon körsångare har jag aldrig varit. Nu finns det ju körer som heter Jag kan inte sjunga i kör och liknande. Kanske något för mig att prova på. Kram

Anonymous said...

Skulle vara kul att vara med i en kör, men jag har inte nog självdesciplin för´et. Bloggaren "Geddfish" är med i vanlig kör och gospelkör - skriver i sin blogg om hur upplyftande det är.

Sjöng mycket när jag var scoutledare;
tydligen inte alltför bra, för mina döttrar bad mej att sänka volymen ibland. :) Men jag kan några få accord på gitarr, så jag kan kompa till cowboy sånger, som jag gillar.

Tog pianolektioner och spelade ganska bra, men nu för tiden blir det mest på gehör. Vi har alltid sjungit i var familj, när barnen var små, och när vi hade middagsbjudningar, samlades vi nästan alltid vid pianot och sjöng.
När det var dags att gå hem, blev det
"Good night ladies .... It´s time to say goodbye..."

Ruth i Virginia

Anonymous said...

Det är kul med körsång. Önskar jag kunde sjunga. Folk brukar undra vad det är som låter när jag tar ton :-). The Real Group är så bra! Mångsidiga. Har du sett klippet när de framträder med ABBA-Frida (numera Prinsessan Anni-Frid Reuss, och väninna med Drottningen, minsann!) på Drottning Silvias 60-årsdag och sjunger Dancing Queen? Så snyggt och stilfullt!/Susanne

Desiree said...

Jag har aldrig varit med i någon kör men att sjunga är kul. Tyvärr har jag ingen vidare sångröst. Jag är inget vidare musikalisk alls även om jag självklart gillar att lyssna på musik. Lyckas aldrig hålla en ton. The Real Group är så himla dukiga. Jag kan förstå att sången är en stor rörelse och att många tycker det är kul att vara med i en kör. Gospel är sådan härlig musik. Förhoppningsvis kanske du hittar en ny kör en dag att gå med i som passar bra.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Roligt att du är med i en kör och trivs med det. :) Att sjunga ger mycket positiv energi.
Vi har inte trettondagshelgen här i USA men jag får önska dig en fortsatt fin helg. Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Det visste jag inte att det till och med finns körer som vänder sig till de som kanske tycker att de inte kan sjunga så bra.
Du får sjunga i duschen kanske. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Ruth: Om man är med i en organiserad kör blir det ju väldigt enkelt egentligen eftersom man träffas med jämna mellanrum och sjunger och tränar på sångerna. Jag skulle nog till och med få träna på noter nu eftersom det var så länge sedan jag spelade eller sjöng efter noter.
Man behöver ju verkligen inte vara något proffs för att ha roligt med sång och musik. Det fanns en gitarr även i mitt barndomshem. Min pappa hade spelat som ung. Jag lärde mig några enklare ackord men mina händer var (och är fortfarande) små så jag nådde liksom inte alla strängar.
Låter väldigt trevligt att umgås med musik. Det gjorde vi nästan aldrig i mitt hem utan det var att öva mest inför lektionerna.

Anne-Marie said...

Susanne: Jag har kvar ett kassettband som min pappa spelade in när jag var runt 7-8 och där sjunger jag och spelar piano och det är väldigt roligt att ha det bandet som minne.
The Real Group är så otroligt tonsäkra att man får rysningar ibland. :) Nej, har inte sett just det uppträdandet du nämner men minns att de sjungit ihop med Frida.

Anne-Marie said...

Desiree: Du kanske hellre sjunger i duschen. ;) Det är ju ofta väldigt bra akustik i badrum.
Skämt åsido - det är roligt och positivt att sjunga och lyssna på musik.
Gospel har en alldeles speciell energi och är väldigt medryckande. Måste nog dock erkänna att de gospelkörer som finns i USA där det mest är afro-amerikaner är de allra bästa. När jag var i San Francisco 1992 var jag och min kompis och lyssnade på "Glide Choir" i deras kyrka. Wow, det var ös och stämning så det förslog.
Kramar!

Anonymous said...

Det där kassettbandet är så klart guld värt för dig. Glad för din skull. Kommer ihåg ett klipp till med The Real Group där det visar att de inte bara är välsjungande utan också mycket, mycket roliga. Kolla det bejublade inslaget på YouTube: The Real Group Den Makalösa Manicken. /Susanne

Anne-Marie said...

Susanne: Tack för tipset om the Real Group. Skall se om jag hittar hos YouTube.